MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Prophet's Song is natuurlijk het echte meesterwerk op die plaat

Death on Two Legs mag er ook wezen.

zaaf
Oja, jij had natuurlijk Killer Queen vorig jaar. Nou, dan kan je je lol op in deze jaren 70 edities...

Cured
Mooi begonnen zaaf ! Confusion doelde ik ook op , toen Herman het over een heel album had; boeiend nummer, maar niet helemaal mijn ding. Wel goed dat dit soort nummers de Top 10 halen en is wat dat betreft een goeie voortzetting van eerdere edities.

Queen wel verwacht, maar wat hoger; ik vind het er eigenlijk ook wel in thuis horen (in de Top 10); had 'm zelf overigens niet.

zaaf schreef:
Oja, jij had natuurlijk Killer Queen vorig jaar. Nou, dan kan je je lol op in deze jaren 70 edities...

Ach ik was jong en Queen maakte toen hele aardige platen. Memories..... (vrij naar Barbara Streisand ).

zaaf
8. Patti Smith - Gloria

(afbeelding)

Punten : 42
Nom. : 6x
Nr. 1 van : niemand

Heel geleidelijk steeg dit openingsnummer van Patti's eersteling tot in de top 10 en bleef daar. Stond zelfs even 2e, maar dat bleek iets te veel van het goede. De twee lange nummers van Horses werden ook genoemd, maar Gloria was met gemak Patti's speerpunt.

Gloria is een cover, van het hitsucces van Them (met Van Morrison) uit 1964.
Patti's ouders waren Jehova's getuigen en daardoor kreeg ze een strenge, religieuze en bijbelgerichte opvoeding. In haar tienerjaren verliet ze deze organisatie omdat ze deze te beklemmend en te begrensd vond. Gloria, waarvan alleen het refrein werd overgenomen, start dan ook opvallend met de regel 'Jesus died for somebody's sins, but not mine'.

Patti Smith wordt de grootmoeder van de punk genoemd. Haar muziekstijl is niet direct punk te noemen, maar de rebelsheid en het loslaten van vaste structuren waren belangrijke beginselen voor deze stroming.

Ik ben zeker niet zo van de covers maar dit is er een die naar mijn smaak minstens gelijkwaardig is met het origineel.

Mijn nummer 2, mooi dat-ie de top-10 gehaald heeft, hoewel een top 10 zonder Patti in 1975 ook wel heel raar geweest zou zijn.
En een van de weinige keren dat een cover wat mij betreft het origineel overtreft. Ze geeft er ook een totaal andere draai aan, net als bij Hey Joe in 1974.

johan de witt schreef:
Mijn nummer 2, mooi dat-ie de top-10 gehaald heeft, hoewel een top 10 zonder Patti in 1975 ook wel heel raar geweest zou zijn.
En een van de weinige keren dat een cover wat mij betreft het origineel overtreft. Ze geeft er ook een totaal andere draai aan, net als bij Hey Joe in 1974.

Ook mijn nummer 2 en ik had er nog wel een paar van dat prachtige album kunnen kiezen.

Inderdaad, sowieso het beste album van 1975. Hands down.

Gloria van Patti Smith kan je eigenlijk geen cover meer noemen. Alleen het gespelde refrein werd overgenomen. Maar goed, ik had 'm hoog, blij dat ie erin staat!

Ben zelf voor een ander nummer van het album gegaan, maar fijn dat er in elk geval iets van Patti in staat

Ach het was moeilijk, eigenlijk vind ik Free money mischien wel het mooiste liedje van dat album.

Elegie ook prachtig, maar ja, daar stemt toch niemand op.

zaaf
oe, die had ik willen kiezen. had dezelfde gedachte, maar ja dan schiet t niet op

zaaf schreef:
oe, die had ik willen kiezen. had dezelfde gedachte, maar ja dan schiet t niet op

Ah daarom staat dat Queen liedje toch nog lager dan verwacht

zaaf
heheheh dat queen-liedje

Ik ben niet zo'n Patti Smith liefhebber. Wat overschatte artieste...

En nu ben ik weg: een weekendje Groningen. Veel plezier met elkaar en de hits van 1975!

west schreef:
Ik ben niet zo'n Patti Smith liefhebber. Wat overschatte artieste...

En nu ben ik weg: een weekendje Groningen. Veel plezier met elkaar en de hits van 1975!

Patti Smith niet goed, veel plezier bij de aardbevingen

zaaf
wel vóór 1976 terug zijn he!

Cured
Rudi S schreef:
.....veel plezier bij de aardbevingen
....

zaaf schreef:
10. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion

Een luistertrip die voor mij zijn weerga bijna niet kent. Jazzy, funky, exotisch en een boeiend tekstueel stuk. Terechte top 10 plek!

(embed)

Kende ik niet, hoewel zeker jaren '70 en '80 fanatiek oorlezer en daar was aandacht voor Fela.
Maar na 2 luisterbeurten, fantastisch, de ontdekking van dit topic.
Doet soms ook aan Remain in light denken.
Ik heb wel gezien een grote discografie, op ontdekkingstocht maar

zaaf

dat vind ik altijd het leuke van dit soort topics, de ontdekkingen. heb van sommige lijstjes ook e.e.a. opgestoken.

zaaf
7. Bruce Springsteen - Born To Run

(afbeelding)

Punten : 43
Nom. : 8x
Nr. 1 van : niemand

Nog sneakier schoof Born To Run zich in de top 10. Zeker niet onverwacht, maar steeds een paar plaatsjes opschuivend stond ie ineens 6. Maar goed dat dit spel over maar één week gaat

Born To Run is in 1974 geschreven als laatste poging om commercieel succesvol te worden. Het lied, geschreven in de eerste persoon, is een liefdesbrief aan het meisje Wendy, vanuit een wilde kerel met veel passie en weinig geduld.
Het intro van Born To Run is geschreven op gitaar, de rest op piano, zoals het meeste van het gelijknamige album.

Ha het eerste nummer uit mijn lijst

Thunder Road komt hopelijk nog...

Johnny Marr schreef:

Johnny Marr schreef:

Die heb ik dan weer niet want ik had al 2x Bruce in mijn top 10

Cured
Brucie verdient wel een plaatsje in de Top 10, maar ook niet zo mijn 'ding'.

laxus11 schreef:
(quote)

Die heb ik dan weer niet want ik had al 2x Bruce in mijn top 10

Jungleland

Rudi S schreef:
(quote)

Jungleland

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:38 uur

geplaatst: vandaag om 12:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.