MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Perfect Day - Perfect Day '97 : 6,5

David Bowie - Hallo Spaceboy (Pet Shop Boys Remix) : 4

Pfff, de kunst van het weglaten zijn de PSB soms vreemd?
Ik heb het origineel er naast gelegd en ook die klinkt erg druk, vol en gejaagd - nog erger zelfs - maar in die industriële rollercoaster word ik wel meegezogen. Deze remix bevat van die typische PSB-drumcomputer(break)s en alle heaviness is eruit gegooid, ten faveure van een meer androgyn dancegeluid. Me not like.
"Do you like girls or boys
It's confusing these days"

Is dan ook een illustratieve zinsnede.
De eerste keer vond ik het verschrikkelijk, maar bij herbeluistering groeit de remix wel. Een beetje.
5,5

Aardige mix van Bowie en de Pet Shop Boys, maar beiden hebben betere nummers: 7,1

# 2308 David Bowie - Hallo Spaceboy: 7,0

Te weinig hartjes voor Hallo Spaceboy van David Bowie voor een echt hoge score. Een degelijk 6,69.

Zoals op R.I.P. #2 te lezen overleed gisteren Edward Reekers na een kort ziekbed op 68-jarige leeftijd. Hij is al het vierde ex Kayak lid dat in korte tijd overlijdt na Max Werner (april 2024), Bert Veldkamp (november 2024) en Johan Slager (januari 2025). Bij het overlijden van Slager kwam signatuur song Ruthless Queen hier al voorbij. Op R.I.P. #2 vertelt Bonk: over zijn ervaring een paar weken geleden bij een Ayreon concert. Daar vertelde Lucassen al in tranen op het podium waar Reekers eigenlijk bij had moeten zijn, dat het erg slecht met hem ging. Het was volgens Bonk indrukwekkend hoe een zaal eerst kan stilvallen en vervolgens probeert te troosten.

Anne stond op het Kayak album Periscope Life. De single kwam begin april 1980 de Top 40 binnen en bereikte in 4 weken notering de 26e plaats. De leadzang werd verzorgd door Edward Reekers, die in 1978 de toenmalige zanger Max Werner had opgevolgd. Werner stapte in die periode over naar drums binnen de band. Anne werd opgenomen in de net geopende Wisseloord Studio’s in Hilversum, waar Kayak in die tijd zijn uitvalsbasis had. Het nummer is net als Ruthless Queen door toetsenist Ton Scherpenzeel en tekstschrijver Irene Linders.

Reekers was na Kayak actief als stemacteur, dialoogregisseur en vertaler. Hij werkte aan Nederlandse nasynchronisaties van onder meer Disneyfilms en de Harry Potter-reeks. Daarnaast verleende hij zijn stem aan talloze commercials, waaronder de Merci, dat jij er bent-campagne.
Hij zong ook jingles voor de Duitse markt, waaronder So schmeckt der Sommer, dat in een ijsreclame werd gebruikt. In de muziekwereld werkte Reekers dus mee aan albums van Arjen Lucassens Ayreon-project en aan het album Hollingsworth Mansion van Magoria, een project van gitarist Mark Bogert.

Reekers bracht vier soloalbums uit: The Last Forest (1980), Stages (1993), Child of the Water (2008) en The Liberty Project (2023). Op zijn debuut werkte hij samen met Max Werner en Johan Slager, beiden ook toen al ex-leden van Kayak.

# 2309 Kayak - Anne

7.2

R.I.P. Edward Reekers

Ik ga mee
7,2

Hello Spaceboy 7,5
Anne 7,8

Ik heb 'Periscope Life' al een half leven in de kast staan, maar nog nooit geluisterd. Het album krijgt ook niet zulke juichverhalen dat het me triggert dat album eens te draaien i.p.v. met name een van hun eerste vijf albums, maar dit liedje is, hoe lichtvoetig en folky hupserig ook, prima genietbaar. Fijner dan ik op voorhand vreesde.
7,5

Triest nieuws... Sympathieke kerel met een prachtig stemgeluid, die ik één keer met Kayak en daarna in diverse theatershows aan het werk heb mogen zien. Anderhalf jaar geleden kwam ik hem tegen in de pauze van een concert van Venice en toen heb ik hem gecomplimenteerd met zijn Liberty Project. Hij was -volkomen terecht- zeer trots op dit album, wat nu helaas zijn laatste blijkt te zijn geweest.

7,5

Die Ruthless Queen was een geweldige Kayak-hit, maar wat mij betreft zitten ze met liedjes als dit akelig dicht op BZN-terrein: 4,7

Ik begrijp mijn bovenbuurvrouw volkomen. Ruthless Queen heb ik ooit nog aan mijn collectie toegevoegd, maar van deze single word ik vooral onrustig. Als ik deze per ongeluk zou hebben aaangeschaft. dan had ie in mijn kast bij de E van Efteling muziek gestaan… 5,5.

Wat een belegen gedoe, wanneer gaan we weer eens naar de laatste 7 jaar top 40

Lulu 3,2
Sammy Davis Jr. 6,2
Party Animals 5,6
Perfect Day 4
David Bowie/PSB 6,5
Kayak 6,2

6

En een 7,8 voor Pet Shop Boys en David Bowie.

Kayak - Anne : 7

Gast
geplaatst: vandaag om 13:01 uur

geplaatst: vandaag om 13:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.