Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 07:22 uur
Een lage score voor Charlie Puth Feat. Meghan Trainor. Ik vond de woorden van wendyvortex wel treffend: Zit een goed nummer in verborgen, maar het komt er net niet helemaal uit. Maar goed meer dan een 4,96 zit er niet in voor Marvin Gaye.
Op 30 september 2011 is de laatste plaat op het radiostation Kink FM te horen. Het station werd op 1 oktober 1995 opgezet door Rob Stenders en Jan Hoogesteijn. Op het radiostation wordt alternatieve muziek gedraaid. Vanwege tegenvallende luistercijfers wordt het format al snel gewijzigd waarop Rob Stenders het station in april 1996 verlaat. De zender heeft verschillende keren geprobeerd in de ether te komen maar de pogingen zijn zonder succes omdat er steeds getwijfeld wordt aan het rendement van de zender. Op 29 juni 2011 maakte V-Ventures bekend geen mogelijkheden meer te zien om Kink FM winstgevend te exploiteren. Vandaag precies 14 jaar geleden draagt de Veronica Holding de naam over aan Jan Hoogesteijn. Hij kondigt op 26 april 2016 een herstart van het station aan.
Op 30 september 2011 kondigt stationmanager Jantien van Tol de voor dan laatste plaat aan. Dat is Black van Pearl Jam, de nummer 1 van de Kink 1600, een lijst met de beste popsongs ooit volgens de luisteraars van Kink FM. Black is nooit op single uitgebracht en heeft de Top 40 nooit gehaald. Toch?
Er doet zich echter een zeer rare situatie voor. In 1994 brengt Pearl Jam Dissident als single, uit. Op die single staan naast de titel song nog zes liveopnames opgenomen tijdens een concert in het Fox Theater op 3 april 1994 in Atlanta, Georgia. Deze Dissident (EP #1) komt op 11 juni binnen blijft zes weken in de lijst en piekt op een 16e plaats. Tot zover niets vreemds.
Enige tijd later komen echter de singles Dissident #2 en #3 uit. Hierop stonden zestien ander nummers van dit concert uit Atlanta. Met deze twee singles kon de verzamelaar zijn 'digipack' compleet maken en had men een compleet live album in bezit. Ook deze EP#2 en EP#3 halen de Top 40 en staan daar samen in vermeld. En het wordt zelfs een iets grotere hit dan EP#1 met daarop de singleversie van Dissident. Ook deze staan zes weken genoteerd en halen zelfs de negende plaats. De vraag is nu om welk nummer gaat het hier. De EP heet dus Dissident maar dat nummer komt helemaal niet voor op deze twee CD's. (NB inmiddels is er een versie in the Vault serie via de Ten Club als Limited 4LP Boxset in beter kwaliteit zie o.a. de recensie van west bij het album Pearl Jam - Dissident
Wat is dan eigenlijk de Top 40 hit? Alle 16 nummers? Wat draaide ze bij de uitzending van de lijst? Kies zelf maar, ik heb het eerste nummer geselecteerd. Misschien hebben jullie een beter idee.
Dit is in ieder geval de tracklist van Dissident - Live In Atlanta #2 met daarbij dus ook een liveversie van Black.
1 Jeremy (Live)
2 Glorified G (Live)
3 Daughter (Snippet from Another Brick In The Wall, Part 2) (Live)
4 Go (Live)
5 Animal (Live)
6 Garden (Live)
7 State Of Love And Trust (Live)
8 Black (Live)
En dit van Dissident - Live In Atlanta #3
1 Alive (Live)
2 Blood (Live)
3 W.M.A. (Live)
4 Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town (Live)
5 Rats (Live)
6 Once (Live)
7 Porch (Live)
8 Indifference (Live)
Het verhaal is echter nog vreemder. Dissident EP#2 en EP#3 komen op 26 november 1994 binnen. In die zelfde week komt ook Spin The Black Circle van Pearl Jam binnen. Die beoordelen we later wel een keer.
# 2300 Pearl Jam - Dissident (EP #1) - Dissident
# 2301 Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy (Live In Atlanta) e.a.
Op 30 september 2011 is de laatste plaat op het radiostation Kink FM te horen. Het station werd op 1 oktober 1995 opgezet door Rob Stenders en Jan Hoogesteijn. Op het radiostation wordt alternatieve muziek gedraaid. Vanwege tegenvallende luistercijfers wordt het format al snel gewijzigd waarop Rob Stenders het station in april 1996 verlaat. De zender heeft verschillende keren geprobeerd in de ether te komen maar de pogingen zijn zonder succes omdat er steeds getwijfeld wordt aan het rendement van de zender. Op 29 juni 2011 maakte V-Ventures bekend geen mogelijkheden meer te zien om Kink FM winstgevend te exploiteren. Vandaag precies 14 jaar geleden draagt de Veronica Holding de naam over aan Jan Hoogesteijn. Hij kondigt op 26 april 2016 een herstart van het station aan.
Op 30 september 2011 kondigt stationmanager Jantien van Tol de voor dan laatste plaat aan. Dat is Black van Pearl Jam, de nummer 1 van de Kink 1600, een lijst met de beste popsongs ooit volgens de luisteraars van Kink FM. Black is nooit op single uitgebracht en heeft de Top 40 nooit gehaald. Toch?
Er doet zich echter een zeer rare situatie voor. In 1994 brengt Pearl Jam Dissident als single, uit. Op die single staan naast de titel song nog zes liveopnames opgenomen tijdens een concert in het Fox Theater op 3 april 1994 in Atlanta, Georgia. Deze Dissident (EP #1) komt op 11 juni binnen blijft zes weken in de lijst en piekt op een 16e plaats. Tot zover niets vreemds.
Enige tijd later komen echter de singles Dissident #2 en #3 uit. Hierop stonden zestien ander nummers van dit concert uit Atlanta. Met deze twee singles kon de verzamelaar zijn 'digipack' compleet maken en had men een compleet live album in bezit. Ook deze EP#2 en EP#3 halen de Top 40 en staan daar samen in vermeld. En het wordt zelfs een iets grotere hit dan EP#1 met daarop de singleversie van Dissident. Ook deze staan zes weken genoteerd en halen zelfs de negende plaats. De vraag is nu om welk nummer gaat het hier. De EP heet dus Dissident maar dat nummer komt helemaal niet voor op deze twee CD's. (NB inmiddels is er een versie in the Vault serie via de Ten Club als Limited 4LP Boxset in beter kwaliteit zie o.a. de recensie van west bij het album Pearl Jam - Dissident
Wat is dan eigenlijk de Top 40 hit? Alle 16 nummers? Wat draaide ze bij de uitzending van de lijst? Kies zelf maar, ik heb het eerste nummer geselecteerd. Misschien hebben jullie een beter idee.
Dit is in ieder geval de tracklist van Dissident - Live In Atlanta #2 met daarbij dus ook een liveversie van Black.
1 Jeremy (Live)
2 Glorified G (Live)
3 Daughter (Snippet from Another Brick In The Wall, Part 2) (Live)
4 Go (Live)
5 Animal (Live)
6 Garden (Live)
7 State Of Love And Trust (Live)
8 Black (Live)
En dit van Dissident - Live In Atlanta #3
1 Alive (Live)
2 Blood (Live)
3 W.M.A. (Live)
4 Elderly Woman Behind The Counter In A Small Town (Live)
5 Rats (Live)
6 Once (Live)
7 Porch (Live)
8 Indifference (Live)
Het verhaal is echter nog vreemder. Dissident EP#2 en EP#3 komen op 26 november 1994 binnen. In die zelfde week komt ook Spin The Black Circle van Pearl Jam binnen. Die beoordelen we later wel een keer.
# 2301 Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy (Live In Atlanta) e.a.
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 08:40 uur
Ik beoordeel dan maar de studiotracks Dissident en Jeremy.
Pearl Jam - Dissident (EP #1) - Dissident: 8,5
Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy: 9
Pearl Jam - Dissident (EP #1) - Dissident: 8,5
Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy: 9
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 09:21 uur
Er is maar 1 single en dat is de studioversie van Dissident. Het gebeurde in mid jaren 90 wel vaker dat er twee of zelfs drie versies uitkwamen van een cd-single en die kon je vaak samen in een digi pack stoppen. Dit alles om de verkoop te verhogen om zo een hogere chartpositie te verkrijgen. Ik ga Jeremy dan ook niet beoordelen, laat staan de studioversie want dat slaat natuurlijk helemaal nergens op 
2300 Pearl Jam - Dissident (EP #1) 7,75

2300 Pearl Jam - Dissident (EP #1) 7,75
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 11:19 uur
vigilEr is maar 1 single en dat is de studioversie van Dissident. Het gebeurde in mid jaren 90 wel vaker dat er twee of zelfs drie versies uitkwamen van een cd-single en die kon je vaak samen in een digi pack stoppen. Dit alles om de verkoop te verhogen om zo een hogere chartpositie te verkrijgen. Ik ga Jeremy dan ook niet beoordelen.
Ja maar toch zijn er twee belangrijke verschillen (zover ik kan zien) met andere situaties. Hierbij zijn de tweede en derde cd apart van de eerste in de Top 40 gekomen. Dus horen ze bij Ooit in de Top 40. Het is eigenlijk ook bizar dat er hiermee eigenlijk een hele live LP in de lijst staat. Is niet een single te noemen maar ja. Er is nog een ander groot verschil met die andere "3-packs". Meestal werden ze kort naar elkaar uitgegevn om elkaar te versterken en de positie in de hitparade te verbeteren. Omdat te kunnen doen hadden ze dan altijd wel een versie van de single als eerst track op alle 3 de CD's. Zoals deze van Coldplay - Talk - Limited Dutch Live. Ik ken alleen deze van Pearl Jam waarbij het echt twee separate Top 40 noteringen zijn en dan nog zonder de titel song van de EP(?) op de discs.
1
geplaatst: 1 oktober 2025, 12:30 uur
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 12:35 uur
Maar één cijfer mogelijk voor deze belachelijk goede EP's
Pearl Jam - Dissident (EP #1) - Dissident: 10,0
Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy: 10,0
Pearl Jam - Dissident (EP #1) - Dissident: 10,0
Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy: 10,0
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 13:31 uur
Ik heb de 3-cd-digipack compleet dubbel liggen, als ik er tenminste niet eentje inmiddels heb verpatst. Dat weet ik eigenlijk niet zeker.
7,3
# 2301 Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy (live)
8,4
7,3
# 2301 Pearl Jam - Dissident (EP #2, EP #3) - Jeremy (live)
8,4
1
geplaatst: 1 oktober 2025, 13:56 uur
50tracks schreef:
Ja maar toch zijn er twee belangrijke verschillen (zover ik kan zien) met andere situaties. Hierbij zijn de tweede en derde cd apart van de eerste in de Top 40 gekomen. Dus horen ze bij Ooit in de Top 40. Het is eigenlijk ook bizar dat er hiermee eigenlijk een hele live LP in de lijst staat. Is niet een single te noemen maar ja. Er is nog een ander groot verschil met die andere "3-packs". Meestal werden ze kort naar elkaar uitgegevn om elkaar te versterken en de positie in de hitparade te verbeteren. Omdat te kunnen doen hadden ze dan altijd wel een versie van de single als eerst track op alle 3 de CD's. Zoals deze van Coldplay - Talk - Limited Dutch Live. Ik ken alleen deze van Pearl Jam waarbij het echt twee separate Top 40 noteringen zijn en dan nog zonder de titel song van de EP(?) op de discs.
(quote)
Ik heb m er even bijgepakt (jaja...) en het is idd een uitzonderlijk geval. Ik denk zelfs de enige in zijn soort. Normaliter staat er op de 2de dan wel 3de versie altijd een versie van de single. Soms akoestisch of live of een remix maar hij staat er in ieder geval altijd op. Overigens is het ook redelijk bizar dat als je op de rugkant van de digi kijkt de titel van dit pakketje Live In Atlanta is!
Als je wat verder kijkt in de Top 40 app staat bij zowel deel 1, deel 2 als deel 3 bij de A kant Dissident beschreven. Als je zoekt/kijkt bij Jeremy kom je enkel de in 1992 verschenen versie van Ten tegen die in de Tipparade bleef steken. Dus als jij zegt dat Dissident bij de Top 40 hoort klopt dat zeker maar dat geldt wat mij betreft niet voor Jeremy en al helemaal niet voor de studioversie die nu (redelijk) hoog gaat binnenkomen.
Ik weet ook wel het is maar een spelletje en ook nog een verdraaid leuk spelletje waar jij enorm veel tijd in steekt maar dit wil ik als Top 40 nerd toch even gezegd hebben

1
geplaatst: 1 oktober 2025, 15:29 uur
vigil maar dat geldt wat mij betreft niet voor Jeremy en al helemaal niet voor de studioversie die nu (redelijk) hoog gaat binnenkomen.
Daar hoef je geen nerd voor te zijjn want dat ben ik helemaal met je eens. De studioversie is nooit verder gekomen dan de tipparade en ik heb volgens mij de live versies uit Atlanta gepost en bij de EP onderaan in eerste instantie misschien niet duidelijk genoeg live versie gemeld (wel in de post). Tjs dat krijg je ervan als onze Top 40 vrienden lp's in een single chart toelaten. Algehele verwarring zelfs ruim 30 jaar later nog. IK schreef al eerder ik zou eigenlijk best graag de aan- en afkondigingen bij de uitzendingen van die Top 40 horen hoe ze dit nu opgelost hebben want zo slaat het nergens op.
0
geplaatst: 1 oktober 2025, 16:54 uur
Eens met vigil. Jeremy heeft nooit in de Top 40 gestaan. Een 6,5 voor Dissident.
* denotes required fields.