MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

# 2075 Harry Styles - As It Was
Ik heb er geen verstand van hoor, maar klinkt dat riedeltje niet als een variant op The Weeknds 'Blinding Lights' dat op zijn beurt weer een A-ha-revival was?
Ik heb helemaal niks met Harry, behalve 'Kiwi', dat nogal verrassend stevige rock is en eerder aan de vroege Arctic Monkeys doet denken.
Echt slecht vind ik het ook weer niet, maar ik krijg, vooral vanwege zijn zang, er een Coldplay-associatie mee en dat schaadt de persoonlijke gezondheid.
5

Van alles wat:

Isley etc. 5,5
Housemartins. 7
Boys town gang. 4
Blue etc. 2
NBT 9,5
Styles. 6

Nbt 5
Styles 6

Al vaak gehoord maar leuk en vlot deuntje.

8

Kerstklokken? Serieus? 4,8

As It Was: 7,1

Harry Styles - As It Was : 5,5

Harry Styles - As It Was: 6,5

Weinig extreme uitschieters bij de cijfers en dus een vlakke 6,73 voor As It Was van Harry Styles.

Bruno Mars staat al sinds 21 september op de eerste plaats in onze Top 40. Eerst 17 weken met Lady Gaga en inmiddels ook alweer 8 weken met Rosé. Als hij vrijdag nog steeds op 1 staat, maakt hij het half jaar vol.
In die NPO3 Top 1003 van deze Eeuw van twee jaar geleden stond hij vijf keer genoteerd. De hoogste notering was voor zijn samenwerking met Mark Ronson in Uptown Funk! uit 2014, die op plek 158 stond.

Mark Ronson is een Britse producer, songwriter en DJ die in de jaren 2000 doorbrak met producties voor onder andere Amy Winehouse, Christina Aguilera en Lily Allen. Zijn werk aan het album Back to Black van Winehouse leverde hem meerdere Grammy Awards op, waaronder die voor Producer of the Year. Later werkte hij samen met onder anderen Lady Gaga, Miley Cyrus en Dua Lipa. Zijn kenmerkende stijl combineert invloeden uit funk, soul en popmuziek, wat duidelijk te horen is in zijn grootste hit Uptown Funk met Bruno Mars.

Uptown Funk werd op 10 november 2014 uitgebracht als de leadsingle van Ronsons vierde studioalbum Uptown Special. Het nummer werd geschreven door Mark Ronson, Bruno Mars, Jeff Bhasker en Philip Lawrence en geproduceerd door Ronson, Mars en Bhasker. Het ontstond tijdens een spontane jamsessie terwijl Mars en zijn band op tournee waren. De track werd opgenomen in verschillende studio's over de hele wereld en het opnameproces duurde zeven maanden.

De muziek van Uptown Funk is sterk geïnspireerd door de funk en soul van de jaren '80, met invloeden van artiesten als Prince, The Time en James Brown. Het werd een wereldwijde hit en stond in 19 landen op nummer 1, waaronder 14 weken op de Amerikaanse Billboard Hot 100 en zeven weken in de Britse hitlijsten. In Nederland bereikte het de vierde plaats in de Top 40 en stond het 28 weken in de lijst. Sinds 2015 is het nummer ook elk jaar terug te vinden in de Radio 2 Top 2000.

Het succes van Uptown Funk ging gepaard met juridische kwesties. Na de release ontstonden meerdere copyrightclaims, wat leidde tot aanpassingen in de songwritingcredits. Zo kregen leden van The Gap Band later een vermelding vanwege gelijkenissen met hun nummer Oops Up Side Your Head uit 1979.

De videoclip, geregisseerd door Cameron Duddy en Bruno Mars, toont Mars en zijn band dansend door de straten, terwijl Ronson bescheiden op de achtergrond blijft. De clip werd een enorme hit op YouTube en behoort tot de meest bekeken video's aller tijden, met inmiddels meer dan 5,5 miljard weergaven.

# 2076 Mark Ronson Feat. Bruno Mars - Uptown Funk!

Het lukt me niet om dit af te fakkelen...
7.5

6,2

6

Styles: 7,5

Harry een 7.6

Mark Ronson Feat. Bruno Mars een 6.8

5,5

Ik ben allesbehalve een Bruno-liefhebber, maar dit is precies wat koosknook zegt.
De songtekst liep mee in het clipje: nooit geweten dat het een soort Right Said Fred 2.0 was.
7,5

beetje vermoeiend

4,8

Tsja, technisch prima in orde, maar de combi geliktheid en overplay maakt dat ik er geen hoog cijfer aan kwijt kan.

6

Gast
geplaatst: vandaag om 00:49 uur

geplaatst: vandaag om 00:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.