MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Beoordeel top 10, songs

zoeken in:
Ik was het nog wel van plan maar dat gaat hem vandaag niet meer worden.

Nou, dat schiet niet echt op hier, wiens beurt is het eigenlijk?

Als jij een beurt wil kan ik wel wat regelen...

Er is een lijst. Maar het is niet helemaal duidelijk hoe lang we steeds moeten wachten.

Volgens mij is dit het meest recente lijstje, Sandokan is dus aan de beurt. Wat betreft de tijd: zullen we gewoon een week aanhouden? (in het begin was het een paar dagen, maar dat lijkt me te krap)

GrafGantz schreef:
- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre
- R&P
- Kobe bryant fan
- Hoi
- jassn
- panjoe
- Sandokan
- herman
- Titmeister
- Chevy
- Graf.

Gaat graf nog, of kan Sandokan ge-pm't worden?

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre
- R&P
- Kobe bryant fan
- Hoi
- jassn
- panjoe
- Sandokan
- herman
- Titmeister
- Chevy
- Graf

Als Grafgantz nou nog even braaf de top 10 van Panjoe doet, dan zal ik me morgen voor de leeuwen werpen. Deal?

Wow, inquestos en ik waren even als één brein.

Tja, ik vond gisteren 5 cd's op de mat bij thuiskomst en verwacht er nog een handvol de komende dagen dus mijn spaarzame muziektijd zit behoorlijk vol momenteel dus ik geef geen garanties voor deze ronde.

En ik stond ook nog ergens in die lijst

EDIT:

- tsjong
- Snoeperd
- arcade monkeys
- Dwejkk
- Laxus11
- Ulfat-e-Zulmat
- Arrie
- kemm
- Teunnis
- Ferre
- R&P
- Kobe bryant fan
- Hoi
- jassn
- panjoe
- Sandokan
- herman
- Titmeister
- Chevy
- Graf
- niels94

Ik zal dit topic weer proberen mee te pakken. Ben al een tijdje niet meer zo aanwezig hier. Ik plaats vanavond ergens mijn beoordeling nog wel. Sandokan hoeft om mij trouwens niet te wachten met het plaatsen van zijn top 10.

Ga ik ondertussen nog wat oude koeien uit de sloot vissen.

top 10 Teunnis:
Tegen je nummer 1 en 2 zag ik gelijk op, maar Frank Zappa bleek bijzonder goed te pruimen . Toch maar eens op m'n lange wachtlijst zetten. Het album van Archive vond ik niet al te best, maar dit is een fijn nummer, misschien toch eens gaan herbeluisteren. Verder weinig gedraak, en op Frank Zappa en De Kift na was alles bekend materiaal.

1. Frank Zappa - The Gumbo Variations - 8
2. Regina Spektor - Pavlov's Daughter - 6
3. Radiohead - Paranoid Android - 9,5
4. Sigur Rós - Untitled #8 (Popplagið) - 9
5. Portishead - Silence - 9
6. Archive - Funeral - 8
7. Joy Division - Twenty Four Hours - 5,5
8. Holden - Lump: mix-versie - 9
9. Charles Mingus - Track A - Solo Dancer - 8
10. De Kift - Rolfie - 7

Gemiddeld: 7,9

Gelijk maar even m'n totaallijst, ik heb er dus 3 overgeslagen. Alhoewel Ulfat-e-Zulmat een bescheiden positie met 7,4 inneemt is hij wel veruit de beste tipgever, al twee 4,5* albums door hem ontdekt (Nusrat Fateh Ali Khan en Bill Withers)

Ulfat-e-Zulmat
Dat maakt me blij.

De panjoe van Panjoe:

1. Cannibal Ox - Pigeon - 8,36
2. De La Soul - Patti Dooke - 7,94
3. Gorillaz - Kids With Guns - 8.26
4. CYNE - Arrow of God - 7.82
5. De La Soul - Stakes Is High - 8,8
6. The Roots - What They Do - 7,4
7. El-P - The Overly Dramatic Truth - 7,76
8. Mr. Lif - Live from the Plantation - 7,78
9. Raphael Saadiq - Staying in Love - 6,6
10. Long Arm - After 4 A.M. - 7,74

User top 10 toplijst:

1. tsjong: 7,27
2. Snoeperd: 7,10
3. arcade monkeys: 6,98
4. Dwejkk_: 7,34
5. laxus11: 7,03
6. Ulfat-e-Zulmat: 7,44
7. Arrie: 7,65
8. kemm: 6,72
9: Teunnis: 7,62
10. Ferre: 6,85
11. R&P: 7,66
12. Kobe: 7,07
13. hoi123: 7,46
14. jassn: 7,56
15. Panjoe: 7,84

1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting
De jazzhaters zullen me vast niet willen knuffelen hiervoor, meteen even twaalf minuten schelle jazzmuziek om mee te beginnen. Mingus-wereld. Draai het luid en zing hallelujah. Hoe dan ook, absolute mafkees, die Charles Mingus, een wandelend vat van manische gedragsproblemen, maar zijn muziek is eigenlijk precies hoe ik het graag heb. Muzikaal. Gelaagd. Gespeeld met passie. Ongepolijst. Pure rock 'n' roll,eigenlijk, en toch ook met een hoge jazzdichtheid. In dit geval liveopname van een festival in Juan-les-Pins, Frankrijk. Een uitstekende Mingus-band, met de betreurde Eric Dolphy in de vorm van zijn leven.

2. The Beatles - Eleanor Rigby
Van extreem wijds naar extreem compact, de grootste popband ooit op het hoogtepunt van zijn kunnen. Het is moeilijk om een nummer van Revolver te kiezen omdat de plaat binnen de gitaarpop een dusdanig groot gebied bestrijkt, dat er niet echt één liedje is dat de plaat typeert. Ik denk dat deze bij mij wel favoriet is, een miniatuurtje van grote schoonheid waarin de Beatles duidelijk op zoek zijn naar enig gewicht nu de gesuikerde pop van Beatlemania wel een beetje zijn glans had verloren. Grote winnaar is echter George Martin, die met zijn arrangement een subliem lesje geeft in hoe strijkers een popnummer kunnen verrijken.

3. John Coltrane- Spiritual
Een man van weinig woorden en veel noten, een wederom bijna een kwartier aan pure akoestische jazz. Het zal me hier niet in één paragraaf lukken om het genie van Coltrane aan de dwalenden uit te leggen. Het nummer is afkomstig van een box die in 1997 door Impulse op de markt werd gebracht. Coltrane en zijn mannen (waaronder, wederom, Eric Dolphy) wisten al dat ze een plaat wilden gaan uitbrengen van hun optredens in de Village Vanguard club in New York, en namen daarom veel nummers meerdere keren op. De box bestaat dan ook uit maar ongeveer 9 verschillende composities over 22 tracks, velen van deze lengte. Een eindeloos jazzbad zonder weerga, een plaat die ik vaak heb opstaan als ik een aantal uur moet werken achter de computer, omdat ik er helemaal in kan verdwijnen, en tegelijkertijd volkomen kan vergeten dat hij opstaat. Deze track is willekeurig gekozen wegens beschikbaar op Youtube. Niet zozeer een aanrader als wel een absoluut juweel voor mensen met interesse in Coltrane's werk.

4. Neil Young- Thrasher
Helaas niet de versie van Rust Never Sleeps, die niet is te vinden op Youtube.
Zoals de beroemde magiër Albus Perkamentus ooit stelde, er is soms meer lef voor nodig om het op te nemen tegen je vrienden dan tegen je vijanden. Dat hoeft niemand Neil Young te vertellen. Hier, misschien refererend aan zijn companen uit CSNY:

"They had the best selection,
They were poisoned with protection
There was nothing that they needed,
Nothing left to find
They were lost in rock formations
Or became park bench mutations
On the sidewalks and in the stations
They were waiting, waiting.

So I got bored and left them there,
They were just deadweight to me
Better down the road without that load (...)"

Een individualiteit die grenst aan wreedheid, maar daarmee juist misschien wel de ultieme sleutelsong van zijn loopbaan. ik weet niet of er een ander nummer is dat zo duidelijk NEIL YOUNG ademt als deze.
Dit is voor mij bij uitstek een nummer dat langzaam verknocht raakt met je ziel, en de herinneringen aan alle vriendschappen die niet voor eeuwig zijn. Het leven is kort, de maaimachine staat klaar, en als je je eigen pad wil volgen, kun je maar beter op weg zijn voor zonsopgang. Tijd om afscheid te nemen is er soms niet.

5. Wilco- Handshake Drugs
Een grappig contrast met het vorige nummer, deze oefening in apathie van het bandje van Jeff Tweedy. Een paar achteloze akkoorden op de akoestische gitaar vervormen over de lengte van het nummer langzaam tot een soort white noise, terwijl een radeloze en afhankelijke Tweedy zijn uiterste best doet om liefde zo dicht mogelijk te benaderen in mistige omstandigheden.

'Well it's okay for you to say what you want from me
I believe that's the only way for me to be
exactly what you want me to be...'

Ik geloof niet echt in een 'favoriet nummer aller tijden', maar als ik er één heb is het waarschijnlijk 'Handshake Drugs' van Wilco. A Ghost is Born is Verder een plaat met uitschieters en een paar mindere momenten, maar een redelijk vaste top 10 plek omdat de gifbeker der weltschmerz nimmer door iemand zo diep is leeggedronken als door Tweedy op deze plaat.

6. Stevie Wonder- Golden Lady
De muziek van Stevie Wonder is vaak zo tot in de puntjes uitgewerkt dat ik, die vooral reageert op de scherpe randjes der dingen, de eerste paar keer luisteren vaak niet eens snap wat er zo bijzonder aan een nummer van hem is. Van zijn muziek uit de jaren zeventig blijkt echter steeds opnieuw bij herhaalde beluistering dat zijn muzikale en emotionele reikwijdte zo achterlijk groot is dat je enkel een keer met je hoofd kan schudden. Een Stevie die ingehouden zingt over liefde voor een vrouw komt, naar schatting, twaalf miljard keer zo intens binnen bij mij als de gemiddelde rocker die uit volle borst zijn emoties naar buiten blerft. Golden Lady is een schitterend nummer, maar Innervisions is sowieso zo perfect dat het achterlijk is.

7. R.E.M.- Life And How To Live It
Hier heb ik echt voldoende over geschreven in het verleden, zie het album of het topic REM top 10 als je meer wilt weten over mijn gevoel bij dit nummer en album.

8. dEUS- (For The) Roses
Op The Bends na is de plaat in mijn top tien die ik veruit het langst ken dit meesterwerk onze vrienden uit Antwerpen. Dit is dan ook een plaat van grote en grootse veelzijdigheid, die eeuwig blijft boeien. De meeste andere hoogtepunten zijn in dit topic al voorbij gekomen, waardoor ik kan kiezen voor Roses. Ook een persoonlijke favoriet omdat het eigenlijk het laatste nummer is van de klassieke dEUS, dat wil zeggen met Stef Kamil Carlens én nog met Rudy Trouvé op gitaar. Anders dan veel nummers op In a Bar..., is dit ook nog een klassiek Tom Barman-nummer, feitelijk een soort postgrunge met een fijne tik van de Velvet Underground-chaos. Mooi en lelijk tegelijkertijd, de vroege dEUS kon het als geen ander (in hun eerdere hit Hotel Lounge maakten ze in een emotionele climax gebruik van een doorbrandende versterker). Jammer genoeg is Barman vanaf dit moment steeds minder spontaan gaan musiceren. Hun laatste platen vind ik eigenlijk geen zak meer aan.

9. Can- Oh Yeah
De jongste ontdekking uit mijn top tien, en daarom ook de enige plaat die ik nog een keer moest draaien om te kijken welk nummer ik zou selecteren. We kiezen toch maar voor deze wat kortere track. Het mooie aan Can vind ik wel dat het enorm vage jazzrock is, en toch ook meestal enorm funky. Vooral drummer Jaki Liebezeit mag van mij de hele avond hetzelfde ritme blijven tikken zonder dat ik me ga storen.

10. Radiohead- Just
The Bends is een plaat die al zo lang bij mijn favorieten hoort dat het risico bijna bestaat dat hij alleen nog uit nostalgie in mijn top 10 is te vinden. Toch blijft dit een geweldig nummer, met een geweldige emoclip ook. Verder ben ik wel een beetje klaar met hierover lullen.

Zonder gelul:
3. John Coltrane- Spiritual
4. Neil Young- Thrasher
5. Wilco- Handshake Drugs
8. dEUS- (For The) Roses
9. Can- Oh Yeah
10. Radiohead- Just

het laatste album van dEUS is toch weer spontaner hoor

Oh Yeah, misschien wel mijn nummer 1 allertijden.

Sorry te veel bier en Jägermeister

1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting 9
2. The Beatles - Eleanor Rigby 5
3. John Coltrane- Spiritual 9
4. Neil Young- Thrasher 6,5
5. Wilco- Handshake Drugs 7
6. Stevie Wonder- Golden Lady 7
7. R.E.M.- Life And How To Live It 4
8. dEUS- (For The) Roses 6,5
9. Can- Oh Yeah 6
10. Radiohead- Just 7

Sandokan-veld schreef:
De jazzhaters zullen me vast niet willen knuffelen hiervoor

Doodknuffelen is ook knuffelen.

Cijfer: pas (ik heb hem overigens wel volledig beluisterd, ik ben zo trots op mezelf nu)

Van m'n favoriete Beatles album. Als je me vraagt naar favoriete nummers van dit album zal ik deze eigenlijk nooit noemen, maar ik denk dat dat deels te maken heeft met de grijsgedraaide evergreenstatus. Want veel mooier dan dit wordt het eigenlijk niet.

Cijfer: 9,5

3. John Coltrane - Spiritual

Goh, jazz waar ik geen moordneigingen van krijg. Zie je, het kan dus wel. Nog altijd niet mijn ding maar desondanks helemaal niet verkeerd.

Cijfer: 6,8

4. Neil Young - Thrasher

Uit de tijd dat jonge Graf nog maar heel weinig cd's had maar wel een hele trits van ome Neil. Werkelijk grijsgedraaid, en nog altijd een van m'n favoriete Young albums. Niet mijn favoriet van het album, da's Powderfinger, maar nog altijd heerlijk.

Cijfer: 8,8

5. Wilco - Handshake Drugs

Heb ooit een bejubeld album van deze band geprobeerd maar echt vriendjes zijn we niet geworden. Mooi opgebouwd nummer dit, al gaat het niet echt ergens heen. Maar dat is geloof ik nu net de bedoeling.

Cijfer: 7

Prima, maar die gladgestreken perfectie staat me bij tijd en wijle wat tegen. Moet ik echt voor in een bepaalde bui zijn, en dat ben ik nu niet.

Cijfer: 6,5

Ik behoor tot het verderfelijke soort dat eind jaren '80 / begin jaren '90 R.E.M. prefereert boven de eerste trits albums. Desondanks heb ik van deze band de eerste 13 albums in de kast staan dus hun vroege werk (waar ik dit nummer ook onder schaar) kan ik ook prima smaken. Dit is voor mij echter geen vroeg hoogtepuntje, sorry Sander.

Cijfer: 6,5

8. dEUS - (For The) Roses

Doet me altijd weer terugdenken aan een van de beste optredens ooit, dEUS op Lowlands in 1996. Als m'n geheugen me niet in de steek laat was dit de eerste toegift. Van hun eennabeste album, maar dit is waarschijnlijk wel m'n favoriete nummer van dit album.

Cijfer: 9,5

9. Can - Oh Yeah

De titel zegt het eigenlijk al. Ik heb er niets aan toe te voegen.

Cijfer: 8

10. Radiohead - Just

Inderdaad een fijne clip, was ik destijds helemaal ondersteboven van. Sluit stilistisch wel behoorlijk aan op het niet al te sterke debuutalbum, en is dan ook niet echt een favoriet van me van dit album.

Cijfer: 6,8

Micha, van alle personen op de wereld die ik nog nooit persoonlijk heb ontmoet ben jij misschien wel mijn favoriet. Rob (ook een erg lieve onbekende) natuurlijk ook bedankt. En zou Tsjong inmiddels wakker zijn?

Gaat iedereen hier opgehemeld worden zodra hij/zij je top10 beoordeling plaatst, of is dat alleen aan bovenstaande heren gegund.

Probeer en ontdek

Top 10 Panjoe

1. Cannibal Ox - Pigeon 8
2. De La Soul - Patti Dooke 8.5
3. Gorillaz - Kids With Guns 7.5
4. CYNE - Arrow of God 7.5
5. De La Soul - Stakes Is High 7.5
6. The Roots - What They Do 7.5
7. El-P - The Overly Dramatic Truth 8
8. Mr. Lif - Live from the Plantation 8
9. Raphael Saadiq - Staying in Love 7
10. Long Arm - After 4 A.M. 8

wat een prachtige HipHop top 10
ik ben wakker

Top 10 Sandokan-veld

1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting 8,5
2. The Beatles - Eleanor Rigby 8.5
3. John Coltrane- Spiritual 8
4. Neil Young- Thrasher 8
5. Wilco- Handshake Drugs 7.5
6. Stevie Wonder- Golden Lady 6
7. R.E.M.- Life And How To Live It 6
8. dEUS- (For The) Roses 8
9. Can- Oh Yeah 9
10. Radiohead- Just 7

Ongelooflijk dat ik nog geen album van Can heb beluisterd. Volgens mij ga ik dat namelijk heel erg waarderen. Ik ben trouwens geen R.E.M. fan. Charles Mingus is een baas.

Dat jazzfilmpje van Graf Ik lag tot twee keer toe in een deuk hier

1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting 7
Charles Mingus is hip. Toch moet dit ongetwijfeld nog flink groeien. Dus daarom is het cijfer nu lager dan het misschien over drie jaar is. Tenzij ik jazz dan net als GrafGantz kut vind. Nu niet en dus vind ik dit best chill.

2. The Beatles - Eleanor Rigby 8

Wie valt er nu niet voor dat toch lichtelijk briljante viooltje? Overigens is de zang ook erg geslaagd. Eigenlijk gaat hier vrij weinig mis. Misschien wel niets. Kort maar krachtig. En aanstekelijk natuurlijk.

3. John Coltrane- Spiritual 7

Gewoon erg relaxte muziek. Toch geldt hier hetzelfde als bij Mingus: dit soort muziek moet altijd enorm groeien. En daarvoor moet ik meer doen dan het vijf keer achter elkaar luisteren. Tot nu toe moet jazz altijd langzaam rijpen bij mij. Er ging meer dan een jaar overheen voor ik Mingus in mijn top 10 had. Dus ook hier: het cijfer is lager dan het wellicht ooit zal zijn. Want ik hoor de kwaliteiten!

4. Neil Young- Thrasher 7,5

Ja, deze muziek moet ik nog checken. Dat blijkt maar weer want dit is een erg mooi nummer. Simpel maar effectief. Neil Young heeft een stem die je bij de les houdt.

5. Wilco- Handshake Drugs 6,5

Van Wilco moet ik óók ooit nog eens wat beluisteren, al ligt mijn muzikale interesse op het moment niet zo bij dit soort muziek. Dit nummer kabbelt wat voort maar is verder best lief.

6. Stevie Wonder- Golden Lady 7

Stevie Wonder klinkt hier anders dan ik hem ken. Klinkt goed. Eigenlijk lijkt dit helemaal niet zo op soulmuziek, of ligt dat aan mij?

7. R.E.M.- Life And How To Live It 6,2

Mwa. Ik heb beter gehoord van deze band. Aardig liedje, dat wel. Maar er gebeurt erg weinig.

8. dEUS- (For The) Roses 9

Het hoogtepunt van het optreden dat ik van deze band heb gezien. Schitterend nummer. Vooral de manier waarop het gezongen is maakt het zo kippenvelopwekkend als het is. Misschien wel het beste nummer van dEUS. Hoewel, dat kan Instant Street ook zijn.

9. Can- Oh Yeah 8

Ohhh yeah Can is een geweldige band waar ik nog veel te weinig van kan. Deze dan toevallig wel. Dromerig en toch spannend.

10. Radiohead- Just 8,3

Heerlijk nummer, natuurlijk, maar wat mij betreft staan er veel betere nummers op dit album. Maar goed, dat het een heerlijk nummer is staat buiten kijf voor mij, dat zei ik al. Meer dan heerlijk zelfs. Bizarre maar tamelijk briljante clip trouwens.

Opvallend genoeg heb je in je top10 gekozen voor het wat onbekendere werk van de artiest (op de nummer 9 Can na dan). Leuk, veel onbekend werk voor mij, al kost het je wellicht wel hier en daar een puntje. dEUS, Young, en R.E.M. zijn niet aan mij besteedt. 'A Love Supreme' was voor mij een zware kluif, maar dit nummer valt gelijk al en stuk beter. Kan ik niet geheel van Charles Mingus zeggen. Het klinkt goed, maar ik kan er maar moeilijk van genieten (te vrij, te onrustig). Maar wellicht zijn niels en ik hier over 10 jaar de grootste Mingus fanaten. Of heb ik juist met graf een petitie opgezet om jazz als klasiek ergo onwenselijk op Mume te bestempelen. Of iets er tussen in. De tijd zal het leren.

Je bent overigens nog wel aardig geweest, want de 18-minuten durende Halleluhwah van Can is toch wel iets beter dan Oh Yeah.

Top10 Sandokan
1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting 6,5
3. John Coltrane- Spiritual 8,5
4. Neil Young- Thrasher 5
5. Wilco- Handshake Drugs 8
6. Stevie Wonder- Golden Lady 7,5
7. R.E.M.- Life And How To Live It 5,5
8. dEUS- (For The) Roses 5,5
9. Can- Oh Yeah 8
10. Radiohead- Just 8,5

jassn schreef:
het laatste album van dEUS is toch weer spontaner hoor

Ik kreeg bij oppervlakkige beluistering niet echt die indruk, maar ik zal hem omdat je het zegt nog wel een keer of twee draaien in de aankomende week. Niet dat ik een plaat als Keep You Close trouwens slecht vond, het doet me alleen gewoon helemaal niets meer.

Oh, en verder is Tsjong natuurlijk een baas, Niels94 een dope gast en nog een lekkere vent ook, en Inquestos het zevende wereldwonder van pure genialiteit.

Verwacht nu niet dat het zo spontaan is als hun eerste 2 albums ... want dat gaat het nooit meer worden

1. Charles Mingus- Wednesday Night Prayer Meeting 7
3. John Coltrane- Spiritual 6,5
4. Neil Young- Thrasher 7
5. Wilco- Handshake Drugs 6
6. Stevie Wonder- Golden Lady 8
7. R.E.M.- Life And How To Live It 5
8. dEUS- (For The) Roses 10
9. Can- Oh Yeah 6,7
10. Radiohead- Just 6

Jassn is een gentleman en een weldoener.

Sandokan is een aansteller

Gast
geplaatst: vandaag om 12:42 uur

geplaatst: vandaag om 12:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.