MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Ik moet bij dit spelletje de laatste tijd wel eens denken aan de productlevenscyclus. Cured (hulde!) introduceerde ooit dit spelletje, zaaf hielp het de groeifase in en Rudi leidde het door zijn volwassenheid. Jammer dat we het nu ook met elkaar de neergangsfase in hebben geholpen .

Sowieso is het topic al even op zijn retour. Wat begon als een mooi spel werd langzaam opgeslokt door randzaken als 'wie kan de meeste hele flauwe opmerkingen maken'. Nu ook de integriteit van sommigen in twijfel wordt getrokken lijkt één en ander helaas definitief om zeep te zijn geholpen.

Rudi, zaaf en anderen, ik begrijp jullie frustratie over de gang van zaken. Ook ik heb me vorige week aan een kritische opmerkingen gewaagd maar aan bovenstaande commentaren te lezen heeft dit weinig geholpen. En toch, het zou reuze jammer zijn als een mooi topic als dit op de negatieve manier moet eindigen waar het nu naartoe dreigt te gaan.

Zullen we met elkaar proberen er toch nog een paar leuke muzikale laatste weken van te maken? We laten een mooi spel als dit toch niet verstieren door een paar onverlaten die boven alles hun persoonlijke favorieten de top tien in willen helpen?

Rudi S schreef:
Na 2015 nog 2010-2015 en Eeuwtop 2000-2015.

Nog twee weekjes Rudi, je kan het !! En hopelijk wil je het ook!

zaaf
mooie woorden Edgar18. natuurlijk is dat het streven. en het zou ook jammer zijn als een opvolgtopic zo uit beeld raakt.

Ik sluit me aan bij deze laatste positieve woorden! Ik vind het jammer dat mijn integriteit hier in twijfel wordt getrokken, maar het is natuurlijk nooit de bedoeling geweest om een mooi spel als dit (waar ik al vanaf de eerste editie met plezier aan deelneem) om zeep te helpen. Ik begrijp de frustratie bij sommigen. Dat had ik ook toen Zappa zo goed scoorde in een van de eerste edities (volgens mij haakte toen ook een van de deelnemers om soortgelijke redenen af) of later met nummers die regelmatig de hele week in dit topic geplugd werden en dan de top-10 haalden.
Het enige wat ik kan zeggen is dat ik achter elke top 10 en top 40 sta die ik heb ingediend. Ik documenteer mijn lijstjes op diverse platforms (RYM, Last.fm, hier), zodat mijn smaak, zeker voor een topic als dit, wel vastligt.
'Toevallig' deelt Luigi vaak mijn mening over muziek, dat zien we ook in andere topics hier terug. Het is pertinent niet zo dat we dan samen bepalen hoe onze top 10 eruit gaat zien.
Nogmaals, die ligt bij mij al bij voorbaat min of meer vast, dus daar valt weinig aan te sleutelen.

zaaf
Ik snap je gedachtegang Johan. Maar toeval is het niet. Als jullie top 3 van 2014 identiek is, dan gaan er bij mij bellen rinkelen. En ik ben niet paranoia, ik heb alleen veel te nieuwsgierige buren

Ik was een van de mensen met Zappa hoog. Daar ging geen overleg aan vooraf, wel grapjes achteraf.
PM's over "vergeet die of die artiest niet" vind ik ook nog niet eens een probleem.
Maar dat gaat bij jullie anders. En als ik niet het idee krijg dat dat gaat veranderen, dan richt ik me op andere topics. Met pijn in t hart.

Ach, ook al is het een keukentafelcomplot, het belangrijkste in dit topic is toch niet dat de top-10 is zoals je hem wilt zien? Voor mij is het mooiste van dit topic dat ik me elke week in een jaar ga verdiepen en dat jaar volledig probeer uit te pluizen. Ik heb zelf dan als grote doel om uiteindelijk een compleet overzicht van alle jaren te hebben om daarna dan een zo compleet mogelijke persoonlijke Top 2000 te kunnen samenstellen. Daarnaast zijn de discussies en de sfeer in dit topic (meestal) heel fijn. De ontknoping van de top-10 komt bij mij pas op de derde plek in dit topic. Het eerder genoemde vind ik veel belangrijker en daar kunnen zogenaamde complotten niks aan veranderen.

Neemt niet weg dat ik het ook wat jammer vind dat tegenwoordig alle favorieten van johan en luigi de top-10 halen, maar ik kan me er niet heel erg druk om maken.

Ik doe een paar weken niet mee en het loopt vreselijk uit de hand hier. Zou er een verband zijn?

Teunnis schreef:

Neemt niet weg dat ik het ook wat jammer vind dat tegenwoordig alle favorieten van johan en luigi de top-10 halen, maar ik kan me er niet heel erg druk om maken.

Dat kan ik me wel voorstellen, maar ik denk dat het effect ook wat overdreven wordt.
Ik heb de jaarlijstjes nog even nagekeken. Vorig jaar toevallig wel 2 van onze gezamenlijke favorieten in de top 10, maar de jaren ervoor hooguit incidenteel 1.
Zoals ik al zei haalden in de jaren 60 tot en met 80, toen Luigi volgens mij nog helemaal niet meedeed, meer van mijn favorieten de top 10.
Hoe dan ook ben ik het met je eens dat het leukste van dit topic juist is om nog eens voor jezelf op een rijtje te zetten wat je favorieten van het betreffende jaar zijn.

zaaf
GrafGantz schreef:
Ik doe een paar weken niet mee en het loopt vreselijk uit de hand hier. Zou er een verband zijn?
Eindelijk! Daar is ie! De missing link in onze evolutie!

zaaf
johan de witt schreef:
Ik heb de jaarlijstjes nog even nagekeken. Vorig jaar toevallig wel 2 van onze gezamenlijke favorieten in de top 10, maar de jaren ervoor hooguit incidenteel 1.
Dan gaat het om de impact. Daar gaat het niet alleen om natuurlijk.
En als je toch kijkt, kijk dan goed:
2011

Spinvis - Kom Terug
R.E.M. - Blue
PJ Harvey - On Battleship Hill (gezamenlijke nr 1)
Spinvis - Oostende
PJ Harvey - The Glorious Land

2012

Saint Etienne - Over the Border (gezamenlijke nr 1)
DIIV - Doused
Bat for Lashes - Laura
Beach House - Myth

Maar goed. Ik hoop dat de trend wat gebroken is. Dit vergalt mijn spelvreugde en rudi's werk.
Het gaat er niet om dat mijn nummers in de top 10 moeten (zou wel terecht zijn) maar door een bondje wordt het resultaat voorspelbaar en dat is niet leuk.

Natuurlijk ben ik het met jou en Teun eens dat het uitspitten het leukst is, jouw lijstjes hebben me ook geregeld op fijne muziek gebracht.

johan de witt schreef:
Vorig jaar toevallig wel 2 van onze gezamenlijke favorieten in de top 10, maar de jaren ervoor hooguit incidenteel 1.

Vorig jaar 4 stuks en niet 2.
Johnny Marr
Belle
Moz
War on drugs.

Maareh... Rudi S, wat is nou de nieuwe nummer 10 geworden?

In het topic staat de juiste.

Ik had dit alles even gemist en schrik er wel van. Ook ik had een kritische opmerking geplaatst, want zoals je hierboven ook ziet, begon het wel erg op te vallen.

Alleen kan ik me niet vinden in de conclusie. Die is nu dat Rudi S, de organisator, en eerdere manager hier zaaf ermee willen stoppen. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld.
Als ik johan de witt lees, dan levert hij 'gewoon' zijn lijstje (weer) in. Als ik het goed begrijp is het nu alleen nog de vraag of luigifort zich alsnog aangesproken voelt. Mocht hij niet goed reageren op de organisatie, Rudi en zaaf, dan lijkt het mij dat wij juist met de rest doorgaan en niet stoppen.

zaaf schreef:
Dan gaat het om de impact. Daar gaat het niet alleen om natuurlijk.
En als je toch kijkt, kijk dan goed:
2011

Spinvis - Kom Terug
R.E.M. - Blue
PJ Harvey - On Battleship Hill (gezamenlijke nr 1)
Spinvis - Oostende
PJ Harvey - The Glorious Land

2012

Saint Etienne - Over the Border (gezamenlijke nr 1)
DIIV - Doused
Bat for Lashes - Laura
Beach House - Myth

Maar goed. Ik hoop dat de trend wat gebroken is. Dit vergalt mijn spelvreugde en rudi's werk.
Het gaat er niet om dat mijn nummers in de top 10 moeten (zou wel terecht zijn) maar door een bondje wordt het resultaat voorspelbaar en dat is niet leuk.

Ik had het inderdaad over de gezamenlijke nummers en niet over de nummers waar ook anderen aan hebben bijgedragen. Die hadden het met een van ons, of soms zelfs zonder ons, ook wel gered.
Maar ik begrijp jullie probleem hier wel mee, en als west of jij of Rudi liever hebben dat we stoppen met onze bijdrages aan dit topic, zal ik dat zeker overwegen.

zaaf
johan de witt schreef:
als west of jij of Rudi liever hebben dat we stoppen met onze bijdrages aan dit topic, zal ik dat zeker overwegen.
ach Johan, en dat geldt ook voor Luigi wat mij betreft, gedane zaken nemen geen keer. de grenzen tot 'samenspannen' zijn nooit benoemd - wel al eerder aan de orde geweest. en dat voor mij de grens is overschreden, dan kan best een persoonlijk dingetje zijn. ikzelf zou het liefst met jullie allen verdergaan, met de restrictie dat overleg van tevoren over onze persoonlijke lijstjes niet gebeurt.
tips mogen, al dan niet cryptisch, in het topic zelf. zodat als dat te ver gaat, men er ook op aangesproken kan worden.

Ik gaf juist aan dat ik bij jou gelezen dacht te hebben dat je (weer?) onafhankelijk jouw lijstje ging inleveren johan de witt.

west schreef:
Ik gaf juist aan dat ik bij jou gelezen dacht te hebben dat je (weer?) onafhankelijk jouw lijstje ging inleveren johan de witt.

Dan had ik je woorden verkeerd geinterpreteerd. Ik meende een kritische noot in jouw bericht te lezen, maar inderdaad, naar eer en geweten, onafhankelijk mijn lijst inleveren zal zeker gebeuren

zaaf schreef:
]ach Johan, en dat geldt ook voor Luigi wat mij betreft, gedane zaken nemen geen keer. de grenzen tot 'samenspannen' zijn nooit benoemd - wel al eerder aan de orde geweest. en dat voor mij de grens is overschreden, dan kan best een persoonlijk dingetje zijn. ikzelf zou het liefst met jullie allen verdergaan, met de restrictie dat overleg van tevoren over onze persoonlijke lijstjes niet gebeurt.
tips mogen, al dan niet cryptisch, in het topic zelf. zodat als dat te ver gaat, men er ook op aangesproken kan worden.

Dat vind ik een goede. Van 'samenspannen' of 'bonden maken' was zeker vanaf het begin geen sprake, zeker niet bewust. Maar zoals ik al zei, ik kan me voorstellen dat het zo op jou, en anderen, overkomt.

De restricties die jij hier oplegt, daar sta ik achter, en wat mij betreft gebeurt het in de toekomst (en laten we hopen dat die er is voor dit topic) dan ook zo.

Kunnen we niet gewoon verder met de rest vd top 10?
Ben wel benieuwd, of weten jullie allemaal al van elkaar wat er in de top 10 staat...

Echt he, misschien is het echt gewoon toeval en is het gewoon een hele heisa voor niks

zaaf
dus als de topicleider baalt van de gang van zaken gaan jullie aan zn kop zeiken dat ie ff tempo moet maken?

Ik zit niemand aan de kop te zeiken en stel gewoon een vraag uit belangstelling... Om nou in het allerlaatste jaar van dit topic een ellenlange discussie te voeren vind ik persoonlijk een beetje zonde van dit fijne topic. Het blijft maar een spelletje mensen.

Ik begrijp juist dat de discussie netje buiten het forum om is gevoerd, maar dat dit niet heeft geholpen. Vandaar dat hier nu aandacht aan werd besteed door Rudi en zaaf: is toch logisch? Het topic wordt door sommigen niet meer als 'fijn' ervaren en daar moeten we snel weer voor zorgen. Volgens mij zijn we al bijna zover, dus dat is mooi.

Ik ben ook nog niet thuis, dus kan pas over 1,5 uur verder.
Nu mobiel.

DjFrankie (moderator)
Rudi S schreef:
Ik ben ook nog niet thuis, dus kan pas over 1,5 uur verder.
Nu mobiel.

Ben benieuwd naar de laatste 5

Stuur een p.m. naar Johan, dan weet je er in ieder geval 2 van de 5.
Eigenlijk had ik het idee al eerder, dat er ook in het verleden bepaalde artiesten bewust vaak en hoog in de lijst gezet werden, en daar werd toen niet over gesproken (Radiohead, The Smiths/Morrissey, Talk Talk), dus niet iedereen moet over Johan en luigifort vallen.

Nou zijn die drie artiesten die jij noemt enorm populair op MuMe dus dan is het ook niet zo heel vreemd dat die hoog eindigen of...

Maar zo vaak in de lijstjes?
1986 4x The Smiths, maar in 1989 ook vrij veel The Cure en Stone Roses, ik vind het ook geweldige albums, maar er is zoveel meer moois uitgekomen.
Mijn ontdekking is toch wel Low met Lullaby, een band die ik eerder niet kon waarderen, en nu dus wel.

5. Tame Impala – Let It Happen

http://static.stereogum.com/uploads/2015/03/tame-impala_let-it-happen.jpg

Punten : 27
Nom. : Gretz Johnny Marr Arno yeahyeahyeah west
Nr. 1: niemand

Tame Impala uit Australië maakte voor vele met dit Let it Happen.

Kevin Parker heeft met Let it Happen ook wel een meesterlijk nummer gemaakte een heerlijke drive en de volle 8 minuten blijft dit boeien.
Het mooie is eigenlijk dat hij een jaren 70 disco nummer heeft gemaakt, maar iedereen denkt naar een indie rock song te luisteren.
Die uitvoering uit die Deezer sessie is echt enorm vet.

deric raven schreef:

Mijn ontdekking is toch wel Low met Lullaby

+1
Kan ik beamen, geweldig nummer. Net als deze Let It Happen!

Werken Gretz, Johnny Marr, Arno, yeahyeahyeah en west nou ook al samen.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:47 uur

geplaatst: vandaag om 23:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.