Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4
zoeken in:
1
geplaatst: 23 oktober 2024, 18:15 uur
Een 8,2
De versie van Tori Amos van dit klassieke nummer is echter veel beter.
De versie van Tori Amos van dit klassieke nummer is echter veel beter.
1
geplaatst: 23 oktober 2024, 18:26 uur
Ik was er bij Bleach al bij. Die vind ik veel beter dan het Nevermind, maar dit is wel een klassieker die destijds een enorme impact had. Goed nummer ook en verveelt nog steeds niet: 9
2
geplaatst: 23 oktober 2024, 18:45 uur
Ik was 16 in 1991 en Smells Like Teen Spirit zette mijn leven op zijn kop. Ik was een tamelijk ongelukkige tiener en mijn muzieksmaak was al flink aan het verschuiven, maar dat nummer en uiteindelijk heel Nevermind deed de rest. Het was toen harder dan andere dingen waar ik naar luisterde, maar viel heel erg in goede aarde. Een van de plekken waar ik muziek draaide was op mijn walkman terwijl ik in de ochtend mijn krantenwijk deed. Ik rookte stiekem tijdens het bezorgen en draaide constant muziek. Muziek luisteren was de reden waarom ik die krantenwijk drie jaar heb volgehouden.
Tegenwoordig is Nirvana vooral heel erg verbonden met die versie van mezelf en veel minder met wie ik nu ben. 16 jarige ik had een 10 gegeven. 49-jarige ik een 7,5. Laat ik daartussen gaan zitten, maar wel een stuk dichter bij nu.
Ik geef een 8,0
Tegenwoordig is Nirvana vooral heel erg verbonden met die versie van mezelf en veel minder met wie ik nu ben. 16 jarige ik had een 10 gegeven. 49-jarige ik een 7,5. Laat ik daartussen gaan zitten, maar wel een stuk dichter bij nu.
Ik geef een 8,0
0
geplaatst: 24 oktober 2024, 07:42 uur
Voorlopig een 8,35 voor Smells Like Teen Spirit. Daarmee staat Nirvana op de 18e plaats in onze lijst en lost Wicked Game van Chris Isaak af als de hoogst geplaatste song van na 1990.
We blijven nog even in de nineties maar dan bij een nummer dat in de Top 500 van Radio 2 ver achter Nirvana is geeindigd op plaats 379. De titel Mmm Mmm Mmm Mmm verwijst naar het kenmerkende refrein, waarin zanger Brad Roberts vier keer "mmm" zingt in plaats van tekst. Dit was bewust gekozen omdat het een gevoel van machteloosheid en verwondering over de beschreven situaties goed overbracht zonder dat woorden nodig waren.
De nummer beschrijft drie aparte situaties elk over een kind dat met een vreemd of traumatisch voorval te maken krijgt: Het eerste gaat over een jongen die een ongeluk heeft gehad, waarna zijn haar wit werd.
Het tweede verhaal gaat over een meisje met grote moedervlekken over haar lichaam. Het derde gaat over een jongen wiens ouders een fanatiek religieuze geloofsgemeenschap aanhangen, wat voor hem gênant is.
De video, geregisseerd door Dale Heslip, toont kinderen die op een podium in een theater staan en hun individuele verhalen dramatisch uitbeelden, terwijl de band toekijkt. Dit versterkte de bijna surrealistische toon van het nummer en gaf visuele context aan de verhalen die worden verteld.
Mmm Mmm Mmm Mmm werd wereldwijd een grote hit. Het bereikte de top 10 in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Bij ons stond het nummer in 1994 12 weken in de Top 40 en piekte op nummer 4.
# 1919 Crash Test Dummies - Mmmm Mmmm Mmmm Mmmm
We blijven nog even in de nineties maar dan bij een nummer dat in de Top 500 van Radio 2 ver achter Nirvana is geeindigd op plaats 379. De titel Mmm Mmm Mmm Mmm verwijst naar het kenmerkende refrein, waarin zanger Brad Roberts vier keer "mmm" zingt in plaats van tekst. Dit was bewust gekozen omdat het een gevoel van machteloosheid en verwondering over de beschreven situaties goed overbracht zonder dat woorden nodig waren.
De nummer beschrijft drie aparte situaties elk over een kind dat met een vreemd of traumatisch voorval te maken krijgt: Het eerste gaat over een jongen die een ongeluk heeft gehad, waarna zijn haar wit werd.
Het tweede verhaal gaat over een meisje met grote moedervlekken over haar lichaam. Het derde gaat over een jongen wiens ouders een fanatiek religieuze geloofsgemeenschap aanhangen, wat voor hem gênant is.
De video, geregisseerd door Dale Heslip, toont kinderen die op een podium in een theater staan en hun individuele verhalen dramatisch uitbeelden, terwijl de band toekijkt. Dit versterkte de bijna surrealistische toon van het nummer en gaf visuele context aan de verhalen die worden verteld.
Mmm Mmm Mmm Mmm werd wereldwijd een grote hit. Het bereikte de top 10 in verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Bij ons stond het nummer in 1994 12 weken in de Top 40 en piekte op nummer 4.
# 1919 Crash Test Dummies - Mmmm Mmmm Mmmm Mmmm
2
geplaatst: 24 oktober 2024, 07:53 uur
9,25
Ook een van de weinige nummers die ik goed kan meezingen, omdat het zo laag gezongen wordt (en de tekst is geweldig).
Ook een van de weinige nummers die ik goed kan meezingen, omdat het zo laag gezongen wordt (en de tekst is geweldig).
0
geplaatst: 24 oktober 2024, 10:13 uur
Niet heel bijzonder dit, maar allergisch ben ik er nou ook weer niet voor....
5.7
5.7
0
geplaatst: 24 oktober 2024, 10:17 uur
Nooit geweten dat dit nummer (blijkbaar) gehaat werd. *krabt aan hoofd*
9.0
Voor mij onlosmakelijk verbonden met de film Dumb and Dumber (1994), waarin het te horen was.
9.0
Voor mij onlosmakelijk verbonden met de film Dumb and Dumber (1994), waarin het te horen was.
1
geplaatst: 24 oktober 2024, 11:11 uur
Ze waren de afgelopen paar weken nog in NL voor concerten.
7,5
7,5
1
geplaatst: 24 oktober 2024, 11:26 uur
ranboy schreef:
Ook een van de weinige nummers die ik goed kan meezingen, omdat het zo laag gezongen wordt
Ook een van de weinige nummers die ik goed kan meezingen, omdat het zo laag gezongen wordt
Same here

8
0
geplaatst: 24 oktober 2024, 11:27 uur
In de jaren 90 vond ik dit wel een aardig licht gimmicky hitje, maar ik ben hier al zo lang op uitgeluisterd. Heb me ook weleens door het album waar dit opstond heengeworsteld. Dat was geen succes.
4,4
4,4
* denotes required fields.