MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
zaaf
yep. de enige.

1970:

1. Roadhouse Blues - The Doors
2. Donny Hathaway - The Ghetto
3. Don't Play That Song For Me - Aretha Franklin
4. The Boxer - Simon and Garfunkel
5. Child In Time - Deep Purple
6. Move On Up - Curtis Mayfield
7. Instant Karma! (We All Shine On) - John Lennon
8. Spirit In The Dark - Aretha Franklin
9. Venus - Shocking Blue
10 James Brown Give It Up Or Turn It Loose

11 Black Sabbath - Paranoid
12 James Brown - Ain't It Funky Now
13 Funkadelic - I Bet You
14 Samba Pa Ti - Santana
15 Express Yourself - Charles Wright and The Watts 103rd Street Rhythm Band
16 Southern Man - Neil Young
17 Donny Hathaway - Voices Inside (Everything Is Everything)
18 Rodriguez - Sugar Man
19 Since I've Been Loving You - Led Zeppelin
20 Bridge Over Troubled Water, Simon and Garfunkel

Ik gaf Instant Karma van John Lennon, Samba Pa Ti van Santana & Venus van Shocking Blue wel kans voor de top 20. En ik hoopte op Aretha's Don't Play That Song For Me.

01 . Crabby Appleton - Go Back
02 . Marvin Gaye - Abraham, Martin And John
03 . Yes - Time And A Word
04 . Badfinger - Come And Get It
05 . Chicago - 25 Or 6 To 4
06 . The Who - See Me, Feel Me / Listening To You
07 . The Buoys - Timothy
08 . Mashmakhan - As The Years Go By
09 . The Beatles - Here Comes The Sun
10 . David Bowie - The Prettiest Star

11 . Earth & Fire - Seasons
12 . Brainbox - The Smile (Old Friends Have A Right To)
13 . Elton John - Border Song
14 . Steve Rowland & The Family Dogg - Sympathy
15 . Rare Earth - Get Ready
16 . Pacific Gas & Electric - Are You Ready
17 . The Ides Of March - Vehicle
18 . Neil Young & Crazy Horse - Cinnamon Girl
19 . Grand Funk Railroad - I'm Your Captain / Closer To Home
20 . Crosby, Stills, Nash & Young - Ohio

Alleen 7" geen Lp tracks

DjFrankie (moderator)
1 Creedence Clearwater Revival - Up Around the Bend
2 Can - Mother Sky
3 The Stooges - 1970
4 Simon & Garfunkel - The Boxer
5 The Doors - Roadhouse Blues
6 Norman Greenbaum - Spirit In the Sky
7 The Guess Who - American Woman
8 Edwin Starr - War
9 Black Merda - Cynthy-Ruth
10 Neil Diamond - Cracklin' Rosie

Top 10 1970

1. Deep Purple -Child In Time
2. Guess Who - American Woman
3. Simon & Garfunkel - Bridge Over Troubled Water
4. Moody Blues - Question
5. The Who - See Me Feel Me
6. Free - All Right Now
7. Pacific Gas & Electric - Get Ready!
8. Steve Rowland & Family Dogg - Sympathy
9. Golden Earring - Back Home
10. Jefferson Airplane - White Rabbit/Somebody to Love

DjFrankie schreef:
4 Simon & Garfunkel - The Boxer

Precies: die van Simon & Garfunkel had ik ook op 4. Vraagje: The Boxer is toch mooier dan het ook mooie, maar wat licht afgezaagde Bridge Over Troubled Water?

ArthurDZ schreef:

Ben ik dan echt de enige die houdt van The Love You Save?

Jij bent de enige die dat liedje kent

Mijn Top 10 1970:

01. Sly and the Family Stone - Than You (Falettinme Be Mice Elf Agin)
02. The Five Stairsteps - Ooh Child
03. Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain
04. Chairmen of the Board - Give me Just a Little More Time
05. Bread - Make it With You
06. Aretha Franklin - Don't Play That Song
07. Gladys Knight and the Pips - If I Were Your Woman
08. Van Morrison - Domino
09. Michael Nesmith - Joanne
10. Joe South - Walk a Mile in My Shoes

zaaf schreef:
ik schat in dat donny ook in de top 10 komt. we'll see.

'71 is een mooi jaar voor een top 10 notering voor Donny.

Top 10 1971 is de 'deur' uit

Mijn top-10 van 1970:

1. The Mothers of Invention - Little House I Used to Live In
2. Curtis Mayfield - Move On Up
3. Curtis Mayfield - (Don't Worry) If There's a Hell Below We're All Going to Go
4. The Mothers of Invention - The Orange County Lumber Truck
5. The Mothers of Invention - Holiday in Berlin, Full Blown
6. Black Sabbath - Black Sabbath
7. Miles Davis - Pharaoh's Dance
8. Can - Mother Sky
9. Pink Floyd - Atom Heart Mother
10. The Stooges - Fun House

Ik had al verwacht dat Move on Up het enige nummer in de top-10 zou zijn, maar stiekem had ik wel verwacht dat Davis, Pink Floyd en zeker The Stooges wel de top-10 zouden halen. Mother Sky zo hoog is dan wel weer een leuke verrassing.

Cured
The Stooges hadden teveel last van zichzelf; 5 van de 7 nummers van het album Fun House werden genoemd waaronder Dirt van mijzelf waar ik meer had van verwacht, wat overigens ook geldt voor Layla.

Het ontbreken van user Edgar18 dit keer heeft Move On Up de das omgedaan . Overigens had ik die ook in mijn top 10 , maar op plaats 6 ; ik vind het in vergelijking met Child In Time eentoniger in die lange versie en bovendien minder dynamiek/opbouw bevatten, minder 'spanning' gevend.

Mother Skye was dan wel verrassend, maar dat is dan weer niks voor mij. Verder een paar leuke nummers ontdekt en daar is het me óók om te doen. De precieze eindnotering is leuk voor de 'spanning'/game-opzet, maar ik beschouw zowel CIT als Move On Up als duidelijke vaandeldragers met op gepaste afstand Paranoid en Southern Man.

west schreef:
Ik gaf Venus van Shocking Blue wel kans voor de top 20.

Dan had je die net als ik in 1969 moeten nomineren en niet in het verkeerde jaar...

Cured
Ja, blijf daar wel opletten. Zoals al vaker gezegd:

1e release telt.... ofwel als single, dan wel als albumnummer !

Komt een single in het daaropvolgende jaar van dat album uit, dan telt de albumrelease dus. Zolang beide opties in het zelfde jaar vallen is er niks aan de hand, wat meestal ook het geval is.

Om maar vast met de deur in huis te vallen: de single (-edit) van Move On Up telt niet meer dit jaar. Ook vraag ik je om zelf je Top 10 te controleren op releasedatum a/d hand van Wiki. Foutieve vermeldingen tel ik niet mee, want ik ga niet beginnen om iedereen daarover heen en weer te PM-en want dan is het einde zoek voor mij qua tijd die ik erin steek. Toch komt het nog regelmatig voor.

Overigens mag je je Top 10 over 1971 al vast via PM versturen, maar ik houd 1970 hier nog even open voor eventuele reacties daarover.

Mijn '70-lijstje:

1. Curtis Mayfield - Move on Up
2. Nick Drake - Northern Sky
3. Van Morrison - Moondance
4. Nick Drake - At the Chime of a City Clock
5. Deep Purple - Child in Time
6. Creedence Clearwater Revival - I Heard It Through the Grapevine
7. Led Zeppelin - Immigrant Song
8. The Doors - Roadhouse Blues
9. Creedence Clearwater Revival - Up Around the Bend
10. Deep Purple - Black Night

Had niemand anders Van Morrison in de top 10??

Cured schreef:
Het ontbreken van user Edgar dit keer heeft Move On Up de das omgedaan.
Vooruit, ik probeer voor '71 wel weer een lijstje aan te leveren. Roepen we dan wel Move On Up met terugwerkende kracht uit tot winnaar ?

DjFrankie (moderator)
west schreef:
(quote)

Precies: die van Simon & Garfunkel had ik ook op 4. Vraagje: The Boxer is toch mooier dan het ook mooie, maar wat licht afgezaagde Bridge Over Troubled Water?

vind ik wel

sheep67 schreef:
Top 10 1971 is de 'deur' uit

+1

Cured schreef:
Ja, blijf daar wel opletten. Zoals al vaker gezegd:

1e release telt.... ofwel als single, dan wel als albumnummer !

Voor 1971 even een tip voor de meespelende soulliefhebbers:

Al Green - Let's Stay Together kwam als single uit in 1971 terwijl het album pas in 1972 uit kwam.

Cured
Ja, je moet vaak ook al even een jaar verder denken (of eventueel vast gegadigden checken)

Cured
......deze week........1971......

http://ts3.mm.bing.net/th?id=HN.608025279122965602&pid=15.1&H=260&W=260

PM aan mij jouw Top 10 songs over 1971 : 1e releasedatum (single/album) telt !

Deadline: donderdagavond 23.59 uur !

Rudi S schreef:
(quote)

Jij bent de enige die dat liedje kent

Die ondergewaardeerde Michael ook. Jammer dat zo weinig mensen 'm kennen.

GrafGantz schreef:
(quote)

Dan had je die net als ik in 1969 moeten nomineren en niet in het verkeerde jaar...

Ik vind het soms niet te doen, serieus. Venus is toch echt één van DE hits uit 1970. Grootste probleem zijn dus de tophits / singles die een jaar DAARVOOR al op een album stonden. In dit geval dit album:
Shocking Blue - Sensational (1969) wat hier maar 12 stemmen heeft (ik kende het niet), terwijl de single overbekend is.

Cured: een alternatief zou zijn als je standaard uitgaat van de single datum, behalve natuurlijk als een nummer geen single was (dan pas de albumdatum). Is dat een idee? Met de huidige regel gaat het toch best vaak mis, heb ik het idee.

west schreef:
(quote)

Ik vind het soms niet te doen, serieus. Venus is toch echt één van DE hits uit 1970. Grootste probleem zijn dus de tophits / singles die een jaar DAARVOOR al op een album stonden. In dit geval dit album:
Shocking Blue - Sensational (1969) wat hier maar 12 stemmen heeft (ik kende het niet), terwijl de single overbekend is.

Gewoon het lijstje dat je in gedachten hebt even controleren op wikipedia, is echt niet zo gecompliceerd hoor. In het geval van Venus is de single zelf overigens ook uitgekomen in 1969 en heeft het niets te maken met het feit dat het album waar het nummer opstaat uit 1969 is. Al kan het best zo zijn dat het pas begin 1970 hoog in de hitlijsten stond.

Venus (Shocking Blue song) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Cured
Ik moet zeggen zoal het nu gaat het wel enigszins logisch vind, maar toch is het aan de andere kant ook lastig/mazen van het web..... Zelf wil ik (eigenlijk) terug naar het beginsysteem ; het is dan niet helemaal volgens single release, maar dat was nu wat 'ondoorzichtig'. Het album moet de leidraad zijn. Het leidt tot te vaak misverstanden. Zo geldt nu dan bijv bij The Police in '78 wél het album en niet de singles, achteraf, uit '79 , maar wel bijv.'ervoor' zoals bij Hey Joe uit '66 (van een album uit '67) , da's een beetje krom en zo maken we ons zelf wel moeilijk en raken songs tussen wal en schip.

Ik stel het volgende voor vanaf '72 (en gaan we gewoon doen !) : de releasedatum van het studio -album v/d band/artiest geldt (waarvan het nummer afkomt). Is het een non-album single, dan moet ie wel in hetzelfde jaar zijn uitgekomen. Geen problemen meer dan.

Ik zou het gewoon houden zoals het nu is. En inderdaad je lijstje even checken op Wiki of, voor wat meer obscure dingen, Discogs en er is niks aan de hand.

Cured
Het probleem is dat het te vaak fout gaat en de enige die dat ziet ben ik; ik ga niet al die gevallen terug mailen, want dan heb ik er zowat een dagtaak aan. Daarbij komen mensen (heb ik ook al gehad) het volgende jaar erachter dat een single van het album al in het voorgaande jaar is uitgebracht. Nogal wat vinden het onduidelijk, nummers vallen tussen wal en schip en het is ook beter controleerbaar (voor mij).

Het lijstje is gepost ! Al ben ik wel een beetje bang dat de winnaar al vast staat..

Cured
We zullen zien... .

Trouwens al 10 users hebben zich gemeld waaronder een nieuwe, een rookie . Momenteel zijn de eerste 20 nummers al classics op zich......het wordt een slachtpartij vermoed ik.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:54 uur

geplaatst: vandaag om 18:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.