MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:

Cryptic Shift. Lekker hoor. M.u.v. die gore kotsgeluiden die starten tond 3:00.
Dieter zet iets te hoog in met de vergelijking met Blood Incantation, maar dit is verdomde lekkere progressieve death/trash. Ik hoor ook geregeld Voivod langskomen en dat zie ik als een enorm pluspunt.

8.3

Ik kan me goed vinden in de bevindingen en beoordeling van ABDrums, Apollo en Etiul; dit maakt erg benieuwd naar het album eind februari...

Cryptic Shift - Hexagonal Eyes: 8

Ik moet je toch even expliciet bedanken hoor, The_CrY. Naar aanleiding van deze nominatie van jouw kant zit ik het debuutalbum van de band momenteel te luisteren en het maakt echt zwaar indruk.

Het vijfentwintig minuten durend epos waar de plaat mee aanvangt, is echt om door een ringetje te halen. Het riffwerk is heerlijk megalomaan en opgefokt, het basswerk is ontzettend flexibel en uitgesproken melodieus en de manier waarop de band sfeer schept en het cosmische karakter presenteert, is erg uniek en heel sterk te noemen.

Er zullen nog wel een aantal luisterbeurten volgen om het geheel te doorgronden, maar zonder je nominatie was ik deze band nimmer op het spoor gekomen. Dit is recies wat dit topic beoogt te doen naar mijn mening, dank hiervoor dus!

Cryptic Shift - Hexagonal Eyes: 7

Klinkt wel vet, maar iets te proggy voor mijn smaak.

Ik had één goed voornemen voor 2026 en die lijk ik meteen bij aanvang al te verbreken: ik wil het spelletje "Maak kennis met metal" wat beter bijhouden.
Enfin, de achterstand is momenteel alweer een halve maand.
Edoch: dat is al een heel stuk beter dan de drie of vier maanden van afgelopen jaar, dus ik toon progressie.

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo)
Ik ben positiever gestemd dan jullie. Maar hé, ik heb niet voor niets twee Blij Ei-awards achter elkaar in de wacht gesleept. Ik vind het een heerlijke mix van death, thrash en black metal waarbij de chaotische, razendsnelle delen voorzichtig een wat war metal-achtige vibe aanstippen (op Metal-Archives wordt deze band stilistisch gelinkt aan Necrophobic en dat snap ik in deze delen wel). Dat middenstuk, dat gewoon (maar goede!) classic early 80s metalgitaarsolo's en - riffs bevatten, geeft lucht, variatie en melodie aan het nummer. Ook ik hoor geen krampachtige switch, maar vloeiende overgangen.
Om mijn enthousiasme dit jaar vrolijk voort te zetten geef ik dit nummer een dikke 8.
8,2

03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums)
Wel aardig om te lezen dat jullie gemiddeld een stuk enthousiaster zijn over dit nummer dan het vorige, want mijn eerste (en tweede) indruk is dat ik dit juist wat minder vind. Een beetje een veilige atmosblack-compositie: braaf tussen de lijntjes gecomponeerd en gespeeld.
Met uitzondering (natuurlijk) van die Alpen-invloeden halverwege het nummer: wat een gezellige vondst! Heidi op accordeon, Peter klingelt de koebel en opa pingelt op akoestisch gitaar. Ik trek mijn lederhose aan en wil geiten melken. Alleen Olga Lowina voor een flinke jodelsessie ontbreekt nog.
Vanwege dat knusse intermezzo krijgt het toch nog een 8, maar de rest van het nummer vind ik meer passen in de 7,5/7,8-categorie (het luistert nauw). En het abrupte slot is wel héél abrupt: dat klinkt net zo gemakzuchtig als er een fade-out van maken (of komt er een overgang naar Teil II? Dan heb ik niks geschreven).
Ik geef AOVV wel gelijk wat het artwork betreft.
8
(I know, Heidi is Zwitsers en Ellende is Oostenrijks, maar dit is de dichterlijke vrijheid van uw Blije Ei)

05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus)
GaiusBertus: "Ik heb iets dat eens geen black metal is."
Enter Upiór.
Okay okay, het heeft meer raakvlakken met death metal - ik hoor er idd ook veel Septicflesh in, maar ook (oudere) Behemoth of een beetje de grandeur die TMDC, Akercocke en COF in hun sound proppen - en in het middenstuk verschuift het eventjes meer naar gothic metal (de clean vocals zijn adequaat: geen hoogvlieger, maar ook zeker geen afknapper), maar hun blackened bombasme slaat geen gek figuur op elk willekeurige blackmetalverzamelaar.
Hokjesgeestgezeur terzijde: dit is wel helemaal in mijn straatje! Dank voor deze gave tip, ik ga hier heel hard op. Raar dat deze band nog geen label heeft. En dan word ik behoorlijk getrakteerd, want deze Fransozen hebben zelfs twee albums voor de komende maanden in de pijpleiding zitten. Fijn hoor!
8,5

07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo)
Ik moest even zoeken in de MuMe-metalarchieven en ik kwam erachter dat ik in 2023 hun nummer 'Le Sang des Rêves' van de vorige plaat in ons spelletje had beoordeeld: "alweer doomy black met wederom violerij? Toch wel anders dan Ashtar, en nog wat melancholischer van aard. Iets minder eigen, maar toch bijna net zo fraai. Dat laatste is het artwork ook, wow!"
Ondanks een fraaie 8 die ik eraan hing is het er destijds verder niet van gekomen om meer te luisteren. Dat gaat met dit album geheid wél gebeuren, want dit bevalt me nog een stuk beter dan de normering van een toch al niet onverdienstelijke 8. Heel gevarieerd, gelaagd en de twaalf minuten vliegen voorbij. Er zit hoorbaar heel veel zorg, werk en liefde in de compositie van dit nummer. De melancholie is bijkans hartverscheurend.
De albumhoes, ongetwijfeld wederom geschilderd door Adam Burke (ik zie NU pas dat heel veel door mij enorm gewaardeerde hoezen door hem zijn vervaardigd), is ook weer erg mooi, maar toch wat minder indrukwekkend.
Mijn cijfers worden weer zo hoog, dat je ze bijna niet meer serieus kan nemen. Het wordt tijd voor een kutnummer.
9

09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd)
Maar helaas, weer geen kutnummer. Integendeel. Een band die ik al jaren hoog heb zitten.
Goh, wat zijn de vocalen bijkans... zoetgevooisd. The Ruins of Beverast goes Type O. Alhoewel, daar heb ik de band wel eens vaker van beticht. Of beter: gecomplimenteerd. Alsof ik hier Oranssi Pazuzu een nummer van Type O hoor coveren dat geproduceerd is door Tom G. Warrior. Mijn gevoel sluit dan ook precies aan bij het commentaar van Apollo: het is zeker fraai gedaan (met name het tweede, meer duistere deel), maar het verstikkende, claustrofobische karakter van weleer was toch net een tandje imposanter en indrukwekkender. Ik hoor nu veel meer licht en lucht. Evenzogoed een erg lekker nummer, daar niet van.
8
EDIT: ik zie nu dat GaiusBertus ook aan wijlen Peter moet denken. Dan zal de vergelijking wel kloppen.

11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King)
Da fuck? Is dit Lantlôs? Dat had ik nimmernevernooitniet verwacht. Alhoewel, ik zie nu dat ik hun vorige album 'Wildhund' in 2023 ook maar met een minzame 3 sterretjes had beoordeeld. Het waarom weet ik niet meer - '.neon' en 'Agape' zijn hoog gewaardeerde albums en al ga ik maar deels mee in dat collectieve enthousiasme, ik zou ze zeker hoger beoordelen dan een 3* - maar dat was blijkbaar al een indicatie dat de band een andere koers ging varen. Dat laat de recentere albumhoezen ook duidelijk zien. Al kan je op het verkeerde been worden gezet, want deze clip lijkt wel een eerbetoon aan de albumhoes van Fluisteraars.
♪♫Dandelion days
Softer than the air
We are breathing butterflies
...
Picking daisies in the sun
We are losing time

Haha, het is weer eens wat anders dan zingen over opengereten geitenschedels of de mythologische geschiedenis van Cthulhu.
Jullie horen veel poppunk, ik hoor hier ook Deftones, maar dan met een zanger die minder pathetisch en (over)dramatisch klinkt als Chino. Evenzogoed is mijn normering niet heel anders dan die van jullie.
6

https://i.ytimg.com/vi/sRRENw4KdaU/maxresdefault.jpg
Even een kiekje om mijn ellenlange lap tekst te breken met wat vrolijke kleurtjes.

13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian)
Zu!!! ❤️❤️❤️
Legian, held! Dank voor het mij attent maken van nieuw werk van deze (destijds in ieder geval) GE-NI-A-LE band. In mijn top 25 concerten aller tijden zit ook zeker hun optreden in... in... djiezus, waar was het eigenlijk? Ik dacht dat het in Haarlem was, maar op setlist.fm zie ik het nergens meer terug. Was het dan in de OCCII, of toch Tivoli? Het was in ieder geval minstens een jaar of twintig geleden (ouwe lul). Ik ruik nu nog het zweet op mijn lijf dat ik er toen uit pogode (in mijn uppie, want het was er niet echt het publiek naar).
Daarna heb ik ze nog een keer gezien met Mike Patton (jawel!) en dat was wel degelijk in Tivoli (in 2008) en nog een keer op Roadburn.
Beste powertrio on stage, kan/kon zelfs Motörhead niet tegenop. Als ik eraan terugdenk krijg ik meteen weer een adrenalineshot en zit onrustig op mijn stoel.
In de jaren 10 ben ik ze een beetje uit het oog verloren, maar dit klinkt weer ouderwets opwindend en hyperenergiek.
Alsof er bijna niks veranderd is, behalve dan die elektronische elementen, waardoor het nog meer fucked-up én zo mogelijk nog hyperdepieperenergieker klinkt. Gruwelijk gave shit weer en dit klinkt alsof het live weer net zo allejezus fantastisch kan gaan worden.
Godverdomme, wat is die plaat echter duur. Teringlijers...
Noteert: 11 februari, OCCII. Nu ben ik daar zeker wél bij. Gaan jullie mee, The_CrY en laboomzaa?
Misschien is daar het vinyl ook iets betaalbaarder.
8,8

15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY)
O la la! Sadus goes Death met een cover van Atheist, geproduceerd door Snake van idd Voivoid, of zoiets. Goed gehoord ABDrums: het hallucinerende intro is regelrecht van het album 'Dimension Hätross' en keert halverwege nog ondubbelzinnig terug tijdens die spacey vocalen.
Ik zou zelf Blood Incantation niet hebben verzonnen, maar ik sluit me aan bij Dieter en Apollo dat er zeker raakvlakken zijn.
Het tempo, de afwisseling, de energie en de impact blijven de volle tien minuten overeind. Spannend en enorm boeiend nummer, waarbij inderdaad alleen sommige overgangen iets spitsvondiger en subtieler hadden gekund, maar dat wellicht ook een kwestie van gewenning kan zijn.
8,6

Geef die Blij Ei-award alvast maar weer. En het wordt weer een reteduur vinyljaar voor mij.
Jullie worde bedankt zeg... !

07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo) - 6,9

Okay, ik moet zeggen dat die 11 minuten inderdaad voorbij zijn gevlogen (3x maar zelfs), maar mijn kopje thee zal het nooit worden. Erg gevarieeerd dat wel en dat is zeker een voldoende waard.
Vooruit, ik verhoog de score een paar decimalen. Het ziet ernaar uit dat we nu al de winnaar van dit jaar hebben, wat een gemiddelde.

09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd) - 6

Deze blijft een beetje aan de oppervlakte hangen, die doorslaggevende, indrukwekkende factor blijft er voor mij uit.

EvilDrSmith schreef:
Even een kiekje om mijn ellenlange lap tekst te breken met wat vrolijke kleurtjes.

"en dergelijke"

Ik plaats morgenochtend graag een nieuwe nominatie met jullie welbevinden!

Leuk kiekje EvilDrSmith, die lap tekst nemen we er voor lief bij!

ABDrums schreef:
Ik plaats morgenochtend graag een nieuwe nominatie met jullie welbevinden!

Ik ben ook gebrand om er een te plaatsen, maar zal mij dan even inhouden (immers al 2x geweest).

Apollo schreef:
(quote)

Ik ben ook gebrand om er een te plaatsen, maar zal mij dan even inhouden (immers al 2x geweest).

Dat is attent van je. Hopelijk kan ik je een wederdienst bewijzen met een fijn nummer van mijn kant, wie weet.

Edit: Mijn provisionele nominatie blijkt toch minder goed te bevallen dan gedacht, daarom heeft Apollo mij als goedmaker beloofd om morgen de nummer één van het topic te gaan nomineren. Grapje, maar ik ben wel erg benieuwd wat jullie van de keuze gaan vinden!

Nou heren, jullie maken me wel benieuwd; kom maar op dan...

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 16 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 15 / 7,47)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 15 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 14 / 5,58)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 12 / 7,43)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 0 / 0)

⚠️ Er is geen losse track video op Youtube en timestamps werken niet goed op MuMe, dus navigeer zelf naar 21:12 als het niet lukt met de link. Nummer eindigt op 29:56.

⚠️ En anders is er nog de bandcamppagina. Album staat ook op streaming.
Labyrinthine Fate | Exxûl | Productions TSO - The Stygian Oath - productionstso.bandcamp.com

Gelukkig weten jullie inmiddels ook wel dat uitspraken van ABDrums met een korreltje zout genomen moeten worden. Nummer 1 heb ik nooit gezegd, maar dit nummer komt wel uit de nabije omgeving van de huidige koploper. Ja, ik ben blijven hangen in Canada, want daar broeit een onwijs sterke metalscene. Wel spelen deze mannen een heel ander soort metal dan wij van de meeste Canadeze bands gewend zijn (black, (tech)death) en ook het soort dat hier zelden langskomt: epic doom. Nu kan ik allemaal prijzenswaardige elementen benoemen, ik houd het bij een groot element: Philippe Tougas. Als de naam je niets zegt, heb je vast wel eens iets van zijn bijdragen gehoord op (zijn) andere projecten. In plaats van 'name droppen' verwijs ik naar Metal Archives: Philippe Tougas - Encyclopaedia Metallum: The Metal Archives - metal-archives.com. Enorm creatieve en productieve gitarist die ook op deze plaat wederom bewijst wat hij in zijn mars heeft.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Lekker nummer. Ik was wel verrast door de zang. Had iets heel anders verwacht.

7,5

Benieuwd; ik slinger 'm zo aan. Sowieso kudo's voor de mooie album cover alvast !

De eerste luisterbeurt (van het volledige album) is echt totaal niet wat ik er van had verwacht, in de positieve zin van het woord weliswaar! Zonder al te veel voor de rest te verklappen, is dit echt een heel intrigerend en eigenzinnig stukje muziek. 'Fascinerend' dekt de lading het beste. Mijn cijfer volgt later na wat meer beluisteringen om het geheel eerst goed te laten bezinken.

Heel gaaf, een soort hybride van metal subgenres, van doom tot heavy metal tot gothic. Enige minpuntje vind ik de net wat platte productie, maar verder echt wel een goede 8

A trip down to memory lane.
Nouja zeg, weet je zeker dat dit Exxûl is en niet een unreleased track van Hades, anno 1988?
Het is net alsof ik Alan Tecchio hoor zingen, maar dan iets minder afgeknepen en een halve octaaf lager (ken je nagaan, want deze zanger gilt ook al het brillenglas uit je montuur).
Mooi eerbetoon aan de technical thrash/power metal van weleer: Watchtower, Toxik, Realm, Anacrusis, Sieges Even (debuut), Blind Illusion, Sanctuary, dat soort bands. Zelfs de wat sloppy, ietwat blikkerige productie is volledig 1988-approved (het enige auditieve struikelblok dat even tijd nodig heeft om te gewennen). En dankzij de opzichtige epic doom elementen (hallo Solitude Aeternus (!) en evt vroege Sorcerer) in vooral het tweede deel heeft het nummer ook iets wijds en majestueus. Als dit eind jaren 80 was uitgebracht dan was het nu een absolute cultklassieker. (Andermaal) gave tip, Apollo.
Philippe did it once again!
8,5

Eens met de kritiek op de productie, dat is ook mijn minpuntje. Niet storend, maar had meer ingezeten.

8,5

7,8

Alright, het is weekend dus begin ik aan mijn inhaalslag!

Miserere Luminis - De cris & de cendres

Hadden we reeds eerder onze portie Ellende geserveerd gekregen, wordt verdere miserie ons niet bespaard. Ik heb de Canadese scene sowieso best hoog zitten, over verschillende subgenres, zowel hoogstaande producties als dungeon/cassetterecorderopnames. Ik ben ook 'ns in het topic van 3 jaar geleden gedoken (toen Le Sang des Rêves werd genomineerd van hun vorige album), en zie dat ik die track toen met een 8 heb bedeeld. Ik ben geneigd op dit nieuwe nummer, na enkele luisterbeurten, een nog iets hoger cijfer te plakken. Heerlijke bak epische black/doom, de viool biedt echt een (dramatische) meerwaarde en het wervelende gitaarwerk in het middenstuk weet me steeds weer bij de kladden te grijpen. Wat een knappe outro ook met die tridente tussen viool, piano en drums, fraai staaltje sfeersetting!

EvilDrSmith zal blij zijn dat de band in een strontversnelling is geraakt (lees je berichtje in het 2023-topic nog maar 'ns terug..)

8,4

The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea

Van Alexander von Meilenwald mogen we best wat gure, obscure edoch pure goth/doom/occult/black gewoon zijn. 's Mans gezellige muziek leerde ik in 2013 kennen dankzij de release van zijn Heinrich Kramer-plaat - vooruitgestuurde tracks maakten zoveel indruk dat ik gelijk het oudere werk erdoor heb gejaagd destijds. Dat blijft me nog steeds bij, zowel angstaanjagend als extatisch.

Het nieuwe album al 'ns geluisterd eerder deze week, en die weet me nog niet helemaal te overtuigen als geheel. Deze track is wel een sterkhouder, evenals Alpha Fluids.

7,6

Lantlôs - Daisies

En dan weer iets compleet anders, maar evengoed een mij bekende band. Lantlôs, ik ken de band vooral van Les Années de Neige, en ook Melting Sun kan ik velen. Daarna uit het oog verloren en deze puntige/punkige song laat een ander geluid horen, al is de dromerigheid nog steeds aanwezig op de achtergrond. Behoorlijk straight forward, Rain King vraagt zich af of dit überhaupt metal is. Randgevalletje inderdaad, maar wat mij betreft wel.

6,8

Dat kan voor vandaag wel volstaan, En als ik zie dat Zu, Cryptic Shift en Tougas in de wachtrij staan begin ik alvast spontaan te likkebaarden.

AOVV schreef:
EvilDrSmith zal blij zijn dat de band in een strontversnelling is geraakt (lees je berichtje in het 2023-topic nog maar 'ns terug..)

Hun tempo is gelukkig niet meer als dikke stront tegen een steile helling op.

Ik sluit me aan bij Dieter en was ook ietwat verrast:

Exxûl - Labyrinthine Fate: 7,5

Deze is wel cool, 8,5 indddd

Ook (onaangenaam) verrast door de vocals. De instrumentatie klinkt echter wel puik. 6,5

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 14 / 5,58)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 12 / 7,43)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 8 / 7,85)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 0 / 0)

Ik hoop dat jullie het mij verschuldigen dat ik er nog deze avond een nieuwe nominatie in gooi in plaats van morgenochtend, maar aangezien ik morgenochtend van plan ben een eind op te gaan fietsen en vorige keer ook al van plan was te nomineren, kan ik het toch niet laten: wat in het vat zit, verzuurt niet. De vorige nominatieronde had ik een nummer in mijn hoofd dat uiteindelijk toch niet helemaal lekker viel, maar gelukkig is er in dit nog prille muziekjaar al voldoende moois uitgebracht om uit te kiezen.

Zo ook deze voor mij nog onbekende progressieve deathmetalband met een verrassend melodieuze insteek, in plaats van de gangbare en kenmerkende nadruk op technische hoogstandjes en onnavolgbare akkoordenschema's. Ik heb best getwijfeld welk nummer van de plaat ik zou kiezen voor een nominatie, dus schroom ook zeker niet om de volledige plaat een kans te geven (staat al in de toevoegwachtrij)! Progressieve deathmetal blijft overigens toch wel één van mijn lievelingsgenres is als ik heel eerlijk ben. Hopelijk zien jullie hier net zo enthousiast over als ik ben!

Maak Kennis met Metal Anno 2026

7,5

Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm): 8,6
Dit raakt alle vakjes bij mij en goed om te zien dat deze lekker aansluit bij de smaak van velen. De overgangen zijn inderdaad wat cru, maar ik vind dat ook wel iets koddigs hebben en het voelt ergens ook passend voor deze stijl.

Exxûl - Labyrinthine Fate: 8,3
Leuk dat dit genre ook eens langskomt. Verrassend sterk ook, ondanks de overduidelijke throwback naar andere tijden. Candlemass en Psychotic Waltz liggen er dik bovenop, met een scheutje Mercyful Fate op plekken. Op het einde komt ook Iron Maiden nog even om de hoek kijken. Gevalletje liever goed gejat dan slecht verzonnen.

Denominate - Restoration: 7,4
Niet verkeerd. Erg druk, proggy. Bij dit soort muziek mis ik altijd een goede cleane zang ter afwisseling van de overigens wel dikke grunt. Prog heeft die dynamiek nodig in mijn optiek. Verder wel gewoon dik, dus deze ga ik ruimte geven om te groeien.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:17 uur

geplaatst: vandaag om 11:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.