MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Die neushoorn zat bij mij op de reservebank. Je begrijpt het al: doorgezakt!

TROMMEL GEROFFEL.....EEN OPKOMEND GEJUICH......VUURWERK !!!!!

HIER HET MUZIEK OVERZICHT VAN 1991 :

* Het was er al een beetje aan het aankomen, maar de Grunge breekt in 1991 definitief door.
Jonge bands uit Seatlle ( voornamelijk) geven de rockmuziek een stevige schop onder de kont.
Was ook wel even nodig. Langharig tuig met houthakkers hemden, korte broek en een agressieve stage act , maken een soort ongecompliceerde rock die invloeden uit de punk, garage en hardrock laten horen. Mix je dit dan krijg je Grunge. Instrumenten moeten het vaak weer ontgelden op de buhne en de frustratie is niet van de lucht.
Tekstueel donker en tamelijk zwaar op de hand zijnde klanken dus.
Bands als Nirvana en Pearl Jam zijn het succesvolst en bouwen in korte tijd een uitstekende live reputatie op. O.a Soundgarden ( die bestaan dan ook al een poosje) Mother Love Bone en Alice In Chains volgen.
Hier waren we voorlopig nog niet van af......en terecht !

* MTV ( toen nog een respectabele muziekzender) is eigenlijk al vanaf 1989 bezig met het organiseren van zgn Unplugged concerten.
Maar in 1991 krijgt het ook echt succes.
Paul McCartney en R.E.M zijn de prilste acts en zelfs Rap/ Hip Hop schijnt prima in een acoustisch jasje te passen. Een show met LL. Cool J , De La Soul , Mclyte en A Tribe Called Quest, krijgt een heel aparte vibe.
In Nederland hebben wij de Twee Meter Sessies o.l.v Jan Douwe Kroeske en dat levert memorabele momenten op. De hele serie verschijnd terecht op cd.
De Unplugged rage dendert zo'n beetje de hele 90's door. Onze Golden Earring scoort met The Naked Truth in 1992 hun grootste albumsucces.

* Freddie Mercury van Queen sterft in November aan AIDS. Er was al langer een vermoeden dat de zanger ziek zou zijn.
De band onderneemt al een aantal jaren geen tour's meer en tijdens een uitreiking voor een prijs voor Bo Rap, is Mercury sterk vermagert en ziet er afgemat en slecht uit.
Pas een dag voor zijn dood gaat er een persbericht uit dat hij aan AIDS lijdt.
Zoals altijd in dit geval verkopen de albums en video's weer als een gek en wordt de ene na de andere docu uitgezonden. De Queenzanger wordt slechts 46 jaar.

Fred was niet de enige die afscheid nam.

Hier nog meer musici die het leven lieten in "91".

Miles Davis ( 68) De legendarische trompetist die er ook in de 80's toe deed met Jazz. met eigentijdse invloeden.

Serge Gainsbourg ( 62) Natuurlijk bekend van T'aime Moi Non Plus met Jane Berkin. Op dat liedje zullen toch heel wat kindjes gemaakt zijn.

Johnny Thunders (38) Niet geheel onverwacht overleden aan een overdosis. ( al zijn er in de loop van de tijd geruchten dat hij vermoord zou zijn of gewoon slechte drugs heeft gekregen) Thunders was natuurlijk de gitarist van The New York Dolls en later bekend met zijn band The Heartbreakers. Thunders werd een soort Cult figuur omdat hij ondanks zijn junkie bestaan gewoon zijn ding bleef doen.
Don't Try This At Home zou ik zeggen.
Buiten home ook maar niet.

Eric Carr ( 41) Drummer van Kiss en opvolger van drankorgel Peter Criss in 1980. Kundige powerdrummer die Criss al snel liet vergeten.
Kanker in het hart werd hem fataal. Te jong.

Verder nog : Gene Clark ( 49) Mede oprichter van The Byrds.

Vicky Brown ( 51) Pop en Musical zangeres uit de Uk. Moeder van Sam Brown.

Stan Getz ( 64) Legendarische tenorsaxofonist

David Ruffin ( 50) Originele Temptations member. Aan lager wal geraakt.

Pfffff.....wat een ellende !

Maarrrrrrrrr......we moeten verder en de editie van de Top 10 van 1991 is er sneller dan je denkt

Stuur je lijstje tijdig naar Rudi beste mensen !!

Top verhaal weer bikkel2 hulde!

Dank luigi......ennuh...welcome to the club.
Goed dat je mee doet hier.

Dankje ..ik heb er zin an

Top !!!!

Wow dat zijn een boel legendes in één jaar

Top stukje weer bikkel2 ik lees ze altijd met plezier.
Ach Johnny in de muziek ook wel een van mijn helden, maar wat een tragisch figuur.
Er bestaan toch weinig foto's van Thunders waar je vrolijk van wordt,
Dieptepunt blijft toch die foto van Kees Tabak op de trappen van Paradiso (1983)

cold turkey

Dwejkk_ schreef:
Wow dat zijn een boel legendes in één jaar

En dan ging de zanger van één van de genoemde bands even later ook nog eens naar de club van 27.

Telamon
Mooi werk weer bikkel2 !

Mijn lijstje is opgestuurd. Nog niet eerder een lijstje gemaakt met zoveel mega hits, aangevuld met toppers van het album Ach laat maar zitten...

10 lijstjes en wij krijgen een echte koploper, trouwens er is al een act met 7 verschillende nominaties

Cured
Rudi S schreef:
10 lijstjes en wij krijgen een echte koploper, trouwens er is al een act met 7 verschillende nominaties
Geen dank.

Cured, die heeft er maar 5

Cured
Nevermind

Gaap

Cured
Je luistert teveel naar slaapmuziek, Fish

Niet weer stiekem een geplaatst bericht verwijderen he, er stond er nog 1 tussen

Rudi S schreef:
10 lijstjes en wij krijgen een echte koploper...

Je bedoelt zeker: Ten lijstjes en wij krijgen een echte koploper.

Telamon
west schreef:
(quote)

Je bedoelt zeker: Ten lijstjes en wij krijgen een echte koploper.

Er is maar één song dat Ten Levend houdt. Of ik moet het te Zwart zien.

Telamon schreef:
(quote)

Er is maar één song dat Ten Levend houdt. Of ik moet het te Zwart zien.

We moeten toch ook blij zijn dat we Levend zijn?

Wordt die plaat eigenlijk niet te zwaar overschat? Of zie ik het te zwart/wit? Of zal ik deze plaat Eens begrijpen

zaaf
luigifort schreef:
Wordt die plaat eigenlijk niet te zwaar overschat?

Nou als Nevermind een klassieker moet zijn dan is Ten het helemaal. Over overschat gesproken...

Id wordt Nevermind ook overschat..die plaat wordt zo wat heilig verklaard..is natuurlijk wel n goed album met een handvol klassesongs..maar er zijn veel betere albums..

zaaf
Hier volg ik Luigi fort.

zaaf schreef:
Hier volg ik Luigi fort.

Wie niet, wij zijn toch verstandige mensen

Rudi S schreef:
Top stukje weer bikkel2 ik lees ze altijd met plezier.
Ach Johnny in de muziek ook wel een van mijn helden, maar wat een tragisch figuur.
Er bestaan toch weinig foto's van Thunders waar je vrolijk van wordt,
Dieptepunt blijft toch die foto van Kees Tabak op de trappen van Paradiso (1983)

cold turkey

Legendarische foto idd. Triest.

zaaf schreef:
Hier volg ik Luigi fort.

Ikook

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:21 uur

geplaatst: vandaag om 07:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.