MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:

luigifort schreef:
de nieuwe garde er vaak niet veel van bakt

Lolwut

Ik heb net voor de 2de keer mijn lijstje ingeleverd... Ik schrok me ineens het lazarus, ik was een nummer vergeten. Gelukkig nog (ruim) op tijd.

vigil's lijstje is uit de dood opgestaan.

Dwejkk_ schreef:
(quote)

Ben nu al benieuwd welk lijstje voor 2015 onderling wordt samengesteld.

Ik hoop dat het deze week niet gebeurt. Ik vond het vorige week best genant en ook wel irritant.

En nee: the Roots was geen afgesproken werk.

west schreef:
(quote)

Ik hoop dat het deze week niet gebeurt. Ik vond het vorige week best genant en ook wel irritant.

En nee: the Roots was geen afgesproken werk.

Wie zegt dat t bij ons afgesproken werk was? Jullie hadden toch ook Roots 3x op 1? Zelfde smaak dan toch?
Heb t nummer geluisterd..vond t weinig aan.

zaaf
Ik denk ook niet dat het afgesproken werk was. Dat zou Johan nooit doen.

Ik stuur mijn lijst nu in (ben sws meestal vroeg) dan kan er niet meer op me ingepraat worden, west!

zaaf schreef:
Dat zou Johan nooit doen.

zo, die kan luigifort in z'n zak steken...

ik weet al langer dat meerdere mensen me hier niet moeten...
Hier worden toch ook tips gegeven ..aan n ieder zelf om te bepalen hoe hoog iemand n bepaald nummer zet naar smaak..
T zijn altijd dezelfden die zeuren..dat zegt mij genoeg
Ik stuur geen lijst in..jullie top 10 deze keer

zaaf
luigifort schreef:
ik weet al langer dat meerdere mensen me hier niet moeten...
hee pieperd, hoe 'weet' je dat?
je deelt de laatste tijd nogal uit, dan moet je ook wat kunnen incasseren.

luigifort schreef:
Ik stuur geen lijst in..jullie top 10 deze keer

Oh, dan wordt 'ie wel heel anders.

Stuur gewoon in Luigi.

Ff kijken hoe jullie zouden reageren
Ik kan wel wat hebben
Maarre..ik zet de nummers die ik het mooiste vind hoog en natuurlijk zijn er ook tips ed.
Was me trouwens niet eens echt bewust van t uitdelen maar goed...ms was t wel zo..en zoals gezegd net..ik heb t nummer vd Roots geprobeerd..maar ik vond t niet veel aan..The Seed vind ik dan beter

Luigi doe gewoon mee, anders kan Johan ook wel stoppen

jullie zijn nog gevatter dan ik

luigifort schreef:
jullie zijn nog gevatter dan ik

Dat is niet zo moeilijk!

Heb je 'm?

Nou.....

Rudi S schreef:
Luigi doe gewoon mee, anders kan Johan ook wel stoppen

Ik had er in de jaren 80, zonder Luigi, vaak meer 'goed' dan met hem de laatste jaren.
De consensus is gewoon een stuk minder en dan kom je als twee muzikaal gelijkgestemden al een heel eind.

Maar het is echt niet zo dat wij samen de lijsten maken

johan de witt schreef:
(quote)

Maar het is echt niet zo dat wij samen de lijsten maken

Nee dat lijkt mij ook niet, volgens mij maakte iemand een grap omdat jullie matches hadden.

Aan de keukentafel toch?

Toch maar even een alternatieve versie van het muzikale jaaroverzicht van 2014.
Aangezien de top 10 al lang is geweest en de flow eigenlijk al niet meer aanwezig is, richt ik mij in dit overzicht alleen maar op " zij die gingen."
2015 wordt overigens weer een volledig overzicht en wat dit topic aangaat tevens de laatste.
Donderdagavond j.l ging het complete 2014 overzicht de mist in door een fatale vastloper. Alles foetsie en helaas ontbrak de tijd om het op korte termijn recht te breien. Mijn excuses alsnog, want voor velen is dit natuurlijk een wekelijks hoogtepunt.
Het was een 7 daagse werkweek en vandaag ben ik pas echt weer vrij...........stilte door medelij op te wekken.......
Maar goed, hier toch nog een beetje 2014, met een fikse rij overledenden en er ziiten weer wat legends tussen.

Komt ie:

* Jack Bruce ( 71)

Bruce behoorde tot de allerbeste rockbassisten ooit. Een alleskunner met een solistische inslag en zijn stem was trouwens ook niet verkeerd.
Jack kwam voort uit de typischs Britse bluesscene van de begin jaren 60, waar hij van start ging in Blues Incorporated en daarna in de Graham Bond Organisation.
Daar leerde hij drummer Ginger Baker kennen en die ziet genoeg in Bruce om een eigen band op te zetten.
Eric Clapton wordt als gitarist aangetrokken en Cream is geboren.
Een rocktrio dat opvalt door de hoge individuele kwaliteit, waar live ruimte is voor improvisatie en de musici alle kans krijgen zich te profileren.
Maar toch valt alles samen. De songs zijn een geheel en klassiekers maken de heren zat.
Maar het blijkt een vluchtig gebeuren want al na een jaar of 3 valt Cream uiteen.
Baker en Bruce is een voorbeeldige ritmesectie, maar op menselijk vlak staan de 2 elkaar naar het leven.
Bruce gaat solo en hij maakt vooral de 1e helft van de jaren 70 indruk met fraaie albums die ook de jazz/ fusion kant opgaan.
In 1975 is er sprake van een samenwerking met Mick Taylor, die dan net The Stones verlaten heeft.
Artistiek een prima klik, want Taylor is net als Bruce een snarenplukker die veel in zijn mars heeft.
Helaas bloedt de samenwerking snel dood en mede door zwaar drugsgebruik raakt de bassist wat in de vergetelheid.
In de 90's lijkt hij zich weer te herpakken en gaat hij zelfs weer met Baker in zee.
Iets Cream-achtigs staat weer in de steigers, maar Gary Moore is de gitarist van dienst.
Bruce, Baker, Moore heet het.
1 aardig album en een tour, genoeg voor de eeuwige kemphanen Bruce en Baker.
Onze bassist blijft met regelmaat albums maken en gigs doen, maar in 2003 wordt er leverkanker bij hem ontdekt.
Een levertransplantatie brengt ( nog net ) redding, maar het kwakkelen gaat nu echt beginnen.
De originele Cream komt in 2005 nog 1x bijeen voor een serie concerten in de Royal Albert Hall en het is knap om te constateren dat de magie er nog steeds is.
Met Robin Trower doet hij nog een plaat, maar dan is het over en uit met Jack Bruce.
Zijn lever laat hem opnieuw in de steek en dit keer met een fatale afloop.
Still missed deze rasmuzikant.

* Joe Cocker ( 70)

Joe komt voort uit het grauwe arbeiders bestaan van Sheffield.
Maar valt snel op door zijn unieke rauwe strot.
Rond hem ontstaat The Grease Band en uit het niets staat hij ineens op het legendarische Woodstockfestival.
Zijn versie van With A Little Help From My Friends van The Beatles maakt vooral indruk en zal voor eeuwig de best geslaagde Beatlescover blijven.
Ook zijn peformance valt op - spastische bewegingen, rare, maar gemeende trekkende bek, en speelt denkbeeldig allerlei instrumenten.
Cocker onderscheidde zich in het hele totaalplaatje.
Toch gaat het snel mis, want de jaren 70 zijn artistiek en commercieel vrijwel blanco.
De Brit heeft dorst, veel dorst en voor verdovende middelen heeft hij ook al een zwak.
Arm en naar de klote maakt hij in de jaren 80 weer een herstart en met Sheffield Steel ( "82")
maakt hij een voorteffelijke comeback.
Vanaf dat moment is Cocker back on front en hoewel zijn platen steeds gladder en mainstream worden, blijft zijn livereputatie onaangetast.
Hij sterft uiteindelijk aan longkanker.

* Pete Seeger ( 94)

Tot zijn einde toe productief en strijdend tegen een eerlijke wereld, Pete Seeger.
Amerikaans Folkzanger/ gitarist en componist.
Seeger krijgt via zijn vader een baantje bij de Archives Of American Folk Music en de jongeman heeft al snel een beeld voor de nabije toekomst.......ook een folkmuzikant worden.
Hij ontmoet Woodie Guthrie en richten de Almanac Singers op, die opvalt door de linkse en pacifistische ideeen.
Met The Weavers stapt hij in op het moment dat de folkmuziek weer een heropleving heeft begin jaren 60.
Seeger zijn liedjes bevatten veel teksten over gelijkheid en zijn stelling betreft de zwarte bevolking wordt duidelijk in de klassieker We Shall Overcome.
Ook tijdens de Vietnamoorlog is Seeger duidelijk in zijn boodschap.
Hij blijft optreden en tot zijn dood toe blijft zijn politieke boodschap duidelijk.

* Paco de Lucia ( 66)

Spaans gitarist en componist en wat was de Flamengo zonder deze virtuoos.
Paco de Lucia draaide zijn hand ook niet om voor jazz en fusion - iets wat hem niet altijd in dank werd afgenomen - maar de man zocht ook naar andere uitvalswegen .
Hij won talloze prijzen en op 66 jarige leeftijd was het onverwacht over na onwel geworden te zijn.

* Ian Mclagan ( 69)

Bekend Brits toetsenist van ondermeer The Small Faces en The Faces.
Maar ook een sessiemuzikant die opvallend veel deed.
Dylan, Jackson Brown, Joe Cocker, Bonnie Raitt.....Springsteen, deden een beroep op hem.
Een beroerte velt hem.

* Joe Sample ( 75)

Virtuoze pianist / toetsenist en bekend van de Amerikaanse soul/jazz band The Crusaders. ( remember Streetlife !)
Zat ook in menig jazzproject en deed naast solowerk ook sessies voor Joni Mitchell, BB King, Tina Turner, Marvin Gaye en wederom Joe Cocker
Sample had kanker.

* Erik van der Wurff ( 69)

Nederlands pianist, componist, arrangeur, producent en dirigent.
Vooral bekend als de rechterhand en begeleider van Herman v. Veen.
Een halve eeuw was hij zijn vaste begeleider en had een aanzienlijke composorische rol in diens liedjes..
v. der Wurff schreef ook de filmmuziek van Ciske De Rat en Van De Koele Meren Des Doods.
Tevens werkte hij samen met Robert Long, Gerard Cox en Toots Thielemans, maar dat is maar een kleine opsomming.
Hij leed aan kanker.

* Lindsay De Paul ( 66)

Voor de 50'ers onder ons een bekende.
Deze blonde stoot uit de UK had begin jaren 70 een grote hit met Sugar Me.
Bestond de term fetish al eigenlijk
In 1977 bereikte zij een 2e plek op het Eurovisie Song festijn, maar raakte nadien in de vergetelheid.
Maar Sugar Me vergeten we nooit meer.
Lindsay is vermoedelijk overleden aan een hersenbloeding.

* Johnny Winter ( 70)

Albino en een legendarische bluesgitarist.
Broer van Edgar Winter en geroemd om zijn explosieve livegigs.
Dat explosieve mag ook gelden voor zijn levensstijl, want Winter leefde er lustig op los met grote hoeveelheden drugs en drank.
In de mid 70's gaat hij meer de hardrock kant uit en in 1977 volgt er een samenwerking met een held.....namelijk Muddy Waters .
Vanaf de 90's holt zijn gezondheid achteruit.
Na een noodzakelijke operatie wordt een zware longontsteking hem fataal.

* Bobby Womack ( 71)

Uit Cleveland, deze van oorsprong R&B zanger/ componist.
Maar Womack draaide zijn hand niet om voor een stukkie doo-woop, gospel, rock 'n roll en country.
Schreef samen met zijn schoonzus It's All Over Now, wat een grote hit werd voor The Rolling Stones.
Womack deed ook mee op het Gorillaz album Plastic Beach uit 2010.
Tragische dood, want hij leed aan Alzheimer en had ook darm en prostaatkanker....oeffffff.

* Dick Wagner ( 71)

Amerikaanse gitarist en componist.
Met name in de jaren 70 bekend voor zijn werk met Lou Reed en Alice Cooper.
Ook een zeer bekend sessiemuzikant.
Wagner sterft aan longfalen.

* Bobby Keys ( 70)

Amerikaanse saxofonist, vooral bekend van The Stones.
Hij deed alle tours vanaf 1970 mee en speelde op talloze Stonesalbums.
Leuk feitje is dat hij ook te horen is op Return To Sender van Elvis .
Keys sterft aan Cirrose.

* Luc De Vos ( 52)

De jongste in de rij en veel te jong weggenomen.
De Vos was zanger bij de rockband Gorki en ook schrijver en columinist.
Gewaardeerde man in Belgie.
Acuut orgaanfalen is de reden van zijn plotselinge overlijden.

* Alvin Stardust ( 72)

Opgekomen in de glamrock periode en met name in thuisland Engeland even een icoon.
Zijn zwarte lederen kledij en mysterieuze manier van doen, draagt bij aan het succes..
Als de glamrock op zijn retour is heeft ook Stardust geen antwoord en verdwijnd in de vergetelheid.
Tot 1981......want daar is ineens Pretend en dat wordt een grote hit, ook hier.
Maar daarna mag Alvin zich echt gaan opmaken voor menig Goud v.Oud festival.
Toch blijft hij albums maken met nieuw materiaal.
Zijn zoon is de bekende Drum 'n Bass producer/ Dj Adam F.
Alvin Stardust is overleden aan prostaatkanker.

* Jan Manschot ( 66)

De originele drummer en medeoprichter van de Achterhoekse rockformatie Normaal.
In 1989 verlaat hij de band en vormt hij met gitarist Ferdi Jolij de band Boi Foi Toch, een folkband die voornamelijk ook in het dialect zingt
Later keert hij tijdens de zgn koffieconcerten weer terug bij Normaal.
Manschot overlijdt aan een hersentumor.

* Cees Veerman ( 70l

Natuurlijk bekend als zanger/ componist en gitarist van de Volendamse Cats.
Naat paling het beste wat het dorp heeft voortgebracht.
Cees was aanvankelijk de leadzanger van de groep, maar de volllere vol met dramatiek zijnde stem van Piet Veerman, lijkt voor de hits de betere partij, dus schikt Cees zich in een dienderende rol.
In 1972 verlaat hij de band wegens stemproblemen, maar inmiddels weten we dat een depressie ook aanwezig was.
Iets wat de arme Cees wel meer mee te maken zou krijgen..
In 1975 stopt de groep er mee, maar maakt vanaf 1982 een verdienstelijke doorstart.
Maar niet voor lang. Piet wil niet meer met de groep en gaat solo.
Cees Veermam overlijdt in zijn slaap.

Nou, dat was 'm weer.

Op naar 2015. Dan natuurlijk het volledige overzicht.

zaaf
held! dankjewel bikkeltje voor dit postume overzicht. dat waren er nogal wat....

Pffffff....man....Het wordt alleen maar meer.
Ook niet zo gek natuurlijk.

Natuurlijk bedankt voor jou bedankje zaaf.

Mooi dat je er toch nog tijd voor hebt gevonden bikkel2

Waarom heb jij er 2015 niet meteen achteraan gedaan

Rudi S schreef:
Mooi dat je er toch nog tijd voor hebt gevonden bikkel2

Waarom heb jij er 2015 niet meteen achteraan gedaan

Slavendrijver !

bikkel2 schreef:
Pffffff....man....Het wordt alleen maar meer.

Ben je al klaar voor 2016?! We zijn nog niet eens 2 maanden onderweg en.....
Oh wacht, die spelen we niet 'bofkont'.

west schreef:

Ben je al klaar voor 2016?! We zijn nog niet eens 2 maanden onderweg en.....
Oh wacht, die spelen we niet 'bofkont'.

Wel zeker, 1e week van januari 2017.

zaaf
als bikkel2 verstandig is, begint ie vast met voorbereiden...

Gast
geplaatst: vandaag om 07:52 uur

geplaatst: vandaag om 07:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.