MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
zaaf
6. Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer (1975)
https://consequenceofsound.files.wordpress.com/2014/05/neil-young-e1401152920493.jpg?w=350&h=350&crop=1

Punten : 48
Nom. : 7
Nr. 1 van : Renoir

Neil Young is een autodidact pur sang. Sowieso is autonomie een groot goed voor hem. Dat bracht nog wel eens conflicten, maar al met al is het goed geweest voor zijn muziek en loopbaan.

Die zelfstandige inslag komt niet uit het niets: na op jonge leeftijd geconfronteerd te zijn met diabetes en polio begon hij op zijn 10e een bedrijfje, Neil Eggs. Hij hield kippen en werkte op een golfbaan om het voer te bekostigen. Hij wilde toen wel graag boer worden.

Hij had een krantenwijk en stond 's ochtends vroeg op om de Globe and Mail te bezorgen. Voor het slapengaan luisterde hij naar de radiozender 1050-CHUM en raakte zo geïnteresseerd in muziek. In 1958 kreeg Young zijn eerste muziekinstrument: een plastic ukelele, een kerstgeschenk van zijn ouders. Toen hij twaalf jaar oud was, scheidden zijn ouders en verhuisde hij met zijn moeder naar Winnipeg.

Daar begon hij bandjes en ontdekte hij het genot van keihard spelen. Op talent en doorzettingsvermogen schopte hij het tot de beroemde groepen Buffalo Springfield en Crosby Stills Nash & Young en een rijke solocarriere.

Kijk mijn nummer 8 en favoriet van Neil.
Nr. 3 en 4 nog over, die top liedjes komen er nog aan.

Mijn nummer 1 (Maggot Brain) en 7 (Stairway) zijn geweest, nog 1 soulful nummer te gaan.

zaaf
5. Bruce Springsteen - Born To Run (1975)
http://gfx.nrk.no//0xety9RwSdg8PDplVoRwFwO_27z-Ll2KZ2x0NnS41uBg

Punten : 48
Nom. : 8 x
Nr. 1 van : Film Pegasus, johannesA

Springsteen heeft zijn bandleden bijna allemaal in New Jersey - zijn home-state - ontmoet. Ook Steve van Zandt, die op latere leeftijd nog succesvol werd als acteur in een rol die zich in New Jersey afspeelt: Silvio Dante in The Sopranos. Als een soort spin-off, wegens vergelijkbaar karakter, speelde hij kort geleden de hoofdrol in de HBO-serie Lillyhammer.

Nils Lofgren, zijn huidige gitarist (samen met Steve), had in '79 zelf een hitje "Shine Silently" en speelde op zijn 17e al in The Crazy Horse (niet de bar, die in The Sopranos voorkomt….) van Neil Young. Toen Van Zandt solo ging in de 80's verving Lofgren hem. Na de terugkeer van Van Zandt ging Nils weer solo, speelde later weer voor Neil Young en voegde zich een aantal jaren geleden opnieuw bij de E-Street band.

Aparte fotokeuze bij Neil Young. Dat is de hoes van z'n selftitled debuutalbum uit 1968 terwijl Cortez toch echt op Zuma uit 1975 staat. Nou ja, iets met letten en een kniesoor en zo

johannesA
Wat blijft dit een onverwoestbaar nummer. Prachtige positie in de top 5!

Zelden zoveel energie in een nummer gezien (gehoord) als bij Born to run van Bruce Springsteen. Blij om hem zo hoog te zien in de top van de 70's.

Bruce Springsteen én Deep Purple in de top-5

Born To Run zou zeker in mijn top 20 terecht zijn gekomen. Kan wel leven met deze notering.
Vooral live nog altijd epic.

zaaf schreef:
6. Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer (1975)
(afbeelding)

Kom maar op met Zuma!

1.
2.
3. Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer
4. Doors - Riders On The Storm
5. Led Zeppelin - Stairway To Heaven
6. Pink Floyd - Time
7. Bob Dylan - Hurricane
8. Neil Young - Ambulance Blues
9. Who - Baba O' Riley
10. King Crimson - Starless

Zit mijn top toch nog bij de laatste 4.

Hm, Floyd, DP, Marvin en The Clash.
Mooie strijd.

zaaf
4. Clash - London Calling (1979)
https://thenypost.files.wordpress.com/2013/08/the_clash-300x300.jpg

Punten : 57
Nr. 1 van : deric raven, Edgar18

Joe Strummer, geboren in Ankara, was de zoon van een Brits diplomaat en heeft zijn jeugd op veel plekken over de wereld doorgebracht. Zijn één jaar oudere broer was nogal wereldvreemd (Joe noemde hem een Nazi, met doodshoofden all over the place) en pleegde zelfmoord op zn 19e. Joe was juist erg omgevingsbewust en -sensitief. Hij werd kort na deze gebeurtenis vegetarier en bleef dat tot zijn dood, in 2002. Hij stierf aan niet eerder bij hem geconstateerd hartfalen.

The Clash overwoog een reunie rond de tijd van het overlijden van Joe. Diens dood was dus een streep door de rekening en zijn bandmaten waren er stuk van. Zo ook Topper Headon, door Strummer de band uitgezet wegens verregaande heroineverslaving. Zijn reaktie:

It's taken Joe's death to make me realise just how big the Clash were. We were a political band and Joe was the one who wrote the lyrics. Joe was one of the truest guys you could ever meet. If he said 'I am behind you', then you knew he meant it 100 percent

1. Marvin Gaye - What's Going On
2.
3. Stevie Wonder - Superstition
4. Curtis Mayfield - Move On Up
5. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion
6. Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
7. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman
8. Bruce Springsteen - Born To Run
9. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
10. Marvin Gaye - Let's Get It On

1.
2. Neil Young & Crazy Horse - Cortez The Killer (6)
3. Queen - Somebody To Love (36)
4. Pink Floyd - Comfortably Numb (16)
5. Police - The Bed's Too Big Without You (25)
6. Doors - L.A. Woman (18)
7. Led Zeppelin - Kashmir (35)
8. David Bowie - "Heroes" (14)
9. Who - Baba O' Riley (32)
10 .Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water (70)

zaaf
1. Funkadelic - Maggot Brain
2.
3. Curtis Mayfield - Move On Up
4. Richard Hell & The Voidoids - Blank Generation
5. Television - Marquee Moon
6. Stevie Wonder - Living For The City 
7. Japan - Quiet Life
8. Frank Zappa - Big Swifty
9. Nick Drake - Things Behind The Sun
10. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion

Teunnis schreef:
Bruce Springsteen én Deep Purple in de top-5

Inderdaad, beetje een anticlimax na al dat moois wat er al langs kwam.. Gelukkig meteen erna The Clash om het weer goed te maken.

Hopelijk Marvin op 1, dat zou een prachtige afsluiter zijn van deze 70s editie.

Mijn nummer 4 op 4.
Ach Marvin op 1 zou wel mooi zijn, maar top 3 vind ik ook al knap van die rakker.

zaaf
hahahaha, zeker, maar die schavuit on dan ook wel een lekker moppie zingen!

1. Clash - London Calling (4)
2. Tom Waits - Martha (48)
3. Nick Drake - Things Behind The Sun (58)
4. Stevie Wonder - Living For The City (54)
5.
6. Curtis Mayfield - Move On Up (13)
7. Marvin Gaye - What's Going On (12)
8. Nick Drake - Northern Sky (47)
9. Kraftwerk - The Model (37)
10. Rolling Stones - Angie (40)

En nu maar duimen voor Marvin want van die andere twee als eindwinnaar zou ik wel een beetje verdrietig worden.

zaaf
weet je wel welke twee dan?

1.
2.
4. Dire Straits - Sultans Of Swing
6. Bruce Springsteen - Born To Run
7. Bob Dylan - Tangled Up In Blue
8. Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
9. Black Sabbath - Paranoid
10. Golden Earring - Radar Love

Sjit, over Child in Time heengelezen. Hopelijk zal die niet daardoor de overwinning mislopen. Aan de andere kant, de overige twee zijn mijn nummer 1 en 10.

Hé, dat ene nummer van mij doet nog steeds mee. Hij kon dan ook wel een heel aardig moppie zingen zaaf. (lekker aan de borrel? )

zaaf
chevy93 schreef:
Sjit, over Child in Time heengelezen. Hopelijk zal die niet daardoor de overwinning mislopen. Aan de andere kant, de overige twee zijn mijn nummer 1 en 10.
oeps

zaaf
3. Deep Purple - Child In Time (1970)
http://rymimg.com/lk/f/l/2c7649e19735086bf3e03e6c71c26674/4034138.jpg

Punten : 58
Nr. 1 van : sheep67, HugovdBos, Cured, laxus11

Ian Gillan was de eerste Jezus in Jesus Christ Superstar. De eerste single van Deep Purple met Gillan in de gelederen is getiteld "Hallelujah" en brachten de producenten van de musical ongetwijfeld op een idee…

Child In Time stond halverwege (loste Donna af) een halve dag op één, maar werd afgelost door de uiteindelijke nummer twee. Die werden dus beiden nog voorbijgestoken…

Nummer 1 uit mijn lijstje en mijn persoonlijke top 200

Oftewel het beste nummer ooit gemaakt

1. Deep Purple - Child In Time
2.
4. Doors - Riders On The Storm
6. Pink Floyd - Time
7. Bob Dylan - Hurricane
8. Neil Young - Ambulance Blues
9. Who - Baba O' Riley
10. King Crimson - Starless

1. Deep Purple - Child In Time
2.
4. Dire Straits - Sultans Of Swing
6. Bruce Springsteen - Born To Run
7. Bob Dylan - Tangled Up In Blue
8. Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
9. Black Sabbath - Paranoid
10. Golden Earring - Radar Love

Cured
Born To Run erg hoog vind ik, maar enfin: het volk beslist. Verder uitstekend The Clash en Deep Purple, wat maar eens precies weer mijn veelzijdigheid qua smaak bewijst : gezamenlijk punk(rock) en "mastodonten" werk . Dus dan heb ik 3 in de totaal top 5, wat helemaal mijn brede smaak kenmerkt.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:25 uur

geplaatst: vandaag om 17:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.