MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Super Tip-Topper

zoeken in:
Hoppa, eindsprintje hoor

Daughters, wat een classic is dat toch

Snoeperd schreef:

Ik hoop dat jullie me de week over de deadline vergeven, want doe graag nog een ronde mee!

Geen zorgen, de deadline niet halen is de allergrootste traditie van de super-tiptopper, volgens mij al in stand gehouden sinds de allereerste editie

Ze kunnen ons zwarte piet en carbidschieten afpakken, maar die traditie nemen zo ons NOOIT af.

Nog bedankt voor al jullie tips! Ik ben een beetje laat, maar hier alsnog de rest van mijn stukjes.

Terror - Lowest of the Low (2003), tip van jordidj1

Terror maakt explosieve punkmuziek waar de energie van af spat. Het album blinkt niet uit in variatie.
Gelukkig is de speelduur van enkel zestien minuten compact genoeg, om dit niet een groot probleem te laten worden. Als je zin hebt in het beluisteren van weinig gecompliceerde en hard beukende muziek dan is dit een leuk tussendoortje.

Binnen dit genre zijn er echter wel meer creatieve albums te vinden, zoals bijv. de punkband Refused. Die maakte met A Shape of Punk to Come een enerverend punkalbum met een enorme verscheidenheid aan stijlen. Terror behoort dus niet tot de Lowest of the Low, maar ook zeker niet tot de absolute top binnen dit genre.

Beoordeling: 3,20*

Mirrorring - Foreing Body (2012), tip van niels94

Zoals niels94 al bij mij aangaf is de genreaanduiding op musicmeter van dit album misleidend, want rockmuziek is dit zeker niet. Het gaat hier om een album dat ik zelf zou omschrijven als ambient folk. Soundscapes die soms worden bijgestaan door een snikkend subtiel ingezet stemgeluid. Wat mij betreft had de zang nog wel iets meer op de voorgrond mogen treden, wat het geval is op het tweede nummer.

De sfeer op het album brengt je langzaam in vervoering, al is het bij vlagen nog best uitdagend om de volle aandacht erbij te houden. De muziek is zeker sfeervol, maar ook wel een beetje stroperig en niet altijd even spannend. Dankzij de fijne mysterieuze sfeer die deze muziek uitademt is dit desondanks toch een fijne luisterervaring geworden. Met een beetje geduld word je zeker beloont als je dit album maar genoeg kansen geeft.

Beoordeling: 3,60*

Blitzen Trapper - Destroyer of the Void (2010), tip van Snoeperd

Blitzen Trapper is een band dat qua genre ergens zweeft tussen folk, pop en rockmuziek. Al zijn vooral die eerste twee genres dominant aanwezig op dit album. Bij een titel als Destroyer of the Void denk je al gauw aan ruige muziek. Maar schijn bedriegt, want Blitzen Trapper maakt opgewekte en vrolijke muziek waar ik echter de kriebels van kreeg. Zo zijn vooral de vocalen wel erg glad en zoetsappig.

De instrumentatie ligt me iets beter; zo vind ik het gebruik van de mondharmonica wel goed gedaan. Deze deint mooi mee op de melodie van de muziek bij een tweetal nummers. De gastbijdrage van Alela Diane vond ik ook een lichtpuntje, al was het jammer dat ze weinig opvallende achtergrondvocalen voor haar rekening neemt. Instrumentaal is dit album soms goed te behappen, maar de zang staat me echter te veel tegen om hier mooie muziek in te ontwaren.

Beoordeling: 1,90*

Marek Grechuta - Korowód (1971), tip van aerobag

Marek Grechuta is een Poolse zanger die hier word bijgestaan door de folkgroep Anawa.
Wat mij in positieve zin opvalt aan dit album is de veelzijdigheid in de instrumentatie. Drums, piano, akoestische gitaar, strijkers en talloze andere instrumenten komen hier aan bod. Ook de meerstemmige zang geeft de muziek een nostalgisch karakter, waar ik makkelijk in meega.

Daarnaast is de stijl van deze groep ook best veelzijdig. De band switcht moeiteloos van experimentele geluiden naar meer conventionele popmuziek. Hieruit blijkt maar weer dat er in het oosten van Europa veel goede muziek is gemaakt die hier vaak onderbelicht is gebleven.

Beoordeling: 4,00*

King Gizzard and The Lizard Wizard - Flying Microtonal Banana (2017), tip van VladTheImpaler

Mijn eerste tip van VladTheImpaler betreft muziek van een Australische rockband die vooral de laatste jaren behoorlijk productief waren. Op dit album hoor ik een psychedelisch geluid met zelfs wat invloeden uit Centraal-Azië. Deze muziek is een eigenzinnige cocktail van wereldmuziekinvloeden en de meer gebruikelijke vuige rocksound die King Gizzard en The Lizard Wizard doorgaans maakt.

Deze combinatie maakt Flying Microtonal Banana best wel zweverig en ik vond dat wel prettig wegluisteren, al is de zang en de muziek verder niet al te diepzinnig. Naar het einde toe raakte ik dan ook een beetje uitgekeken op deze muziek, al is het geheel aangenaam en uniek genoeg om me te plezieren.

Beoordeling: 3,40*

De tipperbeoordeling:

4,10* - 16,4 / 04 / 02 - Cervantes
3,78* - 22,7 / 06 / 00 - aerobag
3,73* - 22,4 / 06 / 00 - niels94
3,55* - 21,3 / 06 / 00 - jordidj1
3,53* - 21,2 / 06 / 00 - VladTheImpaler
3,35* - 20,1 / 06 / 00 - Snoeperd
3,20* - 16,0 / 05 / 01 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

3,83* - 23,0 / 06 / 00 - niels94
3,78* - 22,7 / 06 / 00 - Barney Rubble
3,67* - 22,0 / 06 / 00 - aerobag
3,57* - 21,4 / 06 / 00 - Snoeperd
3,55* - 14,2 / 04 / 02 - VladTheImpaler
3,48* - 17,4 / 05 / 01 - jordidj1
3,23* - 19,4 / 06 / 00 - Cervantes

Deadline zondag 15 november

Hoppa, fijne besprekingen

Hoe staat het hier eigenlijk voor?

Ah! ik zie dat het wachten nog is op jordidj1

Oh ja!
Ik ben nog op de koffie bij VladTheImpaler

Ik zal mijn laatste reviews deze week hier droppen.

Alweer bijna een maand verder. Tijd voor een volgende editie, aerobag?

Ditmaal wil ik nog wel 'ns meedoen, als dat mogelijk is.

Koenr schreef:
Alweer bijna een maand verder. Tijd voor een volgende editie, aerobag?

Ik ben altijd wel van de partij, de super-tiptoppert is misschien wel mijn favo topic. Dat je mij tagt neem ik aan dat je zelf ook weer wilt meedoen?

-Koenr
-AOVV
-Aerobag

Ik vind 7 wel een prettig aantal, zullen we weer zoiets aanhouden?

Wellicht, dat, heel misschien, als ze eventjes tijd is, geheel vrijblijvend natuurlijk, zin hebben om mee te doen:

niels94, Barney Rubble, Snoeperd, VladTheImpaler, Cervantes, hoi123, Johnny Marr, Ward, stoepkrijt, GrafGantz, Masimo, bennerd

en VladTheImpaler en jordidj1 als ze klaar zijn met de vorige

(Een tag voor de luitjes die meegedaan hebben in de edities van vorig jaar, maar haak vooral aan als je niet in het lijstje staat!)

Ik pas, heb m’n huiswerk nog niet af

-Koenr
-AOVV
-Aerobag
-Barney Rubble

Kom maar door!

- Koenr
- AOVV
- Aerobag
- Barney Rubble
- hoi123

Dit is me verdomme het line-upje weer hoor.

Nou, vooruit: daar gaan we weer

- Koenr
- AOVV
- Aerobag
- Barney Rubble
- hoi123
- niels94

Op zich heb ik wel weer zin in een nieuwe editie, vooral omdat ik in januari wel wat inspiratie kan gebruiken. Dat is toch altijd een beetje komkommertijd qua nieuwe releases. Ik heb alleen te weinig inspiratie om fatsoenlijke tips te kunnen geven (zeker aan de mensen die zich al aangemeld hebben ), dus ik pas.

Wellicht zou je gewoon voor de helft mee kunnen doen; dat mensen jou wel tippen maar dat je zelf geen tips uitdeelt. Dat verhoogt de luister/schrijf-druk voor niemand.

aerobag schreef:
Ik ben altijd wel van de partij, de super-tiptoppert is misschien wel mijn favo topic. Dat je mij tagt neem ik aan dat je zelf ook weer wilt meedoen?

Heb de vorige editie even geskipt vanwege drukte met werk, maar zo zonder voorlopig einde van deze lockdown en met zelfs een eventuele avondklok in zicht wil ik wel weer rondje meedoen inderdaad. Kijk al uit naar de tips.

stoepkrijt schreef:
Op zich heb ik wel weer zin in een nieuwe editie, vooral omdat ik in januari wel wat inspiratie kan gebruiken. Dat is toch altijd een beetje komkommertijd qua nieuwe releases. Ik heb alleen te weinig inspiratie om fatsoenlijke tips te kunnen geven (zeker aan de mensen die zich al aangemeld hebben ), dus ik pas.

Ik wil wel de tips geven in jouw plaats

jordidj1 schreef:
(quote)

Ik wil wel de tips geven in jouw plaats
Nee, maak jij eerst je huiswerk maar eens af!

Ik doe weer gezellig mee!

- Koenr
- AOVV
- Aerobag
- Barney Rubble
- hoi123
- niels94
- Cervantes

Nou, dan zitten we al aan 7.

Nou jullie kennen de regels mannen, wat zullen we doen? Weekje de tijd om elkaar tips te sturen via PM? Als alle tips de deur uit zijn, stuur mij dan even een overzichtje van al je tips!

De tipperbeoordeling:

0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - AOVV
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Cervantes
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

De gebruikerbeoordeling:

Get Tippin' Boys
https://media3.giphy.com/media/35pTQFiy14OeA/giphy.gif

Zo mijn tipperts zijn de deur uit, vergeten jullie niet je overzichtjes van al je tips naar mij te sturen?

Ik heb wel veel persoonlijke favorieten getipt dit keer, dus dat kan gevaarlijk worden voor mijn tere zieltje

Alle tips zijn de deur uit! We mogen weer los.

Voor de vorm een deadline: 31 maart 2021
Kijk maar wat jullie ermee doen

aerobag
Ben Goldberg Quartet - Baal: Book of Angels Vol.15 (2010) [AOVV]
Chabuca Granda - Tarimba Negra (1978) [Koenr]
DAAU - Die Anarchistische Abendunterhaltung! (1995) [Barney Rubble]
Kan Mikami - Bang! (1974) [cervantes]
P.O.S - Never Better (2009) [hoi123]
Swans - Children of God (1987) [niels94]

AOVV
Glenn Branca - The Ascension (1981) [Barney Rubble]
Milton Nascimento & Lô Borges - Clube da Esquina (1972) [hoi123]
Senyawa - Sujud (2018) [Koenr]
The Brave Little Abacus - Just Got Back From The Discomfort -- We're Alright (2013) [cervantes]
Tim Buckley - Lorca (1970) [niels94]
Ween - The Mollusk (1997) [aerobag]

Barney Rubble
Bert Jansch - Bert Jansch (1965) [hoi123]
David Maxim Micic - Bilo 3.0 (2013) [cervantes]
Dollar Brand - The Journey (1977) [Koenr]
Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours (2020) [niels94]
Gong - You (1974) [aerobag]
The Casualties - On the Front Line (2004) [AOVV]

Cervantes
David Kauffman and Eric Caboor - Songs from Suicide Bridge (1984) [aerobag]
Harmonium - Les Cinq Saisons (1975) [hoi123]
Kashiwa Daisuke - Program Music I (2007) [Barney Rubble]
Moor Mother & Billy Woods - Brass (2020) [niels94]
Palace Brothers - Palace Brothers (1994) [AOVV]
Pedro Santos - Krishnanda (1968) [Koenr]

hoi123
35007 - Liquid (2002) [Barney Rubble]
Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à La Radio (1970) [Koenr]
James Blackshaw - Sunshrine (2005) [niels94]
Kathryn Joseph - From When I Wake the Want Is (2018) [cervantes]
Robbie Basho - Visions of the Country (1978) [aerobag]
Teeth of Lions Rule the Divine - Rampton (2002) [AOVV]

Koenr
Digable Planets - Blowout Comb (1994) [aerobag]
Dr. Octagon - Dr. Octagonecologyst (1996) [niels94]
Krzysztof Komeda - Astigmatic (1965) [AOVV]
Monsoon - Third Eye (1983) [cervantes]
Pole - 3 (2000) [Barney Rubble]
Shiina Ringo - Karuki Zamen Kuri No Hana (2003) [hoi123]

niels94
Big Blood - Big Blood & the Bleedin' Hearts (2008) [Koenr]
David Wiffen - David Wiffen (1971) [Barney Rubble]
Elza Soares - A Mulher do Fim do Mundo (2015) [hoi123]
Gonda Sextet - Sámánének (1976) [cervantes]
Jimmy Reed - I'm Jimmy Reed (1958) [AOVV]
Tomasz Stanko Quintet - Purple Sun (1973) [aerobag]

Veel luister plezier

Ik gooi m'n eerste beoordeling er alvast uit: Kathryn Joseph - From When I Wake the Want Is, tip van Cervantes, krijgt een 3,7*.

Sommige mensen kopen een motor als ze veertig worden, anderen releasen een debuutalbum waarmee ze meteen een prijs winnen voor Schotlands beste artiest. Kathryn Joseph behoort tot de tweede categorie (alhoewel, misschien ook wel tot de eerste, zou ik even aan haar moeten vragen) - haar eerste album Bones You Have Thrown Me and Blood I've Spilled werd meteen gelauwerd door de Schotse pers vanwege zijn viscerale en cinematische kwaliteiten. Het desbetreffende album moet ik nog luisteren, maar op basis van deze opvolger kan ik me de lof goed voorstellen. Joseph heeft een unieke stem die rauw genoeg is om haar dramatische zangstijl menselijk te houden: vergelijkingen met Kate Bush en Joanna Newsom zijn volledig terecht, maar ik zou daar graag nog een Fiona Apple bij willen betrekken in termen van breekbaarheid en - ik zei het al - rauwheid.

Op dit From When I Wake the Want Is, een titel waarvan ik de zinsbouwkundige structuur nog steeds niet helemaal heb kunnen begrijpen, begeleidt deze begiftigde zangeres zichzelf altijd op de piano, en komt er soms een band om de hoek kijken. De composities zijn zonder uitzondering donker, klaaglijk en plechtig, en bij vlagen ongelooflijk goed. Een voorbeeld hiervan is het tergend mooie titelnummer: het type liedje waarvan je het motief één keer hoort, om er vervolgens in de week erna iedere avond mee in slaap te vallen en iedere ochtend mee op te staan. Joseph bouwt kundig de spanning op door veelvuldig zangnoten te gebruiken die nét onder of boven degene die je zou willen liggen, waardoor de ontlading des te prachtiger wordt wanneer de rest van de instrumenten eindelijk invallen om het simpele pianomotiefje te vergezellen.

Want simpel, dat is het pianospel wel. Dat hoeft in zichzelf geen minpunt te betekenen, zo bewijst Joseph ook op We Have Been Loved By Our Mothers, een relatief ingetogen galmliedje dat meteen klinkt alsof je het al jaren kent. Ook Mouths Full Of Blood, dat eveneens gekenmerkt wordt door een simpele, dramatische pianomelodie die grotendeels hetzelfde blijft voor het hele nummer lang, is nog steeds treffend, a) omdat het simpelweg een goede simpele dramatische pianomelodie is, en b) vanwege Joseph's ongelooflijk grijpende begeesterde zang, júist in de stille momenten. Meteen na dit erg sterke tweeluik begint het echter te kantelen in de plaat. De wat mindere songwriting in de twee nummers voor de afsluiter onthullen andere kleine zwaktes in Joseph's muziek, namelijk dat we voor de afgelopen tien nummers wel echt naar tien keer dezelfde formule hebben geluisterd, en dat de nogal scheutige inzet van drama zich niet beperkt tot alleen haar muziek ("And I have seen the bird of sorrow/And I have looked it in the eye/But you were broken long before/My love took your heart and bled it dry"). Op het vrij potsierlijke Weight culmineren al deze minpunten in een soort AURORA-achtige uitspatting, inclusief strijdkoortjes, terwijl Joseph wederom wat lines over het bloed in haar hart over de luisteraar uitstrooit.

Het is dan ook maar goed dat op afsluiter ^^ Joseph laat zien dat ze wel degelijk een erg getalenteerde muzikante is wanneer ze al deze franje laat varen. Ze doet het album uitgeleide met een stemmige, ingetogen ballade die niet zou misstaan op een vroeg Perfume Genius album - en dat is een groot compliment. Zo blijf ik toch achter met een gevoel van tevredenheid, en nieuwsgierigheid naar wat deze dame in de toekomst nog gaat brengen. Recensie-cliché maar het mag want we zitten toch op een amateur-recensiesite: het zit in haar, dat meesterwerk.

(trouwens, stoepkrijt, als jij nog inspiratie zoekt uit dit topic denk ik dat dit bij uitstek een tip voor jou is!)

De tipperbeoordeling:

3,70* - 00,0 / 00 / 06 - Cervantes

De gebruikerbeoordeling:

3,70* - 03,7 / 01 / 05 - hoi123

Ik lees mee Roeland! Ik ken Kathryn Joseph nog niet, maar ik lees in je recensie een hoop dingen terug die me op aan Soap&Skin doen denken. (Je weet wel, dat album dat je me de vorige Super Tip-Topper had getipt). Wil natuurlijk niet zeggen dat dit hetzelfde klinkt, maar mijn interesse is absoluut gewekt!

Oehhh, Aero heeft P.O.S gekregen ben benieuwd!

stoepkrijt schreef:
Ik lees mee Roeland! Ik ken Kathryn Joseph nog niet, maar ik lees in je recensie een hoop dingen terug die me op aan Soap&Skin doen denken. (Je weet wel, dat album dat je me de vorige Super Tip-Topper had getipt). Wil natuurlijk niet zeggen dat dit hetzelfde klinkt, maar mijn interesse is absoluut gewekt!
Daar deed het me dus ook aan denken, vandaar dat ik het tipte (in combinatie met AURORA).

jordidj1 schreef:
Oehhh, Aero heeft P.O.S gekregen ben benieuwd!
Deze staat al héél lang op mijn longlist om ooit eens te luisteren (geen idee meer hoe die daarop is gekomen btw) dus ik dacht: laat ik meteen eens een liedje opzetten om een indruk te krijgen. Heb het album niet meer afgezet tot het einde. Die productie liet mijn aandacht gewoon geen seconde los.

Ja, ik blijf de komende tijd lekker meelezen hier.

stoepkrijt schreef:
(quote)
Deze staat al héél lang op mijn longlist om ooit eens te luisteren (geen idee meer hoe die daarop is gekomen btw) dus ik dacht: laat ik meteen eens een liedje opzetten om een indruk te krijgen. Heb het album niet meer afgezet tot het einde. Die productie liet mijn aandacht gewoon geen seconde los.

Ja, ik blijf de komende tijd lekker meelezen hier.

Van de zijlijn bevalt het me toch een stuk beter, moet ik bekennen

Ben je al verslaafd aan Low Light Low Life?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:40 uur

geplaatst: vandaag om 09:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.