MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 per jaar

zoeken in:
Wie is dat toch Frank Zappa?

Ik weet nu in ieder geval dat hij een vis als snor heeft. Vreemde snuiter.

Overigens heb ik een foutje ontdekt: het nummer Montana is van Zappa / Mothers: wie zijn dat nou weer?

Begrijp ik dat ik mee had moeten spelen bij de band van Frank Zappa?

Fantastische gitaarsolo op Montana: echt geweldig!
Daar is 'ie best wel goed in...

Cured
8. The Payback - James Brown
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/40/Jb-the-payback.jpg

Punten : 26
Nom. : 4x
Nr. 1 van: -

Twee puntjes meer dan zijn voorganger maar geen nummer 1 notering voor het titelnummer van James Brown's The Payback album. Gedurende de week kwamen er 4 behoorlijke scores voor dit nummer langs en zo eindigde het op plaats 8 en hebben we nu een funk song aan de beurt.

Inhoudelijk gaat het over Brown's plannen voor wraak op een man die hem heeft verraden, vandaar 'The Payback' titel. De song heeft muzikaal een 'kaal', open arrangement en kenmerkt zich ook door het gebruik van de wah-wah , een vrij zeldzaam 'gitaar-effect' in Brown's funk opnames. Het nummer is ook nogal eens gebruikt als sample voor hip-hop nummers en door R&B producers.

De video-link hieronder bestaat uit een mooie collage James Brown foto's en platen.

James Brown -The Payback - YouTube

Kijk eens aan, al 2 nummers uit mijn Top 10 met een beetje goede wil komen mijn nummers 1, 3, 4 en 5 ook nog of ben ik nu te optimistiesch.

thelion schreef:
Kijk eens aan, al 2 nummers uit mijn Top 10

Oh, jij had Zappa ook

Cured
7. Angie - The Rolling Stones

(afbeelding)

Punten : 27
Nr. 1 van : Simon77 en west

Een puntje hoger dan The Payback, maar wel met twee Nr. 1 noteringen het 'break-up' lied Angie van de Stones op plaats 7. Het nummer is afkomstig van hun album Goats Head Soup. Angie ging ook gelijkmatig de Top 10 in, maar hoger dan de huidige notering heeft er nauwelijks ingezeten.

De song is eigenlijk voornamelijk geschreven door Keith Richards. Het is een akoestische ballad die gaat over het einde van een relatie. Verder hoor je een piano, strijkers en een intens gebrachte zang van Mick. Ondanks vele geruchten is het nooit precies duidelijk wie die Angie nu was of überhaupt echt bestond. Het bekendste verhaal erom heen is dat het over een affaire ging die Mick zou hebben gehad met Bowie's vrouw Angie.

The Rolling Stones - Angie

Cured
vanavond later pas......de Nr. 6 !

Cured
Ja, er zijn nog meer dingen te doen vandaag, of voor jou niet Rudi ?

Cured, mijn pupillenteam (voetbal) is afgelast, verder deel ik de week zo in dat ik in het weekend jouw presentatie kan volgen
Prioriteiten

Cured
Nou, nu we dan toch bezig zijn, Zapperdeflap(pa) : ik zit de hele middag met mijn zoontje bij het zaalvoetbal, ja !?

Cured schreef:
7. Angie - The Rolling Stones
Een puntje hoger dan The Payback, maar wel met twee Nr. 1 noteringen het 'zwijmel' lied Angie van de Stones op plaats 7.

"Zwijmel" lied...? Mijn eerste schuifelnummer zul je bedoelen!
Eén van de mooiste en meest intense break-up songs ooit. Toch maar mooi mijn nummer 1 en 2 (Payback) in de top 10.

zaaf
na t schuifelen meteen break-up? t leven is hard...

Cured
"t is uiteraard geen 'zwijmelen' dat is wat anders, Cured . Ik bedoel break-up inderdaad (herstel-modus).

Zo, nu weer toonladders raggen.....

zaaf schreef:
na t schuifelen meteen break-up? t leven is hard...

Voor haar ja!

Cured
6. Martha - Tom Waits

(afbeelding)

Punten : 33
Nr. 1 van : ArthurDZ en Edgar18

Weer een rustig nummer met een vrouwennaam in de titel en wel Martha van Tom Waits. beetje hetzelfde verhaal als bij Angie, alleen nu waren er 2 users die een grote vinger in de pap hadden bij de klassering op plaats 6 ; toch wel een duidelijke middenmoter.

Hier nog qua muziek een hele andere Waits dan 10 jaar later. De Piano is het instrument hier, terwijl Waits zingt over een prachtige melodie en in de refreinen er wat meer instrumentatie bij komt. Inhoudelijk bezingt Waits over zijn en Martha's leven samen van vroeger en hoe ze in het 'nu' staan.

Tom Waits - Martha (album version) - YouTube

Oh ja, Martha is een mooi liedje van dat debuut van Tom.

Cured schreef:
6. Martha - Tom Waits
Weer een rustig nummer met een vrouwennaam in de titel en wel Martha van Tom Waits. beetje hetzelfde verhaal als bij Angie, alleen nu waren er 2 users die een grote vinger in de pap hadden bij de klassering op plaats 6 ; toch wel een duidelijke middenmoter.

Bij Angie waren er toch ook echt 2 users met een grote vinger in de pap...

Cured
...ik zie het nu

zaaf
viespeuken

Cured
5. Living For The City - Stevie Wonder
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d7/Livingforthecity45.jpg

Punten : 38
Nom. : 5x
Nr. 1 van : -

Een hitsingle van Stevie Wonder van het album Innervisions op 5. Vanaf het begin al in de Top tien en de laatste 2 dagen zo rond de plek waar het is geëindigd. Stevie bespeelde alle instrumenten van deze song. Het was één van de eerste soul songs die expliciet ging over systematisch racisme en waarbij gebruik werd gemaakt van alledaagse geluiden in de stad.

De song vertelt het verhaal over een Afro-Amerikaanse migrant die naar New York komt en wordt 'gebruikt' om heimelijk drugs te vervoeren, waarbij hij gepakt en veroordeeld wordt tot 10 jaar cel.

De you-tube link bevat allerlei foto's van Stevie.

Living For The City - Stevie Wonder (1973) - YouTube

Ah, mooi daar is de nummero 3 uit mijn lijst

Ach ik had Higher Ground, hopelijk nog mijn nummer 1, 4 en 5. Ik verwacht nog zeker Marvin, Isley Brothers en Bob (die ik zelf niet heb)

zaaf
en mijn runner up

Ik had ook Higher Ground gekozen, maar had later toch wel wat spijt niet ook Living For The City te hebben genomen. Want mensen, mensen: wat een wereldplaat is Innervisions toch!

Inderdaad! Zelf had ik Don't You Worry Bout A Thing in mijn lijstje staan, maar Living For The City zie ik net zo graag terug in deze top 10. Higher Ground van hetzelfde!

Nog zo'n fijn nummer! Stevie was dit keer concurrent van zichzelf en zal dat in 1976 ook weer zijn.

Achter elkaar mijn nummer één en twee .

Cured
4. Radar Love - Golden Earring
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/82/Radar_love.jpg

Punten : 38
Nom. : 6x
Nr. 1 van : sheep67

De bekendste/beroemdste rockclassic van de grootste Nederlandse rockband ooit: Radar Love van de Golden Earring. Evenveel punten als zijn voorganger, maar door een extra nominatie en Nr. 1 notering op plek 4 belandt. Na een wat aarzelend begin kon het zich op de laatste dag zo nog net op deze plaats vestigen.

De song begint met een soort 'attentie' vragend intro, zoiets als bijv. trompetgeschal voor een belangrijk evenement/'gebeuren'. Daarna komt Cesar met een shuffle op de snare-drum de song binnen en begint bassist Rinus Gerritsen met zijn kenmerkende bas-riff wat een tijdje aanhoudt voordat zanger Barry Hay met zijn beroemde eerste tekstregel ook het nummer in komt : .... I've been Driving All Night My Hands Wet On The Wheel...., gevolgd door de evenzo kenmerkende gitaar-riff van George Kooymans. De song kent verder nog een spanningsvol intrumentaal tussenstuk (met trompet ) en eindigt met een climax. Het nummer wordt door zijn thema en groove wel gezien als de ultieme car-song....

Golden Earring - Radar Love

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:34 uur

geplaatst: vandaag om 02:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.