MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
2-11-: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 0 / 0)

Hoe atmosferisch wil je je black metal hebben; in feite 1 lange Gilmouriaanse gitaarsolo verpakt in een black metal jasje: heerlijk !

En dan te bedenken dat dit het werk is van een jongen van nog geen 20 jaar die er - hoe tragisch ook - een einde aan heeft gemaakt voordat het album af was en z'n broer het uiteindellijk heeft afgemaakt en uitgebracht; bizar verhaal waar ik pas later achter kwam, maar het wel een extra lading geeft...

ProGNerD schreef:
2-11-: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 0 / 0)

Heftig verhaal zeg.
Dit nummer en album is in 2024 uitgebracht, dus buiten de strekking van het spel. Ik ga het alsnog checken maar misschien heb je nog een andere nominatie voor nu?

B.Robertson schreef:
8 mei '24 eigen beheer vs. 31 oktober '25 via een label.

Ter aanvulling op mijn bericht of als tegenargument?
Ik denk dat wij de datum van eerste uitgave moeten aanhouden voor de strekking van dit spel. Anders kun je ook andere heruitgaven nomineren. Dit nummer was in 2024 al uitgebracht, zijn broer heeft online ook geprobeerd het album onder de aandacht te brengen. Ook interessant is dat de muziek al in 2006-2011 geschreven en opgenomen was, maar in 2024 voor het eerst uitgebracht.

Aanvulling.

Los van deze discussie wat mij betreft nog steeds essentieel om hier onder de aandracht te brengen...

ProGNerD schreef:
Los van deze discussie wat mij betreft nog steeds essentieel om hier onder de aandracht te brengen...

Dat is prima natuurlijk, maar heb je nog een alternatief voor het spel?

odi
Martröð : 7

Sunken: 8

VoidCeremony : 6

VoidCeremony: 6,7
Sakna: 7,25

24-10: Astronoid - Love Weapon (legian / 8 / 7,04) - 7.5
Deze bevalt me erg goed, doet me weer wat meer denken aan hun gelijknamige album wat toch wel mijn favoriet is. lekkere flow zit erin en ik blijf fan van de dromerige sfeer die ze neerzetten.

26-10: Martröð - Sköpunin (Apollo / 7 / 8,17) - 6.9
Zit je lekker in de vrolijke flow krijg je deze bak duisternis over je heen. Lekker hoor weer Apollo. Heerlijk voor de maandag ochtend al iedereen weer loopt te zaniken over deadlines en werk wat gedaan moet worden. Even een stukje knallen. Duurt me wel wat te lang.

28-10: Sunken - Glædesfærd (Apollo / 6 / 7,92) - 8.2
Passende sfeer voor het grauwe weer, sleept wel lekker door dit. De tweede helft is wel echt wonderschoon zeg, de bitterzoete melancholiek die je benoemd is voelbaar. Machtig mooi

31-10: VoidCeremony - Failure of Ancient Wisdoms (Apollo / 3 / 6,83) - 6.3
Deze klikt hier dan weer niet echt. Is mij wat te fragmentarisch om er echt lekker in te kunnen komen.

2-11-: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 1 / 7,25) - 6.6
Of die nou wel of niet mee mag doen, ik ga er toch gewoon op reageren.
Het tragische verhaal maakt indruk, maar helaas wil de muziek mij niet echt blijven boeien.

VoidCeremony - 6
Sakna - 7

2-11-: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 2 / 6,93)
3-11-: Aephanemer - Contrepoint (The_CrY / 0 / 0)

Als Sakna een twijfelachtige deelnemer is, dan maar meteen een nieuwe erachteraan die wel aan de spelregels voldoet. Zo hoeven we geen nummers te verwijderen en hebben we dubbele lol!

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Google Spreadsheets - docs.google.com

Stem is vet, muzikaal minder m'n ding.

6,5

VoidCeremony: 4
Sakna: 8,5
Aephanemer: 9

VoidCeremony: 8,0

02-11: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 4 / 7,34)
03-11: Aephanemer - Contrepoint (The_CrY / 4 / 7)
05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame (Apollo / 0 / 0)

Meeslepende en epische symfonische black metal. Sterke melodielijnen en heerlijke thematiek uit het gedachtegoed van Tolkien. Dit nummer heeft op zichzelf meer een kop-staart-compositie, anders had ik voor 'Quest of the Silmaril' met die geweldige tweede helft gekozen. Zie per toeval dat Kondoro0614 deze plaat al heeft ontdekt. Inderdaad een hele gave albumhoes.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Rechtstreeks uit de jaren 90! Grappig dat Tolkien nog altijd nog populair is binnen black metal bands en dat dit getolereerd wordt waar power metal wordt weggezet als kazig vanwege de fantasy teksten. Iets van meten met twee maten. Dit is natuurlijk ook gewoon ontzettend kazig, vooral met dat spoken word gedeelte op het einde. Dat gezegd hebbende bevat dit wel gewoon alle ingredienten die bij mij een hoge score uitlokken. Vandaag tijdens het werken maar eens lekker het album opzetten dus.

8,3

The_CrY schreef:
Rechtstreeks uit de jaren 90! Grappig dat Tolkien nog altijd nog populair is binnen black metal bands en dat dit getolereerd wordt waar power metal wordt weggezet als kazig vanwege de fantasy teksten. Iets van meten met twee maten. Dit is natuurlijk ook gewoon ontzettend kazig, vooral met dat spoken word gedeelte op het einde. Dat gezegd hebbende bevat dit wel gewoon alle ingredienten die bij mij een hoge score uitlokken. Vandaag tijdens het werken maar eens lekker het album opzetten dus.

8,3

Ik vind het wel een verschil hoe je de teksten brengt. Als het serieuzer van aard is zonder poespas zoals hier, of bij een power metal band als Blind Guardian (niet alle albums...), dan vind ik het niet kazig. Ik vind fantasyboeken ook niet per definitie kazig. Maar is het een Gloryhammer met nummers als 'The Unicorn Invasion Of Dundee' of Alestorm met 'we are here, to drink your beer', ja dan is het ontzettend kazig.
Er zijn zeker ook kazige black, death, doom etc. metal bands overigens. Een Cannibal Corpse kan ik ook niet anders dan kazig zien. Metal is eigenlijk een kazig genre, maar je kunt te ver doorslaan.

Apollo schreef:
(quote)

Ik vind het wel een verschil hoe je de teksten brengt. Als het serieuzer van aard is zonder poespas zoals hier, of bij een power metal band als Blind Guardian (niet alle albums...), dan vind ik het niet kazig. Ik vind fantasyboeken ook niet per definitie kazig. Maar is het een Gloryhammer met nummers als 'The Unicorn Invasion Of Dundee' of Alestorm met 'we are here, to drink your beer', ja dan is het ontzettend kazig.
Er zijn zeker ook kazige black, death, doom etc. metal bands overigens. Een Cannibal Corpse kan ik ook niet anders dan kazig zien. Metal is eigenlijk een kazig genre, maar je kunt te ver doorslaan.

Voor een groot deel ben ik het hier mee eens hoor. Gloryhammer en Alestorm zijn overigens niet de bands die ik in gedachten had, want dat zijn ook gewoon comedy bands en die doen het erom om zo kazig mogelijk te klinken in de hoop dat iemand erom kan grinniken. Ook leuk soms overigens. Maar bij bands als Rhapsody (of Fire), Sonata Arctica, of recenter iets als Sacred Outcry worden veel van de verhalen wel serieus bedoeld. Wellicht speelt het een rol dat power metal an sich een stuk theatraler is dan black metal (alhoewel... *kuch* Dimmu Borgir *kuch*). Maar goed, ik weet ook niet zo goed welk punt ik nou eigenlijk wilde maken. Beetje richtingloos klagen over de onpopulariteit van power metal hier, denk ik.

Doet in ieder geval niets af aan One of Nine. Lekker album van wat hierbij hoort. 'Quest of the Silmaril' is inderdaad een hele toffe tip nog.

02-11: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 4 / 7,34)
03-11: Aephanemer - Contrepoint (The_CrY / 4 / 7)
05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame (Apollo / 2 / 7,4)
07-11: Death Angel - Cult of the Used (legian / 0 / 0)

Ik ga nog even door met de Thrash opleving, de nieuwe Death Angel verraste mij deze ochtend. Zeker niet hun beste nummer, vooral de zang valt me hier wat tegen. Maar het beukt wel weer lekker door moet ik zeggen. En aangezien ik toch al een tijd in de thrash klassiekers modus zit past deze hier ook wel.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Death Angel stelt nooit echt teleur, maar de zang komt mij ook wat vreemd over bij dit nummer.
Het eerder vrijgegeven 'Wrath' vind ik sterker.

7,5

02-11: Sakna - Del III - Himmel // 8

Uitermate sfeervol, beklemmend en atmosferisch werkje black metal. Wat mij betreft hadden er misschien één à twee minuten af gekund om het muzikaal over de hele linie boeiend te blijven houden, maar hier heb ik zeker van kunnen genieten. Met name de melodieuze leadgitaarlijnen met haar zeer uitgekiende harmonieën valt in positieve zin op. Deze komt op de luisterlijst.

03-11: Aephanemer - Contrepoint // 5,8

Nee sorry, niet mijn ding. Te clichématig en te veel muzikale open deuren bevattende.

05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame // 8,4

Gaaf hoe dit nummer doordrenkt is van de epische grandeur, heldhaftige taferelen en mysterieuze sfeerschetsen die menig fantasy-universum kenmerken. Geweldig, ik word daar heel blij van en kan daar helemaal in opgaan. Dit nummer presteert dat helemaal en komt zodoende ook op de immer uitdijende luisterlijst.

07-11: Death Angel - Cult of the Used // 5,9

Deze heren hebben natuurlijk ook een aantal klassiekers - voor de doorgewinterde thrashfan althans - op hun conto staan. Eigenlijk hebben bijna alle thrashmetalbands van weleer last van hetzelfde syndroom. Je kunt dat dan toch maar het beste het 'Metallica-syndroom' noemen, waarbij bands teren op hun roemrucht verleden met een aantal belachelijk goede nummers en tegenwoordig eigenlijk bijna alleen maar - uitzonderingen daargelaten - flauwe, herkauwde en van voorspelbaarheid overlopende nummers uitbrengen die het gebrek aan muzikale inventiviteit proberen te verhullen door een iets te dik aangezette productie. Dit is voor mij helaas ook zo'n nummer.

One of Nine - 7,5
Death Angel - 5,5

Sunken verhoog ik naar een 8,3.

02-11: Sakna - Del III - Himmel

Het bevat de ingrediënten voor een goed nummer, maar een goed recept ontbreekt. Het is een lang nummer en de kunst is om dat niet zo te laten voelen, echter is dat gevoel voor mij al na enkele minuten aanwezig. Als dan ook minutenlang de vaart eruit wordt gehaald in de tweede helft dan kan ik niet anders concluderen dat het aan de compositie schort.

6,8

03-11: Aephanemer - Contrepoint

Had ik op mijn lijstje staan en dit is een sterk teken om snel dat album te gaan luisteren. Finse melodeath vibes (speels, symfonisch en heavy) in combinatie met een meer theatraal geluid dan ik van de Finnen gewend ben.

8,2

05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame

Nogal verslaafd aan dit nummer en 'Quest of the Silmaril'.

9,0

07-11: Death Angel - Cult of the Used

Mark Osegueda vind ik live nog altijd een uitstekende zanger. Ook op Kerry Kings solo album bewees hij vorig jaar nog lang niet uitgeblust te zijn. Op dit nummer vind ik hem echter wat droog en flets klinken, beetje nasaal zelfs. Grootste punt van irritatie zijn die monotone drumpartijen, continu datzelfde overheersende basisritme maakt het algeheel een flets nummer.

5,8

Apollo schreef:

05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame

Nogal verslaafd aan dit nummer en 'Quest of the Silmaril'.

9,0

RT

Age of Chains ook wel goed hoor.

02-11: Sakna - Del III - Himmel (ProGNerD / 6 / 7,36)
03-11: Aephanemer - Contrepoint (The_CrY / 6 / 7)
05-11: One of Nine - Death Wing Black Flame (Apollo / 5 / 7,94)
07-11: Death Angel - Cult of the Used (legian / 5 / 6,5)
08-11: Ildaruni - Arcane Sermon (ProGNerD / 0 / 0)

Mooie Armeense (!) ontdekking. Geweldige opbouw en ontwikkeling in dit nummer, van klassieke koorzang overgaand in stevige black metal, gevolgd door mannenkoor en afsluitend ten strijde trekkend met een galloperend episch "wardrums-achtig" sluitstuk: heerlijk !

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Mooie sfeervolle intro, maar wat erop volgt is niet bepaald origineel te noemen. Klinkt goed, maar wel een sterk 'eerder gehoord'-gevoel, met name de riffs. Aanvankelijk dacht ik een half puntje eraf te halen om die reden, maar ik merk bij herhaald luisteren dat het mij eigenlijk niet stoort.

8,0

Gast
geplaatst: vandaag om 03:42 uur

geplaatst: vandaag om 03:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.