Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 14 februari 2015, 14:47 uur
da's al de 3e uit mijn top 10, daar zal het ook wel bij blijven.
0
Cured
geplaatst: 14 februari 2015, 15:13 uur
zaaf schreef:
ik verwacht mijn nummer 8 nog...
...duhhuh ik verwacht mijn nummer 8 nog...

0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 17:55 uur
3. Led Zeppelin - Kashmir

Punten : 58
Nom. : 9 x
Nr. 1 van : Arno
Kashmir begon pas later in deze editie aan z'n opmars. Werd aanvankelijk niet genoemd, maar haalde daarna wat grote scores en eindigt op deze prima plek. Er was natuurlijk wel wat concurrentie van andere PG songs, er werden er nog 4 genoemd…
'Oh, let the sun beat down upon my face, stars to fill my dreams...'
Het is een van de markantste nummers van het Led Zeppelin dubbelalbum Physical Graffiti, door de mix met Arabische en Indiase elementen.
De basis komt van Jimmy Page, die zijn gitaar DADGAD had gestemd en het oplopend akkoordenschema neerzette. Bonham voelde het ritme snel aan en even later, onder invloed van Page's interesse in de sitar, ontstond het refrein. Onderweg in Marokko, rijdend door de Sahara, werd Robert Plant geinspireerd voor de tekst. Hij kwam ook met de 'bridge'.
Later voegde John Paul Jones de orkestratie toe.
Het nummer is vanaf het ontstaan bij vrijwel ieder concert van LZ gespeeld.
Gezien mijn vroege liefde voor Led Zeppelin, doet mij deze klassering nogal deugd.

Punten : 58
Nom. : 9 x
Nr. 1 van : Arno
Kashmir begon pas later in deze editie aan z'n opmars. Werd aanvankelijk niet genoemd, maar haalde daarna wat grote scores en eindigt op deze prima plek. Er was natuurlijk wel wat concurrentie van andere PG songs, er werden er nog 4 genoemd…
'Oh, let the sun beat down upon my face, stars to fill my dreams...'
Het is een van de markantste nummers van het Led Zeppelin dubbelalbum Physical Graffiti, door de mix met Arabische en Indiase elementen.
De basis komt van Jimmy Page, die zijn gitaar DADGAD had gestemd en het oplopend akkoordenschema neerzette. Bonham voelde het ritme snel aan en even later, onder invloed van Page's interesse in de sitar, ontstond het refrein. Onderweg in Marokko, rijdend door de Sahara, werd Robert Plant geinspireerd voor de tekst. Hij kwam ook met de 'bridge'.
Later voegde John Paul Jones de orkestratie toe.
Het nummer is vanaf het ontstaan bij vrijwel ieder concert van LZ gespeeld.
Gezien mijn vroege liefde voor Led Zeppelin, doet mij deze klassering nogal deugd.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 18:13 uur
0
geplaatst: 14 februari 2015, 18:14 uur
Mooi LZ, had ik ook in mijn lijstje
Tangled Up In Blue ook nog
Tangled Up In Blue ook nog

0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 18:16 uur
ah, dat is mijn nummer 8! onee, dat was in mn eerste lijstje...
0
geplaatst: 14 februari 2015, 19:16 uur
Al drie uit mijn lijstje 
Fela, Roxy en Patti. Zo hoog heb geloof ik nog niet gescoord.
De Dylans zijn ook mooi, de rest geloof ik wel...

Fela, Roxy en Patti. Zo hoog heb geloof ik nog niet gescoord.

De Dylans zijn ook mooi, de rest geloof ik wel...
0
geplaatst: 14 februari 2015, 20:13 uur
Ja, prima: dank je!

Pas net weer terug en ik zie dat Bob en Kashmir uit mijn top 10 er ook al in staan. Alweer 4x raak en Roxy staat in mijn top 20.
0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 21:24 uur
2. Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V)

Punten : 61
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : GrafGantz, nelis, HugovdBos, Simon77
Op zich wel logisch (breed gedragen is de term), toch voor mij verrassend dat de openingssong van Wish You Were Here het ook hier weer prima doet. Vier nr 1 posities en diverse keren in de lagere regionen doen dit nummer op 2 belanden. Overigens werden alle nummers van WYWH genoemd...
Remember when you were young, you shone like the sun
Shine on you crazy diamond
Now there's that look in your eyes, like black holes in the sky
Shine on you crazy diamond.
De epische terugblik van Pink Floyd op het werken met Syd Barrett. Die hen nota bene vervolgens op kwam zoeken in de studio. Wat de emotie nogal versterkte, want Syd was er niet goed aan toe. Zie hier…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b6/Syd_Barrett_Abbey_Road_1975.jpg
Het opnemen van dit nummer ging met veel problemen gepaard. Dit had veelal te maken met een nieuw mix-apparaat dat in gebruik genomen was in de Abbey Road studio. Men wist niet goed hoe hiermee om te gaan en dat bleek bij beluistering van dagen werk: het lekken van geluid over de drumtracks was storend. Het moest vaak worden overgespeeld en dat putte de leden nogal uit, mede door die rondzingende emotie (niet op tape).
De negendelige compositie werd uiteindelijk in overleg in tweeën gesplitst, waar het aanvankelijk een plaatkant moest innemen.
Deel 1 duurt tot 3:54, start met (infadende) keyboards en na iets meer dan twee minuten speelt Gilmour over die keys een subtiele solo.
Deel 2 start met 'Syd's theme': het thema door Gilmour dat de noten B♭, F, G en E bevat. In dit deel valt de band, na het meermaals herhalen van dit thema, in en leidt een solo van Gilmour onder het loslaten van Syd's theme naar het einde van dit deel (6 min 27)
Deel 3 begint met een minimoog solo van Wright waarna de derde solo van Gilmour volgt tot deel 4.
Deel 4 start na 8 min 42 en bevat het vocale deel met achtergrondzang van Venetta Fields en Carlena Williams en duurt tot 11 min 10
In deel 5 komt het thema van deel 2 heel even terug, speelt Dick Parry vervolgens een fijne partij sax en wisselt en stopt het ritme tot The Machine zich aankondigt.

Punten : 61
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : GrafGantz, nelis, HugovdBos, Simon77
Op zich wel logisch (breed gedragen is de term), toch voor mij verrassend dat de openingssong van Wish You Were Here het ook hier weer prima doet. Vier nr 1 posities en diverse keren in de lagere regionen doen dit nummer op 2 belanden. Overigens werden alle nummers van WYWH genoemd...
Remember when you were young, you shone like the sun
Shine on you crazy diamond
Now there's that look in your eyes, like black holes in the sky
Shine on you crazy diamond.
De epische terugblik van Pink Floyd op het werken met Syd Barrett. Die hen nota bene vervolgens op kwam zoeken in de studio. Wat de emotie nogal versterkte, want Syd was er niet goed aan toe. Zie hier…
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b6/Syd_Barrett_Abbey_Road_1975.jpg
Het opnemen van dit nummer ging met veel problemen gepaard. Dit had veelal te maken met een nieuw mix-apparaat dat in gebruik genomen was in de Abbey Road studio. Men wist niet goed hoe hiermee om te gaan en dat bleek bij beluistering van dagen werk: het lekken van geluid over de drumtracks was storend. Het moest vaak worden overgespeeld en dat putte de leden nogal uit, mede door die rondzingende emotie (niet op tape).
De negendelige compositie werd uiteindelijk in overleg in tweeën gesplitst, waar het aanvankelijk een plaatkant moest innemen.
Deel 1 duurt tot 3:54, start met (infadende) keyboards en na iets meer dan twee minuten speelt Gilmour over die keys een subtiele solo.
Deel 2 start met 'Syd's theme': het thema door Gilmour dat de noten B♭, F, G en E bevat. In dit deel valt de band, na het meermaals herhalen van dit thema, in en leidt een solo van Gilmour onder het loslaten van Syd's theme naar het einde van dit deel (6 min 27)
Deel 3 begint met een minimoog solo van Wright waarna de derde solo van Gilmour volgt tot deel 4.
Deel 4 start na 8 min 42 en bevat het vocale deel met achtergrondzang van Venetta Fields en Carlena Williams en duurt tot 11 min 10
In deel 5 komt het thema van deel 2 heel even terug, speelt Dick Parry vervolgens een fijne partij sax en wisselt en stopt het ritme tot The Machine zich aankondigt.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 21:40 uur
Nou en dan nu maar hopen dat ome Neil op 1 staat, zou wel de 3e keer worden dat mijn nr1 ook 1 wordt.
Hm,het lijkt er op dat Zappa verraden is
Hm,het lijkt er op dat Zappa verraden is

0
geplaatst: 14 februari 2015, 21:41 uur
zaaf schreef:
of t was profetisch...
of t was profetisch...
Hij moet wel zo'n soort gave bezitten anders kun je echt niet in Groningen op vakantie gaan.

0
geplaatst: 14 februari 2015, 22:11 uur
0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 22:19 uur
ja fijne vent, jij stuurt een top 20 in.... ik tel er echt maar tien mee hoor! anders moet die injectie echt omhoog... 

0
geplaatst: 14 februari 2015, 22:22 uur
Rudi S schreef:
Nou en dan nu maar hopen dat ome Neil op 1 staat, zou wel de 3e keer worden dat mijn nr1 ook 1 word(
Nou en dan nu maar hopen dat ome Neil op 1 staat, zou wel de 3e keer worden dat mijn nr1 ook 1 word(
Dat zie ik echt niet gebeuren. Zou ook niet weten over welk nummer er zoveel concensus zou bestaan.
0
geplaatst: 14 februari 2015, 22:26 uur
zaaf schreef:
ja fijne vent, jij stuurt een top 20 in.... ik tel er echt maar tien mee hoor! anders moet die injectie echt omhoog...
oeps: helemaal geen Tangled Up in Blue in mijn top 10.... 
Dus het was inderdaad profetisch: nu 4x raak.......

0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 22:29 uur
weekendje groningen gaat je niet in de kouwe kleren zitten he? 

0
geplaatst: 14 februari 2015, 22:39 uur
F*ck, ben Cortez vergeten in mijn lijstje, hopelijk staat die op 1.
0
zaaf
geplaatst: 14 februari 2015, 22:47 uur
op je laatste lijst staat in my time of dying bovenaan hoor west dat weet je heus wel 

0
geplaatst: 14 februari 2015, 22:59 uur
Johnny Marr schreef:
1975 Johnny: Zuma!

(zegt de man die zijn eigen top 10 niet eens kent...
)
0
geplaatst: 14 februari 2015, 23:26 uur
Rudi S schreef:
Cortez.
Cortez.
Goede keus, maar ik heb er maar eentje van ome Neil en dat is een nummer van z'n beste album.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.