MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2015 [De Top 2000 van MusicMeter] #2

zoeken in:
titan (crew)
Snoeperd schreef:
Probleem is dat The Smiths op de lange termijn misschien wel met 50 nummers in de lijst komt te staan. Zou ik niet erg vinden want ze hebben veel te veel briljante liedjes, maar misschien dan toch leuker om dat ene liedje van die minder populaire artiest te ontdekken in plaats van het zoveelste liedje van The Smiths.

Het is niet gezegd dat er dan geen nieuwe bovengrens hoeft te komen. Voor sommige artiesten die zo populair zijn (en dat zijn er maar een paar) is een bovengrens van 20 of 25 m.i. rechtvaardiger dan de 16 die we nu hanteren. Ik zie onze top 2000 trouwens niet als een ontdekkingslijst (daarvoor zijn andere toplijstjes op deze site m.i. veel geschikter).

Casartelli (moderator)
corn1holio1 schreef:
Volledig mee eens. Voor je het weet worden er 500 plaatsen ingenomen door 10 artiesten.

Tja, dat getuigt ook niet van heel veel vertrouwen in je medestemmers...

Van de meeste artiesten met 16 nummers in de lijst zijn er ook wel eens (of meer dan eens) voorrondes gespeeld, waardoor die artiest per constructie al een scherpere selectie heeft dan andere artiesten. Als zo'n artiest dan met al zijn 16 nummers in de bovenste helft (of zelfs in het bovenste kwartiel) staat, komt dat mede daardoor. Dat effect zou waarschijnlijk wel wegebben als het aantal vrijer gelaten wordt.

We zouden het in de toekomst eens een jaartje vrij kunnen laten en dan na een jaar kijken hoe een en ander zich ontwikkeld heeft (en het dan zo laten, een andere (hogere) bovengrens instellen of teruggaan naar de bovengrens van 16).

Ik vind 16 een wat vreemd aantal, 20 of 25 lijkt mij een veel natuurlijker bovengrens. En anders stem ik in met de visie dat we mans genoeg zijn zonder beperking van hoeveelheid te stemmen. Het gezeur om het aantal nummers is er toch altijd (aantal keer U2 in de top-200, aantal keer the Smiths in de finale, etc.). Vaak lijken we te vergeten dat we de nummers zelf, als collectief, op die wijze positioneren. Als 42 nummers van the Smiths de lijst zouden kunnen halen, wat ik betwijfel, is dat dan in ieder geval wel representatief voor de smaak van MuMe.

Snoeperd schreef:
maar misschien dan toch leuker om dat ene liedje van die minder populaire artiest te ontdekken in plaats van het zoveelste liedje van The Smiths.

Voor ontdekkingen zijn andere topics bedacht (en daar moet je het dan dan met 4 belangstellenden of zo). Vind ik dus geen argument.

En laten we eerlijk zijn: we stemmen ook niet massaal op die leuke interessante nieuwe nummers elk jaar (die vervolgens roemloos door de achterdeur verdwijnen).

Ik vind wel dat vergelijkingen met de top 2000 mank lopen, omdat de opbouw heel anders is. Als we allemaal een top 100 in zouden sturen, krijgen we niet 50 keer The Smiths, omdat ze direct met elkaar concurreren. Nu beoordelen we ze relatief tov een selectief aantal nummers die hoogstwaarschijnlijk niet van dezelfde artiest zijn.

Volgens mij zijn de lijnen bijna gesloten, dus ik waag me aan een voorspelling:

Top 3:
1. How Soon Is Now?
2. A Forest
3. Street Spirit

Bottom 3:
30. Debaser
31. Drive
32. Uncertain Smile

Beste debutant:
12. Silent Shout

Boing ... inderdaad zijn de lijnen gesloten.

Net thuis en er zijn nog een paar lijstjes binnengekomen. Die eerst even verwerken en nog een kleine voorbereiding voor de presentatie en dan van start.

U mag alvast beginnen met gokken op het eerste blokje van 4, de nummers 29 t/m 32.

Onweerwolf
32. The Knife - Silent Shout
31. Gorky - Mia
30. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
29. The The - Uncertain Smile

Mijn gok:

32. Pixies - Debaser
31. Sinéad O'Connor - Troy
30. R.E.M. - Drive
29. The The - Uncertain Smile

Ik heb echt geen idee wat ik op de onderste vier plaatsen mag verwachten eigenlijk. Toch maar eens proberen:

32. Troy
31. Silent Shout
30. R.E.M.
29. Pixies

Ik denk wel sowieso Troy, die zit toch altijd vrij onderin. Kan deze keer zowaar helemaal onderin geëindigd zijn.

The Knife zou ook kunnen, want van een genre dat wel de nodige niet-liefhebbers heeft hier. Langs de andere kant is dat wel de nummer 2 van De Witte Trui. Ze kunnen op zich dus best verrassen. Toch denk ik dat een top 20-notering er niet gaan inzitten voor hen.

R.E.M. kan ook, een band met veel liefhebbers op deze site, maar dat Drive het nooit eerder tot de top 32 heeft geschopt is denk ik wel een indicatie van iets. Zelfde geldt voor Uncertain Smile, hoewel ik die door het wegvallen van een hoop andere new wave wel hoger inschat dan bottom 4.

Pixies op 29 denk ik, een harder nummer dat minder fans heeft dan soortgelijke crazy stuff als The Mercy Seat en Venus In Furs.

Maar over het algemeen ben ik een erg slechte voorspeller, dus fans van deze nummers hoeven zich niet meteen enorm ongerust te maken

Ik ben een beetje bang dat Troy onderaan gaat eindigen, of anders Lioness Maar ik hoop het niet, dus ik zeg:

32. Drive
31. Debaser
30. The Unforgettable Fire (tegen beter weten in)
29. A Change is Gonna Come

Waarom noemt iedereen Drive en Debaser
Die zouden toch makkelijk top 20 moeten kunnen halen

Ik zat nog even na te denken: misschien toch Mia en A Change Is Gonna Come ipv Silent Shout en Drive. Die eerste heeft denk ik te weinig fans om echt hoog te komen, die tweede is soul en soul staat hier (helaas) wel vaker bij de onderste vier.

Silent Shout heeft net veel niet-danceliefhebbers overtuigd, en R.E.M. is wel populair genoeg hier voor de top 28.

En Debaser is natuurlijk een geniaal nummer, maar niet iedereen beseft dat hier, vandaar mijn voorspelling johan de witt. En al deze doemdenkers kunnen er ook altijd helemaal naast zitten

Onweerwolf
Ik dacht ook aan Sam maar ik denk dat hij toch iets hoger komt omdat alle andere soul vakkundig is afgeslacht.

Onweerwolf
Drive schat ik wel in als kanshebber voor de hoogste rookie.

johan de witt schreef:
Waarom noemt iedereen Drive en Debaser
Die zouden toch makkelijk top 20 moeten kunnen halen
Debaser heeft 6 keer de finale gehaald en daarbij slechts twee keer de top 20 gehaald. Eén keer in de allereerste editie op 11 en in 2011 op plek 20. Dus een top 20-plek ligt zeker niet voor de hand.

Drive heb ik echt geen idee, maar ik vermoed dat er veel te weinig topnoteringen voor dat nummer zijn om hoge ogen te gooien. Een beetje een grijze muis, zoals eerder Baba O'Riley (#30) en Alone Again Or (#27). Aan de andere kant hebben veel classic rock-nummers (want dat vind ik Drive gewoon) bewezen als ze eenmaal de finale halen wel hoge ogen te gooien (denk Space Oddity en Perfect Day).

Mijn verwachting:
32. Mia
31. Uncertain Smile
30. Troy
29. Lioness

Dit was trouwens de startladder, gebaseerd op de stempercentages van een heel jaar lang ladderen.

1. The Smiths - There Is A Light That Never Goes Out
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. The Smiths - How Soon Is Now?
4. Pearl Jam - Black
5. Radiohead - Paranoid Android
6. Radiohead - Exit Music (For A Film)
7. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
8. The Cure - A Forest
9. Massive Attack - Unfinished Sympathy
10. The Beatles - A Day In The Life
11. New Order - Blue Monday
12. U2 - The Unforgettable Fire
13. The Smiths - Bigmouth Strikes Again
14. Depeche Mode - Enjoy The Silence
15. The The - Uncertain Smile
16. Gorky - Mia
17. Pulp - Common People
18. Kate Bush - Wuthering Heights
19. R.E.M. - Drive
20. The Rolling Stones - Gimme Shelter
21. Arcade Fire - Neighborhood #1 (Tunnels)
22. The Velvet Underground - Venus In Furs
23. Songs: Ohia - Lioness
24. David Bowie - "Heroes"
25. The National - Fake Empire
26. Sinéad O'Connor - Troy
27. The Beatles - Eleanor Rigby
28. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come
29. Pixies - Debaser
30. Nick Cave And The Bad Seeds - The Mercy Seat
31. The Knife - Silent Shout
32. Sigur Rós - Untitled #8.

Voor deze top 3 teken ik

Precies omkeren en ik ben het er stukken meer mee eens.

32 Uncertain Smile
31 Lioness
30 Drive
29 Troy

32. Uncertain Smile - The The
31. Troy - Sinead O'Connor
30. Silent Shout - The Knife
29. Fake Empire - The National

32. Sinead O'Connor - Troy
31. The The - Uncertain Smile
30. R.E.M. - Drive
29. Pixies - Debaser

Zo....effe hard doorwerken maar ik heb het eerste blokje klaar. Het komt er zo aan.
Graag niets tussen het blokje van 4 inposten en pas reageren als de nummer 29 geplaatst is.

Nog even mededelen dat we dit jaar exact evenveel stemmers hadden als vorig jaar, inclusief de startladder is de eindstand gebaseerd op 139 eindlijstjes.....waarvoor hartelijk dank aan de volgende mensen die meegestemd hebben in de fihale:

50tracks , 7744leon , adri1982 , aERodynamIC , Alicia , andré , Andres4 , arcade monkeys , Arno , Arrie , ArthurDZ , Ataloona , Axel , Bardt1980 , Bartjeking , Bonk , bonothecat , Brunniepoo , Bucquoy , Casartelli , Ceasar , charlotte2807 , chevy93 , Choconas , Co Jackso , corn1holio1 , cosmic kid , Cured , curufin , CWTAB , Dance Lover , danny de punk , DenDimi , deric raven , dircky007 , divart , dix , DjFrankie , dumb_helicopter , Dwejkk_ , dynamo d , Dystopia , E-Clect-Eddy , Edgar18 , El Ninjo , ErikM , Fathead , freitzen , Gebruiker43757 , GrafGantz , Grafmat , Gretz , Gringo_m , Guessmaker , Gyzzz , herman , hoi123 , hoolie55 , HugovdBos , inquestos , jeroentjuhh , Jester , JoaMuse , johan de witt , johannesA , Johnny Marr , Joren999 , Joy4ever , Justus18 , kaj_666 , Kees-Jan , Koenr , laxus11 , likeahurricane , LucM , luigifort , Lying Mouth , Magick1 , Marco dB , Marty McFly , Masimo , Mastroianni , mauricedegier , middleageguy , mol , Môrthul , musicborst , musicfriek , MVW , nelis , nico1616 , Nicolage Rico , odi , Onweerwolf , Orbilin , orbit , Outlaw104 , pauljojo , Perre Verhoeven , Ploppesteksel , Poeha , Poek , postpunker , Ralph. , ranboy , remcodulac , Rodajc , Rodenrijck , Rudi S , Scorpion_21 , sheep67 , shinybeast , Silent_shout , Simon77 , Snoeperd , sokra , starbright boy , stardust_be , stoepkrijt , Strangeways , Sunderland , tafkat , tbouwh , Teunnis , thelion , the viking , titan , Titmeister , tomatosz , vigil , Vince vega , VladTheImpaler , wandelindenatuur , wendyvortex , west , willemdeux , yeahyeahyeah , zaaf

http://s6.postimg.org/pezbv7gxd/Gorky_Mia.jpg

32. Gorky - Mia

Behaalde Punten: 1884

MuMeLadder 2007 : 912e
MuMeLadder 2008 : 1122e
MuMeLadder 2009 : 942e
MuMeLadder 2010 : 1300e
MuMeLadder 2011: 1164e
MuMeLadder 2012: 799e
MuMeLadder 2013: 1248e
MuMeLadder 2014: 190e

Startladder : 16e
Love/Hate St.Dev: 7e met 9,79%,

Album: Gorky - 1992

Beste nummer in de finale voor: Bucquoy , dumb_helicopter , johannesA , Onweerwolf , Scorpion_21

Slechtste nummer in de finale voor: aERodynamIC , Alicia , danny de punk , HugovdBos , Joy4ever , Justus18 , Mastroianni , middleageguy , nico1616 , wandelindenatuur

Aantal Top 5 noteringen: 16
Aantal Bottom 5 noteringen: 40

Route na resp. 100 / 75 / 50 / 25 / 10 lijstjes
(31.) (31.) (32.) (28.) (15.)

De eerste keer finale voor Gorki, de verwachtingen waren wellicht hooggespannen ook mede dankzij een startplek in het midden van het veld. Helaas heeft het er eigenlijk nooit ingezeten voor Mia om een gooi naar bijv. een top 20 notering te doen. Al snel zakte het nummer weg naar de onderste regionen waar het alleen maar stuivertje wisselen was met de nummer 31.

https://imagizer.imageshack.us/v2/300x300q90/910/qY4j93.jpg

31. The Knife - Silent Shout

Behaalde Punten: 1898

MuMeLadder 2007 : 1659e
MuMeLadder 2008 : 1386e
MuMeLadder 2009 : 1414e
MuMeLadder 2010 : 1412e
MuMeLadder 2011: 1867e
MuMeLadder 2012: 1319e
MuMeLadder 2013: 171e
MuMeLadder 2014: 103e

Startladder : 31e
Love/Hate St.Dev: 10e met 9,61%,

Album: Silent Shout -2006

Beste nummer in de finale voor: Andres4 , Arrie , DjFrankie , Silent_shout

Slechtste nummer in de finale voor: cosmic kid , Kees-Jan , LucM , musicborst , nelis , Perre Verhoeven , Rodenrijck , sheep67 , Simon77

Aantal Top 5 noteringen: 15
Aantal Bottom 5 noteringen: 43

(32.) (32.) (31.) (30.) (24.)

En de volgende debutant cq rookie .... en ook die heeft het helaas niet heel ver geschopt. Er is geen enkel ander nummer wat zo vaak in de bottom 5 belandt is, maar liefst 43x. De Witte Trui finale had waarschijnlijk hogere verwachtingen geschept maar het Ladder publiek heeft duidelijk andere voorkeuren lijkt het

http://imageshack.us

30. Sam Cooke - A Change Is Gonna Come

Behaalde Punten: 1980

MuMeLadder 2007 : 1799e
MuMeLadder 2008 :914e
MuMeLadder 2009 : 394e
MuMeLadder 2010 : 105e
MuMeLadder 2011: 29e
MuMeLadder 2012: 58e
MuMeLadder 2013: 394e
MuMeLadder 2014: 958e

Startladder : 28e
Love/Hate St.Dev: 8e met 9,75%

Album: Ain't That Good News - 1964

Beste nummer in de finale voor: Edgar18 , jeroentjuhh , thelion , Poeha , Ralph.

Slechtste nummer in de finale voor: Andres4 , dumb_helicopter , El Ninjo , Outlaw104

Aantal Top 5 noteringen: 20
Aantal Bottom 5 noteringen: 32

(29.) (29.) (30.) (32.) (29.)

Sam Cooke beleefde een stormachtige opmars in de geschiedenis van de MuMeLadder wat in 2011 leidde tot een finaleplaats en een 29e plek in de eindrangschikking. In de jaren daarna leek hij even snel weer weg te zakken als hij was opgekomen, maar zie in 2015 verrast hij met wederom een finaleplaats. Maar ook hier geld hetzelfde verhaal. Vanaf het begin bij de onderste 4 gehangen en uiteindelijk 1 plaatsje lager dan in 2011 geëindigd.

http://i.imgur.com/klUsL.png

29. Pixies - Debaser

Behaalde Punten: 2084

MuMeLadder 2007 : 11e
MuMeLadder 2008 : 25e
MuMeLadder 2009 : 23e
MuMeLadder 2010 : 27e
MuMeLadder 2011: 20e
MuMeLadder 2012: 95e
MuMeLadder 2013: 25e
MuMeLadder 2014: 57e

Startladder : 29e
Love/Hate St.Dev: 6e met 9,96%,

Album: Doolittle - 1989

Beste nummer in de finale voor: Dwejkk_ , El Ninjo , postpunker

Slechtste nummer in de finale voor: Brunniepoo , Bucquoy , Casartelli , chevy93 , freitzen , Jester , musicfriek , Orbilin , ranboy , remcodulac , shinybeast , tbouwh , vigil

Aantal Top 5 noteringen: 26
Aantal Bottom 5 noteringen: 29

(25.) (25.) (29.) (22.) (20.)

Na een jaar van afwezigheid is Debaser weer terug in de finale maar scoort daar dit jaar wel net een paar plaatsen lager dan gebruikelijk. Maar ja, het is deze keer dan ook het nummer wat het vaakst op nummer 32 van een lijstje voorkwam, maar liefst 13x en dan weet je al dat het niet veel gaat worden. Ondergetekende heeft 'm echter gewoon (weliswaar na heel lang dubben) weer vertrouwd op 1 gezet en is blij dat ie in ieder geval de finale haalde.

En roept U ook maar voor het volgende blokje...de nummers 25 t/'m 28

Zonder het blokje van 4 te hebben gezien, mijn voorspelling:

32. Uncertain Smile
31. Troy
30. Mia
29. Lioness

EDIT: Behoorlijk naast. Jemig, meteen al vier goede nummers

Gast
geplaatst: vandaag om 19:55 uur

geplaatst: vandaag om 19:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.