MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
dazzler schreef:

Met dank aan thelion die de vorige edities mee hielp kruiden.

Vanaf half jaren 80 ben ik er weer bij.....

AC/DC - Back in Black (1980)

(afbeelding)

Eigenlijk had ik wel 4 AC/DC willen nomineren. Ik hou het bij de twee echte classics. Highway To Hell is ook een persoonlijke favoriet maar wordt net iets minder als een klassieker gezien. Ondanks klasbakken van nummers als Touch Too Much, het titelnummer en Night Prowler.

Back In Black staat in de top 3 bestverkochte albums aller tijden. Toch knap voor een rockband, die na de dood van Bon Scott (gestikt in eigen braaksel) werd afgeschreven. Ze wisten een gepaste vervanger te vinden en Brian Johnson toont zich een uitstekende vervanger op dit monumentale album in de hardrock.

Track: Let Me Put My Love Into You

AC/DC - Let There Be Rock (1977)

(afbeelding)

3 jaar eerder maakte AC/DC ook al een hardrockmeesterwerk. Er wordt wel eens gezegd dat AC/DC de band is die nooit veranderd. Toch is er een groot verschil tussen deze en Back In Black. Op Let There Be Rock vinden we eigenlijk hardrockblues. Het is rauw en intens. En Bon Scott is een van mijn favoriete zangers, ondanks zijn uithalen die Brian Johnson later overnam, heeft Bon Scott ook nog eens ontzettend veel soul en blues in zijn stem. 7 klassenummers, met ongeëvenaarde hardrocknummers als Whole Lotta Rosie en het titelnummer.

Track: Hell Ain't a Bad Place To Be

The Clash - London Calling (1979)

(afbeelding)

Op het eerste album was The Clash nog punk te noemen, hier is de punk nog maar spaarzaam te zien. Veel verschillende stijlen op één album kan soms te ambitieus zijn. Het wordt dan een onsamenhangend geheel. Dat is hier absoluut niet het geval. Een uur lang topmuziek krijg je voorgeschoteld. The Clash wordt terecht gezien als een van de beste werkjes ooit, een favoriete track kiezen is bijna onmogelijk.

Track: The Right Profile

Kate Bush - The Kick Inside (1978)

(afbeelding)

In mijn top 10 favoriete albums ooit. Op RateYourMusic niet als klassieker gezien, op Musicmeter krijgt het wel die verdiende waardering. De herkenbare singles zijn al van torenhoog niveau, maar daar is het nog lang niet mee klaar. Iedere compositie is prachtig, en is een compositie wat minder, dan redt Kate Bush die compositie alsnog wel met haar fluwelen stem. Ze is hier in topvorm met eigenlijk vrijwel alle favorieten op één album.

Track: Moving

Television - Marquee Moon (1977)

(afbeelding)

Ik weet niet echt onder welk kopje ik dit moet zetten. Volgens de boeken is het een post-punk album. Ik vind het zelf af en toe klinken als een veel avontuurlijkere Dire Straits. Gitaarwerk vind ik hier namelijk verbluffend. Prachtige gitaarmelodieën en solo's. En natuurlijk de stem van die gekke zanger. Het songmateriaal is heel erg sterk en daarnaast vind ik het een uniek album in zijn soort.

Track: Little Johnny Jewel

The Specials - Specials (1979)

(afbeelding)

Een album wat nooit zal uitgroeien tot een echte favoriet. Toch neem ik het op in mijn lijst. Want dit album is het beste in zijn hele genre: ska. Er staan echt geweldige feestnummers op, jammer dat zulke swing niet meer in de clubs wordt gedraaid. Gelukkig kan ik thuis zo gek dansen als ik wil op dit soort muziek, en dat gaat makkelijk met hits als A Message To You Rudy, Gansters, Do The Dog en Too Much Too Young.

Track: (Dawning of A) New Era

Buzzcocks - Another Music in a Different Kitchen (1978)

(afbeelding)

Afgelopen weken pas ontdekt dit album. De buzzcocks waren erg punk. Singles mochten absoluut niet op een album, waardoor de ijzersterke single Ever Fallen In Love hier bijvoorbeeld niet op verscheen. Maar ook met enkel albumtracks weten de Buzzcocks een van de sterkste punkalbums ooit af te leveren.

Track: Fast Cars

Keith Jarrett - The Survivors' Suite (1977)

Niet alleen mijn favoriete jazzalbums uit deze periode, ook aller tijden. Keith Jarrett is een geweldige jazzpianist en levert hier een album dat uitblinkt in het pianospel, maar ook de andere instrumenten, vooral de blazers, klinken prachtig. Het eerste deel heeft een prachtige opbouw dat begint met een Oosters klinkend stuk, om daarna tot een euforisch mooi moment te komen als de blazers invallen. En zo volgt het ene prachtige stuk na het andere, en dat 48 minuten lang.

Track: Beginning

Pere Ubu - The Modern Dance (1978)

(afbeelding)

Nog volop in de ontdekking dit album, maar ik vond het gek dat deze nog niet genomineerd was. Toch een van de beste albums uit deze periode, maar zeker niet de meest toegankelijke. De eigenzinnige structuren en de rare zang af en toe maken dit tot een bijzonder interessant album. Erg gaaf album in ieder geval.

Track: Non-Alignment Pact

Michael Jackson - Off the Wall (1979)

(afbeelding)

Thriller wordt vrijwel altijd gezien als zijn beste album. Zelf vind ik dat album ook sterk, vooral Billie Jean, Thriller, Beat It en Wanna Be Startin' Something. Maar zijn stijl op Off The Wall vind ik leuker. Een heerlijke mix van pop, funk en disco. Geweldige combinatie van deze stijlen maakt Off The Wall een klassiekertje voor mij.

Track: Rock With You

ABBA - The Album (1977)
Super Trouper werd al genoemd, dan kies ik voor het album met hun twee beste nummers: Eagle en Thank You for the Music,

Billy Joel - The Stranger (1977)
Alleen al vanwege Scenes from an Italian Restaurant en She's Always a Woman..

Dire Straits - Communiqué (1979)
De ‘moeilijke opvolger’ met evengoed geweldig spul.

Fleetwood Mac - Rumours (1977)
Ik kan hem ook niet noemen en de volgende ronde noemen, maar ik vind dat ik deze gewoon moet kiezen. Classic Rock op haar best.

Pink Floyd - The Wall (1979)
Wie conceptalbum zegt, komt automatisch uit bij Tommy of The Wall. Waters’ kindje.

Rainbow - On Stage (1977)
Geweldig live-album dat in de buurt komt van het magistrale Made in Japan. Blackmore’s project komt bij vlagen angstig dichtbij de klasse van MK2 (Deep Purple).

Rush - A Farewell to Kings (1977)
Ik ben niet de grootste Rush-fan, maar kan niet ontkennen dat zij uitstekende muzikanten zijn. Permanent Waves dicht ik ook grote kans toe, maar ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen.

Supertramp - Breakfast in America (1979)
Het hitalbum van Supertramp. Louter goede nummers, met als ultieme hoogtepunt de afsluiter met een prachtig piano-outro.

The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card (1980)
Prachtig (semi-)conceptalbum over de gokverslaving van Eric Woolfson (of die van Alan Parsons, ben het vergeten).

Toto - Hydra (1979)
Toto goes prog. White Sister heeft echt een magistrale gitaarsolo.

Verder ben ik al druk bezig met het proberen van andere albums, zoals City to City, Permanent Waves, 154 en U.F.O.

CLASSIC ALBUMS editie 1977-1980

Aangezien iedereen mooi op tijd is met zijn nominaties, kunnen we verder spelen.

2de RONDE suggestie

Onderstaande lijst bevat alle albums uit de 1ste ronde.
Sommige albums (die meermaals genomineerd werden) kregen bonuspunten.

Het is nu de bedoeling om 10 albums te kiezen uit de speellijst
die je zelf niet genomineerd hebt. Om je keuze te motiveren volstaat het
om een of twee linkjes naar YouTube te leggen met jouw favoriete nummers.
We sparen onze lofbetuigingen dit keer op tot aan de finale.

Elke suggestie levert een album 2 bonuspunten op.
Alle albums met bonuspunten gaan door naar de finale.
Elpees zonder bonuspunten verdwijnen jammer genoeg uit het spel.

ABBA - Super Trouper
ABBA - The Album
AC/DC - Back in Black
AC/DC - Let There Be Rock
Billy Joel - The Stranger
Black Devil - Disco Club
Bob Marley & The Wailers - Exodus
Brian Eno - Ambient 1
Bruce Springsteen - Darkness on the Edge of Town
Bruce Springsteen - The River
Buzzcocks - Another Music in a Different Kitchen
Camel - Rain Dances
Chic - C'est Chic
David Bowie - Heroes
David Bowie - Low
Dire Straits - Communiqué
Dire Straits - Dire Straits
Dire Straits - Making Movies
Echo & The Bunnymen - Crocodiles
Electric Light Orchestra - Out of the Blue 2
Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model
Fleetwood Mac - Rumours 2
Foreigner - Foreigner
Frank Zappa - Joe's Garage Act 1
Frank Zappa - Sheik Yerbouti
Gang of Four - Entertainment!
Genesis - Wind and Wuthering
Gerry Rafferty - City to City
Jacques Brel - Brel
Japan - Gentlemen Take Polaroids
Japan - Quiet Life
Jean Michel Jarre - Equinoxe
Jeff Wayne - The War of the Worlds
Joe Jackson - Look Sharp
Jon & Vangelis - Short Stories
Journey - Infinity
Joy Division - Closer 2
Joy Division - Unknown Pleasures
Kansas - Point of Know Return 2
Kate Bush - The Kick Inside 2
Keith Jarrett - The Survivor's Suite
Kraftwerk - Trans Europe Express
Meat Loaf - Bat ouf of Hell 2
Michael Jackson - Off the Wall
Mike Oldfield - Incantations
Neil Young & Crazy Horse - Rust Never Sleeps
Pere Ubu - The Modern Dance
Pink Floyd - Animals
Pink Floyd - The Wall 2
Public Image Ltd. - Metal Box
Rainbow - On Stage
Rush - A Farewell to Kings
Rush - Permanent Waves
Styx - The Grand Illusion
Suicide - Suicide
Supertramp - Breakfast in America 2
Supertramp - Even in the Quietest Moments 2
Talking Heads - Remain in Light
Television - Marquee Moon 2
The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card
The Clash - London Calling
The Clash - Sandinista!
The Cure - Seventeen Seconds
The Cure - Three Imaginary Boys
The Feelies - Crazy Rhythms
The Jam - Setting Sons
The Police - Reggatta de Blanc
The Pretenders - Pretenders
The Sex Pistols - Never Mind the Bollocks 2
The Specials - Specials
Toto - Hydra
U.K. - Danger Money
UFO - Lights Out
Ultravox - Ultravox
Van Halen - Van Halen
Wire - 154
XTC - Black Sea
Young Marble Giants - Colossal Youth

Dit zijn de 9 spelers die zich engageerden voor deze 3de editie.

- ArthurDZ
- chevy93
- dazzler
- herman
- Jester
- LucM
- Papartis
- Snoeperd
- Zephyr (vervangt thelion)

Deadline 2de ronde is dinsdagavond 14 mei om 21.00u.

Zephyr
Even een kleine korrektie indienen bij de spelleider : het album van Ultravox heet Vienna.

Gelijk een vraag inzake de 2e Ronde : is het nu toegestaan om YT-links te doen die ook al in de 1e Ronde aangegeven waren ?

Dat is toegestaan, al is het natuurlijk wel interessanter
om een nieuw licht op het desbetreffende album te werpen.

Als we ervan uitgaan dat de links in de eerste ronde al eens beluisterd werden.

De albumtitel van Ultravox kan ik jammer genoeg niet meer herstellen.

Ik ben nu bezig met de links te beluisteren.

Bij Arthur vallen vind ik vooral Sex Pistols, Young Marble Giants en The Clash positief op. Sandinista is echt een werkstuk waar ik dieper in moet duiken volgens mij. Television is voor mij een top 10-kandidaat, die had ik waarschijnlijk zelf genoemd als Arthur het al niet gedaan had. Verder zijn Fleetwood Mac en Brel ook prima, maar die komen bij mij niet in de buurt van de top 10.

Bruce Springsteen, Neil Young en met name Van Halen doen me niet zoveel. Bij Van Halen zat ik vergeefs op een song te wachten, nadat het 'intro' voorbij was.

herman schreef:

Bij Van Halen zat ik vergeefs op een song te wachten, nadat het 'intro' voorbij was.

Achteraf gezien had ik misschien beter een echt liedje als luistertip gekozen. Eruption toont vooral Eddie Van Halen's gitaarvirtuositeit, maar heeft verder niet echt veel om het lijf.

Ook leuk dat je Sandinista een kans wil geven. Het is inderdaad echt een album waar je even voor moet zitten. Het gaat van hot naar her, maar je blijft er de hand van dezelfde makers in herkennen. Dat er veel vullertjes op het album staan ga ik zeker niet ontkennen, maar ach, het zijn ook gewoon allemaal leuke nummers. Dus dat mag geen probleem zijn

Ik zie trouwens net dat ik maar 9 albums heb genomineerd

Sandinista heb ik ooit wel eens beluisterd, en een tijdje terug heb ik de eerste plaat vooral gedraaid. Het is wel echt een plaat waar je voor moet gaan zitten inderdaad, gezien de hoeveelheid liedjes.

Jaren geleden vond ik er trouwens niet zoveel aan, maar mijn waardering voor The Clash wordt langzaam groter, merk ik.

Runnin' With the Devil of de Kinks-cover (You Really Got Me) zijn wat representatiever voor het album inderdaad. Los daarvan lijkt het me geen album waar herman een Top 10-kanidaat in gaat vinden.

Hoewel... ik vind het album weinig boeiend, dus wie weet..

Zelf ben ik nu Rain Dances van Camel aan het luisteren.

Ah, de You Really Got Me-cover ken ik wel, die vind ik niet zo. Wist niet dat die op dit album stond. Op zich vind ik Van Halen verder niet vervelend, maar het is niet iets waar ik zomaar heel blij van word.

-

Heb inmiddels Dazzler's clipjes beluisterd, althans een deel daarvan (de nummers die ik kan dromen overgeslagen).

Sex Pistols zijn toch meer favoriet dan ik dacht. De volgende keer dat ik dat album beluister komt er vast een half punt bij. En ik heb mijn stem recentelijk nog verhoogd. Het album van The Cure is er ook eentje die in de groeistand staat hier. Vond er vroeger nooit zoveel aan, maar langzaamaan bevalt het steeds beter.

Van de platen die ik van haver tot gort ken is Bowie's Low een kandidaat voor plek 1. Kraftwerk, Joy Division en Japan zouden ook mijn top 10 kunnen halen, al vind ik Closer wel een stuk beter dan Unknown Pleasures. Maar UP is wel een speciale plaat met een aantal grandioze nummers.

Het album van Kate Bush heb ik al jaren op vinyl, maar heb er nooit een echte klik mee ervaren. Ook nu geeft haar muziek me geen echte kick inside, helaas.

Van Supertramp zou ik eens wat andere nummers willen beluisteren. De twee genoemde nummers zijn razend bekend en terecht, want ze zijn schitterend. Perfecte popmuziek. Abba is dat ook, maar dat doet me toch weer minder.

Met XTC kon ik nooit zoveel, maar deze twee nummers vallen vandaag ineens op hun plek. En zo doe ik toch een mooie ontdekking, lijkt het.

herman schreef:
Van Supertramp zou ik eens wat andere nummers willen beluisteren. De twee genoemde nummers zijn razend bekend en terecht, want ze zijn schitterend. Perfecte popmuziek. Abba is dat ook, maar dat doet me toch weer minder.
Over welk album heb je het dan? Ze zijn nl. allebei vaker genoemd.

Bij Even in the Quietest Moments is Fool's Overture natuurlijk hét nummer. Verder zou ik nog het jazzy From Now On willen noemen.

Van Breakfast in America weet ik niet welke twee nummers genoemd zijn, maar ik gok op het titelnummer en Logical Song. Ik ga er vanuit dat je mijn stukje (nog) niet gelezen hebt, omdat je het over bekende nummers hebt. Het slotnummer van Breakfast in America, Child of Vision, heb ik genoemd. Met een fenomenale pianosolo aan 't einde.

YouTube - Supertramp Child of vision - studio version

Ik heb in de eerste ronde slechts negen albums genomineerd Mag deze er nog bij, dazzler?

Killing Joke - Killing Joke (1980)

Onlangs pas ontdekt, dit debuutalbum van Killing Joke. Om een of andere reden vind ik die kruising tussen punk, post-punk, dance en metal ongelooflijk vet. Een plaat die zowel swingt, verscheurd als verpletterd.

The Wait

ArthurDZ schreef:
Ik zie trouwens net dat ik maar 9 albums heb genomineerd

Ik had het zelf ook niet gezien, maar ik weet wel dat ik vond
dat je bericht nogal onoverzichtelijk was (als ik zo kritisch mag zijn).

Wat zou je ervan vinden als je 11 albums als suggestie naar voor mag schuiven?
Of ben ik nu niet streng genoeg? Vooruit, het moet kunnen in dit spel. Doe er maar 11.

edit:

Dus, zet Killing Joke bij in je suggestielijst, want ik kan de speellijst nu niet meer aanpassen.
Zo vergeet ik het album de volgende ronde niet mee te nemen. Ik ga het als suggestie belonen.

Het jammere van Killing Joke is dat ze wat mij betreft het sterke geluid van hun debuut
niet doortrekken op de twee volgende albums (daar ontaardt hun sound in een gedram van jewelste).

Pas op Fire Dances vinden ze dat opzwepende terug
en Night Time (met Love Like Blood) klinkt zelfs hitgevoelig.

herman schreef:
Met XTC kon ik nooit zoveel, maar deze twee nummers vallen vandaag ineens op hun plek. En zo doe ik toch een mooie ontdekking, lijkt het.

XTC durft op album nogal eens een vermoeiende ontdekkingstocht blijken.
Wat in zo'n geval helpt is dergelijke platen (English Settlement bijvoorbeeld) inkorten
tot hun essentie (6 nummers doe ik meestal) om meteen de kracht te ervaren
en toch het specifieke albumgevoel te behouden.

Ik vul daarom (geheel vrijblijvend) mijn eerste twee links aan met vier andere.

YouTube - XTC Towers of London
YouTube - XTC Love at First Sight
YouTube - XTC Burning with Optimism's Flames
YouTube - XTC Sgt. Rock (Is Going to Help Me)

Die XTC-nummers ga ik zeker nog beluisteren. Ik heb het wel vaak geprobeerd met English Settlement, maar vermoeiend is inderdaad het gevoel dat ik erbij kreeg. Terwijl ik de nummers los vaak wel erg mooi vind.

chevy93 schreef:
Over welk album heb je het dan? Ze zijn nl. allebei vaker genoemd.

Dit ging over de linkjes van dazzler, dus Breakfast in America. Je gok wat betreft de nummers klopt. Heb de stukken erna nog niet gelezen, dus kom Child of Vision vanzelf tegen.

Van dat andere album ken ik Fool's Overture volgens mij wel uit de MuMe-ladder, maar daar heb ik dan weer minder mee.

dazzler schreef:
Dus, zet Killing Joke bij in je suggestielijst, want ik kan de speellijst nu niet meer aanpassen.
Zo vergeet ik het album de volgende ronde niet mee te nemen. Ik ga het als suggestie belonen.

Doe ik. Bedankt!

Zephyr
Ook al aardig wat luisterwerk achter de rug. Er zitten goede tips bij, maar ook wat nummers.

Van één luistertip was ik zo onder de indruk, dat ik gelijk maar het hele album tot me genomen heb !

En dat was wel een soort openbaring ...

Toto!

Mijn 10 suggesties.

Billy Joel - The Stranger (1977)

(afbeelding)

Eentje die ik over het hoofd had gezien zowaar.
Een plaat die ik nog niet zo lang geleden ten volle ben gaan waarderen.
Bevat een aantal klassiekers die me aan Paul Simon of Randy Newman doen denken.

Movin' Out (Anthony's Song)
She's Always a Woman

Bob Marley & The Wailers - Exodus (1977)

(afbeelding)

Een classic album dat al belachelijk lang op mijn "wanted" lijstje staat.
Ook meestal dé plaat die net niet in de handel ligt, zijn andere albums wel.

Waiting in Vain
One Love

(afbeelding)

Plaat die ik rustig door anderen liet nomineren.
Een classic album pur sang, eentje om in te lijsten.

Second Hand News
You Make Loving Fun

Japan - Quiet Life (1979)

(afbeelding)

Van Duran Duran tot Depeche Mode ...
alle new romantics en synthpoppers zijn schatplichtig aan dit album.

Quiet Life
Despair

En dat terwijl Bowie, Reed en Roxy Music vanachter de coulissen meekijken.

Joy Division - Closer (1980)

(afbeelding)

Al vind ik de confrontatie op UP sterker, Closer mag nooit ontbreken in het overzicht.
De beide albums van Joy Division zijn me zo dierbaar dat ze door menige donkere periode
hebben gesleurd. Ik draaide ze vroeger meer dan nu, enkel nog in een noodgeval, zeg maar.

Atrocity Exhibition
Heart and Soul

Killing Joke - Killing Joke (1980)

(afbeelding)

Ik mag hem noemen (ook al ontbreekt ie voorlopig in de speellijst),
want het betreft hier ArthurDZs 10de en extremis toegevoegde nominatie.

Een album dat in de longlist zat van mijn nominaties.
Killing Joke (jaren 80 stijl) beluisteren is voor mij een perfecte vorm exorcisme.
Ik laat de luisterlink naar het door Metallica gecoverde The Wait over aan ArthurDZ.

Requiem
Tomorrow's World

The Alan Parsons Project - The Turn of a Friendly Card (1980)

(afbeelding)

Misschien vind ik Pyramid nog iets beter,
maar op Card staan zonder meer een aantal parels.

Games People Play
Time

The Clash - London Calling (1979)

(afbeelding)

Nog een plaat die zo in mijn top 20 van 1980 thuishoort.
Al sta ik altijd een beetje huiverachtig tegenover dergelijke dubbelaars.
Ze zijn niet altijd in staat om mijn aandacht voor de volle rit vast te houden.

Guns of Brixton
Rudie Can't Fail

The Police - Reggatta de Blanc (1979)

(afbeelding)

Eens met LucM.

Het is lastig om een Police plaat als classic album te selecteren,
omdat elke langspeler van het trio een paar miskleunen bevat.
Hun tweede is de meest consistente plaat uit hun oeuvre.

Bring On the Night
The Bed's Too Big without You

Wire - 154 (1979)

(afbeelding)

Nog een plaat die de weg naar mijn collectie maar niet weet te vinden.
Ik twijfel tussen diverse cd releases, die steeds maar zeldzamer worden op de markt.
Een album dat ik nog onvoldoende beheers, ook al zegt iedereen me dat het wat voor mij is.

I Should Have Known Bettter
Map Ref. 41°N 93°W

Zephyr
10 suggesties op alfabetische volgorde; het is een breed palet aan genres/stijlen geworden :

(afbeelding)

The Chain

Japan - Gentlemen Take Polaroids (1980)

(afbeelding)

Swing

Joe Jackson - Look Sharp! (1979)

(afbeelding)

Fools In Love

Kate Bush - The Kick Inside (1978)

(afbeelding)

Oh To Be In Love

Michael Jackson - Off The Wall (1979)

(afbeelding)

Don't Stop 'Til You Get Enough

Rainbow - On Stage (1977)

(afbeelding)

noem het maar een jeugdliefde (deel 1) ...
Kill The King met dat geweldige intro ... !

Rush - Permanent Waves (1980)

(afbeelding)

Een album dat ik al zo lang ken, en altijd een favoriet uit de progrock-hoek is geweest.
Different Strings, omdat Rush op de rustige toer ook een prachtsong kan opleveren !

Suicide - Suicide (1977)

(afbeelding)

Zephyr schreef:
Van één YT-link was ik zo onder de indruk, dat ik gelijk maar het hele album tot me genomen heb !

En dat was wel een soort openbaring ...

Cheree , en zoals Herman al aangaf; Frankie Teardrop is (inderdaad) huiveringwekkend ....

The Cure - Seventeen Seconds (1980)

(afbeelding)

In Your House

Van Halen - Van Halen (1978)

(afbeelding)

noem het maar een jeugdliefde (deel 2) ...
Little Dreamer, omdat ook een relatief rustig nummer van VH erg goed kan zijn ...

Mijn 10 suggesties zijn in alfabetische volgorde:

ABBA - Super Trouper

(afbeelding)
Goede popmuziek en nog steeds actueel.Tijdloos.

Dire Straits - Dire Straits

(afbeelding)
Dit album werd een hit vanwege het uniekegitaargeluid van Mark Knopfler.

Electric Light Orchestra - Out of the Blue

(afbeelding)
Bombast, symphonisch. Turn to Stone en Mr. Bluesky zijn 2 prima songs van dit album.

Fleetwood Mac - Rumours

(afbeelding)
Een van de meestverkochte albums ever. Met toppers als Don't Stop en Go You're Own Way.
Een goed album ondanks de problemen die de band had tijdens de opnames.

Kate Bush - The Kick Inside

(afbeelding)
Wat is dit? Is die stem wel echt? Ja die is echt zo. Dat herinner ik me toen dit album net uit was.
Een dame die ook nog goed kon dansen. Sensationeel album destijds. En waren we toe niet allemaal verliefd op Kate? Ik wel.

Styx - The Grand Illusion

(afbeelding)
Ik was in die jaren een groot Styx fan. Heerlijke AOR rock met diverse hitgevoelige songs.Van dit album is Come Sail Away een top nummer. Dennis DeYoung is een fantastische zanger.

Supertramp - Breakfast in America

(afbeelding)
Dit album is een prima album maar niet zo goed al de 2 albums voor dit album.
The Logical Song is een leuk nummer. Dit album is commercieler met meer hitgevoelige nummers.

(afbeelding)
Prachtig album met mooier songs en de fantastische stem van Colin Blunstone.
Mijn eerste kennismaking met deze band.Het titelnummer is groots.

The Cure - Seventeen Seconds

(afbeelding)
Dit album betekende voor mij de eerste kennismaking met the Cure.
Uniek geluid met die bas en een charismatische zanger, Robert Smith. Make-up en het beste nummer van de band A Forest

The Pretenders - Pretenders

(afbeelding)
Debuut album van een band dat van de beginsamenstelling niet meer veel over heeft gehouden door excessief drugsgebruik. Chrissy Hynde was de vriendin van Kinks lid Ray Davies.
De bassist (Peter Fardon) werd uit de band gezet en overleed later aan een overdosis. Net als de gitarist John Honeyman-Scott.
Waarschijnlijk de reden dat dit album volgens mij niet meer overtroffen door de band.

Wat een fantastische periode eigenlijk. Dit zijn ook allemaal albums die ik met plezier zelf had genomineerd.

1. Billy Joel - The Stranger

(afbeelding)

2. Bruce Springsteen - The River

(afbeelding)

3. David Bowie – Low

(afbeelding)

4. Dire Straits - Making Movies

(afbeelding)

5. Elvis Costello & The Attractions - This Year's Model

(afbeelding)

6. Joy Division – Closer

(afbeelding)

7. Killing Joke – Killing Joke

(afbeelding)

Deze had ik eigenlijk gewoon meteen bij mijn nominaties moeten zetten. Stom stom stom.

8. Talking Heads - Remain in Light

(afbeelding)

9. The Clash - London Calling

(afbeelding)

10. The Feelies - Crazy Rhythms

(afbeelding)

Arthur, je mag er gerust 11 hoor. Die van Killing Joke was een bonus
omdat je maar 9 albums in de eerste ronde hebt genomineerd.

Och, dat is oke hoor. Nu Killing Joke zeker in het spel zit, is de zaak voor mij afgedaan. Ik zal in de volgende edities alleszins beter opletten!

Mijn aanvulling:

(afbeelding)

Fleetwood Mac - Rumours

(afbeelding)

Jean Michel Jarre - Equinoxe

(afbeelding)

Rush - A Farewell to Kings

(afbeelding)

(afbeelding)

Supertramp - Breakfast in America

(afbeelding)

Pink Floyd - Animals

(afbeelding)

Jon & Vangelis - Short Stories

(afbeelding)

Electric Light Orchestra - Out of the Blue

(afbeelding)

U.K. - Danger Money

(afbeelding)

Supertramp - Even in the Quietest Moments

Jammer dat er toch wat weinig interactie is hier. Ben benieuwd of Papartis en Jester uberhaupt naar de linkjes van anderen hebben geluisterd en wellicht nog iets leuks ontdekt hebben?

Ik heb de afgelopen 2 weken best wel wat albums beluisterd n.a.v. tips hier. Een aantal vielen heel erg tegen (The River en 154), een aantal vielen niet tegen, maar ook niet de topper waar ik op hoopte (o.a. Rain Dances en Point of Know Return) en een aantal zijn kanshebbers (o.a. City to City en Off the Wall).

Verder heb ik nog aardig wat albums herbeluisterd, veelal bevestigd in wat ik al vond. Alleen Super Trouper wil ik er nog specifiek uitpikken, want dat album van ABBA verdient misschien wel een 4,0* i.p.v. een 3,5*.

Momenteel ook Darkness on the Edge of Town aan het luisteren.

Hier vielen Chic en Jean-Michel Jarre mij nog positief op. Chic heb ik al jaren op plaat, maar ik heb het al in geen jaren meer gedraaid en het bevalt me nu veel beter. En de latere Genesis, Kansas, etc. is niet zo aan mij besteed.

Supertramp - Even In The Quitest Moments (1977)
(afbeelding)

Misschien net niet zo'n stabiele plaat als het alom bejubelde Crime of ..., maar met prachtige nummers als Lover Boy, Fool's Overture, en mijn 2 favoriete tracks Even In The Quitest Moments en Downstream is dit toch echt een sterk album van de "masters of dramatic progpop" !

Vanaf 1:45 lijken het wel twee nummers door elkaar heen, je hoort ook nog iemand op de achtergrond iets heel anders zingen en twee piano's door elkaar heen. Hoort dit?

Uiteraard heb ik het nummer even op pauze gezet om te zien of dit de enige geluidsbron was...

herman schreef:
Vanaf 1:45 lijken het wel twee nummers door elkaar heen, je hoort ook nog iemand op de achtergrond iets heel anders zingen en twee piano's door elkaar heen. Hoort dit?

Uiteraard heb ik het nummer even op pauze gezet om te zien of dit de enige geluidsbron was...
Als je even naar beneden naar de comments gescrolld had.

cathygrrr 1 jaar geleden
You can hear and echo of the same song as its playing:( I love this song but not good to listen to for that reason:(
Umberto Carola 1 jaar geleden

The echo listening is me that play the same song.....bye

Gast
geplaatst: vandaag om 19:32 uur

geplaatst: vandaag om 19:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.