MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Testament: 8
Altijd lekker deze band. Het album moet ik nog luisteren.

Gnot: 6,5

8

Lekker plaatje, gap. Recht in m'n straatje.

03-10: Hooded Menace - Portrait Without a Face (Johnny Marr / 9 / 7,39)
05-10: Lijkschouwer - Colours of Woe (ProGNerD / 9 / 6,66)
07-10: Megadeth - Tipping Point (legian / 11 / 7,14)
10-10: Testament - Shadow People (legian / 5 / 6,94)
12-10: Gnot - Зверь Среди Звезд (ProGNerD / 4 / 7)
14-10: Suotana - 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda) (ABDrums / 0 / 0)

Ik luister mijn afwezigheid van de afgelopen maanden meteen maar op met het aanbieden van een nieuwe nominatie. Voor de ingewijden is de feature geen onbekende naam: Zoe Marie Federoff-Šmerda was de toetseniste en achtergrondzangeres van Cradle Of Filth. De nadruk ligt op 'was', aangezien ze na de nodige opschudding en commotie pas recentelijk de band heeft verlaten, samen met haar man Marek “Ashok” Šmerda de band.

Genoeg over die band, hier is Suotana. Een Fins melodisch deathmetalcollectief dat ook alweer sinds 2005 meedraait, maar 'slechts' vier studioalbums op zijn naam heeft staan. Muzikaal tapt de band uit het black-, death-, power-, en het symfonische metalen vaatje, bijeengebracht in een kleurrijke en meeslepende compositie die vele kanten opgaat. Niet voor de recht-toe-recht-aan metalfanaten onder ons weggelegd, wel voor hen die een kleurrijk uitstapje op zijn tijd wel kunnen waarderen.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Gnot: 6,7
Suotana: 6,2

Suotana: 8,3

Ja hoor, dit gaat er bij mij wel in. Lekkere epische Finse metal.

Absoluut niet mijn ding. Veel en veel te lang ook.

4

België is niet mijn ding. Veel en veel te lang ook.

Mensen, ik heb der enne. Maar begin middag tijd om te posten, is dat OK?

Kondoro0614 schreef:
Mensen, ik heb der enne. Maar begin middag tijd om te posten, is dat OK?

Dikke vette prima; benieuwd (er is weer genoeg mooi nieuws uitgekomen...)

ABDrums schreef:
niet mijn ding. Veel en veel te lang ook.

That's what she said.

Gaat begin avond worden, als iemand anders voor wil ook priem

Kondoro0614 schreef:
Gaat begin avond worden, als iemand anders voor wil ook priem

Wordt wel weer eens tijd voor nieuw materiaal van jouw kant broski, we wachten met spanning af!

10-10: Testament - Shadow People (legian / 5 / 6,94)
12-10: Gnot - Зверь Среди Звезд (ProGNerD / 4 / 7)
14-10: Suotana - 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda) (ABDrums / 3 / 7,27)
17-10: Ellende - Zerfall (Kondoro0614 / 0 / 0)

Wellicht niet meer helemaal een verassing dat ik deze band hier nomineer, maar wederom een knetter lekkere track! Deze Oostenrijkers weten in ieder geval hoe ze heerlijke black metal op de wereld moeten zetten met lekkere atmosferische invloeden, al is het vooral een stukje hard beuken. Live overigens ook echt helemaal de shit, echt een hele fijne band om eens gezien te hebben!

Het was deze band of de nieuwe track van møl, die ik helaas niet verrassend genoeg vond. Deze nieuwe van Ellende is in ieder geval een enorme bak aan herrie, en knalt er lekker door. Geniet er van, ik spreek jullie later weer.

Gaan er hier nog mensen naar Samhain Festival volgend weekend ?

Ah Ellende, leuk! Die komen volgend jaar meen ik ergens een keer naar de Neushoorn. Naar alle gedachten koop ik daar wel een kaart voor, zeer benieuwd naar dat live optreden

ProGNerD schreef:
Gaan er hier nog mensen naar Samhain Festival volgend weekend ?

Ik ben van de partij. Die zondag wordt nog zwaar.

Eigenlijk kan ik dit soort black metal niet meer horen..maar deze was verrassend lekker.

7,9

10-10: Testament - Shadow People (legian / 8 / 6,66)
12-10: Gnot - Зверь Среди Звезд (ProGNerD / 6 / 7,33)
14-10: Suotana - 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda) (ABDrums / 4 / 6,45)
17-10: Ellende - Zerfall (Kondoro0614 / 2 / 7,83)
19-10: Smote – Drommon Pt.1 (Apollo / 0 / 0)

Instrumentale post-rock in de basis, maar de zijdelings schurende gitaarlijnen geven een metalen randwerk aan het geheel. Normaliter niet zo mijn kopje thee, maar dit viel toch wel goed.

14-10: Suotana - 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda) // 7,4
17-10: Ellende - Zerfall // 7,1
19-10: Smote – Drommon Pt.1 // 7,2

Testament wil ik nog in de context van het album gaan luisteren.

12-10: Gnot - Зверь Среди Звезд

Prachtig dromerige intro, ligt heel fijn in het gehoor. Natuurlijk komt het kantelpunt naar het metaal, maar ik werd toch wel wat verrast met de post-hardcore geluiden. Fijn dat ze ook weer terugkantelen en een gebalanseerde compositie leveren. Ik mis wel een climax die het even helemaal afmaakt, de eindriff vind ik standaard blackgaze. De toms hadden van mij zachter in de mix gemogen, maar het is enkel bij het eerste kantelpunt storend. Gaat op de lijst!

8,0

14-10: Suotana - 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda)

Die melodielijnen in de intro (zoals 00:20) doen mij sterk denken aan popnummers, meest verwant aan 'Anyplace Anywhere Anytime' van Nena ft. Kim Wilde. Tja, het is dus een beetje cheesy in opzet, ook met de gladde keyboards. Vocalen en drumwerk hebben dan weer voldoende balhaar ter compensatie, behalve in de tweede helft natuurlijk. 10 minuten vind ik overigens erg lang voor dit nummer. Had ook de helft van de speeltijd kunnen duren, of de tweede helft kon het volgende nummer op de plaat zijn. Het voelt onsamenhangend voor mij.

6,0

17-10: Ellende - Zerfall

Mooie arrangementen in het middensegment, de gelaagdheid klinkt erg fijn daar. Verder niet al te gek, maar wel weer fijn dus. Consistente band.

7,5

19-10: Smote – Drommon Pt.1

8,0

Ellende - 9
Smote - 8,5

Lekker blokje! Njammie!

Apollo schreef:
Ik ben van de partij. Die zondag wordt nog zwaar.

Het hele programma lijkt me interessant, maar de nadruk lijkt voor mij zaterdag op het 1e pakweg 2/3 deel te liggen en de zondag mischien net andersom...

Vanwaar jouw "zware" zondag ?

ProGNerD
Zaterdag vind ik beduidend de minste van de twee. Ik wil eigenlijk alleen Primordial en Lowen graag zien, de rest is leuk meegenomen. Zondag wil ik bijna elke band zien, behalve Heretoir (net nog gezien, vond het niet sterk) en Pthulmululswcdwnpojvfj of zo. Necronautical kan ik ook wel missen, maar wil mijn groep heel graag heen. Het is ook een strak schema met de Wiegedood trilogie als opener. Als ik goede optredens heb gezien wil ik ook even bijkomen om het allemaal tot mij te laten doordringen. Anders komt een volgende favoriet soms minder hard aan. Mijn benen houden het wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:29 uur

geplaatst: vandaag om 11:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.