MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMe kiest anders

zoeken in:
Ik ben ook weer bij. Leuk topic. Ik kies bij een lijst als deze eerder voor een perfecte uitvoeringen en acceptatie van het publiek dan voor de eerste fundamentele nummers van een genre. Gelukkig is de lijst vrij groot en er een mooie balans gemaakt worden.

Het is dus de bedoeling om eerst de complete oude lijst te vervangen?

Lukas schreef:
"Elke dag mogen twee (jawel: twee) unieke users (dat wil zeggen: je mag slechts één keer aan bod komen) vijf nummers vervangen.

Is 5 nummers (in een later stadium) wellicht niet wat veel?

Waarom niet gewoon de dertig nemen die erbij zijn gekomen en vanaf nu nog maar 3 nominaties per keer schrappen en toevoegen? Ik denk dat alleen Smell Like Teen Spirit en misschien BohRap, God Only Knows of Stairway to Heaven enig reële kans hebben om door iemand te worden toegevoegd als ze er niet meer in staan. Van Metallica, de Stenen, Bietels en Deuren zal iemand toch zeker wel voor een ander nummer gaan?

herman schreef:
En tussen Black Sabbath en Velvet Underground zit net zoveel speelruimte als tussen Black Sabbath en Deep Purple, denk ik?
Dat ben ik met je eens, maar hoe breed is die speelruimte als je het hebt over de totale muziekgeschiedenis? Vandaar mijn balletje over dat pop/rock meer aandeel moet krijgen in deze lijst dan de overige genres.

Teunnis schreef:
Waarom niet gewoon de dertig nemen die erbij zijn gekomen en vanaf nu nog maar 3 nominaties per keer schrappen en toevoegen? Ik denk dat alleen Smell Like Teen Spirit en misschien BohRap, God Only Knows of Stairway to Heaven enig reële kans hebben om door iemand te worden toegevoegd als ze er niet meer in staan. Van Metallica, de Stenen, Bietels en Deuren zal iemand toch zeker wel voor een ander nummer gaan?

Van The Beatles denk ik wel, maar van die andere 3 staan toch wel redelijk archetypische nummers in de lijst, denk ik. Wellicht dat van Metallica nog eerder Master of Puppets erin zou horen en bij The Doors zou The End of Light My Fire ipv Riders on the Storm kunnen komen, maar dat vind ik niet vanzelfsprekend.

chevy93 schreef:
(quote)
Dat ben ik met je eens, maar hoe breed is die speelruimte als je het hebt over de totale muziekgeschiedenis? Vandaar mijn balletje over dat pop/rock meer aandeel moet krijgen in deze lijst dan de overige genres.

Het hangt er maar vanaf wat je perspectief is. Als je kijkt naar de genres die nu populair zijn hoort rock er sowieso niet echt meer bij.

Ik heb het niet gedaan!!
Ondanks 37 jaar ergernis, heb ik de verleiding kunnen weerstaan; ik heb Bohemian Rhapsody laten staan.
Waarom?
Omdat ik vind dat er om diverse meer dringende redenen er eerst andere nummers uitmoeten.
Laten we maar gaan beginnen met wat er uit gaat.

Het moest er een keer van komen; het eerste door een medegebruiker vervangen nummer moet er aan geloven.

Mijn voorgangers konden nog uit de originele lijst schrappen, aan mij deze twijfelachtige eer, die ik echter manhaftig zal dragen, want
- Radiohead – Idioteque; gaat er uit.
In de eerste plaats omdat ik vind dat er geen band/muzikant ter wereld is die in een lijst van slechts 50 nummers, twee plaatsen verdient. En waarom Idioteque? Omdat ik op geen enkele wijze hoor waarom dit een plaats binnen deze lijst verdient. Wellicht dat het binnen het repertoire van Radiohead zelf een enorme stijlwijziging was, binnen een bredere muzikale context vind ik dit een niet ter zake doende voetnoot.

-The Beatles – Yesterday gaat er ook uit.
Ik heb dit nummer altijd al een draak gevonden, maar los daarvan hebben de Beatles wel belangrijkere bijdragen voor de popmuziek gemaakt. Ik zal echter geen nieuw Beatles nummer toevoegen; die eer laat ik aan anderen…. Ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk gebeurt?

-Ramses Shaffy & Liesbeth List – Pastorale
Hier geen vals sentiment; dit heeft in een lijst met 50 muzikale hoogtepunten, die de wereld van de muziek veranderden helemaal niets te zoeken.

-Pink Floyd - Wish You Were Here ; moet er ook aan geloven.
Ook omdat er nog twee nummers in stonden. En de reden waarom ik Shine On You Crazy Diamond laat staan, heeft te maken met het feit dat er dan in de lijst toch nog een verwijzing staat naar de echte muzikale vernieuwer van dit gezelschap: Syd Barrett

-Adele - Rolling in the Deep;
Is de laatste die ik verwijder: op geen enkele manier zie ik hoe deze goede zangeres de wereld van de popmuziek heeft verandert, iets heeft toegevoegd, of nieuwe paden heeft bewandelt, behalve verbijsterende verkoopcijfers. Maar dat is in mijn optiek geen criterium hier:
Ik ben liefhebber; geen platenbons.

Wat voeg ik toe:

Bij het nadenken over wat toe te voegen kwamen er natuurlijk verschillende namen van muzikanten en bands voorbij.
Zo dacht ik aan Robert Johnson, welke blues en dus rock muzikant is in feite niet schatplichtig aan hem…maar ook aan een Mahavishnu Orchestra, maar Miles Davis staat al terecht in de lijst.
Ik dacht aan Blue Cheer, maar hun invloed duurde te kort.
Ik dacht even aan the Small Faces met Itchycoo Park vanwege vroege psychedelica in de popwereld, of aan The Box Tops met The Letter, ik dacht aan the Kinks met You Really Got Me, de oerriff, maar die werden het allemaal niet.

Heel serieus heb ik overwogen dit nummer toe te voegen: Goree Carter met Rock Awhile.
Het stamt al uit 1949, maar ik weet niet in hoeverre dit nummer anderen heeft beïnvloed.

Daarom toch gekozen voor iemand die volgens mij echt de titel van de koning van de Rock' n Roll waardig is, en die tevens zeer invloedrijk is geweest als gitarist:
1- Chuck Berry -Maybellene, zijn eerste hit.
Maybellene

Van Chuck Berry naar de volgende artiest, die nog helemaal niet in de lijst voorkwam, is het een logische stap:

2-Jimi Hendrix – House Burning Down.
Naast de wel bekende invloed als gitarist, wil ik hier echter Hendrix als innovator van nieuwe productietechnieken inbrengen, zeg maar de studio als instrument, creatieve ideeen proberen te verwezenlijken in een tijd dat er nog geen synths en computers waren; wat dit betreft staat Hendrix m.i. samen met de Beatles op eenzame hoogte.
House Burning Down

3.Desmond Dekker – Israelites;
Gewoon de eerste internationale nummer 1 ska/reggae hit; period.
Israelites

4-The Band - Up on Cripple Creek
“Uitvinders” van een heel nieuw genre: Americana toen dat nog niet zo heette.
Cripple Creek

5-The Byrds – You Ain ‘t Going Nowhere,
Door deze te plaatsen hoeft niemand meer the Eagles terug te zetten. Die doen er dan namelijk niet meer toe.
You Ain't Going Nowhere

Dat heeft het volgende resultaat, ook gesplitst tussen startlijst en toegevoegde nominaties:

AC/DC - Whole Lotta Rosie
Beach Boys - God Only Knows
Coldplay - The Scientist
Cuby & the Blizzards - Window of My Eyes
Deep Purple - Child in Time
Led Zeppelin - Stairway to Heaven
Metallica - One
Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Pearl Jam - Black
Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
Queen - Bohemian Rhapsody
Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
Supertramp - School
The Animals - House of the Rising Sun
The Doors - Riders on the Storm

Band – Up on Cripple Creek
Black Sabbath - Black Sabbath
Bob Dylan – Subterrenean Homesick Blues
Bob Marley – No Woman No Cry (Live)
Chuck Berry _ Maybellene
The Byrds – You Ain ‘t Going Nowhere
Desmond Dekker – The Israelites
Donna Summer - I Feel Love
Dr. Dre feat. Snoop Doggy Dogg - Nuthin' But a "G" Thang
Elvis Presley - Hound Dog
Gil Scott-Heron - The Revolution Will Not Be Televised
Gorillaz - Feel Good Inc.
Jimi Hendrix – House Burning Down
Joni Mitchell - A Case of You
Kraftwerk - The Robots
Marvin Gaye – What’s Going On
MC5 – Kick Out the Jams
Miles Davis - So What
Muddy Waters - Mannish Boy
New Order - Blue Monday
Oasis - Wonderwall
Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
Pixies - Debaser
Prince - When Doves Cry
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Rage Against the Machine - Killing in the Name Of
Ramones - Blitzkrieg Bop
Rhythim Is Rhythim - Strings of Life
Sly & the Family Stone – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
Sugarhill Gang - Rapper's Delight
The Clash - London Calling
The Ronettes - Be My Baby
The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out
The Velvet Underground - Venus in Furs

Ik wil El Ninjo bedanken voor de eer, vond het best lastig, maar ook leuk om te doen.
Nu even mijn beoogde opvolger pm-en, checken of hij er zin in heeft

Met je geschrapte nummers (behalve Idioteque, maar daar heb ik het al eerder over gehad) ben ik het wel eens, maar met je toevoegingen zijn de 60's wel heel erg oververtegenwoordigd. Het lijkt wel een lijst van Rolling Stone...

maar met je toevoegingen zijn de 60's wel heel erg oververtegenwoordigd
...je moet bij het begin beginnen. En ik weet niets van Rolling Stone lijsten.
Er is nog een karrenvracht aan latere dingen die ik zou willen toevoegen; een Laurie Anderson, Patti Smith, Talking Heads, Wipers.
Dat is dan maar aan anderen. Ik koos hiervoor.

But it's all right now,
I learned my lesson well.
You see, you can't please everyone,
so you got to please yourself

Ik geef het stokje overigens over aan L_T_B , heel benieuwd waar hij mee komt

Oldfart schreef:
Ik geef het stokje overigens over door aan L_T_B , heel benieuwd waar hij mee komt

Fijn, kunnen we morgen gaan klagen over een oververtegenwoordiging van de jaren '30 en '40.

Had Paap_Floyd hier gisteren niet zijn bijdragen moeten posten?

Ja Hij is wel online geweest, maar heeft niet gereageerd op mijn pm. Ik zal hem nog eenmaal pm'en.

Als hij niet voor 20.00 uur antwoord wil ik de beurt aan Sandokan-veld geven.

Misschien meteen maar al doen voordat het topic langzaam doodbloedt?

Lijkt me een goeie!

*bump*

Laten we niet overdrijven zeetie.

Ah, ik zie nu de pm's want ik ben net door Arrie gealarmeerd op Facebook Het komt mij echter niet uit. Het spijt me. Geef de beurt maar door aan Sandokan-veld.

Aan mij de “fijne” taak om er weer vijf nummers uit te halen en er vijf nieuwe voor in de plaats te zetten.

De volgende vijf worden door mij geschrapt.

The Byrds – You Ain ‘t Going Nowhere
The Band, The Byrds én Bob Dylan in deze lijst is iets te veel van het goede. Dan mag de Bob Dylan-cover-band (nogal gechargeerd) er uit.

Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
The singer (Garfunkel) and the songwriter (Simon). Enorm goede artiesten, maar ze hebben weinig veranderd in het muzikale landschap.

Pearl Jam - Black
Nirvana staat ook al in de lijst. Eén grungeband is (meer) dan voldoende.

Supertramp - School
Hun instrumentatie was enigszins anders dan de meeste rockband, maar niet vernieuwend genoeg naar mijn mening.

Coldplay - The Scientist
Coldplay is een van de populairste bands van de afgelopen jaren. Maar met Oasis en The Smiths al in de lijst schrap ik Coldplay.

En dan de vijf toevoegingen (met summiere beschrijvingen).

Hank Williams – Honky Tonk Blues (1952)
Het waarom is hier te lezen.

Lonnie Donegan – Puttin on the Style (1957)
Dit is wellicht een opvallende keuze. Maar in de jaren voor de grote doorbraak van Elvis Presley en Bill Haley was het Lonnie Donegan die al flink rockte in de Engelse clubs. Zijn skifflemuziek kan zelfs als voorloper van de punkmuziek gezien worden.

Pete Seeger – Turn Turn Turn (1962)
De invloed van Woody Guthrie (ja, ja) reikt ver, maar die van Pete Seeger reikt misschien nog wel verder. Hij was in de jaren ’40 de drijvende kracht achter de protest folkies (The Almanac Singers) en in de jaren '60 van de folkrevival (The Weavers). En nog steeds is hij muzikaal en politiek actief.

Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out (1929)
De huidige lijst bevat (vanzelfsprekend) weer bijna alleen maar mannelijke artiesten. Daar hoort nog een sterke vrouw tussen en zo’n vrouw is Bessie Smith. Niet de eerste blues en jazz zangeres (Ma Rainey) maar wel een artieste met enorme passionele en krachtige stem, wiens nummers nooit gedateerd zullen klinken. De bijnaam “The Empress of the Blues” is dan ook geheel terecht.

Robert Johnson – Cross Road Blues (1936)
Heel kort door de bocht is de blues begonnen bij Robert Johnson. Een bijna mythisch gitarist met een klein maar imposant oeuvre. Alle befaamde gitaristen (Eric Clapton, Jimmy Page, etc) haalden de mosterd bij Robert Johnson.

En de nieuwe lijst.

Metallica - One

Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Bob Dylan – Subterrenean Homesick Blues
Chuck Berry _ Maybellene
Hank Williams – Honky Tonk Blues
Lonnie Donegan – Puttin on the Style
Kraftwerk - The Robots
MC5 – Kick Out the Jams
Miles Davis - So What
New Order - Blue Monday
Oasis - Wonderwall
Pete Seeger – Turn Turn Turn
Pixies - Debaser
Prince - When Doves Cry
Ramones - Blitzkrieg Bop
Robert Johnson – Cross Road Blues

GrafGantz schreef:
Fijn, kunnen we morgen gaan klagen over een oververtegenwoordiging van de jaren '30 en '40.

Het gemiddelde geboortejaar van mijn vijf artiesten is 1915. Dat valt toch nog wel mee?

Wow, ik was er haast van overtuigd dat nu Woody Guthrie in de lijst zou komen.

L_T_B heeft mij gevraagd een nieuwe toevoeging te doen dus bij deze. Allereerst een woord vooraf. Ik heb het 'klinkt anders' criterium wat breder getrokken. Mijn toevoegingen zijn dus niet persé originators die iets compleet anders deden. Ik heb gekeken naar wat unieke, examplarische en essentiële nummers zijn in de popmuziek. Daarbij heb ik tevens minder puur naar artiesten gekeken, maar vooral echt naar de nummers. Ook heb ik geprobeerd de gemiddelde leeftijd (die ligt nu op behoorlijk stoffig) iets omlaag te krijgen, want de afgelopen 30 jaar is er immers ook essentiële popmuziek gemaakt.

Allereerst mijn deletees:

- Heeft niks in de lijst te zoeken. Er zijn al redelijk wat vertegenwoordigers van de hardere muziek aanwezig, maar bovenal is dit nummer volgens alleen populair in Nederland. Kijk maar op Last.fm, daar staat dit nummer pas 12e in de meest gespeelde lijst. Mocht iemand een AC/DC-nummer toe willen voegen, lijkt mij eerder Thunderstruck, Highway to Hell of Back in Black op zn plaats.

- Met blues, folk en country-pioniers als Robert Johnson, Muddy Waters, Pete Seeger en Hank Williams in de lijst, is volgens mij geen plek meer voor de 60's-derivaten die deze stromingen slechts populariseerden. Bovendien is The House of the Rising Sun geen origineel Animals-nummer en hebben die andere 2 nummers slechts een marginale invloed gehad in de popmuziek.

- Met Chuck Berry, Lonnie Donegan en Elvis hebben 3 rock&rollers in de lijst en dat vind ik nogal overdreven. Hoewel Elvis de grootste naam van de drie is, gaat hij eruit. Allereerst omdat Elvis en Chuck nogal dicht tegen elkaar liggen, en ook omdat het natuurlijk een cover is en Elvis veel archetypischere nummers heeft.

En dan de toevoegingen:

The Beatles - A Day in the Life
- Een lijst zonder The Fab Four kan natuurlijk niet. Ik heb gekozen voor een nummer dat opnametechnisch behoorlijk vooruitstrevend was (hallo Bohemian Rhapsody ) en bovendien ook één van hun populairste nummers is.

Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
- Met Otis en Marvin is de soul al goed vertegenwoordigd, maar om dit nummer kan niemand eigenlijk heen. Ten eerste omdat Sam Cooke misschien wel de mooiste soulstem ooit had, maar vooral vanwege de kracht en de emotionele lading van dit nummer. In een tijd dat het nog verre van vanzelfsprekend was dat zwarten dezelfde rechten zouden krijgen als blanken, is dit een zwaarbeladen aanklacht tegen het systeem en een notie van hoop ineen. Niemand die dit met zoveel passie kan brengen als Sam Cooke. Niet voor niets gebruikte Obama dit in zijn campagne.

Joy Division - Love Will Tear Us Apart
- Om een of andere reden denk ik, dat als ik dit nummer niet nomineer, het voorlopig ook niet genomineerd zou worden. Omdat Joy Division-liefhebbers dit nummer vaak niet hun beste vinden en niet-liefhebbers de invloed van Joy Division marginaliseren. Ik behoor tot de eerste groep en ook ik heb andere favorieten dan LWTUA, maar daar gaat dit topic niet om. Ik vind Love Will Tear Us Apart een nummer dat niet alleen het oeuvre van Joy Division, maar ook het hele postpunk-genre ontstijgt. Natuurlijk vormde VU de eerste basis voor de alternatieve rock, maar dit nummer is een soort van blauwdruk voor alternatieve rocknummers in de decennia daarna gebleken.

The White Stripes - Seven Nation Army
- The White Stripes klinken natuurlijk helemaal niet 'anders', maar dat boeit niet als je de grootste popklassieker van de afgelopen 15 jaar schrijft en misschien wel het meest herkenbare deuntje van heel de wereld. Rop had het over muziek en het gevoel ergens bij te horen. Dat draagt dit nummer misschien nog wel meer uit dan Wonderwall. Niet voor niets scanderen hele voetbalstadions dit nummer. En The White Stripes zijn invloedrijker dan je misschien denkt. Hoeveel bands in vergelijkbare setups hebben we na hen wel niet gehad (Death From Above 1979, Blood Red Shoes, the Black Keys etc.)

Burial - Archangel
- In de huidige lijst is de elektronische muziek van afgelopen 25 jaar compleet afwezig. Geheel onterecht, want juist in de elektronische muziek is heel veel gebeurd in deze periode. De dancemuziek is volwassen geworden, maar die is met I Feel Love en Strings of Life al goed vertegenwoordigd. Ook de serieuzere elektronische muziek is allerlei kanten op ontwikkeld: IDM, ambient, industrial, etc. Het is erg moeilijk om daar één vertegenwoordigend nummer voor te kiezen, ik heb gespeeld met de gedachte om Aphex Twin's Windowlicker te nomineren, ware het niet dat die waarschijnlijk door de eerste beste elektrofoob eruit geflikkerd wordt. Daarom heb gekozen om een vrij recente ontwikkeling in de electronic te laten vertegenwoordigen: de dubstep.

Voordat we gaan verzanden in een eindeloze 'dubstep is niet nieuw!'-discussie, wil allereerst duidelijk maken dat het niet de enige reden is om Burial te nomineren. Want hoewel de elementen van de dubstep (diepe bassen, tempowisselingen, sampling) niet nieuw zijn, vind ik de manier waarop ze gecombineerd zijn wel vernieuwend en zeker de manier waarop Burial deze ultieme dansmuziek omzet in luistermuziek is erg knap. Bovenal is de dubstep in een paar jaar ontwikkeld van een Brits undergroundgebeuren tot een wereldwijde mainstreamhype. Niet alleen artiesten als Skrillex en Nero zijn ware popsterren met een op dubstep gebaseerde muziekstijl, ook in de 'serieuze' popmuziek is de invloed duidelijk merkbaar, van Muse tot the xx. Deze invloed zal alleen nog maar groter worden en ik kies Burial als vertegenwoordiger daarvan, omdat hij als een van de allereersten van dubstep popmuziek maakte en sowieso als eerste daarmee boven de radar van de muziekkritiek kwam. Qua nummer heb ik gekozen voor het nummer dat zowel op Last.fm als MuMe als populairste genoemd wordt.

En de lijst dan:

Metallica - One

Bessie Smith – Nobody Knows You When You’re Down and Out
Bob Dylan – Subterranean Homesick Blues
Burial - Archangel
Chuck Berry - Maybellene
Hank Williams – Honky Tonk Blues
Joy Division - Love Will Tear Us Apart
Lonnie Donegan – Puttin on the Style
Kraftwerk - The Robots
MC5 – Kick Out the Jams
Miles Davis - So What
New Order - Blue Monday
Oasis - Wonderwall
Pete Seeger – Turn Turn Turn
Pixies - Debaser
Prince - When Doves Cry
Ramones - Blitzkrieg Bop
Robert Johnson – Cross Road Blues
Sam Cooke - A Change Is Gonna Coma
The Beatles - A Day in the Life
The White Stripes - Seven Nation Army

En door wie is Titmeister gevraagd?

Oldfart schreef:
En door wie is Titmeister gevraagd?

Door L_T_B dus, dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch En ik ga Lukas vragen voor de volgende bijdrage.

dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch
...oh jee, een kruidje roer me niet

Volgens mij is iemand jaloers...

Oldfart schreef:
(quote)
...oh jee, een kruidje roer me niet

Je stelt een vraag die of dom (want Sandokan-veld is nog niet geweest, dus was L_T_B de enige mogelijke optie om mij aan te wijzen) of insinuerend (dat ik gewoon maar hier wat neerplemp, zonder gevraagd te zijn) is en dus in beide gevallen overbodig is. Ik ga voor het gemak maar uit van het eerste, dus dan ben ik een kruidje-roer-me-niet?

Titmeister schreef:
- Heeft niks in de lijst te zoeken. Er zijn al redelijk wat vertegenwoordigers van de hardere muziek aanwezig, maar bovenal is dit nummer volgens alleen populair in Nederland. Kijk maar op Last.fm, daar staat dit nummer pas 12e in de meest gespeelde lijst. Mocht iemand een AC/DC-nummer toe willen voegen, lijkt mij eerder Thunderstruck, Highway to Hell of Back in Black op zn plaats.

Whole Lotta Rosie is toch wel het nummer waarmee AC/DC wereldwijd bekend is geworden en het klinkt harder en ruiger dan de drie andere AC/DC-nummers en ook de meeste hardrock en punk anno 1977 (toen het nummer werd uitgebracht). Met jou toevoegingen ben ik het dan weer helemaal eens.

Ik zag gisterenavond laat pas dat mijn naam hier werd genoemd, mag ik er vanuit gaan dat ik aan de beurt ben? Ben nog niet echt formeel gevraagd Had even gekeken welke toevoegingen ik wilde doen en welke verwijderingen, alleen maait Titmeister een beetje het gras voor mijn voeten weg met één gelijke toevoeging en drie dezelfde verwijderingen

Het wordt wel vanavond laat voordat ik mijn stuk kan plaatsen i.v.m. het goede oude 'ik heb een baan'-gedoe.

EDIT: ik zou Whole Lotta Rosie ook hebben verwijderd trouwens. Supergaaf nummer, en natuurlijk is het wel van invloed geweest op de ontwikkeling van de rock, maar dat geldt ook voor minstens dertig andere nummers in de lijst, en als je ergens de grens moet trekken vind ik dit één van de minder essentiële noteringen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:09 uur

geplaatst: vandaag om 21:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.