MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Alice Cooper 7,5
Barry & Eileen 4

"Eén van de zwakste nr.1-hits in de jaren '70" volgens LucM. En daar zijn we het nogal eensgezind mee eens. Slechts twee echte voldoendes en dan nog drie 5,5'en. Van alle ruim 50 nummers uit 1975 die we beoordeeld hebben haalt If You Go van Barry & Eileen het laagste gemiddelde: 4,27. De som der delen lijkt hier zwakker dan de verschillende onderdelen. Misschien moet Eileen solo op de marimba verder, dat wordt wellicht beter gewaardeerd. Bij nader inzien is dat misschien wel 50 jaar te laat.

Gisteren overleed de Filipijnse zanger en liedjesschrijver Freddie Aguilar op 72-jarige leeftijd in het Philippine Heart Center in Quezon City. Aguilar werd eerder opgenomen in het ziekenhuis, waar zijn vrouw Jovie regelmatig updates over zijn gezondheid deelde via sociale media. Hij laat Jovie en vier kinderen uit een eerder huwelijk achter.

Aguilar werd geboren in de provincie Isabela en groeide uit tot een van de bekendste vertegenwoordigers van Original Pilipino Music (OPM). Internationaal kreeg hij vooral bekendheid met het nummer Anak, dat in meer dan 50 talen werd vertaald en wereldwijd tientallen miljoenen keren over de toonbank ging.

Op 18-jarige leeftijd besloot Freddie Aguilar zijn ouderlijk huis te verlaten en zijn studie te staken, tegen de wil van zijn vader in. Hij trok met zijn gitaar door het land en leefde jarenlang een zwervend bestaan. In die periode raakte hij onder meer verwikkeld in gokpraktijken. Na vijf jaar begon hij spijt te krijgen van zijn levensstijl en schreef hij Anak als een persoonlijke verontschuldiging aan zijn ouders. Het nummer werd in 1977 ingezonden voor het Metro Manila Popular Music Festival en bereikte daar de finale.

De tekst van Anak verwijst naar de teleurstelling van ouders in hun kind en de hoop op vergeving. Nadat zijn vader het lied had gelezen, verbeterde hun relatie aanzienlijk. Niet lang daarna zou zijn vader overlijden. De oorspronkelijke versie is in het Tagalog geschreven, maar Aguilar bracht ook een Engelse versie uit. Beide versies werden opgenomen op de gelijknamige debuutsingle.

In 2000 verscheen er in de Filipijnen een speelfilm onder dezelfde titel, losjes gebaseerd op het verhaal dat in het lied wordt verteld. Aguilar bleef tot op hoge leeftijd optreden in Zuidoost-Azië en werd door een eerdere president van de Filipijnen benoemd tot cultureel adviseur.

De Tagalog-versie van Anak werd in 1980 veelvuldig gedraaid op Hilversum 3. Het nummer werd opgepikt door Frits Spits die het Steunplaat maakte. Het nummer stond twaalf weken in de Nederlandse Top 40 en stond een week op de tweede plaats Het lied werd uitgegeven in meer dan 50 landen en leidde tot ten minste 100 coverversies, maar werd geen hit in grote muzieklanden als Engeland en Amerika.
In de NPO Radio 2 Top 2000 was het nummer te vinden van 1999 tot en met 2015 met een piek op 709.

# 2160 Freddie Aguilar - Anak

Als puberjongen had ik weinig geduld voor dit soort intense (wereld)muziek. Nu ben ik daar een stuk milder in en zie ik ook de schoonheid van zo'n liedje.

7

8,3

8.25

Barry & Eileen nog een 3.4

Anak een 7.9

8,0

7

De versie van Vader Abraham doet er weinig voor onder vind ik

Ach jee, is Freddie er niet meer? Ik had het singletje afgelopen vrijdag nog in handen. Nooit de moeite genomen om ander werk van hem te luisteren, omdat ik een onderbuikgevoel heb dat ik dat toch geen hol aan zal vinden. Dit nummer vind ik verschrikkelijk...

mooi. Maar dan ook écht gruwelijk. Met name die onverstaanbare taalversie. Dat maakt mijn onderbuikgevoel wel raar en tegenstrijdig. Misschien moet ik eens een Rennie voor de rest van Freddie nemen.
9

Freddie Aguilar - Anak : 7

Erg mooi.

8,75

6,75

8,5

Aangename kennismaking.

Licht truttig, maar ook wel gewoon mooi.

8

Sting
8

7,5

Altijd leuk om deze tekst proberen mee te zingen: 7,3

8,5

# 2160 Freddie Aguilar - Anak: 7,0

"Licht truttig, maar ook wel gewoon mooi": Freddie Aguilar's Anak krijgt een 7,52 van ons.

De opening van journaals, voorpagina’s en de eerste artikelen op de nieuwssites. De bekendmaking dat Freek Rikkerink ongeneeslijk ziek is, beheerst sinds dinsdag het nieuws. In een gezamenlijke verklaring maakten Suzan Stortelder en Freek bekend dat hij uitgezaaide longkanker heeft. Er is geen kans meer op genezing. Hun eerste kind wordt eind dit jaar verwacht. Per direct hebben zij hun optredens gestaakt.

Sindsdien leeft Nederland intens mee. Woensdag om 10.00 uur klonk op tientallen radiostations tegelijk het nummer Lichtje Branden. Luisteraars deelden massaal hun gevoelens. Op streamingdiensten staat het duo sindsdien bovenaan: op Spotify zijn ze momenteel de meest beluisterde artiesten in Nederland. Ook in de iTunes-lijst domineren hun nummers, met zes noteringen in de top 10, waaronder Lichtje Branden op 1 en Als Het Avond Is op 2.

Het nummer Lichtje Branden, afkomstig van het album Dromen In Kleur (2021), gaat over hoop en verbondenheid in moeilijke tijden. De tekst verwoordt de gedachte dat iemand, ook in afwezigheid, bij je is. Lichtje Branden heeft nooit in de Top 40 gestaan.

Het duo, afkomstig uit de Achterhoek, bestaat uit Suzan Stortelder (Zieuwent, 15 juni 1992) en Freek Rikkerink (Harreveld, 29 maart 1993). Ze leerden elkaar kennen op de middelbare school in Groenlo. Vanaf 2014 plaatsten ze wekelijks covers op Facebook onder de titel De Minuut. Een cover van Don't Let Me Down ging in 2016 viraal na een enthousiaste reactie van The Chainsmokers. Hun eerste eigen EP volgde in 2018, maar hun grote doorbraak kwam datzelfde jaar met de single Als Het Avond Is.

Deze debuutsingle verscheen op 2 november 2018. Het is het eerste zelfgeschreven nummer van het duo, samen met Arno Krabman en Léon Palmen. De productie lag ook bij Krabman. Aanvankelijk was het Engelstalig en getiteld A Night Like This, maar een Nederlandstalige versie bleek beter aan te sluiten bij hun stijl.

In de tekst gaat het over het verlies of vervreemding van een dierbare. Niet per se door overlijden, maar ook door een verwaterd contact. Het gevoel van iets moeten uitspreken maar het vermijden ervan. Tijdens de opnamesessie werd het nummer in één dag afgerond en als demo naar Sony gestuurd. De platenmaatschappij reageerde vrijwel direct met het verzoek het uit te brengen.

Als Het Avond Is is de eerste en grootste hit van de inmiddels 16 Top 40 noteringen die het duo in zes jaar heeft bereikt. Als Het Avond Is had een opvallend langzame opbouw in de Top 40. Pas in de 17e week bereikte het de nummer 1-positie, waar het drie weken bleef staan. De track werd op 23 november 2018 uitgeroepen tot TopSong op NPO Radio 2. Op 1 maart 2019 werd het nummer bekroond met goud voor meer dan zes miljoen streams.

Uiteindelijk zou Als Het Avond Is 29 weken in de Top 40 staan. Het eindigde op de 4e plaats in de Top 100 over 2019. Sinds 2019 staat het nummer ook in de NPO Radio 2 Top 2000 met als hoogste notering #262 in 2020. Gretz postte gisteren in het Top 2000 topic deze link naar Fan Voor Een Dag. Een artikel van 3Voor12 dat met terugwerkende kracht nog meer betekenis krijgt.

# 2161 Suzan & Freek - Als Het Avond Is

9,3 hun mooiste

Gast
geplaatst: vandaag om 02:15 uur

geplaatst: vandaag om 02:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.