MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 5 per jaar (Metal)

zoeken in:
1. Marduk - Serpent Sermon (7 punten)

(afbeelding)

AOVV schreef:
In navolging van Edwynn, is het tijd om hier ook maar eens wat te schrijven. Marduk is al bezig sinds begin jaren '90, vroeg in hun bestaan brachten ze al hun mijns inziens beste plaat 'Opus Nocturne' uit, en 'Panzer Division Marduk' is hun bekendste plaat, hoewel zeker niet hun beste (alweer, mijn mening). Met 'Serpent Sermon' wordt de weg die sinds de komst van Mortuus als vocalist gewoon verder gezet, en die sound wordt nog meer uitgepuurd. Marduk klinkt agressiever dan ooit, en slaagt er weer in om black en death metal in een grote, stalen mixer te proppen en er een gitzwarte cocktail mee te brouwen.

De titeltrack, die de plaat opent, gooit er meteen stevig de beuk in; met name het refrein straalt tonnen kracht uit. Andere hoogvliegers zijn single 'Souls for Belial', het razende 'Temple of Decay', het maniakale 'M.A.M.M.O.N. en de ronduit machtige afsluiter 'World of Blades'. Dit laatste nummer is qua sfeer het meest meeslepende, en ook één van de beste nummers van Marduk die ik al gehoord heb.

'Serpent Sermon' is razernij en pure evil; Mortuus spuwt zijn teksten uit, de gitaarkronkels lijken uit de diepte ontsnapte demonen, de drummer tovert weergaloze salvo's uit z'n stokjes. Veel beter kan het niet worden voor Marduk, denk ik.

Prachtig dat Marduk wint, maar het aantal lijstjes is fel geslonken. Het laatste jaar dan maar, gesteld dat we voor 2014 nog de rest van het lopende jaar moeten afwachten?

2013:

5 Deafheaven - Sunbather +5
4 Ataraxie - L'Être et la Nausée +4
3 Rorcal - Világvége +3
2 Vattnet Viskar - Sky Swallower +2
Light Bearer - Silver Tongue +1

Deadline: woensdag 20u00

Net buiten de prijzen: o.a. Anagnorisis, Abyssal, Peste Noire, Mordavia, The Ruins of Beverast en Cult of Luna.

2013:

6 Sunbather +1
5 Das Seelenbrechen +5
4 Blood Moon Rise +4
4 L'Être et la Nausée
3 Lucifer Leviathan Logos +3
3 Világvége
2 Sky Swallower
2 Coloured Sands + 2
1 Silver Tongue

Mooi jaar wel. Cathedral, Tesseract, The Devil's Blood, Selim Lemouchi, Atlantean Kodex, Voivod, Beaten To Death, Clandestine Blaze en Grave Miasma hadden ook maar zo in dit lijstje kunnen staan. Uiteindelijk kapot gegaan door dom loten.

2013:

6 Sunbather
5 Das Seelenbrechen
5 The Theory of Everything +5
4 War of Ages +4
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
3 The Mountain +3
3 Lucifer Leviathan Logos
3 Világvége
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope +2
2 Coloured Sands
1 Silver Tongue
1 The Nexus +1

Vorig jaar heb ik nauwelijks nieuwe albums beluisterd (L'Être et al Nausee staat nog op mijn lijstje, en verder heb ik ongeveer alleen Surgical Steel gehoord), dus ik moet dit jaar overslaan.

2013:

6 Sunbather
5 Das Seelenbrechen
5 The Theory of Everything
5 Everyday I Get Closer to the Light from Which I Came +5
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers +4
3 The Mountain
3 Világvége
3 Abandon All Life +3
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting +2
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path +1

Punten gaan naar Jesu, The Body, Nails, Modern Life is War en WolfxDown. Goed jaar.

2013:

8 Sunbather +2
5 Pelagial +5
5 Das Seelenbrechen
5 Everyday I Get Closer to the Light from Which I Came
4 Animale(s) +4
4 Világvége +1
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers
3 Vertikal +3
3 The Mountain
3 Abandon All Life
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path

Wat een topjaar was ook 2013 weer. Te weinig punten kunnen uitdelen. Net buiten de punten vallen Hell, Rotting Christ, Light Bearer, Amorphis, Riverside, Oathbreaker en Lord Dying. Te veel om op te noemen dus.

2013:

8 Sunbather
5 Pelagial
5 Das Seelenbrechen
5 Curse and Chapter +5
4 Queensryche +4
4 Animale(s)
4 Világvége
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers
3 Vertikal
3 The Mountain
3 Abandon All Life
3 The Wrong Side of Heaven & The Righteous Side of Hell Vol. 1 +3
2 The Dream Calls for Blood +2
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path
1 13 +1

Heren, het was me een genoegen, laten we het nog eens doen

2013: Veel teveel keuze, frustrerend gewoon

8 Sunbather
6 The Dream Calls for Blood +4
5 Surgical Steel +5
5 Pelagial
5 Das Seelenbrechen
5 Curse and Chapter
4 Queensryche
4 Animale(s)
4 Világvége
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers
3 Kata Ton Daimona Eaytoy +3
3 Vertikal
3 The Mountain
3 Abandon All Life
3 The Wrong Side of Heaven & The Righteous Side of Hell Vol. 1
2 The Devil Put Dinosaurs Here +2
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting
1 Deceiver of the Gods +1
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path
1 13

2013:

10 The Theory of Everything +5
8 Sunbather
7 The Mountain +4
7 Queensryche +3
6 The Dream Calls for Blood
5 Surgical Steel
5 Pelagial
5 Das Seelenbrechen
5 Curse and Chapter
4 Animale(s)
4 Világvége
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers
3 Kata Ton Daimona Eaytoy
3 Vertikal
3 Abandon All Life
2 All is One +2
2 The Devil Put Dinosaurs Here
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting
1 Novum Initium +1
1 Deceiver of the Gods
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path
1 13

Erg sterk jaar. De prijzen zijn gegaan naar Ayreon, Haken, Queensrÿche (TLT), Orphaned Land en Masterplan, maar ook kanshebbers waren Children of Bodom, Fates Warning, Alter Bridge, Ghost, Mind:Soul, Helloween, Korn en Queensrÿche (GT).

2013:

12 The Mountain +5
11 Sunbather +3
10 The Theory of Everything
7 Queensryche
5 Surgical Steel
5 Pelagial
5 Das Seelenbrechen
5 Curse and Chapter
4 The White Goddess +4
4 Animale(s)
4 Világvége
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 L'Être et la Nausée
4 Christs, Redeemers
3 Vertikal
3 Abandon All Life
2 Fire On The Mountain +2
2 All is One
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Coloured Sands
2 Fever Hunting
1 Desperate Souls of Tortured Times +1
1 Novum Initium
1 Deceiver of the Gods
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path
1 13

Nog even een belachelijk sterk jaar als afsluiter. Hele lading bands die eigenlijk ook wel een puntje verdiend hadden.

2013:

16 Sunbather +5
12 The Mountain
10 The Theory of Everything
7 Queensryche
7 L'Être et la Nausée +3
6 Colored Sands +4
5 Vertikal +2
5 Surgical Steel
5 Pelagial
5 Das Seelenbrechen
5 Curse and Chapter
4 The White Goddess
4 Animale(s)
4 Világvége
4 War of Ages
4 Blood Moon Rise
4 Christs, Redeemers
3 Abandon All Life
2 Fire On The Mountain
2 All is One
2 Sky Swallower
2 The Land of New Hope
2 Fever Hunting
1 Teethed Glory and Injury +1
1 Desperate Souls of Tortured Times
1 Novum Initium
1 Deceiver of the Gods
1 Silver Tongue
1 The Nexus
1 Stray from the Path
1 13

Vorig jaar was gewoon belachelijk goed qua metal!

Gedeelde vierde plaats voor:

Queensrÿche - Queensrÿche (7 punten)

(afbeelding)

The_CrY schreef:
Terwijl Geoff Tate met Frequency Unknown het geluid van de modernere Queensrÿche deed voortleven, gingen Scott Rockenfield, Michael Wilton en Eddie Jackson hun eigen visie realiseren: terug naar de energie die ze vroeger hadden. Om te zeggen dat ze terug in de tijd duiken en een nostalgisch album leveren is niet helemaal waar, maar misschien zeggen sommigen dat ook alleen maar omdat het zo lang geleden is dat Queensrÿche zo energiek klonk.

Metalriffs, progressieve ritmes, harmonieuze gitaarlijntjes en knijterhoge zang. Dat hebben we lang niet meer gehoord bij deze band. Het is niet moeilijk te constateren dat het klassieke Queensrÿche geluid weer tot leven is gewekt. Todd La Torre klinkt als een kloon van een jonge Tate, maar weet toch hier en daar wat smerigere klanken uit te stoten dan zijn voorganger en daar hoor je toch duidelijk een andere zanger. Het materiaal moet even groeien maar dan hebben we ook weer een ouderwets goed album te pakken. Lekkere groovende stampers als 'Redemption' en 'Spore'; hartverscheurende ballads als 'In This Light', 'A World Without' en 'Open Road'; en de wat snellere nummers zoals 'Where Dreams Go to Die', 'Vindication', 'Don't Look Back' en 'Fallout'. Voor elk nummer valt wat te zeggen. Van de korte speelduur heb ik geen last.

Ja, de toekomst van Queensrÿche is in goede handen. Nu moet het nog 18 november worden natuurlijk, maar ik zie geen reden waarom Geoff Tate die zou moeten winnen. Aan de ene kant vind ik het heel jammer dat het naar mijn mening geweldige Dedicated to Chaos de laatste Queensrÿche-plaat zal zijn in die stijl, maar aan de andere kant zal ik de solo carrière van Tate waarschijnlijk gewoon goed in de gaten moeten houden. Al met al heeft deze strijd twee prachtige albums opgeleverd, dus mij hoor je niet klagen.

Ataraxie - L'Être et la Nausée (7 punten)

(afbeelding)

Edwynn schreef:
De toegankelijkheid van het album verrast mij. Ik verwachtte funeral doom maar krijg een mooie zwarte doom/deathvariant die nog wel eens doet herinneren aan de oude Aeturnus en Deinonychus.

Ataraxie knoopt de passages inderdaad vakkundig aan elkaar en leunt daarmee niet op het repetetieve karakter dat doom overwegend heeft. Driftig death metalgebeuk, zwartgeblakerde blastpassages en treurige doom. Het komt allemaal voorbij. Afwisseling troef dus. De plaat omarmt de luisteraar en is ondanks de speelduur zo voorbij.

3. Ayreon - The Theory of Everything (10 punten)

(afbeelding)

james_cameron schreef:
Net als voorganger 01011001 uit 2008 niet het beste dat Ayreon heeft gemaakt, maar wel weer een fraai en zeer verzorgd conceptalbum. De teksten zijn hier en daar aan de simpele kant en het 'verhaal' is niet bijster boeiend, maar de muzikale uitwerking is wederom eersteklas en tot in de puntjes verzorgd. Productioneel zit het geheel bijzonder knap in elkaar. Dit keer qua sfeer wat meer folk-achtig, met veel ruimte voor allerlei avontuurlijke keyboard-partijen. Sporadisch is het album gelukkig ook best stevig, met lekker zwaar gitaarwerk en een aantal felle tempowisselingen. Bepaalde songs hebben een iets te hoog 'riverdance'-gehalte en het duurt me allemaal net iets te lang (het album bestaat uit vier lange tracks, onderverdeeld in 42 kortere songs), maar overwegend wel een imposante en meeslepende progressieve rockplaat.

2. Haken - The Mountain (12 punten)

(afbeelding)

jasper1991 schreef:
Frisse, eigenzinnige prog. Nu eens geen Dream Theateradoratie, maar voornamelijk door de jazzinvloeden een eigen geluid. Ik zie wel als bron Spock's Beard op hun meest freaky en Canterburybands van rond 1970. De muzikale, avontuurlijke passages zijn het spannendst, maar ook de breaks werken verrassend. Normaal heb ik een allergie voor jazzpassages in mijn metal, maar Haken weet het natuurlijk te laten klinken doordat het past in het welhaast chaotische in hun geluid. De zanger is op zich goed, maar als hij wat hoger zingt, kan hij wat te iel klinken. De refreinen zijn af en toe ook wat zeikerig; van dat laatste hebben alleen Cockroach King en Pareidolia geen last.

1. Deafheaven - Sunbather (16 punten)

(afbeelding)

AOVV schreef:
‘Sunbather’, de tweede worp van Deafheaven is nog een klasse hoger in te schatten dan het debuut. De unieke, eigenwijze versmelting tussen verschillende subgenres is nog beter uitgewerkt. De felle vocalen, waarmee zanger George Clarke trouwens behoorlijk spaarzaam is, hebben des te meer het gewenste effect, namelijk dat van de meest ingrijpende soort; elke keer wanneer Clarke zijn strot wagenwijd opentrekt, wordt er een contrast getekend. De riffs van de lead gitaar zorgen namelijk voor een louterend, zelfs zomers gevoel. Er hangt een zekere hang naar nostalgie in de lucht, de riffs zijn niet “all black”.

‘Sunbather’ is een bescheiden hype op MuMe, en ik sluit me er graag bij aan. Ook in recensentenwereld is men bijna unaniem lovend; de rol van Deafheaven om metal voor eens en voor altijd uit z’n niche-omgeving weg te leiden, is nog lang niet uitgespeeld. Het is hoopvol dat er nu al ruim 80 mensen hebben gestemd op dit album, en dat het gemiddelde nog steeds hoog ligt. Van mij mag de kaap van de 100 stemmen gerust gerond worden. Ik gooi er mijn hoge ogen alvast bovenop.

Zo, dat was het dan, denk ik. Mijn loftuitingen gaan naar alle users die dit topic in leven hebben gehouden, en in het bijzonder aan Cured, die de vroegere jaren telkens van een top 5-presentatie heeft voorzien.

Met nog een laatste blik naar de toekomst: dat er nog veel geweldige metalalbums gemaakt mogen worden!

Bedankt, Cured, AOVV en wizard, voor de organisatie! Het was een leuk spelletje.

Inderdaad dank aan Cured, AOVV en wizard! Heb vooral veel albums opgeschreven dus genoeg luistervoer voor de komende vijf jaar

Hier sluit ik me volledig bij aan. Hoewel ik een deel heb gemist heb ik genoten van de vele voor mij onbekende albums die nu toch veel gedraait gaan worden. Het was me een genoegen!

Bedankt mensen voor alle inzet!!! Heb genoten!

Was inderdaad een leuk topic, thanx!
Misschien een leuk idee om met alle top-5 albums weer een leuk metaltopic te creëren!
Blijft een leuke bezigheid...

Ik vond het ook een leuk topic, met Hell - Human Remains als leukste ontdekking.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:52 uur

geplaatst: vandaag om 00:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.