MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:

Midnight Oil - Beds Are Burning - 7
Heeft in de loop der jaren toch iets aan kracht verloren. Gaan we nu een rondje Australië doen? Lijkt me niet verkeerd.

Midnight Oil – Beds Are Burning : 8

# 2244 Midnight Oil - Beds Are Burning: 8,0

Een fractie minder dan INXS en dus een score net ietsje lager dan de slechts scorende INXS track (zie gisteren): een 7,70 voor Midnight Oil's Beds Are Burning.

Down Under van Men at Work wordt in Australië wel gezien als een alternatief volkslied. Het nummer wordt veel gedraaid bij sportevenementen en was onderdeel van de sluitingsceremonie van de Olympische Zomerspelen in Sydney in 2000, waar de band het live uitvoerde. Het werd ook gebruikt als themalied door de bemanning van Australia II tijdens de winst van de America’s Cup in 1983. In 2024 werd het door Triple M uitgeroepen tot nummer 1 in de GOAT 600-countdown en in 2025 staat het op de 21 plaats in de Hottest 100 of Australian Songs van Triple J.

Het nummer werd in 1980 uitgebracht als B-kant van de single Keypunch Operator in een versie met een lager tempo en een ander arrangement. Nadat de band een contract had getekend bij Columbia Records, werd een nieuwe opname gemaakt voor het debuutalbum Business as Usual. Op 9 november 1981 kwam deze versie als single uit in Australië en Nieuw-Zeeland, waar het de eerste plaats behaalde. Na dit succes volgde op 5 maart 1982 de internationale release. Het nummer stond vervolgens bovenaan de hitlijsten in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Zwitserland en bereikte de top 10 in diverse andere landen. In de VS werden meer dan twee miljoen exemplaren verkocht en stond het vier weken op nummer 1 in de Billboard Hot 100.

De tekst, geschreven door Colin Hay en Ron Strykert, volgt een Australische man op wereldreis en verwijst naar steden als Brussel en Bombay, de hippie trail en iconische Australische elementen zoals de Vegemite sandwich. Er wordt gebruikgemaakt van Australische slang, waaronder “fried-out Kombi” voor een oververhit Volkswagen Type 2-busje, “head full of zombie” voor het gebruik van marihuana en “chunder” als synoniem voor overgeven. In nummer zit ook een zogenaamde Mama Appelsap: 'ik zat alleen in een vuile kameel'.

De videoclip volgt de verhaallijn van de tekst en bevat onder andere scènes in een Volkswagen-busje, een café, een opiumkit en de zandduinen van Cronulla in Sydney. Aan het einde draagt de band een grafkist door de duinen, als waarschuwing voor het verlies van de Australische identiteit door overontwikkeling en Amerikanisering.

In 2009 begon Larrikin Music een rechtszaak tegen Men At Work wegens het gebruik van een deel van de melodie uit het Australische kinderliedje Kookaburra, geschreven in 1932 door Marion Sinclair, in de fluitpartij van Down Under. Het element was door fluitist Greg Ham als muzikaal grapje toegevoegd. In februari 2010 oordeelde de rechter dat sprake was van auteursrechtschending. Larrikin kreeg recht op 5% van de royalties vanaf 2002. Hay verklaarde later dat de stress van de zaak volgens hem heeft bijgedragen aan het overlijden van zijn vader Jim in 2010 en Greg Ham in 2012. Voor een reclamespot tijdens de Olympische Spelen van Londen in 2012 nam Hay een aangepaste versie op waarin de fluitsolo was vervangen.

In Nederland werd Down Under op 1 maart 1982 door Frits Spits en Tom Blomberg uitgeroepen tot NOS Steunplaat in De Avondspits. De single stond 11 weken in de Nederlandse Top 40 en bereikte de 2e plaats. Sinds 1999 staat het onafgebroken in de NPO Radio 2 Top 2000, met als hoogste notering de 188e positie in 2000. Ook in onze MuMe Top 2000 ladder is het nummer terug te vinden. Afgelopen jaar op 1336 en ook dit jaar staat het tussen de 1000 en 2000 in de lijst. Volgens mijn dochter (18) die het gelijk meezong is het nummer momenteel trending op TikTok.

# 2245 Men At Work - Down Under

7,5

Als ik hem op de radio hoor, denk ik vaak dat dit misschien wel de meest gedraaide radioplaat aller tijden is; het doet mij ook niks meer maar het is natuurlijk wel een goed liedje.

He, die had ik niet verwacht zou zo maar kunnen dat ranboy gelijk heeft...

8,3

Midnight oil 7
Men at work 6,8 De andere kleinere hit overkill vind ik veel beter

Veel gehoord, maar geen last van overkill... 8,5

Wat een geweldig leuke clip!
Net als de meesten hier heb ik het nummer wel honderdduizend keer gehoord, maar ik heb 'em met een kamerbrede grijns voor de honderdduizend en eerste keer nu ook gekéken.
9

Gast
geplaatst: vandaag om 10:53 uur

geplaatst: vandaag om 10:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.