MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #5

zoeken in:

The Stranglers - Always the Sun - 6
Grauwe middelmaat. Dat het geen wereldhit werd, is volstrekt terecht, memeer Cornwell.

# 2474 The Stranglers - Always The Sun: 5,5

Meer middelmaat dan een wereldhit? The Stranglers moeten het doen met een 7,33 voor Always The Sun

EvilDrSmith schreef afgelopen week bij The Final Countdown van Europe. "Dit nummer is samen met Bon Jovi's You Give Love A Bad Name voor mij de opstap naar een leven vol muziek en metal in het bijzonder. Levensbepalend. De impact van dit liedje op mijn leven kan niet overschat worden. Dus in die zin is het een 10 waard." Die van Bon Jovi is hier al voorbij gekomen met een magere 6,12 als score. Hun andere hit uit 1986 staat nog open. Vandaag dus Livin' On A Prayer.

Het verhaal wil dat Jon Bon Jovi na de schrijfsessie met Richie Sambora en Desmond Child niet overtuigd van de kwaliteit van het nummer. De zanger gaf de voorkeur aan een ander nummer, Edge of a Broken Heart, en overwoog de compositie te verkopen voor een soundtrack. Gitarist Richie Sambora pleitte echter voor een nieuw arrangement. Door de toevoeging van de talkbox en een aangepaste baslijn werd de compositie uiteindelijk alsnog opgenomen. Het werd bovendien de tweede single van het album.

De personages Tommy en Gina fungeren als archetypen voor de arbeidersklasse tijdens de economische recessie in de VS onder president Reagan. Tommy is gebaseerd op een kennis van Jon Bon Jovi die zijn sportcarrière beëindigde vanwege vroege gezinsverplichtingen. Gina is op haar beurt gebaseerd op Maria Vidal, de toenmalige vriendin van Desmond Child. Zij werkte als serveerster en kreeg de bijnaam "Gina" vanwege haar gelijkenis met actrice Gina Lollobrigida. De personages Tommy en Gina keerden in 2000 terug in de hit It's My Life met de tekst: "For Tommy and Gina, who never backed down". It's My Life kreeg een 6,31 van ons

Livin' On A Prayer groeide uit tot de best verkochte single van de band. Het bereikte de eerste plaats in de Billboard Hot 100 en bleef daar vier weken staan. Het nummer verbleef in totaal 37 weken in de officiële Britse top 100 en kwam daar tot de vierde plaats .Bij ons stond het 12 weken in de Top 40 maar bleef het steken op de tweede plaats. Hoewel in mijn oren geen typische verrukkelijke 15 plaat haalde Livin' On A Prayer die V15 wel, maar pas nadat het de Top 40 was binnengekomen.

# 2475 Bon Jovi - Livin' On A Prayer

Een 7,33 is volgens mij wel hoger dan middelmaat, zeker in dit topic. Op een paar zuurpruimpjes na ( Modern Talking is natuurlijk ook gewoon beter....) meer dan keurige cijfers.

Maar goed Bon Jovi. Veel te vaak overal en nergens gehoord. Zet je nu Joe of Veronica op dan hoor je 'm in 3-2-1...

Een aanstekelijk deuntje is het natuurlijk wel!

7,0

vigil Een 7,33 is volgens mij wel hoger dan middelmaat
Het is in ieder geval hoger dan ons langjarige gemiddelde: 6,37. Het is ook keurig maar met deze score hebben we 472 nummers hoger gewaardeerd, omdat het nummer gewoon in onze MuMe 2000 staat had ik eigenlijk een iets hogere score verwacht.

6,25

Het is wel een goed opgebouwd liedje, maar zo erg grijs gedraaid dat ik het niet hoef te horen. En het blijft ook erg makkelijk in je hoofd hangen, wat tot irritatie leidt. Objectief een 7,5, subjectief een 5 (als je zoiets kan zeggen).

Heb inderdaad ook geen enkele behoefte om dit clippie af te spelen. Waardering lukt zo ook wel: 6,5

6,7 eens met bovenstaande commentaren

Ook wel eens met bovenstaande commentaren, met de toevoeging dat dit - samen met het eerder gerefereerde You Give Love a Bad Name wrs de enige 2 Bon Jovi-nummers zijn die ik een voldoende geef.

6,5

Echt verschrikkelijk dit, maar dan ook alles. De clip, de bossen haar, die gelikte Amerikaanse sound. Omarmt door miljoenen, maar waarom?

2,7

Stranglers: 9
Bon Jovi: 4

8

Dit vind ik zowat hun beste, nadien ging het geleidelijk bergafwaarts (zeker als ze slijmballades als Always brengen). Vergeleken met wat toen in de top-40 kwam klonk Bon Jovi nog ruig maar als je dat vergelijkt met de latere grunge klink Bon Jovi dan weer gelikt. Je moet dat in de tijdgeest beoordelen.

8.6 Nog altijd een geweldig nummer

Livin' on a Prayer: 9,0

laxus11 schreef:
8.6 Nog altijd een geweldig nummer

Inderdaad, Laxus. Ik ga mee met je cijfer:

8,6

Ook omdat het nummer uit 1986 komt.

Ik wilde ook zo'n ontplofte cavia op mijn hoofd!
Wat was ik jaloers op die stoere kapsels. Dát zijn nou pas echte mannen en met zulke stekelvarkencoupes krijg je vast alle meisjes die je anders nooit zou krijgen.

Ik liet mijn haren dus natuurlijk ook groeien, want niet alleen kan je er dan mee headbangen: het ziet er ook hartstikke stoer uit. I am a metalhead, god damnit! Dat ik in mijn pubertijd dan af en toe met mevrouw werd aangesproken (als ze me alleen van achter zagen), dat nam ik dan maar voor lief. Die genderverwarring was ook wel begrijpelijk, want ik heb de lengte van een gemiddelde vrouw. Dat het lange haar wat ik had bij het terugzien van de foto's niet meer bleek te zijn dan een veredeld matje maakt het er met terugwerkende kracht niet beter op. Ik heb zelfs een keer een avond met de krulspelden van mijn moeder in mijn haar gezeten: ik wilde een weelderige krullenbol. Ja, dan zou ik pas echt als een crazy sick-ass hot muthafucker lijken! Jon Bon Jovi, I am your brotha, in hair we stand! Metal up your hair!

De krullen in het matje bleven precies 24 uur zitten. Nee, het leven van een metalkid ging niet over (een bed van) rozen. Om nog maar te zwijgen over het gebrek aan aandacht van de meisjes. Ik kan die meisjes geen ongelijk geven. Ik was veel te veel nerd om voor een geloofwaardige metalhead door te kunnen gaan.

Iets beter dan 'You Give Love A Bad Name', minder sterk dan hun beste songs 'Wanted Dead Or Alive' en 'Runaway'.
8,3 (onduidelijk hoeveel jeugdcement hieraan is toegevoegd, maar zeer aannemelijk zeer aanzienlijk)

EvilDrSmith schreef:
Dát zijn nou pas echte mannen

EvilDrSmith schreef:
Dat ik in mijn pubertijd dan af en toe met mevrouw werd aangesproken (als ze me alleen van achter zagen), dat nam ik dan maar voor lief.

De ironie

Ik ga mee met Yield, verschrikkelijk inderdaad.
2,7

Ook uit 1986: Right Between The Eyes van Wax.
Is die al voorbij gekomen hier?
By far m’n favoriete nummer uit dat jaar.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:16 uur

geplaatst: vandaag om 06:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.