MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Miserere Luminis - De cris & de cendres: 9

Wat een kunstwerk dit! Terechte hoge scores.

odi schreef:
Morgen het vorige album maar eens aanzetten, band was mij niet bekend.

Nog even wachten tot 6 maart, helaasch.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nog even wachten tot 6 maart, helaasch.

Het vorige album dateert van 2023, maar ik kan bijna ook niet wachten tot 6 maart.

ABDrums is er er Spotify lijst ?????????

Vrijdag dus weer veel nieuwe releases! Wie pikt er iets uit?

Ik wil straks graag mn eerste nominatie posten met uw welbevinden...

Miserere Luminis - 6,2

Kondoro0614 schreef:
ABDrums is er er Spotify lijst ?????????

Ja.

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 13 / 6,78)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 12 / 7,58)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 11 / 7,04)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 9 / 8,81)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 0 / 0)

Deze stond al een tijdje op m'n release radar; aangename kennismaking met deze band voor mij, doet me hier en daar wat denken aan Veilburner qua sound. Na de 1e beluistering vanochtend, maakte dit nummer het meest indruk, maar ik ga het album zeker vaker luisteren...

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Oh ja, en hier m'n achterstallige stemmen:

Ellende - Wahrheit Teil I: 8,3
Tja, precies in m'n straatje, he

Upiór - Forefathers' Eve (Part II): 7,2
Leuke verrassing wel; begin vind ik niet zo mooi en ik moest erin komen, maar naar mate het nummer vordert, wordt het eigenlijk alleen maar beter...

Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 9 / 8,81): 9
Apollo strikes again met dit potentiële jaarlijstmateriaal, zo vroeg in het nieuwe jaar al.
(al had ik deze zelf ook al hoog op m'n nieuwe releases verlanglijstje staan, natuurlijk... )

Zoals meerdere mensen hier heb ook ik goeie voornemens om bij te blijven en bovendien zelf veel nieuwe pareltjes te nomineren.

Ik wil je zoenen asap

03-01: Ellende - Wahrheit Teil I

De jaarlijkse Ellende komt vroeg dit jaar. Wel de eerste keer dat ik echt overtuigd ben. Goede songkeuze dus. Qua album zakt het soms toch wat in en doet de zang mij niet zoveel helaas.

8,0

05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II)

Een palet cleanser, dat kun je wel zeggen ja. Vanaf het middenstuk wordt het niveau wat hoger. Productioneel kan het beter, maar het is geen grote stoorzender. Geen grote min- of pluspunten, blijft dan ook steken op een:

7,0

07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres

Wow, wat een onthaal! Deze artiesten gaan mij aan het hart dus erg mooi om te zien dat dit nummer jullie ook weet in te palmen. Voor mij zit het precies op de juiste frequenties om mijn hele centrale zenuwstelsel te laten rillen. Cathartische ervaring.

Voor wie niet kan wachten tot 6 maart raad ik met stip dit album aan: Gris - À l'Âme Enflammée, l'Âme Constellée... (2013).

9,5

Hier was ik op aan het wachten en ik was niet de enige zo te lezen. The Ruins of Beverast staat bekend om de samensmelting van black met doom metal en zijn sterke sfeerlandschappen, maar dit album vind ik op dat punt relatief luchtig. Ik raad je echt aan om in het oudere werk te duiken. De verstikkende atmosfeer van een Rain Upon the Impure of de ritualistische dissociatie van een Exuvia zijn echt van een andere orde dan de sfeer op dit album naar mijn mening. Desalniettemin een herkenbaar geluid en spelelementen waar ik wel weer van kan genieten. Ik krijg alleen zin om zijn andere albums te gaan luisteren. Dat was niet de bedoeling denk ik. Dit nummer is wel een van de betere op de plaat.

7,8

GaiusBertus schreef:
PS: ligt het nou aan mij en is een masker opdoen het nieuwe corpse-paint maar dan voor alternatieve black metal? Uit mijn hoofd hebben we eerder genoemde Gaerea, maar ook Grima, Imperial Triumphant en Kanonnenfieber...

Mgła is deze trend begonnen denk ik, maar het valt wel op bij de bands die ook veel optredens doen ja.

Apollo schreef:

Voor wie niet kan wachten tot 6 maart raad ik met stip dit album aan: Gris - À l'Âme Enflammée, l'Âme Constellée... (2013).

9,5

Dat is inderdaad een uitermate aangenaam albumpie. Schattig plaatje. Vier lieve sterretjes.

The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea

8

The Ruins of Beverast: zeer interessant! Heavy, indringend, occult door de distorted gitaren. De geest van Peter Steele komt ook nog even langs om wat te zingen. Dikke 8

Ik ga me ook maar eens wagen aan het obscure geluid dit jaar.
Is het gewoon een kwestie van spreadsheet invullen en klaar?

Etiul schreef:
Ik ga me ook maar eens wagen aan het obscure geluid dit jaar.
Is het gewoon een kwestie van spreadsheet invullen en klaar?

Leuk dat je meedoet! Min of meer wel. Maar wel het prettigst om je cijfers in een bericht te delen naast het bijwerken van de spreadsheet.

Miserere Luminis - De cris & de cendres

9.2 HUTSSSSSS

Ensenguinate - Angel of Thousand Poisons

7,1 juist dat 2e deel tilt het nummer wat op. Bevalt me prima.

Ellende - Wahrheit Teil I

7,9 het accoustische gitaartje maakt het een meer dan fijn nummer.

Upiòr - Forefathers' Eve (Part II)

7,2 fijn rustig middenstuk in dit nummer

Miserere Luminis - De Cris & De Cendres

9,1 prachtig

The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea

8,8 heerlijk dreigend nummer

Het nummer weet mij helaas onvoldoende te overtuigen. Nergens slecht, maar het klik niet helemaal: 7.

odi
Het is zeker niet slecht maar de lat lag hoog naar de vorige albums, dat niveau wordt hier niet gehaald helaas.

7,5

The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea - Klikt voor mij ook niet, de clean vocals werken zelfs een beetje op m'n zenuwen. 6

Mag ik vanavond weer?

Rain King schreef:
The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea - Klikt voor mij ook niet, de clean vocals werken zelfs een beetje op m'n zenuwen. 6

Mag ik vanavond weer?

Ik had er ook één liggen, maar ga gerust je gang. Ben benieuwd!

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 13 / 6,78)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 12 / 7,58)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 11 / 7,04)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 9 / 8,81)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 7 / 7,55)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 0 / 0)

Ik vermoed dat deze nominatie een beetje op het randje is, want is dit nog wel metal? De vocalen klinken bijna pop-punk. Ik vind het gitaarwerk in ieder geval stevig genoeg om het alsnog te nomineren. Daarnaast is het eerdere album .neon natuurlijk wel gewoon een metal album, wat mij betreft ook een hele goede. Ben benieuwd of jullie dit waarderen of gillend wegrennen.

Maak Kennis met Metal Anno 2026 - Spreadsheet

Het is niet beangstigend genoeg om gillend weg te rennen, maar vind je het erg als ik er wel met een boogje omheen loop? De vocalen doen me wel wat aan de nasale, monotone stem van de zanger van King Buffalo denken, ook een band die op papier voor mij lijkt weggelegd te zijn, maar het niet helemaal kan waar maken. Daisies luistert prettig weg, maar doet mij nergens opveren of verlangen naar meer.

6,3

De positieve commentaren en het mooie gemiddelde vanj het album Melting Sun maakt me dan wel weer nieuwsgierig om toch in vroeger werk van deze band te duiken. Komt op de lijst.

Heerlijk dit!

8,3

Mwah 6

Opzich leuk, duurt ook niet zo lang, maar wel iets teveel pop voor mij. 6

Gast
geplaatst: vandaag om 17:21 uur

geplaatst: vandaag om 17:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.