Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!
zoeken in:
1
geplaatst: 26 oktober 2025, 17:07 uur
Black Sabbath - Lady Evil
Black Sabbath - Voodoo
Dio - Dying In America
Dio - Evilution
Dio - Institutional Man
Dio - Otherworld
Dio - Push
Dio - Shivers
Dio - The Eyes
Ritchie Blackmore’s Rainbow - Catch the Rainbow
Black Sabbath - Voodoo
Dio - Dying In America
Dio - Evilution
Dio - Institutional Man
Dio - Otherworld
Dio - Push
Dio - Shivers
Dio - The Eyes
Ritchie Blackmore’s Rainbow - Catch the Rainbow
2
geplaatst: 26 oktober 2025, 19:31 uur
Faalhaas schreef:
Elf - Black Swampy Water
Rainbow - Man On The Silver Mountain
Rainbow - Self Portrait
Rainbow - Snake Charmer
Rainbow - Lady Of The Lake
Black Sabbath - Turn Up The Night
Black Sabbath - Falling Of The Edge Of The World
Dio - Caught In The Middle
Dio - Egypt (The Chains Are On)
Dio - Born On The Sun
Wel lastig kiezen hoor. Wat een prachtige muziek heeft deze man toch gemaakt. In de jaren 70/80 was eigenlijk elk nummer raak.
Elf - Black Swampy Water
Rainbow - Self Portrait
Rainbow - Snake Charmer
Dio - Born On The Sun
Wel lastig kiezen hoor. Wat een prachtige muziek heeft deze man toch gemaakt. In de jaren 70/80 was eigenlijk elk nummer raak.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat The Temple Of The King er ook in hoort te staan. Welk nummer ga ik daar voor offeren.. Born On The Sun dan maar, een prachtige track, maar ik ben tot nog toe de enige die het genomineerd heeft, dus dat schiet niet op

Dit wordt dan mijn nieuwe lijst:
Elf - Black Swampy Water
Rainbow - Self Portrait
Rainbow - Snake Charmer
Rainbow - The Temple Of The King
Het Rainbow debuut is daarmee wel erg oververtegenwoordigd maar ik vind het gewoon een prachtig album en was ook mijn eerste kennismaking met Ronnies stem.
Wat ook interessant is, is zijn samenwerking met Kerry Livgren (van Kansas) in 1979. Hij was al aan het werk met Tony Iommi toen dit zangklusje even tussendoor kwam. Ben blij dat hij uiteindelijk definitief voor het hardere Black Sabbath koos, maar dit is toch ook wel erg mooi hoor.
2
geplaatst: 26 oktober 2025, 21:51 uur
Faalhaas schreef:
Wat ook interessant is, is zijn samenwerking met Kerry Livgren (van Kansas) in 1979. Hij was al aan het werk met Tony Iommi toen dit zangklusje even tussendoor kwam. Ben blij dat hij uiteindelijk definitief voor het hardere Black Sabbath koos, maar dit is toch ook wel erg mooi hoor.
Ik heb de periodes tussen Rainbow en Black Sabbath en tussen Black Sabbath en Dio nooit goed uitgezocht wat Ronnie in die braakliggende momenten uitspookte. Dat wilde ik voor dit spelletje eens uitpluizen, dus dank voor dit voorwerk. Nooit geweten dit! En inderdaad een prachtig nummer. Wat ook interessant is, is zijn samenwerking met Kerry Livgren (van Kansas) in 1979. Hij was al aan het werk met Tony Iommi toen dit zangklusje even tussendoor kwam. Ben blij dat hij uiteindelijk definitief voor het hardere Black Sabbath koos, maar dit is toch ook wel erg mooi hoor.
't Meest bizarre (voor mij) is dat ik deze lp nota bene in de kast heb staan.

Inderdaad, nooit gedraaid.
2
geplaatst: 26 oktober 2025, 23:14 uur
Joh, die was ik helemaal vergeten!
EvilDrSmith, mag ik uit mijn lijstje Black Sabbath - Wishing Well inruilen voor Kerry Livgren ft. Ronnie James Dio met Mask of the Great Deceiver van ditzelfde Seeds of Change?
Ik beschreef het al bij dat album, maar voor het gemak ook hier: Kerry Livgren was gitarist bij Kansas en bracht in 1980 een soloalbum uit, waarop Dio op twee nummers zingt. Voor degenen die begin jaren '80 De Avondspits op Hilversum 3 luisterden: het intro van Mask of the Great Deceiver was bij dit programma tot jingle gepromoveerd.
Livgren bracht in 2002 The Best Of, waarop hoorbaar een andere take van To Live for the King staat: hier te horen. Bovendien veel rijker qua audiomix.
Bij Rock Candy verscheen in 2014 een heruitgave van dit album, waarop het een compleet nieuwe mix kreeg; veel rijker dan op de oorspronkelijke release, die nogal vlak klinkt.
Dio vertelde in dit interview over zijn bijdragen bij Livgren en daarna hoor je Livgren over Dio.
EvilDrSmith, mag ik uit mijn lijstje Black Sabbath - Wishing Well inruilen voor Kerry Livgren ft. Ronnie James Dio met Mask of the Great Deceiver van ditzelfde Seeds of Change?Ik beschreef het al bij dat album, maar voor het gemak ook hier: Kerry Livgren was gitarist bij Kansas en bracht in 1980 een soloalbum uit, waarop Dio op twee nummers zingt. Voor degenen die begin jaren '80 De Avondspits op Hilversum 3 luisterden: het intro van Mask of the Great Deceiver was bij dit programma tot jingle gepromoveerd.
Livgren bracht in 2002 The Best Of, waarop hoorbaar een andere take van To Live for the King staat: hier te horen. Bovendien veel rijker qua audiomix.
Bij Rock Candy verscheen in 2014 een heruitgave van dit album, waarop het een compleet nieuwe mix kreeg; veel rijker dan op de oorspronkelijke release, die nogal vlak klinkt.
Dio vertelde in dit interview over zijn bijdragen bij Livgren en daarna hoor je Livgren over Dio.
3
geplaatst: 27 oktober 2025, 00:40 uur
Mijn eigen nominaties met, wellicht enigszins opvallend, twee nummers uit 1987, waaruit je kunt opmaken wanneer en door wie (ene Henk Westbroek) ik voor het eerst in aanraking kwam met Ronnie James Dio.
Elf - Wonderworld (1975)
Rainbow - The Temple of the King (1975)
Rainbow - Starstruck (1976)
Black Sabbath - Die Young (1980)
Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981)
Dio - Stand Up and Shout (1983)
Dio - Shame on the Night (1983)
Dio - Egypt (The Chains Are On) (1984)
Dio - Dream Evil (1987)
Dio - Sunset Superman (1987)
Lang nagedacht of ik Hear n' Aid met 'Stars' ook zou nomineren. Een belachelijk fantastische kneiter van een hardrockepic, maar ik vind hierin Ronnie toch meer een deel van het geheel en niet zelf de spotlights opeisend. Ook al kwam het gehele project van zijn en zijn bands hand.
RONNIES SECOND STEPS.
Welk nummer ik ook niet nomineer, is het nummer onderaan dit bericht. Niet omdat ik geen mooi nummer vind, integendeel!, maar je moet nu eenmaal keuzes maken.
Ik kwam trouwens nog deze krantenadvertentie tegen. Dit is mogelijk de allereerste keer dat Ronnies naam vermeld stond in de media. Dit dateert van 2 augustus 1956: toen was hij dus net 14 jaar jong.
https://www.dio.net/pictures_tickets/19560802_ad.jpg
In 1961 evolueerde Ronnie And The Red Caps in Ronnie Dio And The Prophets.
Met die band werden diverse singles uitgebracht en op 24 februari 1963 zelfs een livealbum opgenomen in een pizzarestaurant, het inmiddels zeer kostbare kleinood Dio At Domino's, dat je hier kan terugluisteren. Ronnie does doowop, wie had dat in de jaren 80 ten tijde van 'Heaven & Hell' en 'Holy Diver' ooit durven denken, laat staan geweten?
Vanaf 1966 speelde zijn neef David Feinstein ook mee als slaggitarist en hij zou tot en met 1973 met Ronnie samenwerken. Daarna scheidden de wegen en Dave dook in de jaren 80 weer op als bandleider van de metalband The Rods.
Ronnie Dio And The Prophets trad veel op in New York en media probeerden mensen te lokken naar hun optredens alsof het internationale artiesten waren, zoals deze advertentie uit 1967. https://www.dio.net/pictures_tickets/19670317_ad.jpg Voor zover bekend heeft die tour in Engeland nooit plaatsgevonden, laat staan dat deze smashing en succesvol was. Nepnieuws is van alle tijden.
Gedurende 1967 werd de bandnaam Ronnie Dio And The Prophets langzaamaan veranderd in The Electric Elves. Langzaam, want waar de band al had gespeeld, daar heetten ze nog steeds The Prophets, en op nieuwe locaties noemden ze zich The Electric Elves. Of allebei. https://www.dio.net/pictures_tickets/19671227-28_ad.jpg
Mocht je je afvragen waarom ze zich The Electric Elves noemden: Ronnie was met zijn 1,63 meter de langste van de band.
Ze brachten in die tijd een alleraardigst singletje uit, maar op 12 februari 1968 raakte de band betrokken bij een auto-ongeluk. Hierbij kwam Ronnie's vaste gitarist vanaf zijn allereerste schoolbandje, Nick Pantas, om het leven. Ook Ronnie lag behoorlijk in de kreukels, want hij schoot met zijn hoofd door de voorruit en er moesten 150 hechtingen aan te pas komen om zijn hoofd bij elkaar te houden.
Na een paar maanden in de ziekenboeg en lappenmand begon de band weer op te treden, waarbij de bandnaam werd ingekort tot The Elves. Op Thanksgiving Day (de vierde donderdag in november) 1968 werd een single opgenomen en in de zomer van 1969 een volgende single. Het is dat je de stem van Ronnie herkent, maar het is allemaal wel erg lief en love, peace & happiness.
Toch wist Ronnie met The Elves al af en toe te laten horen waartoe men in staat was. Zoals deze prachtige studio-demo, 'Drifting', vermoedelijk rond 1971 of 1972 opgenomen, waarbij het onduidelijk is of dit onder de naam The Elves is opgenomen, of al onder de (zoveelste bandnaamwijziging) Elf. Mijn bootleg cd waarop deze opname is te horen, vermeldt geen opnamedatum en houdt The Elves aan, net als andere internetbronnen, maar weer andere bronnen spreken van Elf. Het is hoe dan ook een prachtig nummer!
Elf - Wonderworld (1975)
Rainbow - The Temple of the King (1975)
Rainbow - Starstruck (1976)
Black Sabbath - Die Young (1980)
Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981)
Dio - Stand Up and Shout (1983)
Dio - Shame on the Night (1983)
Dio - Dream Evil (1987)
Dio - Sunset Superman (1987)
Lang nagedacht of ik Hear n' Aid met 'Stars' ook zou nomineren. Een belachelijk fantastische kneiter van een hardrockepic, maar ik vind hierin Ronnie toch meer een deel van het geheel en niet zelf de spotlights opeisend. Ook al kwam het gehele project van zijn en zijn bands hand.
RONNIES SECOND STEPS.
Welk nummer ik ook niet nomineer, is het nummer onderaan dit bericht. Niet omdat ik geen mooi nummer vind, integendeel!, maar je moet nu eenmaal keuzes maken.
Ik kwam trouwens nog deze krantenadvertentie tegen. Dit is mogelijk de allereerste keer dat Ronnies naam vermeld stond in de media. Dit dateert van 2 augustus 1956: toen was hij dus net 14 jaar jong.
https://www.dio.net/pictures_tickets/19560802_ad.jpg
In 1961 evolueerde Ronnie And The Red Caps in Ronnie Dio And The Prophets.
Met die band werden diverse singles uitgebracht en op 24 februari 1963 zelfs een livealbum opgenomen in een pizzarestaurant, het inmiddels zeer kostbare kleinood Dio At Domino's, dat je hier kan terugluisteren. Ronnie does doowop, wie had dat in de jaren 80 ten tijde van 'Heaven & Hell' en 'Holy Diver' ooit durven denken, laat staan geweten?
Vanaf 1966 speelde zijn neef David Feinstein ook mee als slaggitarist en hij zou tot en met 1973 met Ronnie samenwerken. Daarna scheidden de wegen en Dave dook in de jaren 80 weer op als bandleider van de metalband The Rods.
Ronnie Dio And The Prophets trad veel op in New York en media probeerden mensen te lokken naar hun optredens alsof het internationale artiesten waren, zoals deze advertentie uit 1967. https://www.dio.net/pictures_tickets/19670317_ad.jpg Voor zover bekend heeft die tour in Engeland nooit plaatsgevonden, laat staan dat deze smashing en succesvol was. Nepnieuws is van alle tijden.
Gedurende 1967 werd de bandnaam Ronnie Dio And The Prophets langzaamaan veranderd in The Electric Elves. Langzaam, want waar de band al had gespeeld, daar heetten ze nog steeds The Prophets, en op nieuwe locaties noemden ze zich The Electric Elves. Of allebei. https://www.dio.net/pictures_tickets/19671227-28_ad.jpg
Mocht je je afvragen waarom ze zich The Electric Elves noemden: Ronnie was met zijn 1,63 meter de langste van de band.
Ze brachten in die tijd een alleraardigst singletje uit, maar op 12 februari 1968 raakte de band betrokken bij een auto-ongeluk. Hierbij kwam Ronnie's vaste gitarist vanaf zijn allereerste schoolbandje, Nick Pantas, om het leven. Ook Ronnie lag behoorlijk in de kreukels, want hij schoot met zijn hoofd door de voorruit en er moesten 150 hechtingen aan te pas komen om zijn hoofd bij elkaar te houden.
Na een paar maanden in de ziekenboeg en lappenmand begon de band weer op te treden, waarbij de bandnaam werd ingekort tot The Elves. Op Thanksgiving Day (de vierde donderdag in november) 1968 werd een single opgenomen en in de zomer van 1969 een volgende single. Het is dat je de stem van Ronnie herkent, maar het is allemaal wel erg lief en love, peace & happiness.
Toch wist Ronnie met The Elves al af en toe te laten horen waartoe men in staat was. Zoals deze prachtige studio-demo, 'Drifting', vermoedelijk rond 1971 of 1972 opgenomen, waarbij het onduidelijk is of dit onder de naam The Elves is opgenomen, of al onder de (zoveelste bandnaamwijziging) Elf. Mijn bootleg cd waarop deze opname is te horen, vermeldt geen opnamedatum en houdt The Elves aan, net als andere internetbronnen, maar weer andere bronnen spreken van Elf. Het is hoe dan ook een prachtig nummer!
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 06:10 uur
Goed als je 'm zelfs zelf al niet nomineert. Vandaag kunnen we op verzoek van EvilDrSmith die "belachelijk fantastische kneiter van een hardrockepic" Hear n' Aid met Stars hier beoordelen,
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 09:15 uur
Deze is wel tof natuurlijk, maar mijn kennis van Dio nummers is te laag om nominaties te gaan doen. Ik haak wel aan voor de rest. Kijken of daar nog wat toffe ontdekkingen uit gaan komen.
2
geplaatst: 27 oktober 2025, 13:40 uur
Weinig animo voor bepaalde nummers van Rainbow die ik zelfs in de startlijst had verwacht. Er zijn dan zoals eerder gezegd zoveel goede nummers om uit te kiezen, zoals op het oog te zien aan het brede en diverse nominatiespeelveld. Laatste keuzes waren de moeilijkste, maar de 'essentials' zijn erbij. Goede keuze dat 'All The Fools Sail Away' in de startlijst is opgenomen. Mijn milde gok is dat 'Stargazer' het hele zooitje gaat inpakken.
Black Sabbath - Die Young
Black Sabbath - Lonely is the World
Dio - Rainbow in the Dark
Dio - Stand Up And Shout
Dio - Straight Through The Heart
Rainbow - Catch The Rainbow
Rainbow - Lady of the Lake
Rainbow - Long Live Rock 'N' Roll
Rainbow - Man on the Silver Mountain
Rainbow - Temple of the King
Klaar.
Black Sabbath - Lonely is the World
Dio - Stand Up And Shout
Dio - Straight Through The Heart
Rainbow - Lady of the Lake
Klaar.
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 14:45 uur
Black Sabbath - Lonely is the Word
Black Sabbath - The Mob Rules
Dio - Stand Up And Shout
Black Sabbath - Lonely is the Word
Black Sabbath - The Mob Rules
Dio - Stand Up And Shout
0
geplaatst: 27 oktober 2025, 22:30 uur

THE GREATEST HITS OF RONNIE JAMES DIO

DE TWEEDE RONDE

Met zijn 22en hebben we 199 nominaties uitgebracht. Dat is een behoorlijk fijne opkomst, dank! Zelfs ulk deed zijn ogen en oren open, rekte zich uit na een decenniumlange MuMe-winterslaap en doet mee, hoezee!
Die 199 nominaties betekenden 81 verschillende nummers, de diversiteit was dus groot. Met name zijn werk van vóór Rainbow grossierden in eenlingen. Dit werk werd vaker, veel vaker genoemd dan ik had verwacht, heel charmant en sympathiek, maar uitgezonderd een nummer van Elf dat twee keer werd genoemd ('Rocking Chair Rock 'n' Roll Blues'), hadden alle 14 nummers maar één liefhebber.
Alle nummers die minimaal vijf keer werden genoemd zijn door naar de volgende ronde. Dat betekent dikke, vette pech voor deze twee nummer die vier keer zijn genoemd:
Black Sabbath - I
Hiermee is meteen de grootste verrassing (voor mij), want ik had er mijn gestrekte wijsvinger en pink onder durven te verwedden dat 'Egypt' genoeg steunstemmen zou genereren.
Er waren ook nog elf nummers drie keer genomineerd.
Dit zijn de elf nummers die door zijn naar de volgende ronde:
Dio - Stand Up and Shout (1983) 13
Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975) 11
Black Sabbath - Die Young (1980) 10
Black Sabbath - The Mob Rules (1981) 9
Dio - Evil Eyes (1984) 8
Rainbow - The Temple of the King (1975) 8
Dio - Rainbow in the Dark (1983) 7
Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll (1978) 7
Rainbow - L.A. Connection (1978) 6
Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981) 5
Rainbow - Lady Of The Lake (1978) 5
Geen grote verrassingen hier, al valt mij het aantal stemmen voor The Temple Of The King in positieve zin op. Tijdens het opstellen van de startlijst had ik nog even getwijfeld of ik de hitgevoelige songs 'Hungry For Heaven' en 'Rock 'n' Roll Children' zou moeten opnemen. Jullie stemgedrag met respectievelijk één en drie stemmen bewijzen mijn gelijk dat ze inderdaad niet startlijstwaardig waren. Tevens was er ook maar mondjesmaat waardering voor Ronnie's werk van ná 1987, al zag ik dat ook wel aankomen.
Dit is nu de lijst met 32 Dio kræckerts:
Elf - Never More (1972)
Roger Glover and Guests - Love Is All (1974)
Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975)*
Rainbow - The Temple of the King (1975)*
Rainbow - Tarot Woman (1976)
Rainbow - Stargazer (1976)
Rainbow - A Light in the Black (1976)
Rainbow - Catch the Rainbow (live 'On Stage') (1977)
Rainbow - Mistreated (live 'On Stage') (1977)
Rainbow - Still I'm Sad (live 'On Stage') (1977)
Rainbow - Kill the King (1978)
Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll (1978)*
Rainbow - L.A. Connection (1978)*
Rainbow - Gates of Babylon (1978)
Rainbow - Lady Of The Lake (1978)*
Black Sabbath - Heaven and Hell (1980)
Black Sabbath - Die Young (1980)*
Black Sabbath - Neon Knights (1980)
Black Sabbath - Children of the Sea (1980)
Black Sabbath - The Mob Rules (1981)*
Black Sabbath - The Sign of the Southern Cross (1981)
Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981)*
Dio - Stand Up and Shout (1983)*
Dio - Holy Diver (1983)
Dio - Don't Talk to Strangers (1983)
Dio - Rainbow in the Dark (1983)*
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - The Last in Line (1984)
Dio - Sacred Heart (1985)
Dio - All the Fools Sailed Away (1987)
Dio - Killing the Dragon (2002)
Jullie opdracht: nomineer de in jouw oren tien minst fantastische, minst geweldige, minst magistrale Ronnie-songs. Tien tracks, niet meer, niet minder. Ja, it's gonna be a bloody massacre.
De tien meest genoemde nummers vallen af voor de finale.
DEADLINE TWEEDE RONDE: WOENSDAG 20.00 UUR
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/9434Ld3QbRSMzRgArXAZVU.jpgSpotify: De duivel, de draken, de dromen en de regenbogen
LET OP: Op Spotify ontbreekt 'On Stage' op miraculeuze wijze. Abject en infaam natuurlijk, maar als alternatief heb ik de liveversies van Rainbow - Live in Munich 1977 uit hetzelfde opnamejaar geplaatst. Deze uitvoeringen zijn van vergelijkbaar magische kwaliteit.
2
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:04 uur
Elf - Never More (1972)
Dio is amper te horen op de live songs waarvan er ook nog eens één een cover is. Deze horen wat mij betreft bij een GH of Ritchie Blackmore. Just my opinion.
Dio is amper te horen op de live songs waarvan er ook nog eens één een cover is. Deze horen wat mij betreft bij een GH of Ritchie Blackmore. Just my opinion.
1
geplaatst: 27 oktober 2025, 23:34 uur
Door mijn eigen besluiteloosheid heb ik per abuis op 'Catch The Rainbow' gestemd, welke in de startlijst reeds was opgenomen. Ach, het had niets uitgemaakt.
Ik heb dit al vaker gezegd: album- en live versies zijn appeltjes met peertjes vergelijken. Hoe fantastisch, geweldig en magistraal die live uitvoeringen ook zijn, ik geef ze om die reden een tegenstem. Dus ook 'Catch The Rainbow'...
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Ik heb dit al vaker gezegd: album- en live versies zijn appeltjes met peertjes vergelijken. Hoe fantastisch, geweldig en magistraal die live uitvoeringen ook zijn, ik geef ze om die reden een tegenstem. Dus ook 'Catch The Rainbow'...
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 00:27 uur
Apollo schreef:
Door mijn eigen besluiteloosheid heb ik per abuis op 'Catch The Rainbow' gestemd, welke in de startlijst reeds was opgenomen. Ach, het had niets uitgemaakt.
Nee hoor, de liveversie stond in de startlijst, de studioversie van 'Catch The Rainbow' niet. Als nog minimaal twee andere stemmers de studioversie hadden genomineerd (wat ik expliciet vermeldde dat je dat kon doen), dan had deze versie ook in de tweede rond gestaan.Door mijn eigen besluiteloosheid heb ik per abuis op 'Catch The Rainbow' gestemd, welke in de startlijst reeds was opgenomen. Ach, het had niets uitgemaakt.
En vlak het aandeel van met name Cozy Powell ook niet uit!
Al is een Greatest Hits van Ritchie Blackmore helemaal zo'n slecht idee nog niet.

1
geplaatst: 28 oktober 2025, 00:53 uur
gigage schreef:
Dio is amper te horen op de live songs waarvan er ook nog eens één een cover is.
Dio is amper te horen op de live songs waarvan er ook nog eens één een cover is.
Beide nummers zijn een cover.
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 06:13 uur
Rainbow - Still I'm Sad (live 'On Stage') (1977
Black Sabbath - The Mob Rules (1981
Dio - We Rock (1984)
Rainbow - Still I'm Sad (live 'On Stage') (1977
Black Sabbath - The Mob Rules (1981
Dio - We Rock (1984)
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 06:45 uur
Dio - Holy Diver (1983)
Dio - We Rock (1884)
Dio - Holy Diver (1983)
Dio - We Rock (1884)
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 08:38 uur
01. Elf - Never More (1972)
02. Roger Glover and Guests - Love Is All (1974)
03. Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975)*
04. Rainbow - Catch the Rainbow (live 'On Stage') (1977)
05. Rainbow - Mistreated (live 'On Stage') (1977)
06. Rainbow - Still I'm Sad (live 'On Stage') (1977)
07. Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll (1978)*
08. Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981)*
09. Dio - We Rock (1984)
10. Dio - Killing the Dragon (2002)
02. Roger Glover and Guests - Love Is All (1974)
03. Rainbow - Man On The Silver Mountain (1975)*
04. Rainbow - Catch the Rainbow (live 'On Stage') (1977)
05. Rainbow - Mistreated (live 'On Stage') (1977)
06. Rainbow - Still I'm Sad (live 'On Stage') (1977)
07. Rainbow - Long Live Rock 'n' Roll (1978)*
08. Black Sabbath - Falling Off the Edge of the World (1981)*
09. Dio - We Rock (1984)
10. Dio - Killing the Dragon (2002)
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 08:43 uur
Greatest Hits of #7: Ronnie James Dio - MusicMeter.nl
RonaldjK een groot deel van jouw nominaties staan al in de startlijst.
RonaldjK een groot deel van jouw nominaties staan al in de startlijst.
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:29 uur
Elf - Never More (1972)
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 12:38 uur
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 14:04 uur
Rudi S, maar we zitten nu toch in de eliminatieronde? Of bedoel je de ronde ervoor?
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 16:40 uur
RonaldjK schreef:
Rudi S, maar we zitten nu toch in de eliminatieronde? Of bedoel je de ronde ervoor?
Excuus, ik was in verwarring omdat ik zoveel sterke nummers ( Rainbow) zag

Deze mogen weg.
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
1
Sting
geplaatst: 28 oktober 2025, 17:01 uur
Elf - Never More (1972)
Rainbow - Stargagazer
Rainbow - Stargagazer
0
geplaatst: 28 oktober 2025, 17:21 uur
Rudi S, excuus van harte aanvaard. Iemand die The Undertones in zijn profielfoto heeft kan sowieso geen fouten maken!
Al vind ik het moeilijk om te zien dat twee MuMensen na elkaar Never More eruit stemmen...
Al vind ik het moeilijk om te zien dat twee MuMensen na elkaar Never More eruit stemmen...
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 17:43 uur
Echt prachtig die lange live uitvoeringen, maar ook ik vind ze iets minder geschikt voor in een GH. Achteraf zou ik dan toch de studio versie van Catch the Rainbow genomineerd hebben. Maar er staat hoe dan ook genoeg moois in de finale straks, dat is zeker.
Echt prachtig die lange live uitvoeringen, maar ook ik vind ze iets minder geschikt voor in een GH. Achteraf zou ik dan toch de studio versie van Catch the Rainbow genomineerd hebben. Maar er staat hoe dan ook genoeg moois in de finale straks, dat is zeker.
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 17:43 uur
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 19:35 uur
Eerste ronde helaas gemist, vanaf nu doe ik mee 
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*

Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 20:35 uur
Elf - Never More (1972)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - We Rock (1984)
Elf - Never More (1972)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - We Rock (1984)
1
geplaatst: 28 oktober 2025, 21:33 uur
Elf - Never More (1972)
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
Dio - We Rock (1984)
Dio - Evil Eyes (1984)*
4
geplaatst: 28 oktober 2025, 22:06 uur
Nou nou, en een slagveld is het. Met name de machtige, lááánge liveversies moeten het ontgelden.
En dat terwijl op deze site de gemiddelde score van 'On Stage' met een torenhoge 4,28 (en 230 stemmen) hoger is dan andere 70s livealbumhardrockklassiekers als Thin Lizzy's 'Live And Dangerous' (4,17), Scorpions 'Tokyo Tapes' (4,21), Deep Purples 'Made In Japan' (4.20), Kiss' 'Alive II' (4,01), AC/DC's 'If You Want Blood You've Got It' (4,04), The Who's 'Live at Leeds' (4,21), Queens 'Live Killers' (3,92) en zelfs Judas Priests 'Unleashed In The East' (4,26). Alleen UFO's magistrale 'Stranger In The Night' scoort met een duizelingwekkende 4,37 iets hoger.
Het ligt gewoon aan jullie gebrekkige aandachtsspanne, stelletje TikTokkers die jullie er zijn
Enfin, jullie bepalen!
Maar een volgende keer (in 2040 ofzo) de studioversie van 'Catch The Rainbow' nomineren en/of in de startlijst opnemen sluit wellicht beter aan op jullie smaak. Ook op de smaak van een van mijn beste vrienden, die vorige maand getrouwd is. Terwijl de ceremoniële plechtigheden plaatsvonden tijdens de dienst en hij en zijn vrouw na het ja-woord allerlei documenten ondertekenden, werd 'Catch The Rainbow' gedraaid. Zelfs deze ongevoelige hork voelde het toen branden in zijn ogen.
https://i.pinimg.com/736x/9b/9d/b2/9b9db2901f7bf5f75d675d09435b92ed.jpg
Mooie backdrop van het debuutalbum. Die had ik nog niet eerder gezien.
De tien die ik slachtoffer (mijn hart bloedt):
Dio - We Rock
Dio - Sacred Heart
Dio - Killing The Dragon
Rainbow - Man On The Silver Mountain* (ik vind de studioversie te sloom)
Rainbow - Long Live Rock & Roll*
Rainbow - L.A. Connection*
Rainbow - Lady Of The Lake*
Dio - Rainbow In The Dark*
Dio - Evil Eyes*
Ik zie dat er een klein wonder moet gebeuren om de enige échte deepcut, Elf, nog in de finale terug te zien. Elf was niet alleen een schakel tussen Rainbow en Deep Purple, maar er is zelfs een link met de Greatest Hits van vorige week, Aerosmith, en zowaar ook met Black Sabbath, vele jaren voordat Ronnie de opvolger werd van Ozzy.
Bij de drie albums van Elf heeft RonaldjK heel informatieve recensies geschreven (mooi man, dank!) en bij het debuutalbum lees je dat Elf begin jaren 70 dankzij hun manager Bruce Payne terechtkomt bij de Amerikaanse Columbia-baas Clive Davis (die in diezelfde tijd ook met Aerosmith bezig was). Mede dankzij die Davis wordt de eerste kiem gelegd die er uiteindelijk toe leidt dat de band Elf enkele jaren later de band wordt van Ritchie Blackmore en de eerste incarnatie is van Rainbow. Maar dit kan je uitgebreider lezen in de verhalen die Ronald hier, hier en hier over Elf schreef.
Wat er (logischerwijs) niet bijstaat en welk nummer niet op de albums van Elf staat, is een livecover van 'War Pigs' die Elf in Cortland NY in 1972 speelde. Zeven jaar voordat Ronnie de taken overnam van Ozzy bewees hij het al dondersgoed te kunnen. Dat niet alleen, meneer Dio speelde hier ook basgitaar. En niet onverdienstelijk! (Let eens op zijn baswerk vanaf 5'10").
En dat terwijl op deze site de gemiddelde score van 'On Stage' met een torenhoge 4,28 (en 230 stemmen) hoger is dan andere 70s livealbumhardrockklassiekers als Thin Lizzy's 'Live And Dangerous' (4,17), Scorpions 'Tokyo Tapes' (4,21), Deep Purples 'Made In Japan' (4.20), Kiss' 'Alive II' (4,01), AC/DC's 'If You Want Blood You've Got It' (4,04), The Who's 'Live at Leeds' (4,21), Queens 'Live Killers' (3,92) en zelfs Judas Priests 'Unleashed In The East' (4,26). Alleen UFO's magistrale 'Stranger In The Night' scoort met een duizelingwekkende 4,37 iets hoger.
Het ligt gewoon aan jullie gebrekkige aandachtsspanne, stelletje TikTokkers die jullie er zijn

Enfin, jullie bepalen!
Maar een volgende keer (in 2040 ofzo) de studioversie van 'Catch The Rainbow' nomineren en/of in de startlijst opnemen sluit wellicht beter aan op jullie smaak. Ook op de smaak van een van mijn beste vrienden, die vorige maand getrouwd is. Terwijl de ceremoniële plechtigheden plaatsvonden tijdens de dienst en hij en zijn vrouw na het ja-woord allerlei documenten ondertekenden, werd 'Catch The Rainbow' gedraaid. Zelfs deze ongevoelige hork voelde het toen branden in zijn ogen.
https://i.pinimg.com/736x/9b/9d/b2/9b9db2901f7bf5f75d675d09435b92ed.jpg
Mooie backdrop van het debuutalbum. Die had ik nog niet eerder gezien.
De tien die ik slachtoffer (mijn hart bloedt):
Dio - We Rock
Dio - Sacred Heart
Dio - Killing The Dragon
Rainbow - Man On The Silver Mountain* (ik vind de studioversie te sloom)
Rainbow - Long Live Rock & Roll*
Rainbow - L.A. Connection*
Rainbow - Lady Of The Lake*
Dio - Rainbow In The Dark*
Dio - Evil Eyes*
Ik zie dat er een klein wonder moet gebeuren om de enige échte deepcut, Elf, nog in de finale terug te zien. Elf was niet alleen een schakel tussen Rainbow en Deep Purple, maar er is zelfs een link met de Greatest Hits van vorige week, Aerosmith, en zowaar ook met Black Sabbath, vele jaren voordat Ronnie de opvolger werd van Ozzy.
Bij de drie albums van Elf heeft RonaldjK heel informatieve recensies geschreven (mooi man, dank!) en bij het debuutalbum lees je dat Elf begin jaren 70 dankzij hun manager Bruce Payne terechtkomt bij de Amerikaanse Columbia-baas Clive Davis (die in diezelfde tijd ook met Aerosmith bezig was). Mede dankzij die Davis wordt de eerste kiem gelegd die er uiteindelijk toe leidt dat de band Elf enkele jaren later de band wordt van Ritchie Blackmore en de eerste incarnatie is van Rainbow. Maar dit kan je uitgebreider lezen in de verhalen die Ronald hier, hier en hier over Elf schreef.
Wat er (logischerwijs) niet bijstaat en welk nummer niet op de albums van Elf staat, is een livecover van 'War Pigs' die Elf in Cortland NY in 1972 speelde. Zeven jaar voordat Ronnie de taken overnam van Ozzy bewees hij het al dondersgoed te kunnen. Dat niet alleen, meneer Dio speelde hier ook basgitaar. En niet onverdienstelijk! (Let eens op zijn baswerk vanaf 5'10").
* denotes required fields.