Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)
zoeken in:
0
geplaatst: 29 september 2014, 20:27 uur
Poeha had Unplugged van Nirvana ook genomineerd (merk ik nu), ik heb hem vervangen door Arno (hoort ook in de finale thuis).
0
geplaatst: 29 september 2014, 20:31 uur
Als ik het goed heb, ontbreekt enkel nog het lijstje van johan de witt.
0
geplaatst: 29 september 2014, 22:02 uur
Oke, wilde eigenlijk mijn rijtje deelnemers afmaken vanavond en morgen, maar de tijd haalt me in. Maar goed, bijna alle albums die ik mooi vond zijn door (en vier van mijn nominaties, ook fijn).
Hier dan mijn zestal om het geheel te completeren:
Grace - Jeff Buckley
*Bee Thousand - Guided by Voices
*Coming Up - Suede
*Crooked Rain, Crooked Rain - Pavement
*Against Perfection - Adorable
*Tindersticks (II) - Tindersticks
Jammer van Spiritualized, Morphine en Mazzy Star, die haalden het net niet.
Hier dan mijn zestal om het geheel te completeren:
Grace - Jeff Buckley
*Bee Thousand - Guided by Voices
*Coming Up - Suede
*Crooked Rain, Crooked Rain - Pavement
*Against Perfection - Adorable
*Tindersticks (II) - Tindersticks
Jammer van Spiritualized, Morphine en Mazzy Star, die haalden het net niet.
0
geplaatst: 30 september 2014, 19:24 uur
CLASSIC ALBUMS editie 1993-1996
Stel je eigen top 12 samen uit onderstaande lijst.
Schrijf er telkens bij waarom je voor dit of dat album ging.
Tijdens de presentatie illustreer ik dan met jullie quotes.
Deadline: graag maandag 7 oktober, aangezien dinsdagavond voor mij moeilijker is.
FINALE
het beste uit de nominaties
* A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
* Adorable - Against Perfection (1993)
* Arno - Idiots Savants (1993)
* Blur - Parklife (1994)
* Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
* dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
* DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
* George Michael - Older (1996)
* Guided by Voices - Bee Thousand (1994)
* James - Laid (1993)
* Kula Shaker - K (1996)
* Lambchop - How I Quit Smoking (1996)
* Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (1993)
* Mobb Deep - The Infamous (1995)
* Morrissey - Vauxhall and I (1994)
* Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
* Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
* Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994)
* Pet Shop Boys - Very (1993)
* R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
* Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
* Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)
* Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
* Suede - Coming Up (1996)
* Suede - Dog Man Star (1994)
* Suede - Suede (1993)
* The Jayhawks - Tomorrow the Green Grass (1995)
* The Magnetic Fields - Get Lost (1995)
* The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
* Tindersticks - Tindersticks (1995)
* Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
En opvallend genoeg bijna de volledige startlijst:
16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
2Pac - All Eyez on Me (1996)
Alanis Morissette - Jagged Little Pill (1995)
Beck - Odelay (1996)
Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Björk - Debut (1993)
Counting Crows - August and Everything After (1993)
dEUS - Worst Case Scenario (1994)
Eels - Beautiful Freak (1996)
GZA - Liquid Swords (1995)
Jeff Buckley - Grace (1994)
Live - Throwing Copper (1994)
Nas - Illmatic (1994)
Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
Oasis - Definitely Maybe (1994)
Pearl Jam - Vs. (1993)
Portishead - Dummy (1994)
Pulp - Different Class (1995)
Radiohead - The Bends (1995)
The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
Tool - Ænima (1996)
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
Stel je eigen top 12 samen uit onderstaande lijst.
Schrijf er telkens bij waarom je voor dit of dat album ging.
Tijdens de presentatie illustreer ik dan met jullie quotes.
Deadline: graag maandag 7 oktober, aangezien dinsdagavond voor mij moeilijker is.
FINALE
het beste uit de nominaties
* A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
* Adorable - Against Perfection (1993)
* Arno - Idiots Savants (1993)
* Blur - Parklife (1994)
* Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
* dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
* DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
* George Michael - Older (1996)
* Guided by Voices - Bee Thousand (1994)
* James - Laid (1993)
* Kula Shaker - K (1996)
* Lambchop - How I Quit Smoking (1996)
* Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (1993)
* Mobb Deep - The Infamous (1995)
* Morrissey - Vauxhall and I (1994)
* Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
* Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
* Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain (1994)
* Pet Shop Boys - Very (1993)
* R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
* Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
* Sparklehorse - Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)
* Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
* Suede - Coming Up (1996)
* Suede - Dog Man Star (1994)
* Suede - Suede (1993)
* The Jayhawks - Tomorrow the Green Grass (1995)
* The Magnetic Fields - Get Lost (1995)
* The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
* Tindersticks - Tindersticks (1995)
* Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
En opvallend genoeg bijna de volledige startlijst:
16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
2Pac - All Eyez on Me (1996)
Beck - Odelay (1996)
Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Björk - Debut (1993)
Counting Crows - August and Everything After (1993)
dEUS - Worst Case Scenario (1994)
GZA - Liquid Swords (1995)
Jeff Buckley - Grace (1994)
Live - Throwing Copper (1994)
Nas - Illmatic (1994)
Pearl Jam - Vs. (1993)
Radiohead - The Bends (1995)
The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
Tool - Ænima (1996)
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers) (1993)
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 4 oktober 2014, 17:07 uur
01 Nirvana - MTV Unplugged in New York (1994)
Zoals ik al eerder aanhaalde ben ik geen grote Nirvana fan, maar dit album doet me wat. Heerlijk gezongen, vol met gevoel, en altijd ondersteund via de beelden die toendertijd veelvuldig via MTV binnenkwamen. Tijdloos
02 Live - Throwing Copper (1994)
Misschien verrassend deze op 2, maar dit is gewoon een heel goed album. Opvolger Secret Samadhi met topnummer Ghost vond ik zelfs nog iets sterker, maar ook op dit album klopt het gewoon. Lightning Crashes, ik kende toen niemand die dit niet mooi vond. Ook gaaf, het minder bekende All over You en The Dam at Otter Creek.
03 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
Over drama in de muziek gesproken, hoe mooi wil je dit hebben? Zoals op dit debuut toch zeker.
Eugene kruipt hier in je ziel , met altijd die prachtige banjo erbij.
04 Tool - Ænima (1996)
Over naar wat stevigers, want ook dit is magnefiek, accorden vliegen links en rechts, er gebeurt wat op dit album, en dat blijft zo voortduren. Heel knap gemaakt en nog steeds een album dat de tands des tijds zal overleven.
05 Radiohead - The Bends (1995)
Plaat met briljante nummers, iets meer rock dan de voorganger en erg vooruitwerkend naar wat later ging komen. Fake Plastic Trees, Street Spirit dit zijn toch briljante nummers van een briljante band die nu hun status als topband al verzekerde.
06 Adorable - Against Perfection (1993)
Ja dan de eigen nominatie van deze aanstekelijke britpoppers. Pas later ontdekt maar beter laat dan nooit.
07 Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
Altijd een zwak voor dit duo, dat hier meer in de oosterse hoek zat. Blijft prachtig die zang van Lisa en Brendon.
Samen met het prachtige muziektapijt wat er doorheen ligt.
08 Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
O dit was waanzinnig toendertijd, Wat een pokkeherrie en subtiele nummers door elkaar.
En dat ik wakker was na dit album.
09 Pulp - Different Class (1995)
Hun beste plaat met hun beste hits, Jarvis heeft een pracht stem, en die komt op dit album het best naar voren. Klassieker en terecht.
10 R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
E-Bow is mijn favoriete plaat van R.E.M. Ligt ook een beetje aan Patti Smith. Dit album in zijn geheel komt niet bij Green in de buurt maar is wel het album uit hun latere periode dat mij het meest aanspreekt.
11 Eels - Beautiful Freak (1996)
Ook vreemd toen deze “band. Getipt destijds door een collega. Prachtige songs die op een nieuwe manier werden gebracht. Op de Eels manier dus.
12 James - Laid (1993)
Ook pas later ontdekt, kende ook alleen Sit Down en Come Home van Gold Mother. Maar dit album is als geheel veel sterker. Mooie afsluiter van een mooi rijtje.
Zoals ik al eerder aanhaalde ben ik geen grote Nirvana fan, maar dit album doet me wat. Heerlijk gezongen, vol met gevoel, en altijd ondersteund via de beelden die toendertijd veelvuldig via MTV binnenkwamen. Tijdloos
02 Live - Throwing Copper (1994)
Misschien verrassend deze op 2, maar dit is gewoon een heel goed album. Opvolger Secret Samadhi met topnummer Ghost vond ik zelfs nog iets sterker, maar ook op dit album klopt het gewoon. Lightning Crashes, ik kende toen niemand die dit niet mooi vond. Ook gaaf, het minder bekende All over You en The Dam at Otter Creek.
03 16 Horsepower - Sackcloth 'N' Ashes (1996)
Over drama in de muziek gesproken, hoe mooi wil je dit hebben? Zoals op dit debuut toch zeker.
Eugene kruipt hier in je ziel , met altijd die prachtige banjo erbij.
04 Tool - Ænima (1996)
Over naar wat stevigers, want ook dit is magnefiek, accorden vliegen links en rechts, er gebeurt wat op dit album, en dat blijft zo voortduren. Heel knap gemaakt en nog steeds een album dat de tands des tijds zal overleven.
05 Radiohead - The Bends (1995)
Plaat met briljante nummers, iets meer rock dan de voorganger en erg vooruitwerkend naar wat later ging komen. Fake Plastic Trees, Street Spirit dit zijn toch briljante nummers van een briljante band die nu hun status als topband al verzekerde.
06 Adorable - Against Perfection (1993)
Ja dan de eigen nominatie van deze aanstekelijke britpoppers. Pas later ontdekt maar beter laat dan nooit.
07 Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
Altijd een zwak voor dit duo, dat hier meer in de oosterse hoek zat. Blijft prachtig die zang van Lisa en Brendon.
Samen met het prachtige muziektapijt wat er doorheen ligt.
08 Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
O dit was waanzinnig toendertijd, Wat een pokkeherrie en subtiele nummers door elkaar.
En dat ik wakker was na dit album.
09 Pulp - Different Class (1995)
Hun beste plaat met hun beste hits, Jarvis heeft een pracht stem, en die komt op dit album het best naar voren. Klassieker en terecht.
10 R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
E-Bow is mijn favoriete plaat van R.E.M. Ligt ook een beetje aan Patti Smith. Dit album in zijn geheel komt niet bij Green in de buurt maar is wel het album uit hun latere periode dat mij het meest aanspreekt.
11 Eels - Beautiful Freak (1996)
Ook vreemd toen deze “band. Getipt destijds door een collega. Prachtige songs die op een nieuwe manier werden gebracht. Op de Eels manier dus.
12 James - Laid (1993)
Ook pas later ontdekt, kende ook alleen Sit Down en Come Home van Gold Mother. Maar dit album is als geheel veel sterker. Mooie afsluiter van een mooi rijtje.
0
geplaatst: 4 oktober 2014, 17:16 uur
Mooie top-12, ik denk dat ik wel met 3 of 4 albums overlap.
The Scientist kwam toch echt een decennium later, en ook nog van een andere band
DjFrankie schreef:
Fake Plastic Trees, The Scientist dit zijn toch briljante nummers van een briljante band die nu hun status als topband al verzekerde.
Fake Plastic Trees, The Scientist dit zijn toch briljante nummers van een briljante band die nu hun status als topband al verzekerde.
The Scientist kwam toch echt een decennium later, en ook nog van een andere band

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 4 oktober 2014, 17:19 uur
johan de witt schreef:
(quote)
Street Spirit bedoelde ik ook ik haal die wel vaker door elkaar

0
geplaatst: 4 oktober 2014, 17:43 uur
Met de opvolger van Throwing Copper bedoel je Secret Samadhi neem ik aan? 

0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 4 oktober 2014, 18:33 uur
Ik ben lekker bezig, ja Ghost is daarop mijn topfavoriet
0
geplaatst: 4 oktober 2014, 18:35 uur
Live heeft toch geen album dat Ghost heet? Of bedoel je het anders? Zelf ben ik na Secret Samadhi compleet afgehaakt.
0
geplaatst: 4 oktober 2014, 20:42 uur
01. Pulp - Different Class (1995)
De nummer 1 kon er maar eentje zijn, want dit is mijn favoriete album aller tijden. Het hoe en waarom heb ik al eens in het topic Essentiele Albums voor je Muzikale Reis beschreven.
02. Radiohead - The Bends (1995)
De nummers 2 is een stuk lastiger te bepalen, want er zit maar weinig verschil in kwaliteit tussen mijn nummer 2 t/m 8. Nummer 2 en 3 komen dan toch bovendrijven, omdat ik ze toen direct al stuk heb gedraaid. Met name The Bends, dat ik vrijwel direct bij release leende bij de bieb, op tape zette en jarenlang grijs draaide.
03. Suede - Dog Man Star (1994)
Ook Dog Man Star leende ik bij de bieb en betoverde me al snel. Voor mij is de top 3 op die manier onlosmakelijk met elkaar verbonden en eigenlijk hoort Manics' The Holy Bible er ook nog bij, maar die zit niet in de finale.
04. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
Een album dat jaren later pas boven kwam drijven. Mijn eerste Underworld was het album hierna. In 1994 stonden ze in Paradiso en 2015 weer, om dit album integraal te spelen. Ik ben erbij en ik ben zeer benieuwd.
05. Björk - Debut (1993)
Ik kan me wel herinneren dat een klasgenoot dit destijds opzetten tijdens de tekenlessen waarbij we eigen muziek mochten draaien. Toen vond ik het nog te artyfarty, maar al vrij snel begreep ik het wat beter en anno nu zie ik dit toch wel als een van de beste debuutalbums uit de jaren '90.
06. dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
Met Pocket Revolution toch het beste wat ze gedaan hebben wat mij betreft. Net iets meer branie en gekte dan het debuut en minder vergankelijke nummers dan The Ideal Crash. Ritaaaa Hay! Worth!
07. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
Een band die ik een jaar of 10 geleden pas ben beginnen te ontdekken, maar dan ben je er nog niet met Stereolab, want die hebben een fors oeuvre opgebouwd waarbinnen de EPs net zo belangrijk zijn als de albums.
08. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Misschien wel mijn meest gedraaide artiest uit de jaren '90 van de laatste 10 jaar en dat ligt met name aan albums als deze. De beste Britse band van de laatste jaren van de 00s.
09. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
10. The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
In het midden van de jaren '90 zelf was dit toch wel mijn favoriete band, maar anno nu luister ik er lang niet zo veel meer naar als naar de platen hierboven. Vandaar een lage positie. Over Mellon Collie schreef ik eens een stuk in dit topic.
11. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
12. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
De nummer 1 kon er maar eentje zijn, want dit is mijn favoriete album aller tijden. Het hoe en waarom heb ik al eens in het topic Essentiele Albums voor je Muzikale Reis beschreven.
02. Radiohead - The Bends (1995)
De nummers 2 is een stuk lastiger te bepalen, want er zit maar weinig verschil in kwaliteit tussen mijn nummer 2 t/m 8. Nummer 2 en 3 komen dan toch bovendrijven, omdat ik ze toen direct al stuk heb gedraaid. Met name The Bends, dat ik vrijwel direct bij release leende bij de bieb, op tape zette en jarenlang grijs draaide.
03. Suede - Dog Man Star (1994)
Ook Dog Man Star leende ik bij de bieb en betoverde me al snel. Voor mij is de top 3 op die manier onlosmakelijk met elkaar verbonden en eigenlijk hoort Manics' The Holy Bible er ook nog bij, maar die zit niet in de finale.
04. Underworld - Dubnobasswithmyheadman (1994)
Een album dat jaren later pas boven kwam drijven. Mijn eerste Underworld was het album hierna. In 1994 stonden ze in Paradiso en 2015 weer, om dit album integraal te spelen. Ik ben erbij en ik ben zeer benieuwd.
05. Björk - Debut (1993)
Ik kan me wel herinneren dat een klasgenoot dit destijds opzetten tijdens de tekenlessen waarbij we eigen muziek mochten draaien. Toen vond ik het nog te artyfarty, maar al vrij snel begreep ik het wat beter en anno nu zie ik dit toch wel als een van de beste debuutalbums uit de jaren '90.
06. dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
Met Pocket Revolution toch het beste wat ze gedaan hebben wat mij betreft. Net iets meer branie en gekte dan het debuut en minder vergankelijke nummers dan The Ideal Crash. Ritaaaa Hay! Worth!
07. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
Een band die ik een jaar of 10 geleden pas ben beginnen te ontdekken, maar dan ben je er nog niet met Stereolab, want die hebben een fors oeuvre opgebouwd waarbinnen de EPs net zo belangrijk zijn als de albums.
08. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Misschien wel mijn meest gedraaide artiest uit de jaren '90 van de laatste 10 jaar en dat ligt met name aan albums als deze. De beste Britse band van de laatste jaren van de 00s.
09. The Smashing Pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness (1995)
10. The Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
In het midden van de jaren '90 zelf was dit toch wel mijn favoriete band, maar anno nu luister ik er lang niet zo veel meer naar als naar de platen hierboven. Vandaar een lage positie. Over Mellon Collie schreef ik eens een stuk in dit topic.
11. DJ Shadow - Endtroducing..... (1996)
12. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 13:24 uur
1. Suede - Dog Man Star (1994)
Vlak voor het uitkomen van Dog Man Star verliet gitarist Bernard Butler de band en de band werd in 1994 ook nog eens voorbij gestreefd door Oasis en Blur qua populariteit, dus de verwachtingen voor deze plaat waren erg laag, bij pers en publiek. Maar uiteindelijk bleek het nog beter dan het debuut. Een echt album ook, met een prachtige begintrack (Introducing the Band) en een fantastisch slot (Still Life), met tussendoor hoogtepunt na hoogtepunt.
2. Morrissey - Vauxhall and I (1994)
Morrissey vierde solo-album vind ik nog altijd zijn beste. Het door Steve Lillywhite geproduceerde album leverde zijn grootste hitsingle op (The More You Ignore Me...) en bevat de meeste solo-klassiekers. Ook hier is sprake van een echt 'album', de rode draad in deze lijst, en hoewel de songs ook op zichzelf van constant hoog niveau zijn, versterken ze elkaar in deze volgorde alleen maar.
3. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Tigermilk haalde het niet, anders had die ook een goede kans op de top-3 gemaakt, maar Sinister is zeker zo mooi. Het is moeilijk voor te stellen hoe uniek B&S wel waren in 1996. Op het hoogtepunt van de commerciele Britpop was dit echt een soort tegenbeweging, back to basics.
En de songs zijn bijna zonder uitzondering wonderschoon en behoren tot hun allerbeste.
4. Pulp - Different Class (1995)
Pulp's finest hour. His 'n Hers vond , en vind, ik ook al geweldig, maar hier komt alles samen.
Met natuurlijk de ultieme Britpop-single (Common People) - de andere drie singles zijn trouwens ook geweldig - en misschien wel hun beste albumtrack, I Spy.
5. The Magnetic Fields - Get Lost (1995)
Een album, en band, die ik pas de laatste 10 jaar heb leren kennen. Dit is mijn favoriete album van ze. Een totaal eigen geluid, en 13 nummers van een minuut of 3 die zonder uitzondering weten te ontroeren of verbazen, daar hou ik van.
6. Suede - Suede (1993)
Ook de eerste plaat van Suede mag hier niet ontbreken. Vier superieure singles (met geweldige b-sides trouwens), en ook prachtige albumtracks als Pantomime Horse of Sleeping Pills.
7. James - Laid (1993)
Dit door Brain Eno geproduceerde album vind ik hun beste. Er staan misschien 1 of 2 nummers te veel op, maar voor de rest is dit een album dat van begin tot eind weet te boeien.
8. Oasis - Definitely Maybe (1994)
Ook hier 4 geweldige singles, en een paar prachtige albumtracks (R&R-star, Columbia, Slide Away). Luister ik er nu nog veel naar? Nee, dat niet, maar als ik het hoor vind ik het nog altijd erg lekker.
9. Radiohead - The Bends (1995)
Nog niet zo goed als OK Computer, maar toch van begin tot eind sterke songs. Leuk detail hier, het album dat ze constant op hadden staan bij het opnemen van deze plaat, was... de nummer 2 van deze lijst.
10. R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
Een plaat die ik destijds minder kon waarderen dan nu, maar in de loop der jaren is mijn achting voor het albums alleen maar gegroeid. Sowieso hun beste album na AFTP.
11. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
Ik had misschien gekozen voor Tomato Emperor of Mars Audiac, omdat daarop mijn favoriete Stereolab-songs staan, maar dit album luistert als geheel misschien wel het beste weg.
En op dit album hoor ik nog het meest voorloper McCarthy in terug, ook fijn.
12. Lambchop - How I Quit Smoking (1996)
Het mooiste van dit topic is dat je nieuwe albums ontdekt. Bee Thousand vind ik heel goed, maar mijn favoriete ontdekking is toch dit album. 'Tindersticks light' zou je het kunnen noemen, en dat is in dit geval eens een positief bedoelde kwalificatie. Voor de mensen die Tindersticks-albums (en songs) te lang vinden duren is dit een prima alternatief. En inderdaad, het is nog iets beter ook.
Vlak voor het uitkomen van Dog Man Star verliet gitarist Bernard Butler de band en de band werd in 1994 ook nog eens voorbij gestreefd door Oasis en Blur qua populariteit, dus de verwachtingen voor deze plaat waren erg laag, bij pers en publiek. Maar uiteindelijk bleek het nog beter dan het debuut. Een echt album ook, met een prachtige begintrack (Introducing the Band) en een fantastisch slot (Still Life), met tussendoor hoogtepunt na hoogtepunt.
2. Morrissey - Vauxhall and I (1994)
Morrissey vierde solo-album vind ik nog altijd zijn beste. Het door Steve Lillywhite geproduceerde album leverde zijn grootste hitsingle op (The More You Ignore Me...) en bevat de meeste solo-klassiekers. Ook hier is sprake van een echt 'album', de rode draad in deze lijst, en hoewel de songs ook op zichzelf van constant hoog niveau zijn, versterken ze elkaar in deze volgorde alleen maar.
3. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Tigermilk haalde het niet, anders had die ook een goede kans op de top-3 gemaakt, maar Sinister is zeker zo mooi. Het is moeilijk voor te stellen hoe uniek B&S wel waren in 1996. Op het hoogtepunt van de commerciele Britpop was dit echt een soort tegenbeweging, back to basics.
En de songs zijn bijna zonder uitzondering wonderschoon en behoren tot hun allerbeste.
4. Pulp - Different Class (1995)
Pulp's finest hour. His 'n Hers vond , en vind, ik ook al geweldig, maar hier komt alles samen.
Met natuurlijk de ultieme Britpop-single (Common People) - de andere drie singles zijn trouwens ook geweldig - en misschien wel hun beste albumtrack, I Spy.
5. The Magnetic Fields - Get Lost (1995)
Een album, en band, die ik pas de laatste 10 jaar heb leren kennen. Dit is mijn favoriete album van ze. Een totaal eigen geluid, en 13 nummers van een minuut of 3 die zonder uitzondering weten te ontroeren of verbazen, daar hou ik van.
6. Suede - Suede (1993)
Ook de eerste plaat van Suede mag hier niet ontbreken. Vier superieure singles (met geweldige b-sides trouwens), en ook prachtige albumtracks als Pantomime Horse of Sleeping Pills.
7. James - Laid (1993)
Dit door Brain Eno geproduceerde album vind ik hun beste. Er staan misschien 1 of 2 nummers te veel op, maar voor de rest is dit een album dat van begin tot eind weet te boeien.
8. Oasis - Definitely Maybe (1994)
Ook hier 4 geweldige singles, en een paar prachtige albumtracks (R&R-star, Columbia, Slide Away). Luister ik er nu nog veel naar? Nee, dat niet, maar als ik het hoor vind ik het nog altijd erg lekker.
9. Radiohead - The Bends (1995)
Nog niet zo goed als OK Computer, maar toch van begin tot eind sterke songs. Leuk detail hier, het album dat ze constant op hadden staan bij het opnemen van deze plaat, was... de nummer 2 van deze lijst.
10. R.E.M. - New Adventures in Hi-fi (1996)
Een plaat die ik destijds minder kon waarderen dan nu, maar in de loop der jaren is mijn achting voor het albums alleen maar gegroeid. Sowieso hun beste album na AFTP.
11. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements (1993)
Ik had misschien gekozen voor Tomato Emperor of Mars Audiac, omdat daarop mijn favoriete Stereolab-songs staan, maar dit album luistert als geheel misschien wel het beste weg.
En op dit album hoor ik nog het meest voorloper McCarthy in terug, ook fijn.
12. Lambchop - How I Quit Smoking (1996)
Het mooiste van dit topic is dat je nieuwe albums ontdekt. Bee Thousand vind ik heel goed, maar mijn favoriete ontdekking is toch dit album. 'Tindersticks light' zou je het kunnen noemen, en dat is in dit geval eens een positief bedoelde kwalificatie. Voor de mensen die Tindersticks-albums (en songs) te lang vinden duren is dit een prima alternatief. En inderdaad, het is nog iets beter ook.
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 15:00 uur
1. Guided by Voices - Bee Thousand
Doe mij mijn platen maar gemankeerd, rommelig, aperfect, kapot. 9 van de 10 keer blijkt dat voor een veel langere levensvatbaarheid te hebben dan de perfect geproduceerde en gestructureerde platen. Bee Thousand is een schoolvoorbeeld van zo'n plaat. Één van de hoogtepunten uit de jaren '90, blijft bij elke luisterbeurt verbazen, verveeld nooit.
2. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
Slanted and Enchanted was al één van de beste en meest opvallende debuutplaten van het decennium, maar op opvolger Crooked Rain Crooked Rain wordt alle potentie ten volle benut. Melodie en stekeligheid zitten elkaar niet meer in het vaarwater maar vormen één organisch geheel. De beste plaat van Pavement.
3. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements
Bubbelende synths en motorik-ritmes, het handelsmerk van Stereolab. Engelse band met lange adem. Later werd het me allemaal wat te loungy, maar op Transient mogen de gitaren nog gieren en de synths nog scheuren. Check vooral het 18 minuten durende Jenny Ondioline, dat nog wel een haf uurtje langer had mogen duren.
4. The Smashing Pumpkins - Siamese Dream
Het tweede en laatste écht goede album van de Pompoentjes (Gish schat ik persoonlijk nog hoger in). Vol zelfvertrouwen wordt de plaat volgestopt met riffs, dynamiek en geweldige melodiën. Hierna werd het van alles té: te lange platen, te veel pretentie, drugs, ruzie.
4. Adorable - Against Perfection
Arrogante Engelse bands, normaal heb ik een hekel aan maar Adorable komt er mee weg. Vooral door de geweldige single Homeboy. De hoge notering heeft ook wel te maken met jeugdsentiment, maar ach.
5. DJ Shadow - Endtroducing.....
Zompig, duister, urban jungle, sfeer, duistere stegen, spiegelende gebouwen, spionnen, achtervolgingen.
6. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister
Tintelfris debuutplaatje van een band die tot dan toe heel geheimzinnig deed. Bel en Sebas liggen amper nog op de draaitafel in casa d'itchy, maar elk nummer kan ik zo zingen als het moet.
7. Portishead - Dummy
Portishead en Massive Attack waren de Beatles & Stones van de triphop. Ik was voor Portishead.
8. R.E.M. - New Adventures in Hi-fi
Deze plaat heb ik onlangs pas ontdekt maar is uitgegroeid tot mijn favoriete R.E.M.-plaat. Geen idee waarom ik juist deze plaat zo lang heb laten liggen, maar alle facetten van de band komen hier goed naar voren.
---> onderstaande platen vind ik niet slecht, maar ook geen meesterwerk. Om de top-12 mee aan te vullen <---
9. dEUS - In a Bar, Under the Sea
De eerste twee platen van dEUS vind ik duidelijk het sterkst. Deze prefereer ik licht boven WCS.
10. Morrissey - Vauxhall and I
Mijn favo Mo-nummer staat hierop: Why Don't You Find Out For Yourself.
11. Nirvana - MTV Unplugged in New York
De beste Nirvana-plaat is natuurlijk In Utero. Nirvana Unplugged hoeft van mij niet zo, en al die covers ook niet, maar de kwaliteit van de nummers staat buiten kijf. Ook denk ik dat Kurt nog tot veel in staat zou zijn geweest. God, waarom kon het niet Eddie Vedder zijn?
Doe mij mijn platen maar gemankeerd, rommelig, aperfect, kapot. 9 van de 10 keer blijkt dat voor een veel langere levensvatbaarheid te hebben dan de perfect geproduceerde en gestructureerde platen. Bee Thousand is een schoolvoorbeeld van zo'n plaat. Één van de hoogtepunten uit de jaren '90, blijft bij elke luisterbeurt verbazen, verveeld nooit.
2. Pavement - Crooked Rain, Crooked Rain
Slanted and Enchanted was al één van de beste en meest opvallende debuutplaten van het decennium, maar op opvolger Crooked Rain Crooked Rain wordt alle potentie ten volle benut. Melodie en stekeligheid zitten elkaar niet meer in het vaarwater maar vormen één organisch geheel. De beste plaat van Pavement.
3. Stereolab - Transient Random-Noise Bursts with Announcements
Bubbelende synths en motorik-ritmes, het handelsmerk van Stereolab. Engelse band met lange adem. Later werd het me allemaal wat te loungy, maar op Transient mogen de gitaren nog gieren en de synths nog scheuren. Check vooral het 18 minuten durende Jenny Ondioline, dat nog wel een haf uurtje langer had mogen duren.
4. The Smashing Pumpkins - Siamese Dream
Het tweede en laatste écht goede album van de Pompoentjes (Gish schat ik persoonlijk nog hoger in). Vol zelfvertrouwen wordt de plaat volgestopt met riffs, dynamiek en geweldige melodiën. Hierna werd het van alles té: te lange platen, te veel pretentie, drugs, ruzie.
4. Adorable - Against Perfection
Arrogante Engelse bands, normaal heb ik een hekel aan maar Adorable komt er mee weg. Vooral door de geweldige single Homeboy. De hoge notering heeft ook wel te maken met jeugdsentiment, maar ach.
5. DJ Shadow - Endtroducing.....
Zompig, duister, urban jungle, sfeer, duistere stegen, spiegelende gebouwen, spionnen, achtervolgingen.
6. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister
Tintelfris debuutplaatje van een band die tot dan toe heel geheimzinnig deed. Bel en Sebas liggen amper nog op de draaitafel in casa d'itchy, maar elk nummer kan ik zo zingen als het moet.
7. Portishead - Dummy
Portishead en Massive Attack waren de Beatles & Stones van de triphop. Ik was voor Portishead.
8. R.E.M. - New Adventures in Hi-fi
Deze plaat heb ik onlangs pas ontdekt maar is uitgegroeid tot mijn favoriete R.E.M.-plaat. Geen idee waarom ik juist deze plaat zo lang heb laten liggen, maar alle facetten van de band komen hier goed naar voren.
---> onderstaande platen vind ik niet slecht, maar ook geen meesterwerk. Om de top-12 mee aan te vullen <---
9. dEUS - In a Bar, Under the Sea
De eerste twee platen van dEUS vind ik duidelijk het sterkst. Deze prefereer ik licht boven WCS.
10. Morrissey - Vauxhall and I
Mijn favo Mo-nummer staat hierop: Why Don't You Find Out For Yourself.
11. Nirvana - MTV Unplugged in New York
De beste Nirvana-plaat is natuurlijk In Utero. Nirvana Unplugged hoeft van mij niet zo, en al die covers ook niet, maar de kwaliteit van de nummers staat buiten kijf. Ook denk ik dat Kurt nog tot veel in staat zou zijn geweest. God, waarom kon het niet Eddie Vedder zijn?
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 16:21 uur
Is het erg als mijn top-12 pas rond 0.30 uur komt? Ben nu halverwege met toelichtingen schrijven en ben nu tot 23.30 uur weg.
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 16:35 uur
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 17:54 uur
Het was moeilijk op een top-12 samen te stellen, ik heb heel wat uitstekende (4,5*) albums moeten schrappen.
1. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
Dit vind ik het ultieme Britpopalbum, aanstekelijke Beatles-achtige popsongs voorzien van een stevige gitaarsound. Gevarieerder en muzikaal rijker dan hun debuut dat ik wat te éénvormig vind niettegenstaande de ijzersterke singles. Nadien bleef Oasis teveel in herhaling vallen al was hun laatste album wel uitstekend.
2. - How I Quit Smoking (1996)
1996 vind ik een wat minder albumjaar, dit is het enige album met 5*. Zoals ik eerder zei ingetogen, romantische en dromerige songs van de hoogste plank met veel spanning en sfeer mede door de gepaste (viool)arrangementen.
3. Pulp - Different Class (1995)
Is wat mij betreft even relevant als de Blur- en Oasis-albums. Even geniale als pakkende Britpopsongs met ironische en cynische teksten.
4. Jayhawks - Tomorrow the Green Grass (1995)
Ook een 5*-album voor mij. Fris klinkende countryrock met melodieën, zangharmonieën en gitaarriffs in de beste traditie van The Eagles, Everly Brothers en Neil Young & Crazy Horse en geen enkel minder moment.
5. Radiohead - The Bends (1995)
Het tweede Radiohead-album is volwassener dan het debuut en een voltreffer. Ijzersterke en afwisselende songs en Radiohead zal ons nog meer verrassen.
6. Counting Crows - August & Everything After (1993)
Melancholiek meesterwerk met pakkende songs, dit overweldigend debuut heeft de band lang niet meer kunnen evenaren.
7. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
Gish vind ik al erg sterk maar met dit album brak Smashing Pumpkins terecht door. zeer eigen geluid en schitterende songs. Dynamisch en eigenzinnig met veel spanning.
8. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Tigermilk vind ik vrijwel even goed maar uiteindelijk dit album gekozen. Lonkend naar de jaren '60 pop en hippies, klinkt opmerkelijk fris en relaxt.
9. Jeff Buckley - Grace (1994)
Merkwaardig geen 5*-album in 1994 maar veel 4,5*-albums (liefst 14). Deze man overleed helaas veel te vroeg maar dit album waarmee hij zijn vader Tim naar de kroon steekt mag nooit vergeten worden.
10. dEUS - In a Bar Under the Sea (1996)
Ik twijfelde of ik hun debuut of dit album in de lijst zou opnemen (beiden 4,5*) want dEUS hoort beslist in de lijst. Toch maar dit album opgenomen wegens ietsje consistenter maar ze zijn beiden avontuurlijk en eigenzinnig.
11. Blur - The Great Escape (1994)
Blur hoort ook in de lijst thuis, dit vind ik hun beste album (samen met The Great Escape) in de beste Kinks-traditie. Waar dat Oasis piekte met Morning Glory is het werk van Blur globaal toch consistenter en avontuurlijker.
12. Tindersticks - Tindersticks (1995)
Misschien wat te lang voor sommigen (70 min) maar een even romantisch als donker en meeslepend album.
Morrissey, Nirvana, Suede, Alanis Morissette, Eels en Portishead halen ook 4,5*. Het album van Tool heb ik mij onlangs aangeschaft, dat van The Magnetic Fields is een ontdekking en Stereolab lijkt mij ook interessant.
1. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
Dit vind ik het ultieme Britpopalbum, aanstekelijke Beatles-achtige popsongs voorzien van een stevige gitaarsound. Gevarieerder en muzikaal rijker dan hun debuut dat ik wat te éénvormig vind niettegenstaande de ijzersterke singles. Nadien bleef Oasis teveel in herhaling vallen al was hun laatste album wel uitstekend.
2. - How I Quit Smoking (1996)
1996 vind ik een wat minder albumjaar, dit is het enige album met 5*. Zoals ik eerder zei ingetogen, romantische en dromerige songs van de hoogste plank met veel spanning en sfeer mede door de gepaste (viool)arrangementen.
3. Pulp - Different Class (1995)
Is wat mij betreft even relevant als de Blur- en Oasis-albums. Even geniale als pakkende Britpopsongs met ironische en cynische teksten.
4. Jayhawks - Tomorrow the Green Grass (1995)
Ook een 5*-album voor mij. Fris klinkende countryrock met melodieën, zangharmonieën en gitaarriffs in de beste traditie van The Eagles, Everly Brothers en Neil Young & Crazy Horse en geen enkel minder moment.
5. Radiohead - The Bends (1995)
Het tweede Radiohead-album is volwassener dan het debuut en een voltreffer. Ijzersterke en afwisselende songs en Radiohead zal ons nog meer verrassen.
6. Counting Crows - August & Everything After (1993)
Melancholiek meesterwerk met pakkende songs, dit overweldigend debuut heeft de band lang niet meer kunnen evenaren.
7. Smashing Pumpkins - Siamese Dream (1993)
Gish vind ik al erg sterk maar met dit album brak Smashing Pumpkins terecht door. zeer eigen geluid en schitterende songs. Dynamisch en eigenzinnig met veel spanning.
8. Belle and Sebastian - If You're Feeling Sinister (1996)
Tigermilk vind ik vrijwel even goed maar uiteindelijk dit album gekozen. Lonkend naar de jaren '60 pop en hippies, klinkt opmerkelijk fris en relaxt.
9. Jeff Buckley - Grace (1994)
Merkwaardig geen 5*-album in 1994 maar veel 4,5*-albums (liefst 14). Deze man overleed helaas veel te vroeg maar dit album waarmee hij zijn vader Tim naar de kroon steekt mag nooit vergeten worden.
10. dEUS - In a Bar Under the Sea (1996)
Ik twijfelde of ik hun debuut of dit album in de lijst zou opnemen (beiden 4,5*) want dEUS hoort beslist in de lijst. Toch maar dit album opgenomen wegens ietsje consistenter maar ze zijn beiden avontuurlijk en eigenzinnig.
11. Blur - The Great Escape (1994)
Blur hoort ook in de lijst thuis, dit vind ik hun beste album (samen met The Great Escape) in de beste Kinks-traditie. Waar dat Oasis piekte met Morning Glory is het werk van Blur globaal toch consistenter en avontuurlijker.
12. Tindersticks - Tindersticks (1995)
Misschien wat te lang voor sommigen (70 min) maar een even romantisch als donker en meeslepend album.
Morrissey, Nirvana, Suede, Alanis Morissette, Eels en Portishead halen ook 4,5*. Het album van Tool heb ik mij onlangs aangeschaft, dat van The Magnetic Fields is een ontdekking en Stereolab lijkt mij ook interessant.
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 18:54 uur
Verdorie ik kan niet aan mijn verplichtingen voldoen. Kom om in het werk en beetje social life dat er is, gaat momenteel even voor arbeidsintensieve topics op MuMe. Wist ik nog niet vantevoren. Kan denk ik nog wel met een lijstje komen, maar toelichtingen gaan lastig worden. Excuses. Balen want dit blijft een super topic.
0
geplaatst: 6 oktober 2014, 18:58 uur
Geen probleem, vrienden, ik red het vandaag ook niet.
Vermoeiende dagen, beetje zwakjes wat gezondheid betreft.
Komt wel weer goed.
Vermoeiende dagen, beetje zwakjes wat gezondheid betreft.
Komt wel weer goed.
0
geplaatst: 7 oktober 2014, 00:53 uur
Heb me er toch maar even voor gezet, om de laatste luisterlinks die nog niet voorbij gekomen waren, te beluisteren. Bij alle nominaties zaten zeker nog een aantal mooie ontdekkingen. Vooral de albums van DJ Shadow / James / Morrissey / Pavement / Stereolab en Underworld. Twee daarvan komen zelfs terug in mijn top 12.
1. Live - Throwing Copper (1994)
2. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (1993)
3. Suede - Coming Up (1996)
4. George Michael - Older (1996)
5. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
6. 2Pac - All Eyez on Me (1996)
7. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
8. Kula Shaker - K (1996)
9. Suede - Dog Man Star (1994)
10. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
11. Morrissey - Vauxhall and I (1994)
12. James - Laid (1993)
1. Live - Throwing Copper (1994)
2. Lenny Kravitz - Are You Gonna Go My Way (1993)
3. Suede - Coming Up (1996)
4. George Michael - Older (1996)
5. Oasis - (What's the Story) Morning Glory? (1995)
6. 2Pac - All Eyez on Me (1996)
7. The Prodigy - Music for the Jilted Generation (1994)
8. Kula Shaker - K (1996)
9. Suede - Dog Man Star (1994)
10. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders (1993)
11. Morrissey - Vauxhall and I (1994)
12. James - Laid (1993)
0
geplaatst: 7 oktober 2014, 01:10 uur
Voor het slapen gaan nog de 12.
Een volgorde en een motivatie volgen later.
Björk - Debut (1993)
Blur - Parklife (1994)
Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
Kula Shaker - K (1996)
Suede - Dog Man Star (1994)
Uiteindelijk toch vooral een britpop lijstje.
Een volgorde en een motivatie volgen later.
Björk - Debut (1993)
Blur - Parklife (1994)
Dead Can Dance - Into the Labyrinth (1993)
dEUS - In a Bar, Under the Sea (1996)
Kula Shaker - K (1996)
Suede - Dog Man Star (1994)
Uiteindelijk toch vooral een britpop lijstje.
0
geplaatst: 7 oktober 2014, 11:59 uur
Ik wacht gewoon rustig af tot de laatste lijst gepost is.
Er is verder geen haast bij, daar ik voorlopig geen nieuwe editie plan.
0
geplaatst: 8 oktober 2014, 15:04 uur
CLASSIC ALBUMS 1993-1996
Eigenlijk beheers ik geen enkele van die albums op en top.
Ze staan (op die van Suede en dEUS na) wel allemaal in mijn platenkast.
Maar ik zou alle albums opnieuw moeten beluisteren om ze ten volle te kunnen waarderen.
Dat gaat mij niet lukken, dus ik moet beslissen op basis van de indruk die ze op mij hebben nagelaten
en op basis van de nummers die ik me wel probleemloos kan herinneren en/of de luisterlinkjes.
De laatste 3 worden dan.
10. dEUS - In a Bar, under the Sea (1996)
Ik schrik er zelf van hoeveel jaren 90 cd's ik ooit nog gehad heb en alweer verkocht heb.
Het moet toch zijn dat het decennium me duidelijk minder dierbaar is dan de 80s, 70s of 60s.
Dit vond ik een bijzonder creatief plaatje van een band waarvan het debuut iets ruwer klinkt.
dEUS - Fell off the Floor, Man
11. Suede - Dog Man Star (1994)
Dit wordt de Suede plaat die ik ga kopen om naast de Singles collectie te bewaren.
Ik heb het gevoel op basis van de luisterlinks dat dit album me het meeste te bieden heeft.
Was lang in dubio of het nu wel deze, dan wel het debuut of de opvolger zou worden.
Suede - Wild Ones
12. Blur - Parklife (1994)
Een band die ik vooral ook hitsingle kwaliteiten toedicht, maar waar je toch ook op album
moeilijk aan voorbij kan. Dan maar voor het commercieel grootste succes van de groep.
De titelsong leek wel regelrecht van een album van The Small Faces geplukt.
Blur - Parklife
Eigenlijk beheers ik geen enkele van die albums op en top.
Ze staan (op die van Suede en dEUS na) wel allemaal in mijn platenkast.
Maar ik zou alle albums opnieuw moeten beluisteren om ze ten volle te kunnen waarderen.
Dat gaat mij niet lukken, dus ik moet beslissen op basis van de indruk die ze op mij hebben nagelaten
en op basis van de nummers die ik me wel probleemloos kan herinneren en/of de luisterlinkjes.
De laatste 3 worden dan.
10. dEUS - In a Bar, under the Sea (1996)
Ik schrik er zelf van hoeveel jaren 90 cd's ik ooit nog gehad heb en alweer verkocht heb.
Het moet toch zijn dat het decennium me duidelijk minder dierbaar is dan de 80s, 70s of 60s.
Dit vond ik een bijzonder creatief plaatje van een band waarvan het debuut iets ruwer klinkt.
dEUS - Fell off the Floor, Man
Dit wordt de Suede plaat die ik ga kopen om naast de Singles collectie te bewaren.
Ik heb het gevoel op basis van de luisterlinks dat dit album me het meeste te bieden heeft.
Was lang in dubio of het nu wel deze, dan wel het debuut of de opvolger zou worden.
Suede - Wild Ones
12. Blur - Parklife (1994)
Een band die ik vooral ook hitsingle kwaliteiten toedicht, maar waar je toch ook op album
moeilijk aan voorbij kan. Dan maar voor het commercieel grootste succes van de groep.
De titelsong leek wel regelrecht van een album van The Small Faces geplukt.
Blur - Parklife
0
geplaatst: 8 oktober 2014, 15:10 uur
dazzler schreef:
Waarom niet gewoon alle drie?

0
geplaatst: 8 oktober 2014, 15:23 uur
Je bedoelt kopen? Neen, als ik van elke groep alle goeie albums zou moeten kopen.
Ik blijf een paar artiesten trouw en van de rest koop ik één of twee classic albums en/of een best of.
* denotes required fields.