MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2014

zoeken in:
12. Caribou - Silver (10 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover)

Caribou is - zeker sinds de finaleplek in De Witte Trui - een gevestigde naam op MusicMeter. Het is dus geen verrassing dat ze alweer voor de tweede keer dit jaar de finale halen. Wat ook geen verrassing mag heten is dat Silver niet genoeg indruk maakt om echt te scoren in de finale. Dit nummer haalde namelijk in de finaleladder het laagste stempercentages van alle finalisten. Als zelfs de nominator hier geen punten aan geeft wordt het een onmogelijke missie.

11. Aphex Twin - XMAS_EVET10 [thanaton3 mix] (14 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Nog zo'n grote naam, en weer geen indrukwekkende prestatie in de finale. Wel is dit de allereerste finaleplaats voor Richard D. James - die deze maand onder de naam Caustic Window ook 13e werd. Toch weer een mooie naam die we aan onze erelijst kunnen toevoegen. Overigens begint hier al een hele grote middenmoot.

10. Chrome Sparks - Goddess (15 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van inquestos)

Nog meer electronica in de onderste regionen van de finale. Misschien wel heerlijk voor de "electronica snobisten" dat er zoveel electronica in de finale stond, maar als ze daardoor allemaal onderaan eindigen is dat toch minder mooi. Chrome Sparks heeft op MusicMeter in totaal zes stemmen op twee EP's; beduidend minder bekend dan de twee artiesten die het verslaat.

Dat vind ik juist het leuke van dit spelletje. Dat zo'n obscure artiest als de Chrome Sparks zo ver kan komen. Het gaat echt puur om de kwaliteit van de nummers, en iedereen luistert overal naar. Is in andere spelletjes nog weleens anders.

Ik vind Goddess zelf erg mooi, dus tof dat nu meer mensen het hebben leren kennen. Heeft niet veel met electronicasnobisme te maken, wat dat ook moge zijn.

9. Katy Perry feat. Juicy J - Dark Horse (16 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door kemm, nummer 1 van kemm)

Dat er de laatste tijd steeds vaker top-40-hits in de finale opduiken heeft vast alles te maken met de groeiende interesse voor de top-40 op MusicMeter. Al vermoed ik dat ook de kwaliteit van de top-40 zelf een rol speelt. Nu is dit dan wel een beetje het verkeerde voorbeeld om aan te tonen dat de top-40 is veranderd. Wel een onwijs vet nummer in mijn ogen. Maar goed, ik vind veel van Katy Perry tof (de Kaskade Club Mix van Teenage Dream is misschien wel het beste wat dance-pop ons heeft geboden).

8. Perfume Genius - Grid (18 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Dance Lover en Masimo)

Volgens mij is het een unicum in de historie van Song van het Jaar: we hebben een gelijke stand! Althans, ze hebben in de finale exact dezelfde puntverdeling. Dan wordt er vervolgens gekeken naar het stempercentage in de finaleladders en dan legt Perfume Genius het af tegen de nummer 7. De fragiele singer-songwriter van 2010 bijt in dit nummer van zich af en klinkt hier een stuk agressiever. Ik vind het geen slechte ontwikkeling en blijkbaar ben ik niet de enige.

7. Interpol - My Desire (18 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter en Simon77)

De finale stond deze maand vol met grote namen. Interpol heeft in 2002 een heuse moderne klassieker gemaakt, raakte toen langzaamaan in verval, maar lijken nu weer een beetje de weg terug te hebben gevonden. Dat wordt beloond met een 7e plek in deze maandfinale.

6. Goat - Talk to God (21 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van Don Cappuccino en wibro)

De maandwinaar van oktober lukt het niet om zijn titel te prolongeren. De oorzaak is duidelijk; dit nummer wordt veel minder breed gedragen. Als het wel werd genoemd stond het vaak ook hoog. Talk to God hoeft maar één nummer voor zich te laten wat betreft het aantal punten per notering. Ik vond dit zelf beter dan Hide from the Sun, maar toch kreeg het dit keer geen punten van mij. Dat was te wijten aan de veel sterkere concurrentie dan vorige maand. Misschien is dat ook wel een oorzaak.

5. Röyksopp & Robyn - Monument (22 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Gretz)

De single Do It Again sloeg hier absoluut niet aan, maar Röyksopp & Robyn hadden gelukkig ook een veel beter nummer gemaakt. Monument moest in de finaleladder Interpol en Aphex Twin voor zich dulden, maar slaat nu hard terug door de 5e plek te pakken! Daarmee doet Robyn het wel net iets minder dan Susanne Sundfør, die vorig jaar in een samenwerking met Röyksopp nog het podium haalde. Over iets meer dan een week komt het album van Röyksopp uit met beide nummers (Monument wel in een andere versie). We zullen vast nog niet van ze af zijn.

4. The Juan MacLean - A Simple Design (23 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arno)

Ook voor The Juan MacLean is dit al de tweede top-5-plek (You Are My Destiny werd in april 2013 5e). Deze luchtige house met een flinke discodip valt hier blijkbaar goed in de smaak. Dan heb ik een tip voor jullie: Happy House is by far zijn sterkste track. Daarmee wil ik A Simple Design absoluut niet tekort doen, want ook dat is gewoon een hele fijne track die op vierde plek goed op zijn plaats staat.

3. Allo Darlin' - Romance and Adventure (24 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys)

We zouden het haast vergeten, maar er wordt ook nog gewoon uitstekende rock gemaakt. Ook dit is lekker luchtig - je zou haast denken dat we nu alweer naar de zomer verlangen. Heel opvallend is dat dit nummer geen enkele #1-notering behaalde! En dan toch derde worden is knap. Op weg naar de finale moest Allo Darlin' alleen in Andy Stott zijn meerdere erkennen. In de finale voegt enkel Run the Jewels zich daar aan toe.

Teunnis schreef:
(quote)

Sinds maanden weer een ouderwets sterke finale inderdaad.

Nu nog even Andy Stott of Run the Jewels laten winnen en we kunnen vol goede moed aan het laatste kwartaal beginnen.

U kunt zich voorstellen dat ik een gelukkig man ben.

2. Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry (31 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van Arrie en Rhythm & Poetry)

Sinds El-P en Killer Mike elkaar hebben ontmoet heeft "hard gaan" een nieuwe definitie gekregen. El-P heeft zijn productie naar een nog hoger niveau getild en Killer Mike voelt de beats perfect aan. Vorig jaar werd A Christmas Fucking Miracle 3e in zijn maandfinale, nu staan ze al een trede hoger op het podium. Maar deze maand was de hoogste trede onbereikbaar.

1. Andy Stott - Violence (43 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door jassn, nummer 1 vanCo Jackso, Edgar18, jassn, Ploppesteksel en Teunnis)

En met onbereikbaar bedoel ik ook echt onbereikbaar. Andy Stott haalde in beide ladderrondes het hoogste stempercentage van dit jaar*, werd 11 van de 17 keer genoemd in de finale, stond daarvaan vijf keer op #1 en wint met een voorsprong van 12 punten! En terecht! Het is al een tijdje geleden dat ik zo onder de indruk was van een nieuw nummer. Een prachtige maandwinnaar.

* Het hoogste stempercentage in de reguliere ladders sinds The Boxer Rebellion - Diamonds en het hoogste stempercentage in de finaleladders sinds we het goed bijhouden en met finaleladders van 8 spelen. Wat betreft stempercentages in de finale moet het sowieso dit jaar Savages - Fuckers voor zich laten.

De top-20 van september:

1. Andy Stott - Violence
2. Run the Jewels - Oh My Darling Don't Cry
3. Allo Darlin' - Romance and Adventure
4. The Juan MacLean - A Simple Design
5. Röyksopp & Robyn - Monument
6. Goat - Talk to God
7. Interpol - My Desire
8. Perfume Genius - Grid
9. Katy Perry feat. Juicy J - Dark Horse
10. Chrome Sparks - Goddess
11. Aphex Twin - XMAS_EVET10 [thanaton3 mix]
12. Caribou - Silver
13. Caustic Window - Mumbly
14. Flying Lotus feat. Kendrick Lamar - Never Catch Me
15. Intergalactic Lovers - The Fall, Pt. 2
16. Schoolboy Q - Man of the Year
17. GusGus - Airwaves
18. Iceage - Forever
19. Glass Animals - Hazey
20. Aestrid - Seattle or Portland

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September

prachtige top 3 !

We gaan direct door naar de maand oktober. Er zijn 30 nummers die alvast genomineerd zijn. Dit zijn zoals gebruikelijk de vijf hoogst gewaardeerde singles op RYM die op zijn laatst op 31 oktober zijn uitgekomen. Daarnaast de acht best beoordeelde nummers in de maand oktober uit het "Maak kennis met... 2014"-topic. Dit wordt aangevuld met de populairste nummers van de populairste zeventien albums op MuMe die in oktober zijn uitgekomen.

De top vijf singles op RYM t/m 31 oktober:

iamamiwhoami - Chasing Kites
iamamiwhoami - Thin
Run the Jewels - Blockbuster Night Pt. 1
FKA twigs - Pendulum
Orange Caramel - Catallena

De acht best beoordeelde nummers van de maand oktober uit het topic Maak kennis met... 2014:

Asaf Avidan - Over My Head
Kiev - Be Gone Dull Cage
Gabby Young & Other Animals - Fear of Flying
Low Roar - Dreamer
Talos - Bloom
Yuko - Dive!
Belle and Sebastian - The Party Line
Mark Lanegan Band - Harvest Home

En tot slot de meest als favoriet aangevinkte tracks van de zeventien populairste albums uit oktober op MuMe. Waarbij albums met 30 stemmen of meer automatisch meedoen. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Ben Howard - I Forget Where We Were
Damien Rice - It Takes a Lot to Know a Man
Mark Lanegan Band - Floor of the Ocean
Lamb - In Binary
Thurston Moore - Forevermore
Bear's Den - Above the Clouds of Pompeii
A Winged Victory for the Sullen - Atomos II
Pendragon - Come Home Jack
Weezer - Cleopatra
Lunatic Soul - Gutter
Steve Gunn - Way Out Weather
Josienne Clarke & Ben Walker - Mainland
Kevin Morby - Amen
Panda Bear - Mr. Noah
Godflesh - Obeyed
Logic - Soul Food
Jackson Browne - Walls and Doors

Alfabetische lijst:

A Winged Victory for the Sullen - Atomos II
Asaf Avidan - Over My Head
Bear's Den - Above the Clouds of Pompeii
Belle and Sebastian - The Party Line
Ben Howard - I Forget Where We Were
Damien Rice - It Takes a Lot to Know a Man
FKA twigs - Pendulum
Gabby Young & Other Animals - Fear of Flying
Godflesh - Obeyed
iamamiwhoami - Chasing Kites
iamamiwhoami - Thin
Jackson Browne - Walls and Doors
Josienne Clarke & Ben Walker - Mainland
Kevin Morby - Amen
Kiev - Be Gone Dull Cage
Lamb - In Binary
Logic - Soul Food
Low Roar - Dreamer
Lunatic Soul - Gutter
Mark Lanegan Band - Floor of the Ocean
Mark Lanegan Band - Harvest Home
Orange Caramel - Catallena
Panda Bear - Mr. Noah
Pendragon - Come Home Jack
Run the Jewels - Blockbuster Night Pt. 1
Steve Gunn - Way Out Weather
Talos - Bloom
Thurston Moore - Forevermore
Weezer - Cleopatra
Yuko - Dive!

Nu mogen er nog 34 nummers genomineerd worden. Elke user mag maximaal twee nummers per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn 1) dat een nummer in 2014 is/wordt uitgebracht en 2) dat (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook.

Hier een lijst met alle nummers die deze editie al mee hebben gedaan:
Overzicht

LET ER DE KOMENDE MAANDEN EXTRA GOED OP DAT EEN NUMMER ECHT IN 2014 IS/WORDT UITGEBRACHT!

31. Thurston Moore - Speak to the Wild spotify:track:3GEM779vAPWK0EYiv3Eoug
32. The Weeknd - Often spotify:track:6iuMYAaI1QX4BTerXWgDrw

33. Run The Jewels ft. Zack De La Rocha - Close Your Eyes (and Count to Fuck)
34. GoGo Penguin - Hopopono

35. Kode9 & The Spaceape - Devil Is A Liar
36. Girl Band - Lawman

tuktak
37. Kiasmos - Looped spotify:track:4zSbFrERDuBdZ1Bio9uee4
38. Dollkraut - Rollercoaster

39. Andy Stott - Damage
40. The Pineapple Thief - The One You Left to Die

Linkjes volgen morgen.

41. Majid Jordan - A Place Like This
42. Shamir - On the Regular

tuktak schreef:
37. Kiasmos - Burnt

Dit nummer heeft 2 maanden geleden al ( succesvol ) meegedaan.

Je mag nog een andere nomineren.

43. Chicks on Speed - Utopia
44. The Juan MacLean - A Place Called Space

45. Damien Rice - I Don't Want to Change You
46. Susanne Sundfør - Fade Away

Fijn dat In Binary automatisch genomineerd is, die had ik,anders zeker zelf gekozen.

47. Sigma ft. Paloma Faith - Changing
48. alt-J - Every Other Freckle

tuktak
Dance Lover schreef:
(quote)

Dit nummer heeft 2 maanden geleden al ( succesvol ) meegedaan.
Je mag nog een andere nomineren.

ahh slordig van mij, aangepast!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:25 uur

geplaatst: vandaag om 08:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.