MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders

zoeken in:
Dat maakt dit tot de nieuwe lijst - ik heb 'm voorlopig even alfabetisch gezet maar nog wel gesplitst tussen startlijst en toegevoegde nominaties.

AC/DC - Whole Lotta Rosie
Adele - Rolling in the Deep
Beach Boys - God Only Knows
Coldplay - The Scientist
Cuby & the Blizzards - Window of My Eyes
Deep Purple - Child in Time
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Metallica - One
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Pearl Jam - Black
Pink Floyd - Wish You Were Here
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
Queen - Bohemian Rhapsody
Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
Supertramp - School
The Animals - House of the Rising Sun
The Beatles - Yesterday
The Doors - Riders on the Storm

Black Sabbath - Black Sabbath
Bob Dylan – Subterrenean Homesick Blues
Bob Marley – No Woman No Cry (Live)
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Elvis Presley - Hound Dog
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
Gorillaz - Feel Good Inc.
Joni Mitchell - A Case of You
Kraftwerk - The Robots
Marvin Gaye – What’s Going On
MC5 – Kick Out the Jams
Miles Davis - So What
Muddy Waters - Mannish Boy
New Order - Blue Monday
Oasis - Wonderwall
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pixies - Debaser
Prince - When Doves Cry
Radiohead - Idioteque
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Rage Against the Machine - Killing in the Name Of
Ramones - Blitzkrieg Bop
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Sugarhill Gang - Rapper's Delight
The Clash - London Calling
The Ronettes - Be My Baby
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus in Furs

@Teunnis: ik mis de expertise om uit mijn hoofd een album te noemen dat eerder precies klonk als Kid A, in het algemeen kun je zeggen dat iemand als Björk gedurende de hele jaren negentig al muziek maakte die minstens zo eclectisch was als die van Radiohead later.

Mijn punt was ook meer dat die hele 'revolutie' van Kid A mij een beetje kunstmatig overkwam (ik heb eea overigens wel bewust meegemaakt), als Radiohead in deze lijst moet zou ik dat zelf eerder doen door de vele imitators van hun eerdere geluid (veel grote bands als Muse en Coldplay waren in hun vroege dagen duidelijk door Radiohead beïnvloed) dan door hun latere electronische avonturen.

Maar jouw beurt, jouw keuze natuurlijk

herman schreef:
Het nummer doet mij ook aan KLF denken

Ook een zeer geschikte naam voor dit topic.

Yup, de uitvinders van de stadionhouse met wat legendarische singles en wellicht de artiest met de grootste mythevorming eromheen in de popgeschiedenis.

Titmeister schreef:
Het klinkt anders-criterium is iets wat individuele deelnemers zichzelf opleggen.
Is dat zo? Het staat nochtans duidelijk in de openingspost. Daarbij is dus ook weer het idee dat je kijkt naar nummers die 'de muziekwereld hebben veranderd door anders te klinken'.
Titmeister schreef:
Het doel is een lijst te krijgen met 50 essentiële nummers voor de popmuziek.
Dat lijkt me toch wel even iets anders. Zelf vind ik dit een veel interessantere vraagstelling, omdat je dan meer komt op nummers die bepaalde (muziek)tijdperken kenmerken. Waarbij nummers als Wonderwall, Debaser en Joni Mitchell opeens wél in deze lijst horen imho.

Verder zal ik maar niet reageren op de rest van je post. Het wordt wel erg afgezaagd...

Sandokan-veld schreef:
@Teunnis: ik mis de expertise om uit mijn hoofd een album te noemen dat eerder precies klonk als Kid A, in het algemeen kun je zeggen dat iemand als Björk gedurende de hele jaren negentig al muziek maakte die minstens zo eclectisch was als die van Radiohead later.

Mijn punt was ook meer dat die hele 'revolutie' van Kid A mij een beetje kunstmatig overkwam (ik heb eea overigens wel bewust meegemaakt), als Radiohead in deze lijst moet zou ik dat zelf eerder doen door de vele imitators van hun eerdere geluid (veel grote bands als Muse en Coldplay waren in hun vroege dagen duidelijk door Radiohead beïnvloed) dan door hun latere electronische avonturen.

Maar jouw beurt, jouw keuze natuurlijk

Ben ik het niet mee eens. Kid A, en dan met name Idioteque versmelten duidelijk de jaren alternatieve rocksound met de jaren '90 IDM van met name Warp-genoten Aphex Twin, Autechre en mu-ziq. Elektronica met rock vermengen deden ze in de jaren '70 al, maar ik vind Kid A daar toch wel duidelijk een nieuwe dimensie aan geven. Voorheen waren die samensmeltingen vaak óf heel lichtvoetig (synthpop) of juist heel experimenteel (alles tussen krautrock en industrial). Björk is inderdaad een stap in de richting van Kid A, heeft zeker ook impact gehad, maar nooit die van Radiohead met Kid A. Juist doordat ze met The Bends en OK Computer al een typerend geluid hadden neergezet, is het des te knapper dat ze dat opnieuw weten te doen met Kid A. Het muzikale decennium van de 00's had er anders uitgezien zonder Kid A en dan met name Idioteque, van de elektroclash-golf mid jaren '00 tot al die indiepopbandjes die rock en electronic versmelten; allemaal zijn ze schatplichtig aan Radiohead. Kortom, een zeer terecht notering in de lijst dus. Maar he, dat is slechts mijn visie.

chevy93 schreef:
(quote)
Is dat zo? Het staat nochtans duidelijk in de openingspost. Daarbij is dus ook weer het idee dat je kijkt naar nummers die 'de muziekwereld hebben veranderd door anders te klinken'.
(quote)
Dat lijkt me toch wel even iets anders. Zelf vind ik dit een veel interessantere vraagstelling, omdat je dan meer komt op nummers die bepaalde (muziek)tijdperken kenmerken. Waarbij nummers als Wonderwall, Debaser en Joni Mitchell opeens wél in deze lijst horen imho.

Verder zal ik maar niet reageren op de rest van je post. Het wordt wel erg afgezaagd...

Ok, kennelijk wat overheen gelezen. Mij lijkt de vraag naar 50 essentiële nummers wel interessanter dan puur alleen 'klinkt anders'. Dat lijkt mij slechts één criterium voor het bepalen van welke nummers in de lijst horen.

Wellicht is de rest van mijn post afgezaagd, maar misschien moet je niet zo stijfkoppig de top 2000 verdedigen. Dat is namelijk ook afgezaagd en daar krijg je afgezaagde reacties op terug.

Dat laatste heb ik maar even per pm besproken (en daarvan lijkt de kous mij wel af ) en dat eerste leek mij dus ook. Als we echt "Klink Anders" gaan doen, kunnen we net zo goed het eerste soul-nummer, het eerste dance-nummer en het eerste metal-nummer (etc.) toevoegen en is het lijstje gauw klaar. En dan vraag ik me af waarom de Top 2000 als uitgangspunt genomen is.

Een nummer als Wonderwall klonk natuurlijk niet anders, maar lijkt me een essentiële klassieker als uithangbord van de Britpopscene in de jaren '90. Of het dan het goeie nummer is, kan je dan nog wel over twisten.

chevy93 schreef:
het eerste dance-nummer en het eerste metal-nummer (etc.) toevoegen en is het lijstje gauw klaar.

Staan er al in En ook het eerste soul-nummer (Ray Charles, James Brown of Sam Cooke denk ik?) zou niet verkeerd staan in dit lijstje.

een essentiële klassieker als uithangbord van de Britpopscene in de jaren '90
...de vraag die bij mij dan rijst is ; doet de Britpopscene in de jaren '90 er toe ?
Als het gaat om essentiële muziek, dan wel te verstaan....

Tja, dat kan je natuurlijk van zowat alle genres zeggen. Op persoonlijk vlak is Britpop waarschijnlijk wel heel essentieel geweest voor een grote groep mensen, dus bestaansrecht in de lijst heeft het genre zeker, vind ik.

Alleen is Wonderwall dan weer niet de beste keuze imo. Persoonlijk had ik er iets van Blur ofzo ingezet. Is nog net iets archetypischer, vooral de periode voor 1997

Ik denk dat iets als The KLF dan beter de essentie van de jaren '90 vertolkt (al dateert hun doorbraak uit 1988). Dat bracht echt een grote aardverschuiving in de popmuziek teweeg.

chevy93 schreef:

Mee eens, maar ik heb in ieder geval zelf obv hoe het "Klinkt Anders" thema zeg maar oorspronkelijk opgezet en bedoeld is en hoe het derhalve ook verwoordt is in de eerste post juist niet opgevat als een lijst van 50 essentiele popklassiekers. Dan zou ik inderdaad ook tot een andere lijst komen.
Om maar een voorbeeld te geven, dan had ik Like a Rolling Stone van Dylan er ingezet en niet Subterrenean Homesick Blues obv de motivatie die ik bij mijn nominatie post gegeven heb

Oldfart schreef:
...de vraag die bij mij dan rijst is ; doet de Britpopscene in de jaren '90 er toe ?
Als het gaat om essentiële muziek, dan wel te verstaan....
Een terechte (tweede) vraag. Zelf ben ik geneigd om te zeggen van wel. In een Top 50 dan. Waarbij ik me realiseer dat britpop op de gehele (muziek)geschiedenis waarschijnlijk een klein gedeelte inneemt, maar gezien de overgrote populariteit van pop en rock denk ik ook dat relatief kleinere genres (subgenres) uit de pop wat meer bestaansrecht hebben in deze lijst dan een subgenre uit bv. de soulhoek. Ik weet niet hoe anderen daar over denken?

Teunnis schreef:
Staan er al in
Ja, die keuzes kwam niet zomaar uit m'n duim, nee.

Overigens kan ik me erg vinden in de keuzes van El Ninjo. En hoewel ik snap dat je die nummers eruit haalt die imo weinig in deze lijst (ongeacht de scope, zie eerdere berichten van mij) te zoeken hebben. Alleen waarom hebben je MC5 niet gewisseld met The Ramones? Of Marvin Gaye voor Otis? Waarmee ik niet vind dat die wissels per se beter of logischer zijn, maar bij het vorige topic was het vaak gelijksoortige artiesten (nu dus nummers) wisselen.

chevy93 schreef:
[Of Marvin Gaye voor Otis?

Juist dat legt El Ninjo goed uit. Soul voor What's Going On was anders dan daarna.

chevy93 schreef:
[Waarmee ik niet vind dat die wissels per se beter of logischer zijn, maar bij het vorige topic was het vaak gelijksoortige artiesten (nu dus nummers) wisselen.

Dat wordt later misschien logisch, maar nu staan er nog zo veel nummers in die echt helemaal niks te zoeken hebben. Angie eruit is een stuk logischer dan een punk-anthem eruit halen, omdat je proto-punk erin zet.

Teunnis schreef:
Juist dat legt El Ninjo goed uit. Soul voor What's Going On was anders dan daarna.
Klopt, ik heb het gelezen. Maar als ik dan zijn beschrijving lees, hoor ik dat eerlijk gezegd niet echt in Sitting In the Dock of the Bay
El Ninjo schreef:
Was Soul tot dan toe meestal een maximaal 3 minuten durende explosie van passie en beat waar je voornamelijk op danste, daarna werd er steeds vaker afgeweken van het typische single formaat.
Ik snap zijn punt overigens wel, alleen ik was gewoon benieuwd of hij er zelf een speciale reden voor had.

Edit: Zoals hij nu dus zegt.

chevy93 schreef:
Overigens kan ik me erg vinden in de keuzes van El Ninjo. En hoewel ik snap dat je die nummers eruit haalt die imo weinig in deze lijst (ongeacht de scope, zie eerdere berichten van mij) te zoeken hebben. Alleen waarom hebben je MC5 niet gewisseld met The Ramones? Of Marvin Gaye voor Otis? Waarmee ik niet vind dat die wissels per se beter of logischer zijn, maar bij het vorige topic was het vaak gelijksoortige artiesten (nu dus nummers) wisselen.

Zijn we het zowaar een keer eens chevy qua muzikale keuzes

De reden waarom ik niet geruild heb is dat ik er eerst wilde uithalen wat er naar mijn mening zowiezo niet in thuishoorde en daarnaast zijn de toevoegingen mbt de diverse genres mijn mening en derhalve niet zaligmakend - hopelijk met een plausibile onderbouwing waar anderen het mee eens zijn en ze er daarom niet uitgooien - maar ik laat het straks aan anderen over om te kiezen welk nummer ze in welk genre willen behouden (en hopelijk lezen ze dan de onderbouwing en kiezen ze mede op basis daarvan en gaan ze niet puur voor wat ze zelf een beter nummer vinden). Als ik zelf echter op een later tijdstip was ingestapt dan had ik zeker gewisseld zoals jij voorstelde.

El Ninjo schreef:
En waar sommigen wellicht vreesden dat ik Deep Purple, Led Zeppelin, Supertramp of Dire Straits eruit zou gooien....er komen nog andere nummers meer in aanmerking
Ik weet overigens niet of je (o.a.) op mij doelde met sommigen, maar op Led Zeppelin na ben ik het gewoon met je eens dat deze artiesten niks in deze lijst te zoeken hebben.

chevy93 schreef:
Ik weet overigens niet of je (o.a.) op mij doelde met sommigen, maar op Led Zeppelin na ben ik het gewoon met je eens dat deze artiesten niks in deze lijst te zoeken hebben.

Onder andere wel natuurlijk omdat we in andere topics nogal eens "botsen" met onze mening over die artiesten maar het was gewoon alleen een beetje plagerig bedoeld hoor, verder moet je er niets achter zoeken

En om te vervolgen op het niet wisselen van nummers in hetzelfde genre....we hebben een lijst van 50 nummers dus er kunnen best meerdere nummers per genre naast elkaar in de lijst voorkomen, het is natuurlijk ook niet zo dat er slechts 1 nummer per genre bepalend is geweest. Daarom hoeft wat mij betreft het nomineren van een nummer in een bepaald genre ook niet per se te leiden tot het elimineren van een andere nummer in hetzelfde genre.

Mijn keuze voor Marvin Gaye is bijv. grotendeels op de "vernieuwing vh album in de soul " en de thematiek in de soulnummers gebaseerd wat beide voor die tijd een soort van revolutie betekende en daar is het titelnummer in mijn ogen de exponent van.
Maar ik kan me voorstellen dat andere soulnummers in de lijst komen omdat ze een vernieuwing vd sound inhielden of een soulzanger/es die qua zang vernieuwend was of zo.
Ik bedoel maar, er kunnen makkelijk nummers uit hetzelfde genre naast elkaar bestaan in de lijst.

Ja, mee eens. Een lijst van 50 biedt veel meer mogelijkheden dan een lijst van 17. Ik weet niet hoe jij (iemand aan de andere kant van het muzikale landschap ) denkt over mijn hierboven gestelde vraag?
maar gezien de overgrote populariteit van pop en rock denk ik ook dat relatief kleinere genres (subgenres) uit de pop wat meer bestaansrecht hebben in deze lijst dan een subgenre uit bv. de soulhoek. Ik weet niet hoe anderen daar over denken?
Zo zijn er nu deze nummers toegevoegd:
Black Sabbath - Black Sabbath
MC5 – Kick Out the Jams
Pixies - Debaser
Rage Against the Machine - Killing in the Name Of
Ramones - Blitzkrieg Bop
The Clash - London Calling
The Velvet Underground - Venus in Furs
Toch allemaal (op hun eigen manier) representanten van met name de (hardere) alternatieve gitaarrock.

Dat denk ik ook wel dat er in de rock scene veel meer varianten subgenres bestaan dan in de soulhoek of ik noem maar reggae hoek en dat het bestaansrecht van nummers uit die diverse subgenres voor deze lijst - tenminste zoals ik de lijst opvat en dat is dus niet een lijst met puur 50 essentiele popklassiekers - wat groter is.

Titmeister schreef:
Re: Idioteque

Well argued, sir. Nog steeds vind ik de verering van Kid A als grote revolutie een beetje kort door de bocht, al moet ik toegeven dat ik niet echt een nummer kan bedenken van voor die tijd dat idm op dezelfde manier aan liedjesmuziek koppelt.

Ik laat de discussie even voor wat het is om de zijpaadjes-inflatie wat te beperken.

Dit soort topics is nu juist zo leuk vanwege de zijpaadjes-inflatie, toch?

Haha ja, maar het komt de leesbaarheid niet ten goede als discussies tot in den treure gerekt worden nadat alle relevante argumenten zijn uitgewisseld.

Titmeister schreef:
(quote)

Het muzikale decennium van de 00's had er anders uitgezien zonder Kid A en dan met name Idioteque, van de elektroclash-golf mid jaren '00 (...)

Mid jaren '00 zegt u?

Miss Kittin & The Hacker - Champagne! E.P. (1997)
Adult. - Entertainment (1999)

En laten we I-F niet vergeten...

Ik denk eigenlijk ook niet dat Idioteque invloed heeft gehad op de electroclash. Dat is toch meer gewoon decadente dancemuziek met invloeden uit punk, new wave, synthpop, etc.

chevy93 schreef:
Ja, mee eens. Een lijst van 50 biedt veel meer mogelijkheden dan een lijst van 17. Ik weet niet hoe jij (iemand aan de andere kant van het muzikale landschap ) denkt over mijn hierboven gestelde vraag?
(quote)
Zo zijn er nu deze nummers toegevoegd:
(quote)

Toch allemaal (op hun eigen manier) representanten van met name de (hardere) alternatieve gitaarrock.

Klopt, maar dat is wel een vrij brede stroming, 8 op 50 songs vind ik dan niet zo raar. En tussen Black Sabbath en Velvet Underground zit net zoveel speelruimte als tussen Black Sabbath en Deep Purple, denk ik?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:59 uur

geplaatst: vandaag om 15:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.