MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Beoordeel top 10, songs

zoeken in:
Oh ja, hier ga ik me zo ook weer eens aan wagen. Beetje tijdgebrek gehad voor wat uitgebreidere topics als deze helaas.

Een hoop albums die op m'n waardering kunnen rekenen; op die van dEUS, Archive en Pulp na. Maar pulp verrast me, minder afschuwelijk dan ik had verwacht. Als ik het snel uitreken een 8,1 gemiddeld!

1. Portishead – Threads 9
2. Sigur Rós – Samskeyti 9,5
3. Arcade Fire – In The Backseat 9,5
4. Sufjan Stevens – John Wayne Gacy, Jr. 8,5
5. Archive – Collapse / Collide 7
6. Deus – Theme From Tumpike 5,5
7. Het Zesde Metaal – Ge Zwiegt 9
8. Songs: Ohia – Coxcomb Red 8
9. Pulp – F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E. 6,5
10. The National – Vanderlyle Crybaby Geeks 8,5

1. Portishead - Threads
Zo'n ontzettend beklemmende sfeer. Vooral Beth is hier in topvorm, je krijgt echt medelijden met haar.
Cijfer: 9,5

2. Sigur Rós - Samskeyti
Net als Threads is dit een van de betere nummers op een (normaal gesproken) Top 10-plaat van me. Gelukkig ligt dit een stuk minder zwaar op de maag. Hier wordt je juist dolgelukkig van, ik krijg er ook een gevoel van verliefdheid van. Zelf vertaal ik de titel daarom en ook vanwege de eerste drie letters naar Samen (Samskeyti betekent band/verbinding/gehechtheid).
Cijfer: 10

3. Arcade Fire - In The Backseat
Jassn is wel lekker bezig zeg, opnieuw een van de betere nummers van dit keer een kandidaat Top 10-plaat. Het buitenbeentje van Funeral, maar dat maakt hem niet minder mooi. Arcade Fire speelt - zeker in dit nummer - wel heel gemakkelijk op het sentiment, maar bij deze band pik ik dat. Waarschijnlijk omdat Régine het heel geloofwaardig over weet te brengen.

4. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
Dit keer geen kandidaat Top 10-plaat, maar wel gewoon 5 sterren. En opnieuw weet jassn er het juiste nummer uit te pikken, want deze tekst is echt van een subliem niveau. Hoe krijg je het voor elkaar om over een van de meest walgelijke seriemoordenaars/psychopaten te zingen dat "he dressed up like a clowm for them" en dat je "just like him" bent en dan ook nog geloofwaardig over weet te komen?
Cijfer: 9,5 dan maar weer.

5. Archive - Collapse / Collide
En ja hoor, weer een hoogtepunt uit een Top 10-plaat. Alleen maak je net als ik de fout door niet het openingsnummer te kiezen. Het album zie ik namelijk echt als een reis en de latere nummers maken ook zoveel meer indruk als je helemaal in de muziek bent gezogen. Gelukkig ben ik al heel goed bekend met deze reis en komt er van mij gewoon lekker een 10! Die opbouw, de climax, de zang, de outro: alles is perfect aan dit nummer

6. Deus - Theme From Tumpike
Eindelijk eens een artiest die ik niet tot mijn favorieten schaar. Desalniettemin heeft dEUS een aantal geweldige nummers geschreven. Het liefst hoor ik hun stevigere, experimentele werk zoals Suds & Soda, Hotellounge, Bad Timing en Instant Street. Maar ook dit soort nummers van ze kan ik waarderen. Een heerlijk ontspannen jazz-sfeertje. Misschien toch maar weer eens een album van Tom Waits proberen...
Cijfer: 7,5

7. Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt
Deze band zag ik een aantal jaar geleden als voorprogramma van Roosbeef. Mijn mening was toen dat het wellicht best leuke muziek kon zijn, alleen verstond ik echt geen bal van wat die man aan het zingen was. Die mening is niet veel veranderd, maar ik stoor me wel een stuk minder aan het dialect. Sterker nog, Ge Zwiegt en Ploegsteert begin ik langzaamaan toch wel hoogtepuntjes van dit jaar te vinden. Ja, dit album zal binnenkort zijn kans krijgen.
Cijfer: 7

8. Songs: Ohia - Coxcomb Red
Dit is - afzonderlijk - inderdaad niet het beste nummer om te kiezen. Desondanks is dit net als het album van ontroerende schoonheid. Je zou maar met zo'n stem geboren worden, weinig soulzangers die überhaupt de schoenveters van Jason Molina mogen strikken wat betreft zangkwaliteiten. Als je dan ook nog eeens zulke breekbare liedjes kunt schrijven dan verdien je een diepe buiging.
Cijfer: 8

9. Pulp - F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.
Pulp heb ik nooit echt begrepen, terwijl menig gelijkgestemde deze plaat op 5* heeft staan. Niet dat ik ze slecht vind, maar meer dan een handvol echt goede nummers heb ik nog niet van ze gehoord. Dit hoort niet bij dat handjevol.
Cijfer: 5,5

10. The National - Vanderlyle Crybaby Geeks
Het heeft bij mij best lang geduurd voordat Boxer zich als geheel voor mij wist te bewijzen. High Violet zit nog in het beginfase van het traject dat Boxer heeft gelopen. Het is een grote brie van middelmatigheid. Allemaal wel aardig, maar nergens onderscheidend en bovendien te weinig variatie. Helaas voor High Violet zijn er geen tekens die op een progressie in het traject wijzen. Dit nummer is exemplarisch: op zichzelf best wel leuk (niet heel bijzonder), maar enorm inwisselbaar.
Cijfer: 6

Jammer van de laatste twee nummers, anders was dit de beste top 10 tot dusver geweest. Je top 5 is wel veruit het best

1. Portishead - Threads
Country-noir is het eerste wat me te binnen schiet, dus zou ook wel bij een duistere Western passen wat mij betreft i.p.v. bij een Von Trier film. Hoe dank ook, filmisch en spannend is het in elk geval.

Cijfer: 8,5

2. Sigur Rós - Samskeyti
Anders dan ADHD'er Sandokan heb ik geen moeite met de traag wisselende akkoorden. Mooie mijmerende meandermuziek die naarmate het nummer vordert stukje bij beetje dwingender en dreigender begint te klinken. Gelukkig blijft een klisjeematig "exploderend" einde uit, in plaats daarvan sterft het nummer langzaam weer af met ijle pianoklanken.

Cijfer: 8,0

3. Arcade Fire - In The Backseat
Een van m'n favoriete Arcade Fire nummers, valt verder weinig over te zeggen. Moooooi.
(En Sander is gek).

4. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
Prima album maar dit nummer heb ik toch altijd een beetje een niemendalletje gevonden, geen idee waarom het zo populair is.

Cijfer: 6,2

5. Archive - Collapse / Collide
Geen last van een blijkbaar matige tekst hier aangezien dat erg laag staat op de lijst van zeken die Graf aanspreekt in muziek. Het gaat mij meer om de klank an sich en hoe de stem in een nummer aansluit bij de rest van het instrumentarium, vaak hoor ik slechts wat woorden her en der en niet eens totale zinnen, bij dit nummer zelfs dat niet en is de stem gewoon een van de instrumenten die de klanken voortbrengen. En dat zijn toevallig erg fijne klanken in dit nummer.

6. dEUS - Theme From Tumpike
Mijn favoriete hoempapa-nummer aller tijden. Nuff said.

7. Het Zesde Metaal - Ge Zwiegt

Cijfer: En jawel, hier een uitzondering die de regel bevestigt. Hoewel het voor een geboren en getogen Randstedeling soms er moeilijk te verstaan is ben ik hier wel erg geïnteresseerd in de teksten. Maar die zijn dan ook tenhemelschreiend mooi bij tijd en wijle.

Cijfer: 8

8. Songs: Ohia - Coxcomb Red
Heb het bij een erdere top 10 al gehad over m'n liefde voor het titelnummer van dit album, maar er staan uiteraard nog meer mooie nummers op. Sluit me desondanks aan bij eerdere reacties, dit is een prima nummer maar behoort wat mij betreft niet bij de absolute hoogtepunten van het album.

9. Pulp - F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.

Heb destijds best wel een tikkje van de malle Britpopmolen gekregen maar tussen Pulp en mij is er nooit echt een warme band ontstaan. Een goede vriend van me had dit album op cd en heb hem dus regelmatig gehoord (en heb hem dan ook vooral vanwege sentimentele redenen op een wellicht te hoge 4* staan). Er gebeurt een hoop in dit nummer maar hier gaat het het ene oor in en het andere weer uit.

Cijfer: 5

10. The National – Vanderlyle Crybaby Geeks

Aardig nummer maar een beetje saaiig, al is dat een euvel waar deze band wel vaker last van heeft.

Cijfer: 6,2

In mijn hele leven ben ik nog nimmer uitgescholden voor ADHD'er. Wat een mijlpaal!

Sandokan-veld schreef:

7. Het Zesde Metaal – Ge Zwiegt
Ja, dit ben ik al een paar keer tegengekomen. Mooi liedje, al had die vocal wel iets subtieler in dat sobere arrangement mogen worden gemixt. Ik ben zelf geen Vlaming, dus misschien mis ik een culturele band hiermee, maar ik vraag me wel af wat je hier zo bijzonder aan vindt dat het een plek in je top 10 rechtvaardigt, Jassn? Hoger dan 'best goed' komt het bij mij niet.
Cijfer: 7

1) de teksten zijn geniaal
2) normaal let ik nooit echt op teksten (net als graf blijkbaar) maar hier lukt het hen om dit wel te doen (oké de taal helpt wel wat, maar dan nog sowieso een sterke prestatie)
3) de instrumentatie is zo goed als perfect in functie van de teksten wat het heel erg goed maakt
4) om het nog maar eens over de teksten te hebben: ik kan me terug vinden in sommige liedjes (ook in dit lied) gewoon liedjes over alledaagse dingen die gebeuren in het leven maar dan zo puur over brengen dat is maar weinigen gegeven. Eigenlijk het eerste album waar dat echt lukt bij mij denk ik
5) Ik heb het nu echt al heel veel gedraaid en het wordt alleen maar beter en beter

8. Songs: Ohia – Coxcomb Red
Goed nummer, ik weet alleen niet echt waarom je juist dit nummer van het album hebt gekozen?
Cijfer: 7,8

Omdat ik dit lied nu het best vind maar over een week kan dat heel goed een ander lied zijn op dit album.

1. Portishead – Threads 7,8
Diepe bassen, de prachtige, bezwerende stem van Beth Gibbons en een ietwat spookachtige viool om het af te maken: een echt Third nummer. Prachtig album inderdaad, ik vind hem persoonlijk beter dan Dummy denk ik. Mooi nummer dit, heerlijk dreigend door het lage tempo en af en toe een uitspatting. Spannende muziek.

2. Sigur Rós – Samskeyti 9,8
Sigur Rós maakte een aantal (erg) goede en één vrijwel perfect album: dat is deze. En je hebt dan ook direct mijn favoriet gekozen Schitterend alles. Maar natuurlijk vooral dat pianoloopje. Het momenten dat die de hoogte ingaat is het kippenvel bij het leven. Puur genieten dit.

3. Arcade Fire – In The Backseat 9,8
Het duurde een hele tijd voordat ik deze kon waarderen, maar nu is het één van mijn favorieten van Funeral. En dat moet genoeg zeggen, aangezien ook dit album in mijn top 10 staat (net als Sigur Rós hiervoor, sowieso erg veel herhaling in dit topic qua favorieten ). Dit stukje tekst vind ik ook altijd schitterend, ik weet ook precies wat ze bedoelt:

I like the peace
In the backseat
I don't have to drive
I don't have to speak
I can watch the countryside
And i can fall asleep

En dan dat einde: kip-pen-vel

4. Sufjan Stevens – John Wayne Gacy, Jr. 8
Hét meesterwerk van Sufjan Stevens, waar dit nummer vanaf komt, moet ik nog altijd beluisteren. Muziek die ik mooi vind, mooie fluisterstem, ingetogen instrumentatie: dat doet mij altijd wel wat. Toch moet dit soort muziek vrijwel zonder uitzondering groeien. Over een paar maanden, als ik het album hopelijk wél beluisterd heb (hij doolt al eeuwen op mijn mp3 speler rond) zou dit nummer waarschijnlijk een hoger punt gekregen hebben. Maar nu klinkt het al werkelijk schitterend. Aangrijpend gewoon.

5. Archive – Collapse / Collide 8,3
Sfeer is hier het toverwoord. Sowieso is dit een erg mooi album. Erg mooie opbouw ook. Mooie vocalen. Alles mooi. Mooi.

6. dEUS – Theme From Tumpike 7,6
Waarschijnlijk is dit mijn favoriete album van dEUS. Dit is niet mijn favoriete nummer (die eer zou naar Roses gaan), maar ook zeker een hele mooie. Ergens is het wel dreigend, maar ook wel erg stoer. Doet me wat denken aan Tom Waits.

7. Het Zesde Metaal – Ge Zwiegt 7,3
Ontdekkinkje van de inmiddels door mij verlaten Song van het Jaar 2012 competitie. Erg mooi nummer ja. Vooral het refrein doet me wel wat.

8. Songs: Ohia – Coxcomb Red 7,3
Songs: Ohia moet ik ook nog altijd beluisteren. Zoals zoveel Leuke niet zo vrolijke muziek. Ook dit moet ik eigenlijk echt nog veel vaker luisteren om er een goed oordeel over te kunnen geven. De zanger klinkt in elk geval erg goed.

9. Pulp – F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E. 7,3
Nou, ík vind Pulp wel leuk. Niet zo geweldig als sommige, maar absoluut uiterst vermakelijk. Dit is dan weer niet mijn favoriet, maar ook een erg goed nummer. Afwisselend en met een erg catchy refrein.

10. The National – Vanderlyle Crybaby Geeks 6,8
The National maakt mooie muziek, maar briljant vind ik het ook niet. Maar wel mooi dus. Dus.

Mooie top 10

jassn schreef:
Reactie

K bedankt voor de uitleg. Helaas heb ik vooralsnog niet de emotionele band met dit nummer of de tekst die jij beschrijft. Nou ja, smaken verschillen nou eenmaal. En dat is maar goed ook, anders zou je veel te lang in de rij moeten staan voor bier bij concerten.

Ik heb dezelfde beleving als jassn, terwijl ook ik me normaal gesproken nauwelijks aandacht besteed aan de tekst. Maar dit pakt m'n aandacht, wellicht ook omdat ik het maar moeilijk kan verstaan.

Hoe dan ook, Panjoe is aan de beurt.

inquestos schreef:
Hoe dan ook, Panjoe is aan de beurt.

PM gaat de deur uit...

Dan heeft ie er nu twee, ik was je al voor

Panjoe heeft het te druk met instrumentale toplijsten plaatsen.

panjoe (moderator)
Met dank aan Excel de gemiddelden:
1. Portishead – Threads: 8,3125
2. Sigur Rós – Samskeyti: 8,5125
3. Arcade Fire – In The Backseat: 9,0375
4. Sufjan Stevens – John Wayne Gacy, Jr.: 7,9375
5. Archive – Collapse / Collide: 7,725
6. Deus – Theme From Tumpike: 7,6875
7. Het Zesde Metaal – Ge Zwiegt: 6,4875
8. Songs: Ohia – Coxcomb Red: 7,675
9. Pulp – F.E.E.L.I.N.G.C.A.L.L.E.D.LO.V.E.: 5,8625
10. The National – Vanderlyle Crybaby Geeks: 6,3875

jassn's favoriete nummers van zijn toptienplaten krijgen gemiddeld van 8 stemmers een 7,5625: een mooi gemiddelde!

User top 10 toplijst:

1. tsjong: 7,27
2. Snoeperd: 7,10
3. arcade monkeys: 6,98
4. Dwejkk_: 7,34
5. laxus11: 7,03
6. Ulfat-e-Zulmat: 7,44
7. Arrie: 7,65
8. kemm: 6,72
9: Teunnis: 7,62
10. Ferre: 6,85
11. R&P: 7,66
12. Kobe: 7,07
13. hoi123: 7,46
14. jassn: 7,56

panjoe (moderator)
1. Cannibal Ox - Pigeon
Een ode aan het leven op de straten van New York, waarbij Vast Aire en Vordul Mega de mensen vergelijken met vogels over een onheilspellende beat van El-P. Geniale beeldspraak, als je de lyrics helemaal uit wil pluizen ben je wel effetjes bezig. Vooruit, een stukske:
I'm just a pigeon with one mile left
That doggy-paddles through this bullshit ocean of death
And these rags-to-riches words will break bones
Like the assassination of two birds with one stone
That's why I don't associate with bird brains with their beaks in the air
Pelicans with wide jaws yap names for fish heads
You'll get tossed in the flames
And some archaeologist will find your skeletal frame

2. De La Soul - Patti Dooke
Een nummer dat typerend is voor de oude De La Soul: het klinkt allemaal wat rommelig maar door de chemie tussen de rappers onderling en met de beat kan je er moeilijk niet vrolijk van worden. Bovendien is de opening van het nummer natuurlijk heerlijk.

3. Gorillaz - Kids With Guns
Fantastisch nummer dat ik eigenlijk niet kan vergelijken met andere muziek die ik ken. De inhoud van de tekst ligt geheel in één lijn met de gedachte van het album (over de teloorgang van de wereld door toedoen van de mens enzo).

4. CYNE - Arrow of God
CYNE is één van de weinige hiphopacts die mij zowel op productioneel gebied als qua raps nooit teleurstellen. De twee producers maken melodieuze en gelaagde beats, de twee rappers weten waar ze het over hebben. Op dit nummer hoor je er overigens maar één.

5. De La Soul - Stakes Is High
De La Soul is niet de enige artiest die de in hun ogen treurige stand van zaken in de hiphopwereld (en de rest van de wereld) bespreken. Maar ze doen het wel het beste.

6. The Roots - What They Do
Heerlijk zomers nummer van The Roots, waar m.i. echt niks op aan te merken is. De muzikale toevoeging van Raphael Saadiq (hij doet het refreintje) en de gitaarsolo aan het einde maken het helemaal af.

7. El-P - The Overly Dramatic Truth
Lekker controversieel nummer over de onmogelijke liefde voor een (te) jong meisje en daarmee ook een beetje over de neiging tot zelfdestructie. De overdramatische instrumentatie draagt bij aan de overdramatische boodschap van het nummer.

8. Mr. Lif - Live from the Plantation
Een verhalende track over het leven als kantoorslaaf. De tekst is voor mij een feest van herkenning en de beat is duidelijk op maat gemaakt voor het nummer.

9. Raphael Saadiq - Staying in Love
Een paar jaar terug had ik dit waarschijnlijk vreselijke kitch gevonden, maar godzijdank is mijn smaak nogal veranderd en ik luister dit gehele album nu vaak in één ruk uit. Op deze plek had ik eigenlijk het liefst Bill Withers gezet maar dat album en nummer heb ik via dit topic leren kennen dus dat vond ik een beetje flauw.

10. Long Arm - After 4 A.M.
Jazzy triphop van Russische makelij. Voor sommigen wellicht een beetje te lounge-achtig maar m.i. zeker geen liftmuziek, en door de switch halverwege het nummer krijgt het nog een extra dimensie van chillheid.

1. Cannibal Ox - Pigeon
4. CYNE - Arrow of God

Eigenlijk heb jij een heel erg mooie top 10 zie ik nu

panjoe (moderator)
Muchas gracias gezien mijn nogal afwijkende smaak vergeleken met de meeste deelnemers aan dit topic ben ik benieuwd of jij de enige bent die er zo over denkt.

Eindelijk eens een keer geen Funeral of ( ), al ga ik mezelf daar ook schuldig aan maken

De groepen zien er alleszins al goed uit

1. Cannibal Ox - Pigeon 9,8
Het is dat ik eigenlijk nooit tienen geef (misschien aan twee Neutral Milk Hotel nummers), maar dit vind ik op het moment één van de mooiste nummers ooit. Cannibal Ox staat met dit album (welke anders ) ook bijna in mijn top 10, wellicht komt dat er nog weleens van, en dit is ook mijn favoriet. Eén van de weinige nummers die als ik hem luister vrijwel gegarandeerd kippenvel oplevert. Eigenlijk heb geen zin om uit te leggen waarom, zou het in deze korte tijd toch te kort doen Het nummer bevat te veel schitterends. Het beste hiphopnummer ooit in elk geval. En dan die teksten

2. De La Soul - Patti Dooke 7
Dit nummer van De La Soul ken ik nog niet. Ik heb eigenlijk niet zoveel met het bekendste album van deze groep, 3 Feet High and Rising, maar dit klinkt eigenlijk al wat beter dan het gemiddelde nummer van dat album. Leuk nummer waarin veel gebeurt, iets dat bij mij vaak een plus is.

3. Gorillaz - Kids With Guns 9,6
Tja, dit album staat ook in mijn top 10 en is ook één van mijn favorieten van dat album, dus dat zegt wellicht genoeg? Popperfectie. Briljante basloop, briljante opbouw, briljante zang (Damon Albarn ), briljant refrein, briljante climax, briljante alles. Echt alles is briljant aan dit nummer Het is ultiem pakkend, maar kan ook dat onderbuikgevoel en kippenvel teweeg brengen zoals alleen écht geweldige muziek dat kan.

4. CYNE - Arrow of God 7,3
Ik moet nog altijd meer van CYNE beluisteren, want Time Being is voor mij nog altijd één van de beste hiphopalbums ooit gemaakt. Zo op het eerste gehoor kan dit nummer aardig mee met dat niveau. Ofterwijl: Erg relaxt nummertje, maar na één luisterbeurt ongetwijfeld niet zo goed als dat ik hem later waarschijnlijk vind, dat was First Time de eerste keer ook niet: maar dat hou je in dit topic.

5. De La Soul - Stakes Is High 7,5
Dit nummer ken ik natuurlijk, terechte klassieker waarop De La Soul haast dreigend klinkt, iets wat ze (voorzover ik ze ken) normaal gesproken nooit doen. Fijne raps en fijne beat.

6. The Roots - What They Do 7
Van The Roots moet ik ook nog altijd een aantal albums leren kennen (ken er zelf nu vier) en dit is daar één van. Chillexe minimalistische hiphop zoals ik het ken van Things Fall Apart met fijne raps.

7. El-P - The Overly Dramatic Truth 9,3
Bravo, je bent wéér voor het beste nummer van de plaat gegaan En dan ook nog eens van één van mijn favoriete hiphopalbums (staat hier op 4,5*), dus dan weet je het wel. Dat intro alleen al is schitterend. De beat, een compositie zoals alleen meesterproducer El-P ze maakt, is gewoonweg schitterend en de emotie die El-P in zijn stem legt in combinatie met het verhaal maken dit tot een kippenvelopwekkende en schitterend trip.

8. Mr. Lif - Live from the Plantation 7,2
En ook van Mr. Lif wil ik nog altijd iets checken, tenslotte ook een gewaardeerde Def Jux artiest. Klinkt inderdaad lekker. Wederom een fijne en dynamische productie en Mr. Lif klinkt goed, al is hij ook weer niet heel opvallend (zoals een Aesop Rock of Vast Aire), waar ik wel stiekem op hoopte. Maar goed: erg fijn nummer zo op het eerste gehoor.

9. Raphael Saadiq - Staying in Love 7
Ook Raphael Saadiq ken ik al - en wederom van een ander album Erg leuke rock&roll achtige soulmuziek, maar veel meer heb ik er ook niet over te zeggen. Verdient wel duidelijk die 7, want de manier waarop hij tegen zichzelf(?) lijkt te zingen is erg geslaagd.

10. Long Arm - After 4 A.M. 6,7
The Branches is best een fijn album, maar een top 10 notering? Fijne muziek, daar niet van, daarnaast is dit duidelijk één van de betere nummers. Een saxofoontje hier en voicesampletje daar maken dit tot een warm en organisch geheel.

1. Cannibal Ox - Pigeon - 8
2. De La Soul - Patti Dooke - 8
3. Gorillaz - Kids With Guns - 7
4. CYNE - Arrow of God - 8
5. De La Soul - Stakes Is High - 9,5
6. The Roots - What They Do - 8,5
7. El-P - The Overly Dramatic Truth - 9,5
8. Mr. Lif - Live from the Plantation - 9,5
9. Raphael Saadiq - Staying in Love - 6,5
10. Long Arm - After 4 A.M. - 8,5

Ik kwam er trouwens pas laatst achter dat Panjoe's echte naam 'Joe' is, en dat je het dus waarschijnlijk uitspreekt als 'pen-djoo'. In mijn hoofd had ik het altijd uitgesproken als 'pan-joe', ik ging er altijd vanuit dat het een woord in straattaal was, ofzo, als in: 'We kregen beef over hoe we de Panjoe moesten verdelen' of 'Na drie wodka-jus gaat ie al helemaal over zijn panjoe'. Maar niet dus. [/overbodige info]

1. Cannibal Ox - Pigeon
Op een of andere manier heb ik nooit een interesse in Cannibal Ox kunnen ontwikkelen. Dreutelt een beetje door. Aardige beat wel.
Cijfer: 6,5

Rommelig mag het zijn, maar je krijgt tegelijkertijd het gevoel dat er zelden zo goed is nagedacht over elk geluidje. Tsja, gewoon een van de beste nummers van een van de beste bands ooit, natuurlijk. Bijna jammer dat we door moeten naar de volgende.

Eerst verbaasde ik me een beetje dat je juist dit nummer had gekozen, maar bij herbeluistering bleek deze ook gewoon bijna perfect. Easy does it easy does it easy does it...
Cijfer: 8,5

4. CYNE - Arrow of God
CYNE is iets waar ik me eigenlijk nooit voldoende in verdiept heb. Dit nummer is ondanks zijn wel erg overdreven filosofische instelling maar weer eens bewijs dat ik dat toch echt eens moet gaan doen.
Cijfer: 7,8

Gewoon fucking briljant dit.

Ik hou best van The Roots, maar dit vind ik niet meer dan aardig eigenlijk, halverwege had ik niet eens meer door dat er iets op stond. Zal wel aan mijn adhd liggen.
Cijfer: 6

Niet vervelend maar ook niet echt iets voor mij. Overdramatisch, it is.

Wel lekker en actief nummer, enzo.

Kan ik niet zo veel mee, een beetje te voor de hand liggend allemaal.

Dit is dus helemaaaal niet mijn soort muziek, Knip- en plakverveling.
Cijfer: 4,5

Sandokan-veld schreef:
Ik kwam er trouwens pas laatst achter dat Panjoe's echte naam 'Joe' is, en dat je het dus waarschijnlijk uitspreekt als 'pen-djoo'. In mijn hoofd had ik het altijd uitgesproken als 'pan-joe', ik ging er altijd vanuit dat het een woord in straattaal was, ofzo, als in: 'We kregen beef over hoe we de Panjoe moesten verdelen' of 'Na drie wodka-jus gaat ie al helemaal over zijn panjoe'. Maar niet dus. [/overbodige info]

Die panjoe heeft een zachte vacht.

Breek me de panjoe niet open.

panjoe (moderator)
Het is nog erger: je spreekt het uit als 'pan-djoo', aangezien het een samenvoeging is van mijn naam met het van du straat afkomstige woord 'panja' (wat zoveel betekent als 'onder de invloed'). Toen ik me inschreef had ik inderdaad niet verwacht dat ik zo'n actief lid zou worden, nee.

1. Cannibal Ox - Pigeon 9
2. De La Soul - Patti Dooke 7,2
3. Gorillaz - Kids With Guns7,7
4. CYNE - Arrow of God 7,5
5. De La Soul - Stakes Is High 7,5
6. The Roots - What They Do 8
7. El-P - The Overly Dramatic Truth7,5
8. Mr. Lif - Live from the Plantation 6,7
10. Long Arm - After 4 A.M. 9,5

mooie top 10, vooral nummer 1 is een geweldige ontdekking ! Vanavond het album eens beluisteren.

Prachtige top10 pan-Joe, met een gemiddelde van 8,25 de beste tot nu toe! Waren dan ook 3 aangename luisterbeurten. Geen agressieve ganstaraps hier te vinden, maar meer laidback hiphop albums met een ontzettend goede beat. Kan ik waarderen. Bekende namen, maar toch ken ik veel nummers niet. Met Stakes is High heb je al gelijk een hip-hopklassieker in huis; het hele album staat momenteel op m'n rotatielijst, werd wel eens tijd. Maar ik zie hier nog meer klassiekers in potentie.

Top 10 panjoe:
1. Cannibal Ox - Pigeon 8,5
2. De La Soul - Patti Dooke 8
3. Gorillaz - Kids With Guns 8,5
4. CYNE - Arrow of God 8,5
5. De La Soul - Stakes Is High 10
6. The Roots - What They Do 7,5
7. El-P - The Overly Dramatic Truth 7
8. Mr. Lif - Live from the Plantation 8
10. Long Arm - After 4 A.M. 9,5

panjoe (moderator)
Mooie woorden leuk om te zien dat mijn lievelingsmuziek goed bij jullie in de smaak valt. Nog meer gegadigden?

De houdbaarheid van R. Saadiq in mijn toptien is overigens niet erg hoog, ik ben me de laatste tijd wat meer op soul aan het focussen en ontdek steeds meer fantastische albums die ik in de toekomst zeker nog beter ga waarderen dan The Way I See it. Op dit moment is dat echter nog wel mijn favoriete soulalbum, vandaar dat 'ie in mijn top tien staat.

panjoe schreef:
Het is nog erger: je spreekt het uit als 'pan-djoo', aangezien het een samenvoeging is van mijn naam met het van du straat afkomstige woord 'panja' (wat zoveel betekent als 'onder de invloed'). Toen ik me inschreef had ik inderdaad niet verwacht dat ik zo'n actief lid zou worden, nee.

Maakt niet uit, niemand weet toch hoe je het uitspreekt. O, wacht...

Maar als het hier op zijn eind loopt is het wel weer eens tijd voor de volgende? Tenzij iemand gaat roepen dat hij nog wil natuurlijk.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:42 uur

geplaatst: vandaag om 00:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.