MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Gretz schreef:
Voor mij het sterkste jaar uit de muziekgeschiedenis denk ik.

Pffff... je zou er wel eens niet ver naast kunnen zitten. Ik kwam met gemak aan een top 30.

We beginnen rustige met een best wel leuke foute hit uit 2012:

Fout in 2012: Triggerfinger met I follow rivers

Fout of geniaal? Triggerfinger is een Antwerpse rockband. Vooral hardrock en blues. Ze worden ook bekend met dat genre en staan op festivals als Pukkelpop, Rock Werchter, Pinkpop en zelfs voorprogramma van Deep Purple. Begin 2012 zijn ze te gast bij Giel Beelen in het Nederlandse radioprogramma GIEL. Het wordt een akoestische versie van de pophit I follow rivers van Lykke Li. Niet alleen een genre dat je niet van hen gewoon bent, de percussie bestaat uit twee kopjes en een mes.

Hoe hard Triggerfinger ook mag rocken, op festivals staan of bekend worden bij alternatieve muziekliefhebbers, hun enige hit in Nederland is deze I follow rivers en het is ook met voorsprong hun meest succesvolle single in Vlaanderen. 6 weken nr 1 in Nederland, 7 weken nr 1 in Vlaanderen.

Het klinkt wel leuk, maar daar sta je dan als rockband. Gelukkig doen hun albums en optredens het nog steeds vrij goed. Leuk, maar toch wel fout dus.

Oh, die vond ik toch wel mooi gedaan.

Vooral een irritante foute hit. Dramatische cover die onterecht een grotere hit werd dan het origineel.

Gewoon kut.

Rudi S schreef:
Vorig jaar had al iemand Alt J in zijn jaarlijst , de reden zal onderstaande ep zijn (promo / demo).
https://rateyourmusic.com/release/ep/%E2%88%86/%E2%88%86/

Op dit moment vind ik het een vage release en mag wat mij betreft iedereen alle nummers van het Alt J debuut nomineren.

Dit is wel een duidelijke 2011-release: https://rateyourmusic.com/release/single/alt_j/bloodflood___tessellate/
Dus neem aan dat Tessellate en Bloodflood niet meer mee mogen doen?

Oh ja, nog mijn lijstje van 2011:

1. Tyler, the Creator - Yonkers
2. The Weeknd - House of Balloons / Glass Table Girls
3. Tyler, the Creator - Tron Cat
4. Giles Corey - No One Is Ever Going to Want Me
5. Four Tet - Pyramid
6. Daphni - Ye Ye
7. Blawan - Getting Me Down
8. Four Tet - Locked
9. The Weeknd - Wicked Games
10. Amatorski - 22 Februar

Teunnis schreef:

Dit is wel een duidelijke 2011-release: https://rateyourmusic.com/release/single/alt_j/bloodflood___tessellate/
Dus neem aan dat Tessellate en Bloodflood niet meer mee mogen doen?

Dit is een singeltje (enkel vinyl) die bij een muziektijdschrift )"Loud And Quiet`' zat , op dit moment blijf ik alles van het debuut meenemen in 2012 , het is denk niet de bedoeling om nummers te elimineren door overzienen exoten.
Tessellate (niet in mijn lijst) is in 2011 een keer genoemd en nu al diverse keren, het zou zonde zijn om een `populair` nummer niet mee te nemen op promo-demo gronden, dit is in het verleden ook niet zo gegaan en de reden van mijn huidige stelling, indien spelers er niet mee eens zijn wil ik mijn standpunt best wijzigen, het is immers "ons"topic.

Fout in 2012: Sam Sparro met Happiness (The Magician remix)

Al zijn het eerder de omstandigheden die muzikaal fout liepen. De Australische Sam Sparro had in 2008 een bescheiden hitje met Black and gold. En normaal zou Happiness ook geen grote hit worden. In Nederland bleef het bij een tip. In Vlaanderen liep het echter anders. De Brusselse Stephen Fasano (aka The Magician) van het duo Aeroplane maakte een remix van het nummer dat in Vlaanderen een zomerhit werd. In september verdween het uit de hitlijst, maar in oktober 2012 waren het gemeenteraadsverkiezingen. De N-VA won die verkiezingen en op hun overwinningsfeestje werd Happiness (in de remix van The Magician) gedraaid. In beeld zagen we een wat onwennige Bart De Wever die met de legendarische woorden 'Zet die plaat af' zat te vloeken in de hoop dat iemand de muziek zou afzetten en hij zijn speech kon geven.

Media is sterk en er kwam een muzikale parodie met de oneliner 'Zet die plaat af'. Maar ook Happiness zelf, dat mee in beeld te horen was, ging terug de hitlijsten in. Om er zo nog 6 weken extra aan te breien. Van Sam Sparro werd nadien niets meer gehoord in onze hitlijsten.

Bovenstaande parodie is inderdaad fout. Het origineel is gewoon een leuke hit.

Dance-liefhebbers moeten een zekere Noor niet vergeten voor dit jaar!

zaaf
Todd donderdag de tijd toch?

zaaf
Rudi S schreef:
het is immers "ons"topic.
maar vooral dat van Tito

donderdag 23.00 is de deadline.

zaaf schreef:
(quote)
maar vooral dat van Tito

Die maarschalk heeft wel de macht gegrepen ja.

Fout in 2012: Michel Teló met Ai se eu te pego

Een Braziliaanse zanger die voor de zomerhit van 2012 zorgde. Het succes was vooral in eigen land, maar met Ai se eu te pego scoorde hij een internationale hit. De titel wil zeggen 'Oh, als ik je te pakken krijg' en komt origineel uit 2008. In 2011 maakte Michel Teló er een cover van en had hij in 2012 er een grote hit mee te pakken.

In Nederland en Vlaanderen was dit de bestverkochte single van het jaar. 11 weken op nr 1 in Nederland, 8 weken op nr 1 in Vlaanderen.

Oei oei oei, stiekem best van genoten toen dit nummer al razendpopulair was in Polen, maar nog niemand in Nederland er van had gehoord. Fouter dan dit bestaat haast niet.

zaaf schreef:
Todd donderdag de tijd toch?

Dat duurt nog even en de tijd gaat al zo terjend langzaam

zaaf
Snip en Snaprevuutje maken, luigi?

zaaf schreef:
Snip en Snaprevuutje maken, luigi?

Gaan we doen

Fout in 2012: Carly Rae Jepsen met Call me mabye

Zo'n deuntje dat in je hoofd kruipt en er helaas niet meer uitgeraakt. Carly Rae Jepsen is een Canadese zangeres die 3e werd bij de Canadese Idool in 2007. Ze nam haar tijd en in 2012 kwam haar debuutalbum uit. Met daarop de single Call me mabye. Het nummer sloeg aan bij een jong publiek en werd oa in de K3-film K3 Bengeltjes gebruikt.

Het nummer was ook in Vlaanderen en Nederland een grote hit. In Nederland raakte het op nr 2, gekneld tussen I follow rivers op 1 (Trigger finger) en 3 (Lykke Li). Maar het bleef lang bovenaan staan en qua punten werd dit de beste hit van 2012. Ook in Vlaanderen bleef het steken op nr 2, maar wel 36 weken in de hitlijst. Mensen kregen er blijkbaar niet snel genoeg van.

Prima oorwurm dit. Al is de muziek die ze anno 2015 maakt nog een stuk sterker.

Arno schreef:
Intussen 2012, belachelijk sterk jaar

Voor mij juist het omgekeerde. Veel goede verzamelaars, dat wel.

Ik vind Call Me Maybe, hoewel het inderdaad een fout gehalte heeft, erg goed te pruimen. Doet me terugdenken aan de Olympische Spelen van 2012, toen het Amerikaanse zwemteam een geinige lipdubvideo maakte van het nummer.

Call Me Maybe is idd een heerlijke oorwurm.

Doet mij vooral denken aan het EK van 2012 (en ook het WK van 2014):

Heb die wel honderden keren gehoord toen ik destijds in een commissie zat die de EK-/WK-uitzendingen en een pool organiseerde

De volgende lijstjes zijn verwerkt: DjFrankie dynamo d Film Pegasus zaaf Arno HugovdBos bikkel2 west vigil Johnny Marr yeahyeahyeah hoi123 Renoir Edgar18 Rudi S 15 deelnemers.

Er is wel een echte koploper en een paar verrassingen , maar ik verwacht nog > 7 lijstjes dus de boel zal nog wel op de kop gaan.

HET MUZIKALE JAAROVERZICHT VAN 2012.

Alleraardigst jaar met acts die prima debuteerde of een doorstart maakten die er mocht zijn en doorbraken.
2012 was tevens het jaar dat David Bowie zijn comeback plaat The Next Day opnam en zoals alleen hij dat kon, onverwacht een single uitbrengen op zijn verjaardag.
Maar dat was Januari 2013.
Niet te veel op de zaken vooruit lopen bikkel.
Ik kom er nog uitgebreid op terug.

Laten we maar beginnen:

* Opmerkelijk bandje: Alabama Shakes.
Uit Amerika en met een zangeres die meer soul in haar flikker heeft dan menig zangeres op dat moment.
Een wat robuust ogende dikkert, maar wat kan Brttany Howard een heerlijk partijtje zingen zeg.
Alabama Shakes maakt rock met duidelijke invloeden uit de R&B van de mid 20e eeuw.
Invloeden als Janis, Otis en Aretha, zijn duidelijk aanwezig en live is het door de puurheid en nogmaals de enorme strot van Howard, genieten geblazen.
Op het moment dat de band haar debuut Boys & Girls opneemt is er nog geen sprake van een platencontract.
Na het horen van het album via You Tube gaat ATO records overstag en brengt het uit.
Sindsdien is de band een grote atractie op de main festivals en ook invidueel zijn er continue gigs.
Brittany Howard noemt Bon Scott (AC/DC) als een grote invloed en is de band fan van Bowie en Led Zeppelin.
Alabama Shakes keepin' the soul alive.

* Billy Joe Armstrong, zanger/ gitarist van Green Day, laat zich behandelen voor drank en drugsmisbruik.......how come ??
Billy is wat explosief in zijn gedrag geworden,- gevalletje van niet zo goed met roem en status om kunnen gaan wellicht ?
Billy gooit in ieder geval woedend zijn gitaar op de grond als hij hoort dat hij nog maar 1 minuut mag spelen op het Heart Radiomusic Fesitval.
" Ik ben Justin Bieber niet." blert Armstrong en de rapen zijn gaar.
Verontschuldingen komen er via Green Day's website en Armstrong gaat in rehab.
American Idiot.....waar ken ik dat ook weer van

* Ah ! Jack White....U weet wel van The White Stripes debuteert met zijn solodebuut Blunderbuss.
Laat White maar schuiven. Hij is toch een soort pioneer als het gaat om de duovorm van rockmuziek.
Maar dat is verleden tijd. Hij richt nog een ander project op,- The Raconteurs, maar die soloplaat kon uiteindelijk niet uitblijven.
Blunderbuss is een vinnige plaat waar Jack stoeit met een brede vorm van rockmuziek en zijn uitmuntende gitaarspel een groot pluspunt is.
De Grammy Awards nominaties liegen er niet om en het is Nashville opgenomen album wordt ook op vinyl uitgebracht.
White staat bekend om zijn liefde voor de aloude lp en is een groot verzamelaar.

* Kendrick Lamar is een rapartiest die de net even wat dieper gaat dan de rest van zijn collega's.
Lamar haalt zijn inspiratie uit de soul en jazz en weet dat kien te vermengen.
Section 80 was in 2011 al een aardig debuut, maar Good Kid M.A.AD city is een album die op alle fronten rijper en beter is.
Dr.Dre en Pharrel Williams tekenen oa. voor de produktie en feitelijk wordt de plaat unaniem sterk ontvangen.
Een conceptalbum die Kendrick's pubertijd en alles wat daar om heen hangt, uitvoerig behandeld.
Een commercieel goed verkopende plaat en ook zeer sterk gepromoot.
De toekomst van rap/ hip-hop is in handen van Lamar

Inmiddels niet meer weg te denken in het jaaroverzicht.......zij die gingen.
Komt ie:

* Etta James ( 73)

Miss Peaches werd ze ook wel genoemd.
Een legend in de gospel/ blues en R&B scene.
Wat een strot en wat een songs.
I Just Want To Make Love With You werd ineens weer bekend door een Coca Cola reclame.
Etta verloor de strijd tegen leukemie.

* Whitney Houston (48)

Dochter van Cissy Houston die de coirtjes verzorgde bij Elvis en Artetha Franklin.
Dionne Warwick als tante......dat kon niet mis gaan.
1e zangfeitje van Whitney is een plek in de backgroundzang van Ckaka Kahn's hit I'm Every Woman.
In 1985 wordt zij gebracht als soloartieste en dat blijkt perfect getimed.
Alles is goud wat zij aanraakt en in '89" volgt er een huwelijk met R&B zanger Bobby Brown, en dat blijkt in alle opzichten geen goede match.
In 1992 speelt zij in de filmThe Bodyguard een prominente rol naast Kevin Costner en wordt de evergreen van Dolly Parton, I Wll Always Love You een nog grotere hit dan het origineel.
Hierna gaat het langzaam bergafwaarts met het icoon Houstin.
Drugs en relatie perikelen en een tanende populariteit zijn aanwijsbare oorzaken.
De laatste concerten zeggen genoeg. De hoge tonen worden allang niet meer gehaald en er staat niets minder dan een wrak op het podium.
Zij komt te overlijden na verdrinking in een ligbad.

* Jon Lord (71)

Britse legendarische toetsenist, vooral bekend van Deep Purple.
Het Hammondorgel dubbelde prima met gitarist Ritchie Blackmore en Lord liet zijn orgel vaak linken als een overstuurde gitaar. Uniek muzikant.
Lord had al langere tijd alvleeskanker, maar een longembolie werd hem uiteindelijk fataal.

* Dave Brubeck ( 92)

Amerikaans jazzpianist en componist.
Natuurlijk bekend van het Dave Brubeck Quartet.
Wie kent Take Five niet.....zo niet.....ga je schamen.
Brubeck experimenteerde met ongebruikelijke maatsoorten. Een absolute pioneer..
Brubeck stierf een dag voor zijn 93e verjaardag.

* Ray Manzarek (74)

Toetsenist van The Doors en samen met Jim Morrison de oprichter.
Manzarek was zeer onderscheidend en zijn inbreng was gtoot.
Heel kenmerkende sound. Hij bezwijkt aan kanker.

* Robin Gibb ( 62)

1 van de BeeGees en tweelingbroer van Maurice Gibb.
In 1969 verlaat Robin de groep, omdat hij naar eigen zeggen te weinig inbreng krijgt.
Saved By The Bell is op zijn naam een grote hit, maar eind 1970 voegt hij zich weer bij de broers.
De BeeGees worden inmens populair als mid- jaren 70 de Disco-Rage losbarst.
Robin is ook regelmatig solo te bewonderen.
Juliette is begin jaren 80 nog een hit hier in kikkerland.
Gibb bezwiijkt aan darmkanker.

* Levon Helm (71)

Drummer/ zanger en multi-instrumentalist van The Band.
Levon trok vanaf Arkansas naar Toronto - en was daarmee de enige niet Canadees in The Band.
Helm begon zijn avontuur bij Ronnie Hawkins en nadien als Leon & The Hawks.
Helm en Robbie Roberston ontmoetten Bob Dylan en fungeren tijdelijk als begeleidingsgroep als diezelfde Dylan besluit een electrisch versterkte koers te varen.
The Band neemt ook met Dylan The Basement Tapes op.
The Band is v.a 1968 succesvol met Music From The Big Pink en The Band.
Vooral de livereputatie van The Band wordt hoog aangeslagen.
In 1976 stopt de groep en is vanaf 1983 zonder Roberson weer actief.
Levon is dan inmiddels ook bekend als acteur.
Later gaat hij solo en zijn laatste soloalbums worden goed ontvangen.
Keelkanker wordt hem fataal.

* Davey Jones ( 66)

Zanger/ acteur. Van 1965 tot 1971 was Jones lid van The Monkees.
Het antwoord van Amerika op The Beatles.
Er volgden nog regelmatig reunie's.
Jones overleed aan een hartaanval in zijn slaap.

* Adam Yauch ( 47)

Natuurlijk bekend van The Beastie Boys en tevens oprichter.
Tevens ook filmregisseur.
Adam sterft veel's te jong aan kanker.

* Donald " Duck " Dunn ( 70)

Legendarische bassist/ sessiemuzikant/ componist. Vooral bekend van Booker T & The MG's.
Huismuzikant van Stax Records en heeft met gitarist Steve Cropper talloze nummers ingespeeld..
Dunn was ook onderdeel van The Blues Brothers Band.
Dunn sterft aan een hartaanval in zijn slaap.

* Donna Summer ( 63)

De onvervalste Queen Of Disco en enigzins vooruitstrevend met haar samenwerking met Georgio Moroder ( I Feel Love) uit 1977.
Haar doorbraak in klompenland vond plaats in Van Oekels Discohoek in 1974 met The Hostage.
In de jaren 80 heeft Summer nog een grote hit met State Of Indipendence ( origineel van Jon & Vangelis.)
Zij bezwijkt aan longkanker.

* Alexander Curley ( 65)

Nederlandse zanger, bekend van 70's hits als
I'll Never Drink Again en Guus Kom Naar Huus.
In 1981 scoort hij opvallend met Hollanders.
Kort hierna trekt hij zich terug uit de bizz.
Prostaatkanker wordt hem fataal.

Pfffff...... een behoorlijke lijst weer.
Geniet verder van Film's afgrijsselijke top 10
Waar haalt ie ze vandaan !!
En Rudi trapt morgen af met de top 10.

Insturen mensen !!! Deadline tot 23.00 uur hedenavond.

Groet, Bikkel de 2e.

zaaf
Veel kankerslachtoffers zeg!

Mooi werk weer bikkeltje, maar deze correctie zou ik erg waarderen: het is Adam Yauch....

Bedankt zaaf en correctie gedaan.

Pffff zoveel legends gestorven in '12 zeg!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:12 uur

geplaatst: vandaag om 08:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.