MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
Ah, youtube-comments kijk ik meestal niet naar. Maar het ligt dus niet aan mij dat het nummer niet om aan te horen was...

Zephyr
hier baal ik dus vet van ... Deze link van Supertramp had ik zelf helaas niet uitgeluisterd. Maar een andere (studio)versie kon ik niet vinden zo gauw.

En wat doet die afbeelding van de hoes van Floyd - Dark SIde in de clip (bijna op het einde) ?

Mijn excuses voor deze mispeer.

I.i.g. heb ik wel wat geleerd vandaag. Altijd het clippie ff checken ...

Nouja, ik geef hem nog wel een herkansing hoor

Zephyr schreef:
I.i.g. heb ik wel wat geleerd vandaag. Altijd het clippie ff checken ...
Het kan inderdaad wel eens fout gaan, maar normaliter kan je er wel vanuit gaan dat het goed is. Echter is het zeer moeilijk om goede Supertramp-video's op YouTube te vinden (of ook op andere sites, zoals Vimeo). Om de een of andere reden worden die er snel afgehaald. Zelf heb ik er ook wel eens een nummer van Supertramp proberen te uploaden. Een studionummer, If Everyone was Listening, werd er snel afgehaald. Een live-versie, Fool's Overture, had al snel iets van duizend views, maar ik kreeg al snel zo'n claim aan m'n broek..

Het aantal studioversies op YouTube is geloof ik op één hand te tellen.

Mijn versie van A Soapbox Opera heb ik ook bewust op "URL only" gezet: Supertramp - A Soapbox Opera - YouTube

Dit worden mijn 10 suggesties:

ABBA - The Album
Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat Abba voor mij het synoniem is van degelijke, inventieve hitparadepop en dit is is één van hun beste en meest afwisselende albums.

AC/DC - Let There Be Rock
Ik was destijds zowel fan van Abba als AC/DC en sommigen vonden dat vreemd. De AC/DC met Bon Scott als zanger vind ik nog steeds de beste AC/DC: keihard, gevaarlijk, energiek en superstrak zoals het moet zijn.

Bruce Springsteen - The River
Meesterlijk en veelzijdig album van de Boss met zowel stevige rockers als ingetogen songs met veel zeggingskracht.

David Bowie - Low
David Bowie was ook één van mijn jeugdidolen en dit album brengt een perfecte mix van rock met elektronica (met de hulp van Brian Eno).

Dire Straits - Dire Straits
Overweldigend debuut met charmante en relaxte bluesrocksongs en het karakteristieke gitaarwerk van Marc Knopfler. Ik verkies toch het debuut boven het gladdere Brothers in Arms dat door velen als hun hoogtepunt wordt beschouwd.

Gerry Rafferty - City to City
Het enige reguliere album dat ik van deze man bezit maar klasse-album waarmee hij doorbrak. Tijdloze popsongs met folkinslag al heeft hij nadien nog prima albums uitgebracht.

Joy Division - Unknown Pleasures
Closer vind ik een fractie beter maar dit is al een spraakmakend debuut van legendarische postpunkband vooral vanwege de desolate en beklemmende sfeer.

Kraftwerk - Trans Europe Express
1977 werd vaak als het jaar van de doorbraak van de punk beschouwd maar nog belangrijker dat jaar vind ik de doorbraak van de elektronische muziek omdat die - meer dan punk - zijn stempel drukte op de popmuziek in de volgende decennia. Kraftwerk droeg daar veel bij.

Talking Heads - Remain in Light
Zowat het hoogtepunt van Talking Heads (samen met hun voorganger), intelligente dansbare pop met exotische ritmes in new wave-kader.

The Cure - Seventeen Seconds
Samen met Disintegration mijn favoriete Cure-album en zo hoor ik de band het liefst. Sfeervol met uniek geluid, even romantisch als melancholiek meesterwerkje.

Brian Eno - Ambient 1

Baanbrekend album, waarmee Eno toch wel een beetje de ambient voor een groot publiek introduceerde.

Electric Light Orchestra - Out of the Blue

Nichterige pop noemde ik. Dat komt omdat het album voorzien is van de nodige shine en overdreven strijkers. Maar daarachter gaan wel prachtige poopnummers schuil. Een beetje symphonische pop dus, topalbum in ieder geval met een stel klassiekers erop.

Fleetwood Mac - Rumours

Een steengoed popalbum, velen bestempelen dit als hét popalbum zover wil ik niet gaan, maar dit is wel heerlijk popmateriaal.

Gang of Four - Entertainment!

Gang of Four heeft punk, rock en en funk versmolten tot een heerlijke mix op dit album. Vandaag de dag nog steeds heerlijk om op rond te springen.

Joy Division - Closer

Joy Division expres voor het suggestielijstje gebruikt. Allebei de albums behoren tot mijn favorieten. Joy Division en dan vooral Ian Curtis wist met Closer een grote mythe of legende te creëeren, natuurlijk ook door de zelfmoord die erop volgde, maar vooral ook de prachtige breekbare muziek.

Voor Closer maakte Joy Division ook al een meesterwerk, Unknown Pleasures is een geweldig donker postpunk album.

Pink Floyd - Animals

Muziek en de maatschappij versmelten. Dat deed Pink Floyd met zijn albums in deze periode. En hoe! Beide prachtige conceptalbums, al nomineer ik alleen Animals.

The Cure - Seventeen Seconds

The Cure heeft geweldige albums op zijn naam staan. En bovendien met een geheel eigen geluid. Muziek zoals The Cure maakte, is daarna nooit meer op zo'n niveau gemaakt.

The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks

Ook als je dit album niet zo heel speciaal vind, ik vind het niet meer dan een lekker plaatje, dan nog zie ik wel in waarom dit een klassieker is, Johny Rotten was het gezicht van de punk, en dit wel een beetje het album van de punk. (al zijn er betere punkalbums gemaakt)

Young Marble Giants - Colossal Youth

Zeer uniek geluid van deze band, muziek is helemaal tot de basis gebleven en toch is het zeer enrgiek.

Deze wilde ik er ook nog graag in:
The Feelies - Crazy Rhythms
Public Image Ltd. - Metal Box
Suicide - Suicide

ABBA - Super Trouper
Zoals ik al zei misschien nog wel beter dan The Album. Met recht een kwaliteitspopalbum.

AC/DC - Let There Be Rock
Omdat dit album mij liet inzien dat ik na het wat teleurstellende Back in Black niet zo snel op had moeten geven.

Dire Straits - Dire Straits
Dire Straits - Making Movies
Het debuut en de frisse liefdesbetuigingen, wat mij betreft hebben ze geen misstap gemaakt in hun carrière. Allebei geweldig.

Gerry Rafferty - City to City
Classic Rock op z’n hoogtepunt. Uitstekende gitaarspel. Misschien wel de mooiste ontdekking van deze editie.

Een band die ik steeds beter begin te begrijpen. Te groot om te negeren.

Michael Jackson - Off the Wall
Ik kende al een aantal nummers, maar had nog nooit het volledige album gedraaid. Waarom weet ik niet. Het ene nummer swingt nog meer dan het andere.

Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps
Een nummer dat nog meer prachtige nummers bevat dan ik al dacht.

Pink Floyd - Animals
Bij lange na niet zo goed als de twee voorgangers en de opvolger, maar dat zegt veel over die albums. Ook dit album is buitencategorie. Daar ben ik inmiddels ook van overtuigd.

Supertramp - Even in the Quietest Moments 2
Ook Supertrap was een band die een aantal zeer sterke albums in de 70s gemaakt had. Alleen al vanwege het prachtige slotstuk Fool’s Overture noemenswaardig.

Zephyr
chevy93 schreef:
Ook Supertrap was een band ... .

Joh, meen je dat nou ? Nog nooit van gehoord ...

en waar blijft onze moderator nou met zijn 10 aanbevelingen ....

Even niet goed opgelet, Zephyr?
dazzler schreef:
Mijn 10 suggesties.

Of bedoel je Heer Man?

We zullen herman nog een kans geven.
Maar wellicht start de volgende ronde daardoor morgen pas.

Zephyr
wat staat er onder de naam van Herman ?

Had ik dan moeten schrijven : de moderator die meedoet in Classic Albums editie 1977-1980

Okee, misverstand.

Ik word soms ook wel eens de moderator van dit spel genoemd, vandaar ...

Herman heeft een pm gekregen. Ik gun hem nog tijd tot vanavond.

Cheklist

- ArthurDZ *
- chevy93 *
- dazzler *
- herman
- Jester *
- LucM *
- Papartis *
- Snoeperd *
- Zephyr *

Oeps, gistermiddag helemaal niet meer aan gedacht en 's avonds was ik de hort op.
Ik heb al een shortlist in klad, zal zo mijn tiental posten.

Ik houd het kort:

Television - Marquee Moon (1977)
Tijdloze gitaarplaat uit NY. Titelnummer is natuurlijk onovertroffen en bevat misschien wel de mooiste gitaarsolo allertijden.

The Clash - Sandinista! (1980)
Deze heb ik nog niet compleet beluisterd, maar wat ik tot nu toe gehoord hebt klinkt erg goed.

Chic - C'est Chic (1978)
Eerste 5 nummers ken ik nu. Eentje wat saai, vier steengoed. Gek dat ik dit album nooit helemaal beluisterd heb, heb hem nota bene op lp.

XTC - Black Sea (1980)
Ik kwam nooit door een XTC-plaat heen, maar met deze gaat het wel lukken denk ik. De eerste nummers zijn veelbelovend in ieder geval.

Buzzcocks - Another Music in a Different Kitchen (1978)
Punkfavorietje, al zijn er ook krautrockinvloeden. De mannen waren fan van Can. Met name Moving Away From The Pulsebeat is erg goed.

Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model (1978)
Ik heb met Koninginnedag zijn debuut gekocht en wat ik hiervan beluisterd heb, klinkt ook goed. Met name The Beat is echt fantastisch.

The Specials - Specials (1979)
De 2-Tone ska bevalt me meer en meer. Al staat mijn favoriete Specials-nummer (Rat Race) hier niet op.

Met Low die hieronder staat duidelijk het meest gedraaide album van dit tiental. Een aantal zwakke songs worden ruimschoots goedgemaakt door het beste wat de late 70s te bieden hadden (Disorder, Day of the Lords...).

Japan - Gentlemen Take Polaroids
Japan heb ik pas laat ontdekt. Magische muziek. Sluit goed aan op mijn Bowie- en Roxy Music-interesse.

David Bowie - Low
Niet langer mijn Bowie-favoriet denk ik, heb hem laatst ook uit mijn top 10 gehaald. Maar wel een steengoed album.

Even rekenen (want ik zat al op het puntje van mijn stoel) en we kunnen beginnen
aan de volgende ronde. Opvallend dat herman een stuk of vijf platen van de uitsluiting redt.

CLASSIC ALBUMS editie 1977-1980

Deze albums hebben het niet gehaald (sprokkelden geen bonuspunten).

AC/DC - Back in Black 0
Black Devil - Disco Club 0
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town 0
Camel - Rain Dances 0
David Bowie - Heroes 0
Dire Straits - Communiqué 0
Echo & The Bunnymen - Crocodiles 0
Foreigner - Foreigner 0
Frank Zappa - Joe's Garage Act 1 0
Frank Zappa - Sheik Yerbouti 0
Genesis - Wind and Wuthering 0
Jacques Brel - Brel 0
Jeff Wayne - The War of the Worlds 0
Journey - Infinity 0
Keith Jarrett - The Survivor's Suite 0
Mike Oldfield - Incantations 0
Pere Ubu - The Modern Dance 0
Public Image Ltd. - Metal Box 0
The Cure - Three Imaginary Boys 0
The Jam - Setting Sons 0
Toto - Hydra 0
UFO - Lights Out 0
Ultravox - Vienna 0

3de RONDE finale

Stel je top 10 samen uit deze finalelijst.
Vergeet niet om 10 keer de loftrompet boven te halen in een mooie motivering.
Die gebruiken we dan om volgende week dinsdag de top 20 mee voor te stellen.

ABBA - Super Trouper 4
ABBA - The Album 2
AC/DC - Let There Be Rock 4
Billy Joel - The Stranger 4
Bob Marley & The Wailers - Exodus 2
Brian Eno - Ambient 1 2
Bruce Springsteen - The River 4
Buzzcocks - Another Music in a Different Kitchen 2
Chic - C'est Chic 2
David Bowie - Low 6
Dire Straits - Dire Straits 6
Dire Straits - Making Movies 4
Electric Light Orchestra - Out of the Blue 8
Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model 4
Fleetwood Mac - Rumours 12
Gang of Four - Entertainment! 2
Gerry Rafferty - City to City 4
Japan - Gentlemen Take Polaroids 4
Japan - Quiet Life 2
Jean Michel Jarre - Equinoxe 2
Joe Jackson - Look Sharp 2
Jon & Vangelis - Short Stories 2
Joy Division - Closer 8
Joy Division - Unknown Pleasures 8
Kansas - Point of Know Return 2
Kate Bush - The Kick Inside 6
Killing Joke - Killing Joke 2
Kraftwerk - Trans Europe Express 2
Meat Loaf - Bat ouf of Hell 2
Michael Jackson - Off the Wall 4
Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps 2
Pink Floyd - Animals 6
Pink Floyd - The Wall 2
Rainbow - On Stage 2
Rush - A Farewell to Kings 2
Rush - Permanent Waves 2
Styx - The Grand Illusion 2
Suicide - Suicide 2
Supertramp - Breakfast in America 6
Supertramp - Even in the Quietest Moments 6
Talking Heads - Remain in Light 4
Television - Marquee Moon 4
The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card 6
The Clash - London Calling 4
The Clash - Sandinista! 2
The Cure - Seventeen Seconds 4
The Feelies - Crazy Rhythms 2
The Police - Reggatta de Blanc 2
The Pretenders - Pretenders 2
The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks 4
The Specials - Specials 2
U.K. - Danger Money 2
Van Halen - Van Halen 2
Wire - 154 2
XTC - Black Sea 2
Young Marble Giants - Colossal Youth 2

Alle albums hebben bonuspunten kunnen verzamelen in de vorige rondes.
Let op: Killing Joke's album heeft maar 2 bonuspunten, hoewel het twee keer opdook
in de suggestieronde. Reden: ArthurDZ had maar 9 albums genomineerd en dit was zijn 10de.

Dit zijn de 9 spelers die zich engageerden voor deze 3de editie.

- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- herman
- Jester
- LucM
- Papartis
- Snoeperd
- Zephyr

Deadline 3de ronde is dinsdagavond 21 mei om 21.00u, exact één avond
na het optreden van OMD in Brussel, waarvan ik de soundcheck mag bijwonen.

Mijn top 10 van de jaren 1977 t/m 1980

1. Jon & Vangelis - Short Stories

(afbeelding)
Grijs gedraaid dit album. Veel leuke herrineringen aan ook.
Onderstaande quote van Madjac71 geeft precies aan hoe dit album is:
Vangelis is een kei in het neerzetten van sferische stukken rondom pakkende muzikale thema's. Zet daarnaast het eigen stemgeluid van Jon en je hebt een prachtige combinatie.

2. U.K. - Danger Money

(afbeelding)
Superband met een superbezetting. John Wetton, Eddie Jobson, Bill Bruford (t/m 1978) en
Allan Holdsworth (t/m 1978). Rendez Vous 6.02 is de hit van dit album. Ik heb getwijfeld tussen dit album of hun debuut album.
Helaas was het over na dit album voor deze band.

3. Supertramp - Even in the Quietest Moments

(afbeelding)
Dit album ligt mij meer dan Breakfast in America. Met een van de allerbeste nummers van Supertramp: Fool's Overture (zie hieronder)

4.Kansas - Point of Know Return

(afbeelding)
Door het nummer Dust in the WInd in aanraking gekomen met dit album. Ook het eerste album van Kansas dat ik had. Dust in the Wind is niet een typisch Kansas nummer. Heerlijk album.
Door dit album de rest van de Kansas albums ontdekt.

5. Kate Bush - The Kick Inside

(afbeelding)
Wat is dit? Is die stem wel echt? Ja die is echt zo. Dat herinner ik me toen dit album net uit was.
Een dame die ook nog goed kon dansen. Sensationeel album destijds. En waren we toe niet allemaal verliefd op Kate? Ik wel.

6. The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card

(afbeelding)
Prachtig album met mooier songs en de fantastische stem van Colin Blunstone.
Mijn eerste kennismaking met deze band.Het titelnummer is groots.

7. Styx - The Grand Illusion

(afbeelding)
Ik was in die jaren een groot Styx fan. Heerlijke AOR rock met diverse hitgevoelige songs.Van dit album is Come Sail Away een top nummer. Dennis DeYoung is een fantastische zanger.

8. Fleetwood Mac - Rumours

(afbeelding)
Een van de meestverkochte albums ever. Met toppers als Don't Stop en Go You're Own Way.
Een goed album ondanks de problemen die de band had tijdens de opnames.
Stevie Nicks was toen een prachtige vrouw.

9. Meat Loaf - Bat ouf of Hell

(afbeelding)
Dit album was een zeer groot success. Met tophits als Paradise By the Dasboard Light als grootste hit. Bombast alover. Jim Steinman is de grote componist van deze muziek. Later ook voor Bonnie Tyler.

10. Dire Straits - Dire Straits

(afbeelding)
Dit album werd een hit vanwege het uniekegitaargeluid van Mark Knopfler.
Natuurlijk Sultans of Swing hun eerste hit.
Mijn favoriete album komt in de volgende 4 jaar.

Darkness On The Edge Of Town mag niet meer meedoen, wat een onaangename verrassing. Ik heb het gevoel dat die om een of andere vreemde reden over het hoofd is gezien, want ik denk dat de meeste deelnemers het album hier wel kennen en waarderen (oke, jij niet, Herman, maar dat is your loss )

Gelukkig is Sandinista wel door Herman gered! En Young Marble Giants door Snoeperd!

Ik gaf Bruce een 3,5*. Het was één van die albums die ik beluisterd heb de afgelopen 2 weken, maar kwam tot de conclusie dat ik het bij lange niet zo goed vind als Born to Run en dat mijn 3,5* blijft staan.

Niettemin vind ik hem wel veel beter dan The River (2,5*), die dan weer 3 keer genoemd is in totaal. Tja..

Ik vind het ook wel jammer en opvallend dat Heroes van Bowie het niet gehaald heeft. Die had zeker mijn top 10 gehaald. Black Devil ook, maar daarvan snap ik het: kan me voorstellen dat niet iedereen daar iets mee heeft. Al had ik gehoopt dat iemand het nog zou oppikken hier.

Wellicht komt de waardering voor Darkness en Bruce nog wel eens, ooit.

Heroes is inderdaad de meest opvallende afwezige, al deed Bowie
het op Ziggy Stardust na in de vorige editie ook niet zo denderend, dacht ik.

Short Stories van Jon & Vangelis op 1 vind ik nu al dé verrassing van de finale.
Ik vind het nog steeds jammer dat ik in de vorige editie Spiral niet genomineerd had.

Ik vind het dan weer opvallend dat Back In Black het niet gehaald heeft, in de top 250, een van de meestverkochte albums ooit en gewoon heel erg goed.

Wat ik zelf een album vind wat door had moeten gaan is Ultravox - Viena
had ik meer van verwacht.

Zephyr
1. Dire Straits - Dire Straits

(afbeelding)

Jeugdliefde, huidige liefde, AOW-liefde. Een alltime favoriet. Magistraal debuut.
Nog geen grammetje slijtage na 34 jaar. Nummer 11 in mijn top-10 aller tijden.

2. Rush - Permanent Waves

Een album dat ik al erg lang ken. Een absolute favoriet uit de progrock. De juiste synthese tussen Rush oude stijl en Rush nieuwe stijl. Consistent album zonder ook maar één zwak moment.

3. The Cure - Seventeen Seconds

Fantastische start in de jaren 80 van de band rond Robert Smith.
New-wave op en top; sober, sfeervol, minimaal en indringend. Een mijlpaal.

4. Chic - C'est Chic

Geweldige plaat uit de sector Dance Jaren 70. Het duo Bernard Edwards/Nile Rodgers werden niet voor niets The Masters Of Groove genoemd. (Older) Boys keep swinging ... !

5. Japan - Quiet Life

Prachtige verstilde Weltschmertz. Hoogtepunt uit het oeuvre van Japan. Verdient bijna het predikaat meesterwerk.

6. Kate Bush - The Kick Inside

Onovertroffen debuut. Plaat met een enorme impact. Mysterieus; sprookjesachtig; hemelse vocalen. Jonge vrouw verovert mijn (ook nog jonge) muziekhart.

7. Joy Division - Closer

Zwaar erfgoed van een band die maar kort bestond. Maar wat een nalatenschap is Closer. Heftig, pijnlijk, indringend, confronterend.

8. Jean Michel Jarre - Equinoxe

Dit is voor mij absoluuut een Classic 70's Album. Equinoxe was de eerste niet-rock plaat die ik kocht. En maakte veel indruk. Tijdloos, prachtig, heerlijke luisterplaat !

9. Supertramp - Even In The Quitest Moments

The Masters of Dramatic Progpop; vertrouwde kwaliteit; prachtsongs. Fool's Overture is voor velen niet voor niets hét magnum opus van Supertramp.

10. Suicide - Suicide

Geweldige ontdekking in deze editie. Voor nu nr. 10 in mijn lijst. Maar dit is hoogstwaarschijnlijk een echt groei-album.Dus over een jaar zou dit zomaar (bijvoorbeeld) mijn nummer 5 kunnen zijn ...

Aanvullend :

Eervolle vermelding voor David Bowie - Low. Ook een album dat in de toekomst nog wel eens een hogere waardering zou kunnen krijgen.

Geen nieuwe ontdekkingen in mijn top 10, al zijn vooral Wire en Gang Of Four me goed bevallen.

1. Fleetwood Mac – Rumours (1977)

(afbeelding)

Eigenlijk is Darkness On The Edge Of Town mijn nummer 1, maar door een vreemde speling van het lot heeft die de finale niet gehaald. Dan maar deze ex-top 10-plaat op nummer 1. Rumours is een album met twee gezichten. Het vrolijke, uitgelatene van nummers als Don’t Stop en I Don’t Wanna Know contrasteert mooi met de meer sinistere nummers als The Chain en Gold Dust Woman, de treurige stukken als Songbird en Dreams, en de boze nummers als Second Hand News en Go Your Own Way. Heb ik nu zonet drie vierde van het album genamechecked?

2. Bruce Springsteen - The River (1980)

(afbeelding)

Gelukkig mocht The River wel nog meedoen. Ook dit album heeft die combinatie van zowel uitgelaten als ronduit deprimerende nummers. Een ander thema is de drang naar gezelschap versus de drang naar alleen zijn. Bruce haalt zijn beste vertelkunsten nog eens uit de kast en schotelt de luisteraar als het ware twintig muzikale kortverhalen voor. Van het mijmeren over verloren dromen (The River) tot het naar huis voeren van je irritante schoonmoeder (Sherry Darling), het komt allemaal aan bod.

3. The Clash - Sandinista! (1980)

(afbeelding)

Volgens de overlevering maakte Bruce Springsteen van The River een dubbelalbum om The Clash te tonen dat hij het ook kon. Volgens diezelfde overlevering besloten de mannen van The Clash hierop om van de opvolger van London Calling een driedubbelaar te maken. Sandinista is misschien niet altijd even consistent, maar de creativiteit en het spelplezier spat overal vanaf, en dat geeft elk nummer net dat ietsje extra…

4. The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks (1977)

(afbeelding)

… En dat te bedenken dat slechts drie jaar voor de grotestadsmengelmoes van Sandinista, The Clash korte, vurige punkliedjes maakten zoals deze band hier. Of hoe een stelletje herrieschoppers met behulp van een sluwe manager en het juiste-tijd-op-juiste-plaats-effect de hele rockwereld veranderden.

5. Joy Division – Closer (1980)

(afbeelding)

Het album uit deze top 10 waar ik het minste naar luister, ook al heb ik deze op 5* staan. Deze draai ik dan ook alleen als ik op mijn slechtst ben, voor extra effect. Één van de depressiefste mooiste platen ooit!

6. Talking Heads - Remain in Light (1980)

(afbeelding)

Een springerig, opzwepend, intens meesterwerk. Meer woorden kan ik er niet meteen voor vinden.

7. Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model (1978)

(afbeelding)

Het beste album van muzikale duizendpoot Elvis Costello, de Woody Allen van de rock. Hij is gevat, maar niet betweterig, artistiek, maar niet pretentieus, poppy, maar met brains.

8. Dire Straits - Dire Straits (1978)

(afbeelding)

Hier wel in mijn lijstje te vinden, chevy Dit is gewoon een heerlijk relaxt gitaaralbum. Om als achtergrondmuziek op te zetten terwijl je in de zon ligt te lezen, of terwijl je bijpraat met oude vrienden.

9. Killing Joke – Killing Joke (1980)

(afbeelding)

Het muzikale equivalent van een vuist in de lucht.

10. Television - Marquee Moon (1977)

(afbeelding)

Even getwijfeld tussen deze of Neil Young’s Rust Never Sleeps, maar uiteindelijk voor deze gekozen. Dan maar geen album van 1979 in mijn lijstje. Marquee Moon is ook zo’n heerlijk gitaarplaatje, waarbij het jeugdig enthousiasme en de geldingsdrang van de band voor dat beetje extra zorgen.

Ik verschuif de deadline naar morgenavond.

Kon gisteren nauwelijks online zijn, waardoor mijn MuMe schema wat in de war loopt.
En ik zie dat er voorlopig nog maar 3 van de 9 spelers klaar zijn met hun huiswerk.

Prima. Mijn lijstje volgt morgen. De motivatie vergt iets meer tijd dan gedacht.

1. Pink Floyd - The Wall
Het album met de hoogste score hoort natuurlijk op de eerste plaats te staan. Ik neem de vrijheid om Mazdalfa te citeren, die prima weergeeft hoe ik over het album denk: Het album bevat enkele briljante songs, die individueel al zeer de moeite waard zijn (Mother, Comfortably Numb, Run Like Hell), maar het is vooral het totaalplaatje, de aaneenschakeling van verhaal en muziek die deze plaat telkens weer tot een overdonderende luisterervaring maakt. De zang van Waters grenst aan het maniakale en versterkt de beeldvorming omtrent het hoofdpersonage nog eens.

2. Rush - Permanent Waves
Ik had de keuze uit 2 albums voor deze lijst, maar de voorkeur gaat uit naar een album dat de laatste jaren is gestegen in mijn achting: Permanent Waves. Mooie afwisseling van verstilde pareltjes (Different Strings) AOR-achtige rock (The Spirit of Radio) en natuurlijk het piece de resistance Natural Science. Een nummer dat zoveel kanten kent dat het blijft verrassen.

3. Jean Michel Jarre – Equinoxe
Terechte opmerking van Zephyr dat deze natuurlijk ook in de eindlijst thuishoort, want deze is nog beter dan Oxygene. Hoe omschrijf je dit? Mysterieus, virtuoos, melodieus. En die hoes! Hoe vaak ik die LP-hoes niet in m’n handen heb gehad, prachtig, en naadloos aansluitend bij de muziek. De eerste vier parts (kant 1 van de LP) zijn van ongekende schoonheid en lopen perfect in elkaar over. Komt bij herluistering hoger in deze lijst dan ik vooraf had ingeschat.

4. Gerry Rafferty - City to City
Eigenlijk kent dit album alleen maar goede nummers. Natuurlijk, de één is beter dan de ander, maar allemaal zijn ze de moeite waard, misschien op het wat oubollige City to City na. Hoogtepunten genoeg, maar Baker Street blijft toch een klasse apart, ook na al die jaren en ontelbare draaibeurten. Verdere toppers: The Ark, Right Down the Line, Whatever’s Written in your Heart. Leuk om dit album weer eens te horen.

5. Meat Loaf - Bat ouf of Hell
Over stukgedraaide nummers gesproken: Paradise by the Dashboardlight is er hét voorbeeld van. Aan de andere kant bevat dit album wel een aantal memorabele momenten die een plaats in deze lijst opleveren: de gitaarsolo van Todd Rudgren in het titelnummer, het moment stilte waarna het nummer letterlijk losbarst in You took the Words. Verder een eervolle vermelding voor For Crying out Loud.

6. Supertramp - Even in the Quietest Moments
Ook hier de keuze uit 2 albums, maar hier is de keuze nog makkelijker. Drie absolute topnummers op dit album: Fool’s Overture uiteraard, daar is iedereen het wel over eens, maar ook het titelnummer en Babaji behoren tot het beste wat Supertramp gemaakt heeft.

7. Kansas - Point of Know Return
Dank zij Dust in the Wind zal Kansas voor eeuwig in de Top 2000 blijven staan. Als totaal niet zo sterk als het vorige album, maar er zitten een paar pareltjes bij zoals Closet Chronicles (over Howard Hughes) en het wellicht wat pompeuze (maar daar hou ik wel van) Nobody’s Home. Samen met Dust in the maakt dat een plaats in deze toplijst meer dan terecht.

8. U.K. - Danger Money
Iets toegankelijker dan de voorganger, wellicht dat ik dit album daarom beter vind.

9. Styx - The Grand Illusion
Het beste album van Styx, met een aantal prima nummers: Fooling Yourself, Come Sail Away en Castle Walls. Een tikje gedateerd, waardoor de 9e plaats het hoogst haalbare is in deze lijst.

10. Fleetwood Mac - Rumours
De gedoodverfde favoriet voor deze lijst mag natuurlijk niet ontbreken. Verder commentaar is overbodig.

1. Kate Bush - The Kick Inside

Kate Bush is voor mij denk ik de beste vrouwelijke artiest die ik ken. Met The Kick Inside wist ze een sprookjeswereld te creëren waarin ze zelf de ijsprinses was. Schitterend sprookjesachtig album met veel alltime-favorieten erop.

2. Joy Division - Closer

Het verschil tussen Closer en Unknown Pleasures is niet groot. Ik ga toch voor Closer op de tweede plaats, het testament van Ian Curtis. Vooral het drieluik Twenty Four Hours, The Eternal en Decades is een van de meest emotievolle stukjes muziek die ik ooit hoorde. Klassieker!

3. Joy Division - Unknown Pleasures

Nog iets minder zwartgallig als Closer, maar zeker erg duister. Geweldig post-punk album met New Dawn Fades als een van de ultieme Joy Division-nummers.

4. AC/DC - Let There Be Rock

Lekkerder dan dit krijg je hardrock wat mij betreft niet. Back In Black is al tijden mijn favoriet van de band. Maar Let There Be Rock begint er toch een beetje voorbij te groeien, 7 nummers staan erop die je een onwaarschijnlijk grote energiekick geven. Blues hardrock op z'n allerbest.

5. The Clash - London Calling

Een van de meest gevarieerde klassiekers ooit gemaakt. Een en al heerlijke songs, die telkens weer verrassen.

6. Television - Marquee Moon

Zeer fijn postpunk-album met geniale bas -en gitaarlijnen. Television's Marquee Moon was een schot in de roos.

7. Pink Floyd - Animals

Een van de beste albums van Pink Floyd. Iets ontoegankelijker dan de grote drie (Wall, DSOTM,WYWH), maar minstens zo mooi. Erg goed uitgewerkt thema ook en drie songs die allen zeer overtuigen.

8. The Cure - Seventeen Seconds

Disintegration vind ik ongeëvenaard. Maar 17 Seconds is ook genietbaar. Een enorm rustgevend album kan het zijn, maar als je 'm keihard zet, krijg je zowaar nog een energiek album. Vooral A Forest, met de geweldige stuwende baslijn.

9. Michael Jackson - Off the Wall

Een van de beste funkpop-albums die ik ken. Michael Jackson regeerde vanaf eind jaren '70 tot de jaren '90 de hitlijst. Als hij een album uitbracht kon je er op inzetten dat het zeker wat nummer 1-hits opleverde. Hier staan er een aantal hele mooie op en de algehele sfeer is top.

10. Fleetwood Mac - Rumours

Over fantastische popalbums gesproken. Deze mag er ook zeker zijn. Rumours is een mijlpaal in de popmuziek en niet onterecht met nummers als Go Your Own Way, Dreams en vooral The Chain!

1. Fleetwood Mac - Rumours
Ongekend meesterwerk. Er is al zoveel geschreven over dit album (inclusief door mijzelf). Ik zou zeggen, kijk hier naar mijn recensie.

2. Dire Straits - Dire Straits
Het frisse debuut in een tijd dat punk de klok sloeg.

3. The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card

4. Pink Floyd - The Wall
Ondanks dat prog allang niet meer is wat het geweest was, kwam Roger Waters met zijn kindje. Een lang, meeslepend epos dat nog altijd te boek staat als één van de beste conceptalbums aller tijden. Deze zal nooit gedateerd raken. Helaas.

5. Supertramp - Breakfast in America
Het hitalbum en hun definitieve doorbraak. Het zou direct ook hun laatste grote wapenfeit zijn (hoewel ik ..Famous Last Words zo in mijn Top 10 opneem bij de volgende editie).

6. Dire Straits - Making Movies
Na Communiqué moest het anders. Het werd een totaal ander album dat toch het kenmerkende Dire Straits-geluid bevat. Het gaat over liefde, (homo)seksualiteit en nog meer liefde. De hoes is niet voor niets rood.

7. Rainbow - On Stage
Zoals ik eerder al zei, Deep Purple op Made in Japan, maar dan net iets anders.

8. Michael Jackson - Off the Wall
De grootste eye-opener voor mij. Dat deze man lichtvoetig was, wist ik, maar dat hij dat een heel album vol kan houden zonder dat het saai wordt..

9. Billy Joel - The Stranger
Ik zou graag wat zeggen over dit album, maar ik weet gewoon niet wat dit zo goed maakt. Het is lekker rustig, Billy Joel heeft een aangename stem. Er staat gewoon geen zwak moment op.

10. Kraftwerk - Trans Europe Express
Eentonig en herhaling, zoals het reizen met de trein. Eenieder die regelmatig met de trein gaat, herkent de sleur waarin dit album je trekt. Ik moet nog steeds eens uitproberen of dit album in de trein hypnotiserend of juist slaapverwekkend werkt.

Waarmee ABBA (Super Trouper) als 11e eindigde voor mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:35 uur

geplaatst: vandaag om 17:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.