MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

B.T. Express - Do It (‘Til You’re Satisfied): 5,5
Bee Gees - Nights On Broadway: 8,5
Uriah Heep - Return To Fantasy: 8
Sweet - Fox On The Run: 8,5

Het thema is deze week geweldige intro's waarna de song zelf een beetje tegenvalt? Beetje veel van die glamrock zit helaas niet zo'n goed nummer achter. Ik heb Slade en T-Rex iets hoger in mijn waarderinglijst staan. Maar toch wel warme herinneringen aan weer één van die tweedehandssingles die ik op de school rommelmarkt/Fancy Fair als 6 tot 10 jarige kocht: The Ballroom Blitz met op de B-kant ook nog het verdomd aardige Rock 'n' Roll Disgrace. Dan zou ik zeggen koop Block Buster en Teenage Rampage er nog bij en dan heb je al je essentiële The Sweet al bij elkaar. Voor de Fox laat ik het bij: 7,1

Ho ho Wendy, dan vergeet je 'Set Me Free' erbij te noemen, een van de lekkerste kersen van de Sweet-taart.
Dat was mijn eerste kennismaking met Sweet, maar dan in de vorm van een thrashmetalcover van Heathen, genre-, tijd- en stadsgenoten van Testament, Metallica, Death Angel en al die andere 80s Bay Area-thrashers.
Dat nummer is HEUL VEUL beter dan dit nummer, zowel de cover als het origineel, al geef ik Wendy wel gelijk wat betreft het intro: dat is meteen het beste van het liedje. Al is de rest ook leuk, maar het refrein is het minste onderdeel van het nummer. 'Set Me Free' scoort zeker anderhalve punt hoger (alleen is deze nooit op single uitgebracht).
7,4

# 2378 Bee Gees - Nights On Broadway: 8
# 2379 Uriah Heep - Return To Fantasy: 9,5
# 2380 Sweet - Fox On The Run: 7,6

Uriah Heep - Return To Fantasy: 5,7
(geef mij maar hun Fallen Angel periode)

Sweet - Fox On The Run: 8,5
(stukken beter dit)

Uriah Heep: 5
Sweet: 5

Fox behoorde destijds samen met The Six Teens en Love is Like Oxygen tot mijn Sweet favorieten:
7,5

Uriah Heep - Return to Fantasy - 6
Ik ben geen liefhebber van prog. Maar toch een kleine voldoende voor het orgeltje, dat de song mooi voortstuwt.

Sweet - Fox on the Run - 8
Glam rock is dan weer wel een favoriet genre van me. Kunnen we hier geen draadje aan spenderen?

Het is toch grappig dat flimsy hitjes met gitaren erin hier bijna alleen maar voldoendes scoren

Sweet - Fox On The Run : 9

# 2380 Sweet - Fox On The Run: 8,0

Een flimsy hitje dat prima scoort. Een 7,54 voor Sweet's Fox On The Run. Een glam rock draadje is uiteraard altijd een goed idee. Staat genoteerd.

Het thema van deze week is geweldige intro's uit '75 geworden. Deze van Billy Swan is in ieder geval heel herkenbaar. Het intro ontstond tijdens de sessie in de studio, waar gitarist Reggie Young achter Billy Swan stond terwijl Swan orgel en zang tegelijk inspeelde. Young speelde een kort motiefje om zijn vingers los te maken. Producer Chip Young hoorde het en vond het direct geschikt als opening. Swan dacht er hetzelfde over, en de rest is geschiedenis.

Billy Swan werd in 1942 geboren in Cape Girardeau, Missouri. Op zijn veertiende speelde hij drums in lokale bars en leerde hij zichzelf gitaar en toetsen. Rond zijn achttiende schreef hij Lover Please, een nummer dat eerst door zijn eigen groep en door een band van oud-Elvis-bassist Bill Black werd opgenomen, maar pas in 1962 breed werd opgepikt toen Clyde McPhatter er een top 10-hit mee had. Black haalde Swan daarop naar Memphis om verder te schrijven en in die periode woonde Swan enkele maanden bij Travis Presley, de broer van Elvis’ moeder en de bewaker bij de toegangspoort van Graceland. Via Travis kwam hij geregeld terecht bij uitstapjes waar Elvis en diens omgeving aanwezig waren. Na terugkeer in Missouri verhuisde Swan in augustus 1963 naar Nashville.

Pianist Floyd Cramer zorgde vervolgens voor een jaar werk bij de Masters of Music-tour met Cramer, Chet Atkins en Boots Randolph. Via Monument-producer Fred Foster produceerde Swan in 1969 Polk Salad Annie voor Tony Joe White, waarna hij anderhalf jaar bas speelde in de band van Kris Kristofferson. Terug in Nashville kreeg hij een eigen platencontract bij Monument. I Can Help schreef hij in een door zijn vrouw Marlu tot studio omgebouwde kast, met een Rhythm Master-drumcomputer, een RMI-orgel en een Vox-versterker.

In juli 1974 kwam de single uit in de Verenigde Staten en Canada en later dat jaar ook in Europa. Het nummer werd tegelijk op pop- en countryzenders gedraaid en kwam in november 1974 op nummer 1 in zowel de Billboard Hot 100 als de Hot Country Singles-lijst. Daarnaast bereikte de single de 6e plaats in de Britse hitparade en stond hij op 1 in onder meer Australië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Noorwegen, waar de plaat 35 à 37 weken in de lijst stond en tot de best presterende singles aller tijden behoort. In Nederland stond “I Can Help” in 1974 en 1975 in totaal 13 weken in de Top 40 waarvan drie weken op de eerste plaats.

In maart 1975 nam Elvis Presley zijn eigen versie van I Can Help op voor het album Today. Young speelde opnieuw de gitaarsolo, nu als overdub. Elvis nam het nummer in één volledige take op. Na afloop gaf producent Felton Jarvis aan Billy Swan de sokken die Elvis tijdens de opname droeg, als aandenken; Swan heeft ze volgens de overlevering nog altijd.

# 2381 Billy Swan - I Can Help

Niet zo goed als zijn versie van 'Don't Be Cruel' (snap nu overigens beter waarom hij Elvis heeft gecoverd), maar nog altijd niks mis mee.

7.3

7.1 kindernostalgiescore

Ik vind het "eeuwig" durende outro eigenlijk opvallender.

Ergens best vervelend zonder dat het echt heel vervelend wordt.

5,75

Gast
geplaatst: vandaag om 15:41 uur

geplaatst: vandaag om 15:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.