MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
Een lijstje maken is wel erg lastig, top 3 ging nog wel, maar verder zit het dichtbij elkaar. Hoe dan ook echt heerlijke muziek. The Sorcerers had ik nog nooit van gehoord, maar zij maken wel een fijne moderne variant van ethio-jazz zo te horen. Daar ga ik zeker eens meer van luisteren.

1. Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
2. Getatchew Mekurya - Yègènèt Muzika
3. Mulatu Astatke - Yèkèrmo Saw
4. Getatchew Mekurya - Antchi Hoye *
5. Mulatu Astatke - Nètsanèt *
6. Mulatu Astatke & Hoodna Orchestra - Tension *
7. The Sorcerers - In Pursuit of Shai Hulud
8. Mahmoud Ahmed - Kulun Mankwalesh
9. Mahmoud Ahmed - Ohoho Gedama *
10. Tèshomè Meteku - Hasabé

11, The Sorcerers - Summoning the Monkey God *
12. Tesfa Maryam Kidane - Heywete *
13. Mulatu Astatke - Gubelye *
14. Muluqèn Mèllèsse - Eté Endénesh Gèdawo
15. Mulatu Astatke - Tezeta
16. Getatchew Mekurya, The Ex & Friends - Ambassel *
17. Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla
18. Walias Band - Muziqawi Silt
19. Kolonel Djafaar - Phil's First Tear *
20. Akalé Wubé - Alègntayé *

Best wel lullig. Nu heet dit spelletje Ethiojazz, een genre met vooral artiesten die glorieerden in de jaren 70, maar wie staat er bij mij op nummer 1?
Een Britse, blanke band van anno nu.
En die band propt ook nog eens allerlei andere invloeden als blaxploitationfunk en spacey sounds in hun Ethiojazz, zodat het allemaal wel heel erg gruwelijk swingend en aanstekelijk wordt.
Stelletje frekkin kolonialisten, dat riekt naar vals spelen.
Maar het is wel gruwelijk lekker vals gespeeld. Zonder valse noot.
In dit verband maar goed dat de Amerikanen van The Budos Band waren gesneuveld in de tweede ronde, want die zouden bij mij op #4 zijn beland.
En in mijn GH van Ozzy Osbourne van afgelopen maand liet ik een Black Sabbath-cover horen van de Frans-Ethiopische band uKanDanZ: zij hadden ook wel mee kunnen doen, ook al gooien ze een portie moderne mathrock door hun Ethiojazz, zoals in deze gave epic.

1. The Sorcerers - Summoning the Monkey God *
2. Getatchew Mekurya, The Ex & Friends - Ambassel *
3. The Sorcerers - In Pursuit of Shai Hulud
4. Mulatu Astatke & Hoodna Orchestra - Tension *
5. Kolonel Djafaar - Phil's First Tear *
6. Akalé Wubé - Alègntayé *
7. Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
8. Walias Band - Muziqawi Silt
9. Getatchew Mekurya - Yègènèt Muzika
10. Tesfa Maryam Kidane - Heywete *

Op goed geluk ga ik voor dit tiental.

01. Mulatu Astatke - Yèkèrmo Saw
02. Tesfa Maryam Kidane - Heywete *
03. Getatchew Mekurya, The Ex & Friends - Ambassel *
04. Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla
05. Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
06. Mulatu Astatke & Hoodna Orchestra - Tension *
07. Mahmoud Ahmed - Ohoho Gedama *
08. Mulatu Astatke - Gubelye *
09. The Sorcerers - Summoning the Monkey God *
10. Tèshomè Meteku - Hasabé

Ik dacht dat Yèkèrmo Saw de gedoodverfde winnaar was, maar het zou me niets verbazen als Mulatu naast de hoofdprijs grijpt...

Met dank aan de 7 stemmers, hierbij de uitslag.

20. Tèshomè Meteku - Hasabé (2 punten, 2 stemmers)

In elke finale moet er een de laatste zijn. Tèshomè Meteku is nochtans een van de OGs van de ethio-jazz. Al in de jaren '60 maakte hij furore met de Soul Ekos Band, samen met andere bekende ethio-jazzmusici als Fekade Amde-Meskel en Seyfu Yohannès (beide niet voorgekomen in dit spel). Hasabé is de titeltrack van zijn solodebuut. Fun fact: Tèshomè Meteku is tevens de vader van de Zweedse zangeres Emilia, die eind jaren '90 een grote hit scoorde met het nummer Big Big World.

19. Mahmoud Ahmed - Kulun Mankwalesh (3 punten, 1 stemmers)

Mulatu Astatke is misschien de peetvader van de ethio-jazz, maar Mahmoud Ahmed was (in ieder geval in eigen land) verreweg de meest populaire ethio-artiest. De zanger scoorde 3 finaleplekken, waaronder deze Kulun Mankwalesh, een echte ethio-traditional en door vele anderen ook opgenomen. Had deze hoger verwacht.

18. Akalé Wubé - Alègntayé (5 punten, 1 stemmer)

Waar de meeste traditionele ethio-jazzici daadwerkelijk uit Ethiopië komen, komen de 21e-eeuwse vertegenwoordigers van het genre vaak gewoon uit het westen. Zo komt Akalé Wubé - een van de eerste moderne bands die op het Ethiopiques-label Buda werden getekend - gewoon uit Frankrijk. Ze tourden wel veel met originele ethio-jazzartiest Girma Bèyènè (helaas gesneuveld in ronde 2). Alègntayé is ook een ethio-klassieker, onder andere bekend van Tilahun Gèssèsse, die eveneens de finale niet heeft weten te halen.

17. Mahmoud Ahmed - Ohoho Gedama (6 punten, 2 stemmers)

Mahmoud Ahmed werd bekend nadat zich vrijwillig aanmeldde als vervanger van de zanger van de lijfband van de Ethiopische keizer, waar hij daarna jaren lang als leadzanger ongekend populair was. Nadat het regime van Selassie omvergeworpen werd, werd zijn nationale populariteit tanende. Gelukkig voor Ahmed groeide zijn internationale erkenning toen juist, en werd hij de eerste Ethiopische artiest die in de VS toerde. Ook ging hij veel samenwerken met internationale artiesten. Desondanks bleef hij - in tegenstelling tot veel andere ethio-jazzmuzikanten - Addis altijd trouw. Daar is hij - met zijn 84 jaar - still going strong.

16. Getatchew Mekurya - Antchi Hoye (7 punten, 1 stemmer)

Saxofonist Getatchew Mekurya was letterlijk en figuurlijk een van de giganten van de ethio-jazz. Op Antchi Hoye horen we zijn typisch meanderende saxstijl prominent naar voren komen. Helaas werd het nummer slechts door 1 user in zijn top 10 opgenomen, waardoor het in de achterhoede van deze finale eindigt.

15. Muluqèn Mèllèsse - Eté Endénesh Gèdawo (7 punten, 2 stemmers)

Muluqèn Mèllèsse heeft maar een kortstondige carrière erop zitten. Pas in 1972 bracht hij zijn eerste song uit (Hedetch Alu). In 1975 - het laatste jaar van de gouden ethio-jazzperiode - volgde Eté Endénesh Gèdawo. Het nummer groeide ondanks dat uit tot een ethio-klassieker; zo stond het al op de eerste Ethiopiques-verzamelaar. Hij toerde daarna nog een paar jaar met de Equator Band, totdat hij in 1980 een punt achter zijn muziekcarrière zette en zich betrok tot de Pinkstergemeente. Daar bleef hij tot zijn dood, afgelopen jaar.

14. Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla (12 punten, 2 stemmers)

En daarmee is de grote Mahmoud Ahmed alweer klaar in deze finale. 3 nummers waren wellicht iets te veel van het goede. Erè Mèla Mèla was nochtans zijn grootste hit en een absolute ethio-klassieker. Ik had dit nummer zeker in de top 10 verwacht.

13. Getatchew Mekurya - Yègènèt Muzika (14 punten, 3 stemmers)

The Negus of Ethiopian Sax, de verzamelaar van Getatchew Mekurya's beste werk, behoort tot mijn onbescheiden mening tot het op één-na-beste album uit de Ethiopiques-reeks - na die van Mulatu. 4 nummers van het album speelden mee in ronde 2, maar Muziqa Heywete en Shellela sneuvelden daar al - met name die laatste, Getatchew's interpretatie van een traditionele Amhaarse krijgersdans word met node gemist hier. Uiteindelijk kwam Yègènèt Muzika het verst, maar een top 10-positie zit er niet in.

12. Mulatu Astatke - Nètsanèt (14 punten, 4 stemmers)

En daar is de eerste worp van de aartsvader! Nètsanèt (wat vrijheid betekent) is 1 van de 5 nummers van Mulatu's Ethiopiques-verzamelaar in deze finale. Het nummer is dit jaar in een live-versie opnieuw uitgebracht als single, als voorloper op het eind deze maand te verschijnen album Mulatu Plays Mulatu, een live-album ter ere van zijn afscheidstournee.

11. Mulatu Astatke - Gubèlyé (14 punten, 3 stemmers, nummer 1 van EttaJamesBrown)

Gebroederlijk naast de eerste Mulatu staat de tweede, met evenveel punten maar met een nummer 1-positie in de pocket. Gubèlyé stond naast op Ethiopiques 4 ook op de soundtrack van het eerder door herman gememoreerde Broken Flowers, voor veel westerlingen ook een kennismaking van het genre.

10. Mulatu Astatke - Tezeta (20 punten, 4 stemmers)

We maken een sprongetje de top 10 in en daar vinden - toch wel vrij verrassend - het oer-ethio-jazznummer: Tezeta. Zoals eerder verteld, is de term Tezeta (nostalgie) een centraal concept in de ethio-jazz. In de jaren '60 studeerde Mulatu aan het Berklee College of Music in Boston. Daar kwam in aanraking met de latin-muziek, die hij verweefde met de traditionele Ethiopische muziek. Hij schreef daar tevens het nummer Tezeta, in soort heimwee naar zijn moederland. Het groeide uit tot een icoon in de Ethiopische muziek - zo'n beetje elke artiest in deze finale heeft het nummer wel eens gecoverd.

9. Walias Band - Muziqawi Silt (20 punten, 5 stemmers)

De Walias Band was de supergroep van de ethio-jazz: Mulatu Astatke, Mahmoud Ahmed, Girma Bèyènè en Hailu Mergia speelden er allemaal in. Het was vooral een liveband, maar nam ook enkele albums op. Hiervan is het instrumentale Muziqawi Silt uitgegroeid tot standaardwerk in het genre, wederom door heel veel artiesten gecoverd. Op het nummer horen we prominent het orgel van Hailu Mergia, die helaas solo niet tot de finale wist door te dringen. Een walia is overigens een soort berggeit, een van de inheemse Ethiopische dieren.

8. The Sorcerers - In Pursuit of Shai Hulud (21 punten, 3 stemmers)

De moderne ethio-jazz doet het goed in dit spel: maar liefst de helft van de top 10 is afkomstig uit de 21e eeuw. De Britse band The Sorcerers - niet te verwarren met de Zweedse doommetalband - is een van de vaandeldragers van de neo-ethio-jazz. Zij mengen daarbij ook moderne jazz, elektronische en spacerockelementen in hun muziek. In Pursuit of Shai Hulud verscheen in 2018 als losse single, en was het eerste nummer dat hen lovende kritieken bezorgde.

7. Mulatu Astatke & Hoodna Orchestra - Tension (25 punten, 5 stemmers)

De nieuw verworven faam in navolging van de herontdekking van de ethio-jazz eind jaren '90 deed ook Mulatu's carrière opnieuw oplaaien. Zowel solo als met andere artiesten bracht hij nog meerdere albums uit deze eeuw. Zo werkte hij o.a. samen met de Britse Heliocentrics, de Australische Black Jesus Experience en het Israëlische Hoodna Orchestra. Die laatste collaboratie bracht eind vorig jaar het album Tension voort, waarvan de titeltrack hier een nette 7e plek pakt, als nieuwste nummer in de finale.

6. Kolonel Djafaar - Phil's First Tear (27 punten, 4 stemmers, nummer 1 van 50tracks)

De traditionele ethio-jazz kwam hoofdzakelijk uit Addis Abeba, maar de moderne ethio-jazz komt net zo goed uit New York, Londen of Parijs. Of, in het geval van Kolonel Djafaar, gewoon uit Antwerpen. Het schijnen zelfs bekenden te zijn van dumb_helicopter. Het stuwende Phil's First Tear is afkomstig van het vorig verschenen album Getaway, en houdt de klassieke ethio-jazzsound in ere, maar dan met een modern jasje. Het nummer werd vorig zelfs nog 143e in Song van het Jaar op deze site - da's bijna mainstream!

5. Getatchew Mekurya, The Ex & Friends - Ambassel (28 punten, 5 stemmers)

Getatchew Mekurya bereikte begin deze eeuw een wijder publiek, met name in Nederland, door zijn samenwerking met de Nederlandse punkband The Ex. Het begon met samen toeren, vervolgens verschenen nog 2 albums samen: Moa Anbessa en Y'Anbessaw Tezeta. Ambassel is de opener van die laatste plaat en blijft van het gezamenlijk oeuvre nog vrij dicht bij het oorspronkelijk geluid van de ethio-jazz. Een mooie 5e plek alhier is het gevolg.

4. Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta (32 punten, 5 stemmers, nummer 1 van herman)

Yegelle Tezeta is de muzikale tegenhanger van Tezeta - op Ethiopiques 4 volgen ze ook na elkaar. Daar waar Tezeta melancholisch is, is Yegelle Tezeta lekker opzwepend. Ik heb Mulatu al 2x live mogen zien, en dan spat dit nummer ook echt van het podium!

3. Tesfa Maryam Kidane - Heywete (35 punten, 5 stemmers)

Heywete betekent leven en is, na Tezeta, het meest bezongen in de ethio-jazz, o.a. nog in het in ronde 2 gesneuvelde Muziqa Heywete van Getatchew Mekurya. De meest populaire variant daarvan is op plaat gezet door Tesfa Maryam Kidane. Opvallend genoeg de enige etnische Eritreeër tussen de Amhaarse Ethiopiërs hier in de finale. Desondanks was Kidane een gerenommeerde ethio-jazzer, die schromelijk door mij over hoofd werd gezien in ronde 1. Gelukkig corrigeerden jullie dit euvel en zie daar: een bronzen plak is het resultaat.

2. The Sorcerers - Summoning the Monkey God (44 punten, 6 stemmers, nummer 1 van EvilDrSmith)

Er was een gedoodverfde favoriet in deze Greatest Hits, maar die werd nog heel lastig gemaakt door The Sorcerers. Ik ben blij dat jullie dit nummer op waarde hebben weten te schatten. Summoning the Monkey God is afgekomstig van In Search of the Lost City of the Monkey God. Dat album is de soundtrack van de gelijknamige documentaire, die gaat over de zoektocht naar een verloren Maya-stad in Honduras. Het is geweldige mesh van ethio-jazz en modernere stijlen, en een grote, meeslepende luistertrip. Sterker nog, ik durf wel te claimen dat het een van de beste albums van dit decennium is. Een absolute luistertip!

1. Mulatu Astatke - Yèkèrmo Sèw (48 punten, 6 stemmers, nummer 1 van Choconas, motel matches en mijzelf)

Zoals gezegd, er was dus een gedoodverfde favoriet en die kaapt uiteindelijk - mede dankzij 3 nummer 1-posities - de overwinning. Daar waar Tezeta het oer-ethio-jazznummer is, is Yèkèrmo Sèw in mijn ogen de absolute ster in het genre. Vanaf het moment dat die heerlijke sax invalt neemt het nummer je mee op reis naar zonniger oorden. Een van mijn ultieme relax-nummers en tevens een van mijn absolute all-time favoriete nummers.

Rest mij nog iedereen te bedanken voor deelname en het stokje over te dragen aan cosmic kid met een Greatest Hits die volgens mij redelijk aan de andere kant van het muzikale spectrum ligt.

Dank voor deze kennismaking Titmeister en als ik lees dat mijn nummer 1 "143e in Song van het Jaar op deze site - da's bijna mainstream" werd dan is de afstand tot de Top 40 in een keer een stuk kleiner.

Helaas weinig tijd gehad voor deze greatest hits van afgelopen week. Wel erg interessante muziek, ik ga binnenkort aan mijn ontdekkingsreis beginnen.

Helaas nu net pas tijd gehad.

Era Mela Mela is onrecht aangedaan. Verder wel mooi dat Mulatu Astatke nog net wint.

1. Mahmoud Ahmed - Erè Mèla Mèla
2. Mulatu Astatke - Yèkèrmo Saw
3. Mulatu Astatke - Tezeta
4. Getatchew Mekurya, The Ex & Friends - Ambassel *
5. Akalé Wubé - Alègntayé *
6. Mulatu Astatke - Yegelle Tezeta
7. Tesfa Maryam Kidane - Heywete *
8. The Sorcerers - Summoning the Monkey God *
9. Mulatu Astatke - Nètsanèt *
10. Walias Band - Muziqawi Silt

Dank voor het organiseren Titmeister, weer een hoop albums op mijn wensenlijstje kunnen zetten.

Dank Heiko voor dit exotische weekje en de leerzame toelichtingen!

Dank Titmeister voor deze leerzame week!

cosmic kid (moderator)
GREATEST HITS OF TOP 40 NUMMER 1 HITS!

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQml-P1LInCPmxV39gqyiXMTJovMk96rKCY7A&s

Dankjewel Titmeister voor een weekje Ethiopische Jazz

De Top 40, wie is er niet groot mee geworden? Voor velen van ons (en zeker mijn generatie en die daarvoor) is deze hitlijst de eerste stappen in de muzikale ontdekkingsreis en het ontwikkelen van je muzikale smaak. Zoals bekend bestaat onze oudste en bekendste hitlijst dit jaar 60 jaar. In 1964 bedacht Joost den Draaijer na een reis door Amerika het nederlandse antwoord op de BillBoard Top 100. Op 2 januari 1965 was het zover: de allereerste Top 40 werd uitgezonden door Radio Veronica met de allereerste nummer 1 hit: I Feel Fine van The Beatles. We zijn inmiddels 60 jaar en zo'n 3100 weken verder. Na uitstapjes bij Radio 3 en 538 heeft de nog steeds springlevende Top 40 onderdak gevonden bij QMusic.

In het jubileumjaar vinden er tal van activiteiten plaats: een speciale exposite, vinylboxjes, speciale afspeellijsten, een jubileumconcert en dan vergeet ik nog wel iets. Volledig terecht in mijn ogen.

Op deze site is al enkele jaren het topic "Ooit In de Top 40" (waar ik veel te weinig aan deelneem) razend populair en inmiddels in goede handen bij 50tracks.

Tijd dus voor een Greatest Hits van de Greatest Hits in de Top 40; de lijstaanvoerders, de numero uno's, de platen die op de meest felbegeerde positie terecht zijn gekomen.

Ik heb geprobeerd een evenwichtige startlijst samen te stellen die door de verschillende decennia heen loopt en die zowel Mume-fähig als niet MuMe-fähig is. Het zijn slechts 20 liedjes dus er blijven nog meer dan 800 mooie en minder mooie liedjes over. Misschien dat ik mezelf heeeel veeeel werk op de hals haal maar jullie mogen ieder maximaal 20 nummers noemen. Enige voorwaarde, u raadt het nooit: het liedje moet de hoogste positie hebben behaald in de Top 40. Mijn doel is een finale van 40 liedjes waarbij ik nog moet gaan nadenken hoe ik de eliminatie-ronde ga inrichten.

Genoeg gepraat. Dit is mijn startlijst, 100% Ethiopische Jazz-vrij:

1 Adele - Hello 2015
2 Beatles - I Feel Fine 1965
3 Bruce Springsteen - Dancing In The Dark 1985
4 Coolio - Gangsta's Paradise 1995
5 Counting Crows & Blof - Holiday In Spain 2004
6 Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop The Rain 1970
7 Earth & Fire - Memories 1972
8 George McCrae - Rock Your Baby 1974
9 Gotye & Kimbra - Somebody That I Used To Know 2011
10 Guus Meeuwis - Geef Mij Je Angst 2005
11 Hero - Toen Ik Je Zag 1997
12 Lisa Lois - Hallelujah 2009
13 Michael Jackson - Beat It 1983
14 Olivia Dean - Man I Need 2025
15 Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale 1967
16 Queen - Bohemian Rhapsody 1976
17 R.E.M. - Losing My Religion 1991
18 Rob De Nijs - Banger Hart 1996
19 Simple Minds - Belfast Child 1989
20 The Cats - Marian 1969

Ter herhaling: u mag maximaal 20 liedjes tippen die u mist en die ooit op 1 hebben gestaan. Deze zijn overal wel te vinden maar de website van michajans geeft het snelste overzicht: De hitlijstensite van Nederland, michajans.nl. Daar heeft u tot maandagavond 20.00 uur de tijd voor.

ArthurDZ koosknook Gerdav Yield Snowblood
All Day Watcher vigil J0ttem johan de witt thelionTitmeister ranboyJoaMuse bonothecat Simon77 esteban johannesB musicfriek Sting Poeha Johnny Marr laxus11 wendyvortex Kees-Jan Justus18 ECooper FinnMartijn Jonkers Edgar18 Alicia andré en alle vaste deelnemers van dit topic.

cosmic kid (moderator)
Met natuurlijk een Spotify playlist: Greatest Hits Of Nummer 1 Top 40

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.