Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026
zoeken in:
1
geplaatst: 11 januari, 21:10 uur
Zeker genoeg metal, maar in een alternatief jasje. En een beetje pop, mag, zeker als het dromerig is zoals nu. Ik vind net als bij The Ruins of Beverast dat Lantlôs veel betere nummers heeft gemaakt, zoals op neon. inderdaad, of Melting Sun, maar ik ben blij om te zien dat de artiest is teruggekeerd. Al is het maar voor de kans op een live optreden om die oude nummers te horen. De stilistische koerswijziging zat er bij het vorige album al in, maar dit vind ik wel beter klinken. De tekst vind ik wel matig en bedrukt de pret voor mij een beetje.
7,0
7,0
1
geplaatst: 12 januari, 09:46 uur
The Ruins of Beverast: 7
Lantlôs: 8
Kennen jullie Moon Tooth nog die ik een paar maanden terug had genomineerd? Dit sluit daar heel mooi bij aan. Tof!
Lantlôs: 8
Kennen jullie Moon Tooth nog die ik een paar maanden terug had genomineerd? Dit sluit daar heel mooi bij aan. Tof!
1
geplaatst: 12 januari, 11:39 uur
Miserere Luminis - De cris & de cendres - 7
Lekkere opening wel. Maar ze willen dan toch iets te snel op het gas gaan om het echt lekker over te laten lopen. Verder wel een prima nummer, de zang (weer van die gepijnigde zang) is niet helemaal mijn ding. De wat rustigere passages, die op momenten de emotie mooi weten weer te geven zorgen voor een fijne afwisseling. Echter wil het totaalplaatje hier niet binnenkomen en voelt het geheel eigenlijk net te lang.
The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea - 5.5
Deze doet me denken aan het biertje dat ik gisteravond had. De Kruistocht van Thomas - White Oaked van Jopen. Die de Ongelovige Thomas als basis gebruikt, een toch wel erg lekkere quadruppel wat mij betreft. Meestal weten ze dat soort bieren als ze die op vaten laten rijpen een uitgesprokere en complexere smaak mee te geven. Wat gepaard gaat met een heerlijke beleving als je hem drinkt. Helaas was het resultaat dat de smaak vooral erg vlak was geworden, niet echt uitgesproken of complex en eigenlijk geen echt interessante beleving wist te geven.
Dit nummer doet eigenlijk hetzelfde. Ik hoor best een fijne basis die lekker sfeervol en strak gespeeld wordt. Maar de Black/Doom combinatie maakt het geheel vooral erg vlak. Details vallen weg, intensiteit vervaagd en eigenlijk blijft er weinig imponerends over. Jammer want de ingrediënten zijn wel aanwezig om hier iets sterks van te maken.
Lantlôs - Daisies - 6.6
Dit klinkt wel weer relaxt, een stukje minder depressief dan de voorgaande nummers qua sfeer. Redelijk rechttoe rechtaan maar wel weer lekker gemaakt en lekker catchy.
Lekkere opening wel. Maar ze willen dan toch iets te snel op het gas gaan om het echt lekker over te laten lopen. Verder wel een prima nummer, de zang (weer van die gepijnigde zang) is niet helemaal mijn ding. De wat rustigere passages, die op momenten de emotie mooi weten weer te geven zorgen voor een fijne afwisseling. Echter wil het totaalplaatje hier niet binnenkomen en voelt het geheel eigenlijk net te lang.
The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea - 5.5
Deze doet me denken aan het biertje dat ik gisteravond had. De Kruistocht van Thomas - White Oaked van Jopen. Die de Ongelovige Thomas als basis gebruikt, een toch wel erg lekkere quadruppel wat mij betreft. Meestal weten ze dat soort bieren als ze die op vaten laten rijpen een uitgesprokere en complexere smaak mee te geven. Wat gepaard gaat met een heerlijke beleving als je hem drinkt. Helaas was het resultaat dat de smaak vooral erg vlak was geworden, niet echt uitgesproken of complex en eigenlijk geen echt interessante beleving wist te geven.
Dit nummer doet eigenlijk hetzelfde. Ik hoor best een fijne basis die lekker sfeervol en strak gespeeld wordt. Maar de Black/Doom combinatie maakt het geheel vooral erg vlak. Details vallen weg, intensiteit vervaagd en eigenlijk blijft er weinig imponerends over. Jammer want de ingrediënten zijn wel aanwezig om hier iets sterks van te maken.
Lantlôs - Daisies - 6.6
Dit klinkt wel weer relaxt, een stukje minder depressief dan de voorgaande nummers qua sfeer. Redelijk rechttoe rechtaan maar wel weer lekker gemaakt en lekker catchy.
1
geplaatst: 12 januari, 13:30 uur
The Ruins of Beverast - 6,7
Lantlôs - 7,1
Ik was redelijk kapot van het vorige Lantlôs-album. Hier klinken ze bijna als blink-182, toch een kleine stap terug maar alsnog aardig en lekker kort nummer.
Lantlôs - 7,1
Ik was redelijk kapot van het vorige Lantlôs-album. Hier klinken ze bijna als blink-182, toch een kleine stap terug maar alsnog aardig en lekker kort nummer.
0
geplaatst: 13 januari, 13:32 uur
01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 14 / 6,8)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 15 / 7,66)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 14 / 7,06)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 14 / 8,59)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 11 / 7,33)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 10 / 6,83)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 0 / 0)
De single is van vorig jaar zie ik, maar gezien het album nu net uit is gekomen dacht ik dat kan wel.
Lekker experimentele Jazzmetalachtige dingen hier. Voor de liefhebbers ongetwijfeld, maar op zijn tijd best wel lekker om te horen. Dus eens kijken wie dit hier kan waarderen.
Maak Kennis met Metal Anno 2026 - Spreadsheet
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 14 / 7,06)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 11 / 7,33)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 10 / 6,83)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 0 / 0)
De single is van vorig jaar zie ik, maar gezien het album nu net uit is gekomen dacht ik dat kan wel.
Lekker experimentele Jazzmetalachtige dingen hier. Voor de liefhebbers ongetwijfeld, maar op zijn tijd best wel lekker om te horen. Dus eens kijken wie dit hier kan waarderen.
0
geplaatst: 13 januari, 16:57 uur
Zu - A.I. Hive Mind: Ergens wel mijn ding, doet me hier en daar een beetje aan Swans denken, waar ik groot fan van ben. Het is me echter wel een beetje druk, en mist een beetje een kop en staart. Er gebeurt net iets teveel. 7,2
2
geplaatst: 13 januari, 18:43 uur
legian schreef:
Zie ook mijn reactie na mijn eerste nominatie: helemaal prima. Valt anders weinig te beleven de eerste weken van het jaar. Zolang de singles op een 2026-release staan is het goed.
Experimentele of avant-gardistische muziek blijft 'hit or miss'. Had hier al wat snippets van geluisterd omdat jazz metal wel interessant klinkt en ik elk jaar wel hele mooie dingen haal uit de avant-garde metal hoek (zoals Uulliata Digir vorig jaar). Dit voldoet voor mij niet aan de beschrijving die ik online vond. Want tja, jazz, een beetje? Meer noise en brutal prog denk ik. Afijn, het gaat niet om het genre, maar hoe het klinkt. Ben geen fan van muziek die klinkt alsof de computer vastloopt, continue doorloop aan polyritmes en bliepbloepbengbengbong zonder zang. En kan ik het experimentele waarderen? Nou, herrie maken is wel populair in deze tak van sport, dus nee.
3,5
0
geplaatst: 13 januari, 20:18 uur
The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea: 8,7
Heerlijke ontdekking voor mij; ben me nu ook aan het verdiepen in de voorgaande albums en dat is ook geen straf.
Lantlôs - Daisies: 7
Luistert inderdaad wel erg lekker en (wellicht iets te ?) makkelijk weg; maakt wel benieuwd naar z'n eerdere werk als ik lees dat dat wat meer (black)metal geörienteerd was...
Zu - A.I. Hive Mind: 4,5
Ik dacht ik geef het hele album een kans, want ik houd op zich ook wel van het wat experimentelere, maar hier had ik na 2 nummers eigenlijk al genoeg van, al hoewel ik nog wel dit 4e nummer heb uitgeluisterd, maar helaas: niet mijn ding, een typische "miss" voor mij dus...
Heerlijke ontdekking voor mij; ben me nu ook aan het verdiepen in de voorgaande albums en dat is ook geen straf.

Lantlôs - Daisies: 7
Luistert inderdaad wel erg lekker en (wellicht iets te ?) makkelijk weg; maakt wel benieuwd naar z'n eerdere werk als ik lees dat dat wat meer (black)metal geörienteerd was...
Zu - A.I. Hive Mind: 4,5
Ik dacht ik geef het hele album een kans, want ik houd op zich ook wel van het wat experimentelere, maar hier had ik na 2 nummers eigenlijk al genoeg van, al hoewel ik nog wel dit 4e nummer heb uitgeluisterd, maar helaas: niet mijn ding, een typische "miss" voor mij dus...
0
geplaatst: 13 januari, 21:39 uur
Zu: ik kan me wel in alle eerdere commentaren vinden: dit is druk, gepiel en gefriemel, niet echt iets dat begint of eindigt. Het zou leuk zijn als intermezzo van andere muziek maar op zichzelf heb ik er weinig mee.
4.5
4.5
2
geplaatst: 14 januari, 12:25 uur
Zu - A.I. Hive Mind: 9
Wat een lage cijfers hier, ik zie zelfs mensen die ruim onder de 5 gaan zitten. Dat soort oordelen bewaar ik voor valse zang, slechte productie, saaie refreinen, of gewoon slecht muzikantschap. Wat je hier ook van vindt, dit is geen van dat.
Wel ontzettend gaaf nummer dit! Gelukkig niet zo jazzy als geadverteerd en vooral instrumentaal geweld in deze prog/avant-garde. Spannend, veel opbouw, en smaakt naar meer.
Wat een lage cijfers hier, ik zie zelfs mensen die ruim onder de 5 gaan zitten. Dat soort oordelen bewaar ik voor valse zang, slechte productie, saaie refreinen, of gewoon slecht muzikantschap. Wat je hier ook van vindt, dit is geen van dat.
Wel ontzettend gaaf nummer dit! Gelukkig niet zo jazzy als geadverteerd en vooral instrumentaal geweld in deze prog/avant-garde. Spannend, veel opbouw, en smaakt naar meer.
1
geplaatst: 14 januari, 13:41 uur
Het zal vast wel goed gemusiceerd zijn maar ik zet muziek aan om er van te genieten en dat gebeurt met dit nummer niet helaas.
3
3
3
geplaatst: 14 januari, 13:42 uur
Ik heb voor morgen wel een leuke nominatie, als men dat goed vindt
1
geplaatst: 14 januari, 14:53 uur
The_CrY schreef:
Ik vraag me af of we dan met ons allen naar dezelfde nominatie zitten te luisteren als het gros van de stemmers juist wel een laag cijfer aan dit nummer geeft...

Ik doe overigens een ook een duit in het zakje, hoewel mijn onvoldoende wel wat minder laag uitvalt omdat ik hier en daar nog best interessante elementen eruit kan pikken. Over de hele linie ontbreekt echter de coherentie en de productie is een foltering om naar te moeten luisteren: 4,8
0
geplaatst: 15 januari, 07:51 uur
The_CrY schreef:
Kom maar op, hoor: ben benieuwd...

0
geplaatst: 15 januari, 09:52 uur
01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 15 / 6,81)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 15 / 7,05)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 13 / 7,54)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 13 / 6,79)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 12 / 5,13)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 0 / 0)
Kwam dit eigenaardige nummer tegen op youtube. Ben verder niet bekend met de band, maar het album komt eind februari uit en dat lijkt me wel wat.
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 15 / 7,05)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 13 / 7,54)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 13 / 6,79)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 12 / 5,13)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 0 / 0)
Kwam dit eigenaardige nummer tegen op youtube. Ben verder niet bekend met de band, maar het album komt eind februari uit en dat lijkt me wel wat.
1
geplaatst: 15 januari, 10:11 uur
Dit klinkt wel heel erg vet zeg. Ik was in 2020 ook al onder de indruk van hun debuutalbum.
Blood Incantation heeft er een concurrent bij!
8,5
Blood Incantation heeft er een concurrent bij!
8,5
0
geplaatst: 15 januari, 13:25 uur
Ik vond Blood Incantation veel te zenuwachtig en dit nummer idem. Ik hoor dat het technisch goed in elkaar zit maar het is net als Zu niet mijn soort metal. Ik ga ook hier niet hoger dan 4,5 helaas.
6
geplaatst: 15 januari, 14:07 uur
Erg veel met de stijl van Blood Incantation heeft dit nummer van Cryptic Shift mijns inziens niet te maken.
Blood Incantation stoelt veel meer op de traditionele, lompere, zompige deathmetaltraditie, die vanzelfsprekend door de band van allerlei progressieve tierelantijnen en de eigen kenmerkende twisten wordt voorzien. Dat terwijl Cryptic Shift zich meer in een opgefokte, getemporiseerde en welhaast thrashy deathmetalcultuur begeeft, die mij erg doet denken aan een band als Vektor. Het neigt daarom volgens mij veel meer naar de Voivodiaanse escapades uit de jaren tachtig en negentig, maar dan door Cryptic Shift ingepast vanuit een deathmetal-insteek in plaats van een rasechte thrash-insteek. De invloed van Voivod komt pas echt in de tweede helft van het nummer duidelijk op de voorgrond, maar is door de hele song heel duidelijk merkbaar.
Interessant is het in ieder geval absoluut, deze nominatie. Ik hou hier wel van en hoor veel interessante dingen voorbij komen. De overgangen tussen de verscheidene secties, die duidelijk want elkaar in sfeer en instrumentatie te onderscheiden zijn, voelen wel wat rommelig aan. Daar had meer aandacht aan kunnen worden besteed om één en ander wat vloeiender in elkaar over te laten lopen. Desalniettemin vermaak ik me hier uitstekend mee!
Vooreerst geef ik een stabiele 8, maar ik sluit een latere verhoging niet uit.
EDIT: Ik zie nu pas dat mijn analyse wel heel veel gelijkenissen vertoond met het bericht van Don Capuccino bij het debuutalbum van deze band. Daar had ik geen idee van, omdat deze band niet eerder op mijn radar is verschenen en ik het dus tot deze nominatie niet kende. Twee zielen, één gedachte, zullen we maar zeggen.
Blood Incantation stoelt veel meer op de traditionele, lompere, zompige deathmetaltraditie, die vanzelfsprekend door de band van allerlei progressieve tierelantijnen en de eigen kenmerkende twisten wordt voorzien. Dat terwijl Cryptic Shift zich meer in een opgefokte, getemporiseerde en welhaast thrashy deathmetalcultuur begeeft, die mij erg doet denken aan een band als Vektor. Het neigt daarom volgens mij veel meer naar de Voivodiaanse escapades uit de jaren tachtig en negentig, maar dan door Cryptic Shift ingepast vanuit een deathmetal-insteek in plaats van een rasechte thrash-insteek. De invloed van Voivod komt pas echt in de tweede helft van het nummer duidelijk op de voorgrond, maar is door de hele song heel duidelijk merkbaar.
Interessant is het in ieder geval absoluut, deze nominatie. Ik hou hier wel van en hoor veel interessante dingen voorbij komen. De overgangen tussen de verscheidene secties, die duidelijk want elkaar in sfeer en instrumentatie te onderscheiden zijn, voelen wel wat rommelig aan. Daar had meer aandacht aan kunnen worden besteed om één en ander wat vloeiender in elkaar over te laten lopen. Desalniettemin vermaak ik me hier uitstekend mee!
Vooreerst geef ik een stabiele 8, maar ik sluit een latere verhoging niet uit.
EDIT: Ik zie nu pas dat mijn analyse wel heel veel gelijkenissen vertoond met het bericht van Don Capuccino bij het debuutalbum van deze band. Daar had ik geen idee van, omdat deze band niet eerder op mijn radar is verschenen en ik het dus tot deze nominatie niet kende. Twee zielen, één gedachte, zullen we maar zeggen.
3
geplaatst: 15 januari, 16:10 uur
Lantlôs - 7,2
Erg poppy inderdaad, maar ergens werkt het wel voor mij. Het nodigt uit om het album een kans te geven als het zover is of op z'n minst nog wat singles te luisteren.
Zu - 7,3
Mijn overactieve brein wordt altijd blij van chaotische geluidjes, dus dit is best lekker op de achtergrond. Bij een heel album verwacht ik wel een epileptische aanval te krijgen.
De andere nummers hebben nog 1 of 2 draaibeurten nodig voor een oordeel.
Erg poppy inderdaad, maar ergens werkt het wel voor mij. Het nodigt uit om het album een kans te geven als het zover is of op z'n minst nog wat singles te luisteren.
Zu - 7,3
Mijn overactieve brein wordt altijd blij van chaotische geluidjes, dus dit is best lekker op de achtergrond. Bij een heel album verwacht ik wel een epileptische aanval te krijgen.
De andere nummers hebben nog 1 of 2 draaibeurten nodig voor een oordeel.
1
geplaatst: 15 januari, 17:28 uur
Kende de band niet en ook niet op de radar. Progressive death metal vind ik, naast o.a. black metal, een van de interessantste subgenres van de laatste jaren. Vorig jaar wel weinig aan bod gekomen en geen grote uitschieters helaas. In 2024 daarentegen...
Ik kan mij geheel in ABDrums zijn reactie vinden. De overgangen zijn inderdaad niet zo soepel en zwakjes. Vooruit geen minpunten hiervoor, want mijn interesse in het album is wel gewekt. Productioneel vind ik het trouwens heerlijk organisch klinken, de niet-overgeproduceerde death metal is wel een minderheid geworden maar bevalt mij uitstekend.
Heel tof trouwens die 90s videoclip, werkt erg goed met de sfeer van het nummer. Ik kan op sommige punten de vergelijking met Blood Incantation ook wel weer begrijpen (ruimtelijke sfeer, de turbulente omwentelingen, hallucinante beelden etc.).
8,0!
Ik kan mij geheel in ABDrums zijn reactie vinden. De overgangen zijn inderdaad niet zo soepel en zwakjes. Vooruit geen minpunten hiervoor, want mijn interesse in het album is wel gewekt. Productioneel vind ik het trouwens heerlijk organisch klinken, de niet-overgeproduceerde death metal is wel een minderheid geworden maar bevalt mij uitstekend.
Heel tof trouwens die 90s videoclip, werkt erg goed met de sfeer van het nummer. Ik kan op sommige punten de vergelijking met Blood Incantation ook wel weer begrijpen (ruimtelijke sfeer, de turbulente omwentelingen, hallucinante beelden etc.).
8,0!
2
geplaatst: 15 januari, 18:50 uur
Ha, Cryptic Shift, vet! Nieuw album dit jaar, hun vorige ook nog 'ns opleggen want die is behoorlijk de moeite.
PS: ik doe dit weekend een poging om de reeds geplaatste nummers in te halen, behoorlijk druk met andere zaken en ik ga er graag 'ns lekker voor zitten.
PS: ik doe dit weekend een poging om de reeds geplaatste nummers in te halen, behoorlijk druk met andere zaken en ik ga er graag 'ns lekker voor zitten.
* denotes required fields.