MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

7.7

8,25

7,7

6,8

7

8

7,5

Level 42 7,5
Communards 7,1

7,5

Je kiest ze deze week wel uit.
Het zijn voor mij exemplarische nummers die ik in mijn puberjaren hart- en haatgrondig verfoeide, maar die in loop der decennia een (enigszins) andere uitwerking op mij hebben gekregen. Van een 1 in 1986 naar een 6,5 in 2026 (naar een 10 in 2066 als ik zo dement als een deur ben?).

#2465. Level 42. 7
#2466. Communards. 8,5

7,5

7,0

6,5

The Communards - Don’t Leave Me This Way - 7
Het origineel is beter, maar deze cover is met al zijn energie zeer vermakelijk.

# 2466 Communards With Sarah Jane Morris - Don't Leave Me This Way: 6,5

Een vermakelijke single van de Communards With Sarah Jane Morris. Iets lagere score dan de andere songs uit de jaar Top 10. Een 7,17 voor Don't Leave Me This Way.

In de Top 10 over 1986 vinden we ook reggae van UB40 met Sing Our Own Song (die kreeg eerder een 6,85 van ons) en hardrock van Europe met The Final Countdown.

De wereldberoemde synthesizer-riff die de basis van The Final Countdown vormt werd jaren voor de release al geschreven door leadzanger Joey Tempest. Hij componeerde het nummer op een een synthesizer die hij had geleend van de latere toetsenist van de band Mic Michaeli. Aanvankelijk was het helemaal niet de bedoeling om er een volledig nummer van te maken. De band wilde de riff enkel gebruiken als een spectaculaire opening voor hun liveshows.

Om de krachtige, koperachtige sound van de openingsmelodie te krijgen, werden twee specifieke synthesizers gecombineerd. Ondanks de technische innovatie was niet iedereen binnen de band enthousiast. Gitarist John Norum vond de keyboards te dominant en vreesde dat de band hun hardrock-identiteit zou verliezen aan een "pop-sound". Zijn onvrede over deze nieuwe muzikale koers was een van de redenen dat hij de band kort na het succes van de single verliet.

The Final Countdown werd geproduceerd door Kevin Elson en werd een ongekend commercieel succes. Het nummer bereikte de eerste plaats in 25 landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Bij ons stond het nummer van de 16 weken notering vier weken op nummer 1. Het bijbehorende album werd wereldwijd meer dan 6 miljoen keer verkocht. Sommige bronnen spreken zelfs van ruim 15 miljoen exemplaren als single- en albumverkopen worden gecombineerd. Het nummer is populair gebleven in het digitale tijdperk, met meer dan 900 miljoen streams op Spotify en meer dan 1,5 miljard weergaven op YouTube.

De videoclip versterkte dit succes. Vanwege een beperkt budget voor special effects, zo ging een geplande raketlancering niet door, werd de clip samengesteld uit live-beelden van optredens in de Solnahallen in Zweden. In juni staan ze met The Final Countdown 40th Anniversary Tour op de Graspop Metal Meeting en in oktober in Musis in Arnhem.

# 2467 Europe - The Final Countdown

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:54 uur

geplaatst: vandaag om 07:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.