MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

2,9 voor Stig, omdat de zon vandaag schijnt.

Arrie schreef:
(quote)

De andere Finse act die voor 2000 de Top 40 heeft gehaald is Darude (twee hits). Dan in 2000 in ieder geval Him en Bomfunk MC's, in 2003 The Rasmus, de featuring wellicht Alma? Dan mis ik er sowieso nog twee uit 2000...

Zyntherius was ook nog een Finse featuring die de top 40 heeft gehaald (op Tiga's Sunglasses at Night), maar dat is geen zangeres (volgens mij?). De 4e uit 2000 zou ik ook niet weten.

4 voor Letkis

Heavn: 4,5
No Reply: 6
R&R Music: 5,5

ik bedoel natuurlijk een 4,9...

Stig Rauno: 4,5

50tracks schreef:
De huiskamervraag van vandaag. Deze week hebben we als thema de Finnen in de Top 40. Als ik het allemaal goed zie zijn er slechts twee Fins acts die voor het jaar 2000 de Top 40 hebben gehaald. In het jaar 2000 zijn er in een keer vier Finse acts die de lijst hebben gehaald. Daarna in 2003 weer een en dat is tevens de eerste Finse band die meer dan twee hits heeft gehad. En tenslotte is er nog een featuring van een Finse zangeres.
Arrie schreef:
De andere Finse act die voor 2000 de Top 40 heeft gehaald is Darude (twee hits). Dan in 2000 in ieder geval Him en Bomfunk MC's, in 2003 The Rasmus, de featuring wellicht Alma? Dan mis ik er sowieso nog twee uit 2000...

Titmeister schreef:
Zyntherius was ook nog een Finse featuring die de top 40 heeft gehaald (op Tiga's Sunglasses at Night), maar dat is geen zangeres (volgens mij?). De 4e uit 2000 zou ik ook niet weten.
Ik wist het ook niet, maar ik heb gewoon ordinair en lamlendig lui gespiekt en... wow!?!?! Ik zie nu wel een Finse band die in 1994 een hit scoorde en dat had ik echt niet verwacht. Een heuse (soort van) metalband! En nog een goede ook (Waltari), dus niet die afgekeurde crêpe papier maché Gwarmuppets van Lordi. Ja, het waren de jaren 90, toen kon blijkbaar alles nog een Top 40 hit(je) scoren. Ik zou zeggen: de songkeuze voor morgen is gemaakt.

Cijfer volgt nog. Hangt even van mijn bui af hoe melig ik ervan word. Al moet ik even bijkomen van het gegeven dat het twee maanden op de eerste plaats stond.

Ik dacht eerst aan een andere Finse original, maar die heet Ievan Polkka. Die is echt veel leuker dan dit weinig verheffend deuntje.

5

EvilDrSmith schreef:
(quote)
(quote)

(quote)
Ik wist het ook niet, maar ik heb gewoon ordinair en lamlendig lui gespiekt en... wow!?!?! Ik zie nu wel een Finse band die in 1994 een hit scoorde en dat had ik echt niet verwacht. Een heuse (soort van) metalband! En nog een goede ook (Waltari), dus niet die afgekeurde crêpe papier maché Gwarmuppets van Lordi. Ja, het waren de jaren 90, toen kon blijkbaar alles nog een Top 40 hit(je) scoren. Ik zou zeggen: de songkeuze voor morgen is gemaakt.

Cijfer volgt nog. Hangt even van mijn bui af hoe melig ik ervan word. Al moet ik even bijkomen van het gegeven dat het twee maanden op de eerste plaats stond.

Ohja Waltari

Alma is trouwens tot de 4e plek van de tipparade gekomen dus het is een andere zangeres maar vast wel iets uit de hoek van Kygo, Alan Walker etc

Die Zyntherius had ik dus gemist. Mooie toevoeging Titmeister.

Je hebt er al vier goed en met Kygo, Alan Walker etc, zit je warm Arrie het is bij een Duits dj en producer.

50tracks schreef:
Die Zyntherius had ik dus gemist. Mooie toevoeging Titmeister.

Je hebt er al vier goed en met Kygo, Alan Walker etc, zit je warm Arrie het is bij een Duits dj en producer.

Ja onder etc vielen ook Robin Schulz en Felix Jaehn

EvilDrSmith schreef:
(quote)
(quote)

(quote)

Oh ja, Waltari ken ik wel, maar daarvan had ik de afkomst niet direct helder op het netvlies. Bij herbeluistering spat de Finsheid er echter vanaf

Overigens haalde toen zelfs Sepultura de Top 40; andere tijden...

EvilDrSmith schreef:
Cijfer volgt nog. Hangt even van mijn bui af hoe melig ik ervan word.
Ik ben momenteel wel in een redelijk melige meelbietenbui. Dan kan ik dit soort sufkutterige tuttebellendeuntjes stukken beter hebben dan als ik in een iets rationelere bui ben.
6,2

Stig Rauno - Letkis: 5,0

Zelfs als de zon schijnt scoort de eerste Finnse noveltyhit ooit een onvoldoende. Een 4,56 voor Letkis van Stig Rauno.

De songkeuze voor vandaag is gemaakt. Na het grote succes van Stig Rauno duurde het tot 1994 voor de Finnen weer een heel klein hitje in de Top 40 kregen. Het typisch "Finse" So Fine! van Waltari is tevens een van de meest a-typische Top 40 hits ooit.

Waltari werd in 1986 opgericht in Helsinki door deze Kärtsy Hatakka (zang en bas), Jariot Lehtinen (gitaar) en Sale Suomalainen (drums). In 1989 sloot Sami Yli-Sirniö zich aan als tweede gitarist, een jaar na de release van hun eerste EP Mut Hei. Hun eerste album Monk-Punk uit 1991 had voornamelijk punkinvloeden. Met Torcha! uit 1992 begon de band verschillende stijlen te mengen.

In 1994 bracht Waltari het album So Fine! uit. Dit was hun eerste internationaal uitgebrachte album en het eerste samenwerkingsalbum tussen Waltari en de Joik-groep Angelit. Het album bevat een mix van heavy metal, traditionele Finse zang en invloeden uit techno en rave, zoals breakbeats en snel pianospel. Een van de opvallendste nummers op dit album is de titeltrack So Fine. Dit nummer combineert elementen van grunge met elektronische muziek, waaronder acid-house synthesizers en een opzwepende beatstructuur. De toevoeging van een kinderkoor geeft het nummer een opvallende dynamiek. Om EvilDrSmith te citeren nadat hij had opgespoord welke Finse hit er nog meer was: "Ik zie nu wel een Finse band die in 1994 een hit scoorde en dat had ik echt niet verwacht. Een heuse (soort van) metalband! En nog een goede ook......het waren de jaren 90, toen kon blijkbaar alles nog een Top 40 hit(je) scoren".

So Fine stond in 1994 vier weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 28e plaats.

# 2054 Waltari - So Fine!

5,2

The Beatles - No Reply 6,3
The Beatles - Rock 'N Roll Music 7,1
Stig Rauno - Letkis 4,2

Gast
geplaatst: vandaag om 13:30 uur

geplaatst: vandaag om 13:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.