MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
aslan (crew)
ik vind dit nog niet zo slecht; maar bijna een kwartier is wel wat lang

7

Ik vind dit nummer dus echt te gek!! Benieuwd naar het album.
8,2

Drudkh - 6,5

Blood Abscission - 6,3

Uulliata Digir - 6,6

Wilde hier gelijk harde cijfers gaan uitdelen, maar toch tijd voor genomen en voor mijn doen naar boven afgerond. Trots op mezelf

Blood Abscission - I I - I I I

Als voorbereiding op deze nominatie heb ik vandaag en gisteren twee keer I uit 2023 de revue laten passeren, een ijzersterke en doorleefde brok meeslepende zwartmetaal van de bovenste plank. En - enigszins tot mijn verbazing - moet ik concluderen dat de band met I I - I I I nog een flinke schep aan kwaliteit er bovenop doet. De productie is iets helderder en punchier, waardoor het nóg sfeervollere en meeslepende riffwerk ontzettend goed uit de verf komt, en de compositie ontwikkelt zich zo organisch en vloeiend dat de tien minuten voorbij vliegen voordat je er erg in hebt.

Ik heb echt veel zin in de volledige release van dit werk. Als het dit niveau over de hele linie vast weet te houden, dan durf ik hier en nu te vermelden dat ik er een potentiële jaarlijstkandidaat bij heb:

9,1

Uulliata Digir - Eldrvari:

Wanneer je dacht dat je met Oranssi Pazuzu momenteel wel de meest geschifte en avant-garde black metal voorgeschoteld krijgt, presteert Uulliata Digir om zich als een soort 'Oranssi on steroids'-act te presenteren.

Het is toch fantastisch om muzikaal helemaal murw geslagen te worden door een stel krankzinnige en knettergekke Polen die een x-aantal muziekinstrumenten in hun handen gedrukt hebben gekregen? Mij hoor je zeker niet klagen over deze plezante onderdompeling in een vunzige bak ranzige, chaotische en ongeorganiseerde tyfuszooi. Wel een paar puntjes aftrek voor de lengte, want die kleine vijftien minuten hadden ook met een dikke tien afgedaan kunnen worden in mijn optiek.

Kudo's voor het nomineren Apollo, respect.

8,7

Blood Abscission - I I - I I I
Ik wilde dit nummer zelf nomineren, dus natuurlijk ben ik enthousiast. De Mgla- en Trhä-elementen zijn nog steeds aanwezig en dat bevalt mij uitstekend. Lastig neer te pennen waar de nuances precies liggen, maar je hoort in de details dat de productie professioneler is afgewerkt. Debemur Morti is een fantastisch label en perfect voor deze band. Benieuwd of het vocaal gezien net zo afwisselend is als het debuut, dat moet per nummer nog blijken. Ik vind het na 3 luisterbeurten niet zo sterk als de top 3 nummers van het debuut, maar misschien groeit mijn waardering nog.

8,0

Uulliata Digir - Eldrvari
Mijn korte omschrijving is wat humoristisch ingestoken, maar heeft wel een kern van waarheid. Ik kan heel goed begrijpen dat je hier niets aan vindt, maar ook dat je dit te gek zou vinden. Ik heb verder niets toe te voegen aan wat mijn bovenbuurman heeft geschreven. De zangpartijen, clean en grunts, vind ik heel overtuigend. De speelduur is aan de lange kant, maar kakt voor mij nergens in. Deze plaat kent twee nummers van 15 minuten, een nummer van bijna 7 minuten, en twee korte interludes. En de langste nummers zijn de beste, dus eigenlijk had ik geen keuze.

8,2

Gek trouwens, als ik de plaat van Uulliata Digir (selftitled) zoek in de zoekmachine, dan kan ik hem niet vinden. Als ik op 'Uulliata Digir' zoek, dan verschijnt de artiest wel, maar niet het album. Kwestie van wachten op de server of foutje op de website?

Apollo schreef:
Gek trouwens, als ik de plaat van Uulliata Digir (selftitled) zoek in de zoekmachine, dan kan ik hem niet vinden. Als ik op 'Uulliata Digir' zoek, dan verschijnt de artiest wel, maar niet het album. Kwestie van wachten op de server of foutje op de website?

Heb ik ook wel eens man! Geen idee waar het aan ligt trouwens, en ik denk ook niet dat het ooit verholpen gaat worden, helaas.

odi
Drudhk : 8

Laatste albums niet meer geluisterd maar dit maakt wel nieuwsgierig.

Blood Abscission : 9

Nog nooit van gehoord. Door deze tips blijf ik dit forum graag volgen.

Uulliata Digir : 8

Weet niet of ik dit elke dag aan wil zetten maar erg interessant is het wel.

Uulliata Digir - Eldrvari: 6,5

Eigenzinnig en technisch niet oninteressant, maar toch niet echt m'n ding...

Geweldig nummer hoor. Ik had het nog veel ontoegankelijker verwacht aan de comments te lezen haha. Dit is echt niet zo gestoord als een Oranssi Pazuzu, maar wel heel goed dus:

9

Na minstens 5 luisterbeurten en dan nog steeds niet uit m'n systeem te krijgen, kan ik niet om een opwaardering heen, natuurlijk:

Blood Abscission - I I - I I I: 8,5 => 9

Laat het maar gauw 11 april worden...

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 13 / 4,45)
03-02: Zéro Absolu - La Saignée (ProGNerD / 14 / 7,6)
05-02: Avatarium - Being with the Dead (ABDrums / 13 / 6,87)
07-02: Rivers of Nihil - House of Light (legian / 12 / 7,56)
09-02: Drudkh - The Eve (Kondoro0614 / 12 / 7,54)
11-02: Blood Abscission - I I - I I I (ProGNerD / 13 / 7,88)
13-02: Uulliata Digir - Eldrvari (Apollo / 9 / 7,47)
15-02: Retromorphosis - Vanished (Apollo / 0 / 0)

Wij gaan toch zeker niet onze nominatie streak verkwisten?
De doom metal parkeer ik voorlopig, want deze heeft ABDrums nog tegoed. Nieuw project van Spawn of Possession-leden. De gitaarsolo is verrukkelijk.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Spreadsheet

Hahaha, je geheugen laat je niet in de steek. Ik ben erg benieuwd, ik ken dit niet dus laat me morgen verrassen. Die streak moeten we trouwens wel vast houden. Er is zoveel moois om te nomineren dat het in principe mogelijk zou moeten zijn om elke twee dagen nomineren een volledig jaar vast te kunnen houden.

Retromorphosis - Vanished: 7

Brutal / technical death is een niche binnen de metal waarin het voor mij vaak lastig echt wil klikken met een album of nummer, zo ook hier...

Zoals ik je al zei, is technische deathmetal echt een kwestie van hit or miss bij mij. Het is lastig om de vinger er precies achter te krijgen waarom het de ene keer wel klikt en de andere keer niet, maar feit blijft dat het niet een genre is dat dagelijks of compleet aan mij is besteed.

Hoe bevalt deze portie techdeath dan? Nou, eigenlijk vind ik dit dus best gaaf. De tempowisselingen houden het interessant, de smaakvolle toevoegingen van toetsenpartijen geven het geheel meer diepgang mee, het riffwerk zit fantastisch in elkaar en leunt niet enkel en alleen op technische krachtpatserij ('kijk mij eens even'), en tot slot is de gitaarsolo inderdaad verrukkelijk.

Straf nummer dus, die wel uitnodigt om de hele plaat te checken.

7,7

Uulliata Digir - Eldrvari: 8

Best chaotisch en experimenteel, maar er zit wel een verhaal in. Leuk voor een keer, misschien dat ik bij het album aanklop als ik zit heb in iets vervreemdends. Toffe nominatie! Inderdaad wat anders.

Retromorphosis - Vanished: 6

Niet mijn ding.

05-02: Avatarium - Being with the Dead - 7.4
Ik verwachte eigenlijk weer een of andere vaag obscuur duister zwart metaal achtig gebeuren. Maar dit klinkt verrassend vrolijk nog. Fijne zang wel, muzikaal best prima. Deze vermaakt me wel zo op het werk.

07-02: Rivers of Nihil - House of Light - 8.5
De eerdere singles deden het bij mij eigenlijk allemaal wel goed. En daar gaan ze hier gewoon weer mee door. Lekker tempo, lekker rauw en vooral heerlijk meeslepend. Ik mag dat wel. Kijk uit naar het komende album in ieder geval.

09-02: Drudkh - The Eve - 7.6
Nieuwe Drudkh, leuk nieuws. Heb ze leren kennen met het vorige album en die single spookt nog altijd door me hoofd heen. Deze heeft niet hetzelfde effect, maar maakt me zeker benieuwd naar het album. Sleept ook wel lekker merk ik bij herbeluistering.

11-02: Blood Abscission - I I - I I I - 8
Deze gaat in het lijstje om in de gaten te houden. Ik weet niet of ik dit leuk blijf vinden, maar het intrigeert me voorlopig enorm.

13-02: Uulliata Digir - Eldrvari - 5
Dat hele avant-garde gebeuren lijkt wel een excuus te zijn om maar wat muzikale dingetjes en ideeën aan elkaar te rijgen en dat een kwartier lang te blijven doen. Fragmentarisch op en top dit. Doch bij vlagen best vermakelijk. Maar zal bij deze luisterbeurt blijven.

15-02: Retromorphosis - Vanished - 7.2
Hier kan ik dan weer wat meer mee. Gewoon bikkelhard gas met die zooi.

Gewoon bikkelhard gas met die zooi, dat dus.

8,0

Tijd voor doom metal of heeft iemand nog wat klaarliggen?

Ik heb wel wat klaarliggen, zal ik zo posten?

01-02: Bloodywood - Tadka (legian / 13 / 4,45)
03-02: Zéro Absolu - La Saignée (ProGNerD / 14 / 7,6)
05-02: Avatarium - Being with the Dead (ABDrums / 14 / 6,91)
07-02: Rivers of Nihil - House of Light (legian / 13 / 7,63)
09-02: Drudkh - The Eve (Kondoro0614 / 13 / 7,55)
11-02: Blood Abscission - I I - I I I (ProGNerD / 14 / 7,89)
13-02: Uulliata Digir - Eldrvari (Apollo / 12 / 7,23)
15-02: Retromorphosis - Vanished (Apollo / 11 / 7,08)
17-02: Decline of I - Diapsalmata (ABDrums / 0 / 0)

Helaas geen tijd om een prikkelende inleidende tekst te schrijven bij dit dynamische, afwisselende, creatieve, gelaagde en briljante post-black metal werkstukje (zo, heb ik je toch van genoeg informatie voorzien ), dus laat je vooral onderdompelen en geniet!

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Die omschrijving klinkt toch wel prikkelend hoor. Helaas had ik dit album al min of meer afgeschreven voor mijn persoonlijke smaak. Te veel poespas in de intro en vlak voor de outro waar ik niets mee kan. De black metal vind ik gewoon oké, niet heel boeiend. Ik mis vooral een sterke sfeer, maar dat zal een ander mogelijk wel voelen hier.

6,2

Hmm, ik had gedacht dat dit wel een kolfje naar jouw hand of een kop thee naar jouw smaak zou zijn. Maar goed, 't kan verkeren natuurlijk. Ik ben inderdaad ook benieuwd hoe dit het bij de andere users gaat doen. We wachten af.

Frankrijk heeft een naam hoog te houden als het gaat om black metal. Normaal is het bij mij voor open doel schieten wat betreft black metal, maar ik voel dit niet. Vrijdag de beurt aan de Belgen: Räum met wederom post-black metal. Daarna wordt het sowieso feest en komen de Finnen van Havukruunu met wat folk black.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:43 uur

geplaatst: vandaag om 13:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.