MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Cured
Wat duurt die week lang nu ik niet zelf meer achter de 'knoppen' zit....

Rudi S schreef:
(quote)

En ondertussen een link plaatsen naar 1000 albums

En miljoenen singletjes...

west schreef:
(quote)

Hé jongens, ik heb me er zelf ook aan bezondigd, maar we moeten niet overdrijven met het noemen van nummers en zelfs complete albums. In het begin werkte het juist zo leuk: niets mogen zeggen tot de deadline voorbij is. Ik zie wel dat het ook nieuwe deelnemers zijn, dus die wisten dat nog niet, zoals jij Snoeperd.

Dit heeft toch niets met mijn lijst te maken? Nou ja, oké, nu weet je dat er waarschijnlijk niets van deze albums in mijn lijst staat, maar zoveel verraad ik ook weer niet.

Snoeperd schreef:
(quote)

Dit heeft toch niets met mijn lijst te maken? Nou ja, oké, nu weet je dat er waarschijnlijk niets van deze albums in mijn lijst staat, maar zoveel verraad ik ook weer niet.

Oh, het is helemaal niet vervelend bedoeld en zeker niet op jou gericht hoor, integendeel. Leuk dat je meedoet!

Zal niet teveel meer pluggen, maar ik kan alvast verklappen dat al mijn songs uit 1975 komen.

zaaf
Herman stop! Straks doen ze dat allemaal!

Telamon

Gimmie Shelter op 1 in deze lijst. Maar dat mag niet van zaaf.

Why Did You Do It, west?

Why Did You Do Those Things To Me Telamon?

En alweer kwam ik een singletje uit het jaar waar wij mee bezig zijn tegen: deze van Strech voor 0,50 cent (eerder the Buoys met Give Up Your Guns). Toeval bestaat niet!

zaaf
eindelijk iemand die niet blind achter herman aanloopt

Telamon
haha, make me smile!

zaaf
update!

na dagen 1975 zijn er 25 lijsten verstuurd. t gaat niet hard meer, maar t gaat zeker nog. het verschuift nog steeds, in de top. tikkie richting de top 2000 bekende namen, da's een beetje jammer, maar t is nog steeds een top top.

nog ruim 1 dag, tijd genoeg voor nog wat lijstjes.

de grens voor de top 10 ligt nu op 30 pnt en het aantal nominaties binnen die de top 10 gaan van 5 tot 9...

groet van uw geduldige zaaf

zaaf
update!

een dag verder, een lijst verder. mss wat late stemmers nog (herman heeft al gestemd)

de top 10 staat helemaal op zn kop, ah macro in excel werkt niet goed.
ik heb nog ruim 6 uur om te herstellen.

groet van uw technisch vernuft zaaf

zaaf schreef:
de top 10 staat helemaal op zn kop, ah macro in excel werkt niet goed.
ik heb nog ruim 6 uur om te herstellen.

Pas op dat nummer 10 niet nummer 1 wordt en andersom!

Of kun je het niet goed lezen nu het op zijn kop staat?

zaaf
Over een half uur start de ontknoping van de top 10 over....

http://s1.hubimg.com/u/9330044_f260.jpg

zaaf
10. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion

(afbeelding)

Punten : 40
Nom. : 5x
Nr. 1 van : herman en zaaf

Het eerste nummer van onze top 10. Met behoorlijke afstand van de andere 124 genoemde nummers.

Als een komeet vloog Fela uit de startblokken en na de eerste dag stond hij fier bovenaan onze top 10 van 1975. Daarna tot mijn grote spijt helemaal niet meer genoemd, maar desondanks goed voor een top 10 plek.

herman schreef:
1975 wordt het eerst jaar waarin ik een compleet album in mijn lijstje zet.

Confusion is een Fela-commentaar op de na-koloniale situatie van Lagos en de slechte staat van de infrastruktuur aldaar. Het chaotische wordt in het instrumentale eerste deel (plaatkant 1) weergegeven. Na de keyboard opening van de song, barst na plm 5 minuten de afrobeat los, met een uitblinkende drummer Tony Allen.
Daarna volgt het vocale deel, met vraag/antwoord van Fela en muzikanten. In pidgin English benadrukt Fela de wanorde en op ironische manier duidt hij de eerdere trots van de Nigerianen.

Een luistertrip die voor mij zijn weerga bijna niet kent. Jazzy, funky, exotisch en een boeiend tekstueel stuk. Terechte top 10 plek!

zaaf
morgenochtend het vervolg. time to go to bed!

Een goed begin is het halve werk, nu maar hopen dat het nivo van de volgende 9 net zo hoog is als van Confusion...........

zaaf schreef:

Een luistertrip die voor mij zijn weerga bijna niet kent. Jazzy, funky, exotisch en een boeiend tekstueel stuk. Terechte top 10 plek!

Mensen die niet bekend zijn met Fela missen iets....... (Geld ook voor Zappa)

zaaf
9. Queen - Bohemian Rhapsody

(afbeelding)

Punten : 41
Nom. : 6x
Nr. 1 van : sheep67

De waarschijnlijk alom verwachte nummer 1 van 1975. Dat is dus niet gelukt. De stappen waren groot: als hij genoemd werd, was het in de top van desbetreffende top 10. Maar genoemd werd dit nummer toch niet al teveel, dominant in de strijd al zeker niet.

Het nummer zelf is een compositie van Freddie Mercury, met delen waar hij, als we zijn vrienden en collega's mogen geloven, al jaren mee in zijn hoofd rondliep. Die delen zijn: intro, ballad, gitaarsolo, opera, (hard-)rock en outro. Zeker die laatste kondigen zich abrupt aan met verandering in toonsoort, ritme en stijl en dat maakte deze compositie vrij bijzonder. Ook om dit live uit te voeren; zonder hulp van ondersteunend audio- en videomateriaal heeft Queen dit nooit in zijn geheel gespeeld.

Dat het operagedeelte erg veel overdubs kent, is genoegzaam bekend. Dat de video als een van de eerste clips wordt gezien ook. Ach, wat weten we niet van dit nummer, door de enorme exposure dat het heeft gekregen? Waar het over gaat, want Freddie lichtte zijn teksten niet toe. Daar hield hij niet van.

Feit blijft dat het album 'A Night At the Opera' mijn eerstgekochte album van 1 artiest was. En alleen daarom al verdienen ze alle gekregen credits.

zaaf schreef:

De waarschijnlijk alom verwachte nummer 1 van 1975.

Juist ja, ik had 'm trouwens niet.
40 punten nodig om in de top 10 te komen, dat is lijkt mij een record?

zaaf
nope. in '71 had nr 10, Halleluwah, 44 pnt...

maar t is een goede editie, de genoemde grens, 27 lijstjes, mooi hoor!

Telamon
thelion schreef:

Mensen die niet bekend zijn met Fela missen iets.......

Ik weet dan niet wat ik mis. Is ook best fijn.

Maar ik ga m straks luisteren.

Tja, dat vind ik dan toch een nadeeltje van Musicmeter, als ik zo vrij mag zijn. Bohemian Rhapsody is 'mainstream' geworden in de loop der jaren, zeker als veelvuldig nummer 1 in de top 2000. En dus krijg ik het idee dat daarom een aantal users deze songs links laten liggen, terwijl je er wat betreft 1975 toch eigenlijk niet omheen kan. Er zaten immers toch ook een flink aantal bijzondere kanten aan dit nummer, zoals zaaf prima toelicht. Nummer 9 vind ik een te lage notering voor één van de songs die niet alleen mede het muziekjaar 1975 heeft gemaakt, maar nog veel meer heeft betekend.

west schreef:
Tja, dat vind ik dan toch een nadeeltje van Musicmeter, als ik zo vrij mag zijn. Bohemian Rhapsody is 'mainstream' geworden in de loop der jaren, zeker als veelvuldig nummer 1 in de top 2000.

Valt reuze mee, Child in time was toch ook nr. 1 eerder en ook PF en Supertramp op 1 en 2, ik denk gewoon sterk jaar (let maar op!!!).

Ja, dat is waar. Voor alle duidelijkheid: ik doelde vooral op de 'maar' 6 nominaties op 27 lijstjes voor een beeldbepalende nummer als Bohemian Rhapsody.

Ja, ik had deze eigenlijk helemaal in de top verwacht, maar persoonlijk vind ik het een prima liedje maar bij mij niet in een top 100 over 1975.

Ik heb Queen in mijn lijstje staan maar dan niet Bohemian Rhapsody, vind dat lang niet het beste wat ze gemaakt hebben.

zaaf
Rudi S schreef:
.... ik denk gewoon sterk jaar (let maar op!!!).

ik denk het ook. we zullen het zien.

vandaag tot de top 5, morgen 5 t/m 2, zondag nr 1 en de nummers 11 t/m 25.

Ik had Love Of My Life. Vind ik nog net iets mooier dan Bohemian Rhapsody (ook een killer natuurlijk).

zaaf
sssst Arthur, mss komt LOML nog wel....

ArthurDZ schreef:
Ik had Love Of My Life. Vind ik nog net iets mooier dan Bohemian Rhapsody (ook een killer natuurlijk).

Die stond er bij mij dan weer net niet in. Prachtnummer inderdaad!

Zo zie je: ik zeg het niet graag ( ), maar Rudi S had wel een punt met het sterke muziekjaar.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:16 uur

geplaatst: vandaag om 09:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.