MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2016

zoeken in:
Grappig, de laatste ladders (inzendingen) doen mij juist beseffen dat BBT eigenlijk toch wel wat tegen valt terwijl ze met The Difference Machine (voor mij althans) erg hoopvol begonnen.

Ik ken verder niets van ze, dus het is natuurljik nog even afwachten.

Afgezien van het feit dat ik momenteel ergens anders veel verblijf en luister kom ik er toch hier even in. EDIT 13.40 : ik haak inmiddels af bij de nieuwe Radiohead. Daar is het meer een soort poel van lovers/haters debat geworden waar het slecht vertoeven is.

Ik ben ooit opgevoed met Klassieke Muziek en Symfonieën en daar ligt ook ergens mijn basis voor mijn interesse en voorkeur in deze muziek hier. Ik verblijf daarom ook graag in de klassiekere werken en daarom mijn nominatie van Esti Dal. Het bijbehorende YT filmpje heeft niet mijn voorkeur maar wel deze uitgave van dit zeer bijzondere album. Waarom dan genomineerd voor deze Ladder ? Vanwege de samenhang, de constructie en het Requiem gevoel. Ik heb zelfs nog even getwijfeld tussen deze track en een Faure nummer.

Progrock.. Heette dat voorheen niet Symfonische Rock. ?

Ronde 1 - Ladder 18: punten

22 Big Big Train - East Coast Racer +2
21 Queensrÿche - Silent Lucidity
18 The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue +1
13 Aranis - Ouverture
12 Dream Theater - The Great Debate
4 Zoltan Kodaly - Esti Dal + 3

Deadline: maandag 9 mei 19.00u

90

24 Queensrÿche - Silent Lucidity +3
22 Big Big Train - East Coast Racer
20 The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue +2
14 Aranis - Ouverture +1
4 Zoltan Kodaly - Esti Dal

96

25 Big Big Train - East Coast Racer +3
24 Queensrÿche - Silent Lucidity
21 The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue +1
16 Aranis - Ouverture +2

Altijd leuk om te horen Rogyros dat er weer iemand bij komt die BBT kan waarderen. Het heeft bij mij best even geduurd, maar met de English Electric Full Power cd viel alles bij mij op z'n plaats. Heel Engels (zeker ook qua teksten) heel eigen, heel melodieus. Net als die andere Engels band waar ik een zwak voor heb

28 Big Big Train - East Coast Racer +3
25 Queensrÿche - Silent Lucidity +1
21 The Alan Parsons Project - Ammonia Avenue
16 Aranis - Ouverture
14 Dream Theater - The Great Debate +2

Jacoto schreef:
Terug van vakantie, of was de internet verbinding doorgeknipt?

Vakantie! Waarin ik regelmatig zat mee te gluren naar jullie stemgedrag wat soms mee viel en een andere keer tegen.... Via een doorgeknipte internetverbinding dan, ook wel Wi-Fi genoemd!

Ronde 1 - Ladder 19:

Oudere jongerenmuziek zullen jullie vast denken na het horen van The Whispering Sea.
Bovendien ook nog genomineerd door een senior, dus... (zo stel ik me dat voor): skip en weg ermee!
Zou echt jammer zijn, want het is m.i. een buitengewoon mooi gelaagd nummer.
Een van mijn favorieten uit 2015 die ik hier graag aan jullie wil voorstellen.

3 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore
2 Antimatter - Black Eyed man
1 Big Big Train - Victorian Brickwork
0 Steven Wilson - Ancestral
0 no-man - Returning Jesus
0 *shels - The Conference of the Birds

Deadline: dinsdag 10 mei 19.00u

Ronde 1 - Ladder 19:

4 Big Big Train - Victorian Brickwork +3
2 Antimatter - Black Eyed man
2 Steven Wilson - Ancestral +2
1 *shels - The Conference of the Birds +1

Ronde 1 - Ladder 19:

Ancestral is voor mij het absolute hoogtepunt van Steven Wilson's meesterwerk Hand. Cannot. Erase. Hier een stukje dat ik schreef in mijn recensie van het album: Het alles omvattende hoogtepunt van zowel Wilson’s album als uit zijn omvangrijke muzikale oeuvre komt er in de vorm van Ancestral. De beat waarmee het nummer aanvangt laat Holzman’s pianospel rustig aan ontwikkelen, voordat Wilson’s vervreemde zang zich aandoet. Fluitist Theo Travis kent zijn bijdrage in de vrolijke ondertoon van de naar het duisternis ontwikkelende nummer. De afzondering van de maatschappij voert de hoofdpersoon naar diepe depressies, maar een stem doet zich over haar ontfermen en haar een tweede kans geven. De muzikale keuzes voeren zich door de klanken van de piano naar de ondersteunende strijkers. Wanneer het ritme wordt opgevoerd is het Guthrie Govan die opnieuw een uitmuntende gitaarsolo neerzet. Zwaar beladen, maar met een oplevende toon. De ontwikkeling van het nummer neemt magische vormen aan wanneer de drums het ritme in bedwang proberen te houden, maar de ontwrichtingen en depressies van de vrouw bijna het einde van haar leven betekenen. De tempoversnellingen met de hevige inslagen van de drums van Minneman en korte onderbreking op de toetsen van de hammered dulcimer laten je in alle hevigheid achter in disconnectie en totale afzondering.

Naast Wilson's Hand. Cannot. Erase. staat er toevallig nog een toptrack van vorig jaar in deze ladder, ditmaal van Antimatter's The Judas Table. Nog even aangevuld met het stukje van mijn recensie: In Black Eyed Man ontvouwd de leugen van de mens zich in een beangstigende setting om ons heen. De donkere kant van het bestaan wordt bij vlagen overgenomen door de schoonheid van het akoestische gitaarspel. Rachel Brewster is opnieuw verantwoordelijk voor de treurnis van het vioolspel. De klanken van de vocoders gaan over in de meeslepende gitaarsolo’s en laten de gewetenloze kwesties tot diep in het innerlijke van de mens treden.

Steven Wilson komt deze ladder nog een keer voorbij met het prachtige Returning Jesus, één van mijn favoriete no-man tracks. Jammer genoeg niet goed genoeg om punten te pakken in deze sterke ladder. Het laatste punt moet ik namelijk toekennen aan het meeslepende muzikale schouwspel Victorian Brickwork. Ook de hevige ontwrichtingen van *shels' The Conference of the Birds had punten verdiend. Met de harmonieuze samenzang van The Whispering Sea heb ik wat meer moeite.

5 Steven Wilson - Ancestral +3
5 Big Big Train - Victorian Brickwork +1
4 Antimatter - Black Eyed man +2
1 *shels - The Conference of the Birds

Ronde 1 - Ladder 19:

8 Big Big Train - Victorian Brickwork +3
7 Steven Wilson - Ancestral +2
5 Antimatter - Black Eyed man +1
1 *shels - The Conference of the Birds

Overigens heb ik prachtige live versie van Victorian Brickwork gezien en geluisterd net. Mooi.

Ronde 1 - Ladder 19:

10 Big Big Train - Victorian Brickwork +2
8 Antimatter - Black Eyed man +3
7 Steven Wilson - Ancestral
2 *shels - The Conference of the Birds +1

Deadline dinsdag 10 mei 19.00 uur.

30

Ronde 1 - Ladder 19:

10 Steven Wilson - Ancestral +3
10 Big Big Train - Victorian Brickwork
9 Antimatter - Black Eyed man +1
2 *shels - The Conference of the Birds
2 no-man - Returning Jesus +2

36

Jacoto schreef:

Oudere jongerenmuziek zullen jullie vast denken na het horen van The Whispering Sea.
Bovendien ook nog genomineerd door een senior, dus... (zo stel ik me dat voor): skip en weg ermee!

Ik zat me nog even af te vragen wie je hier nou tekort doet; jezelf of de anderen . Ik heb werkelijk nog nooit een nummer geskipt in de progladder, laat staan op basis van de leeftijd van degene die nomineert (hoewel ik me niet bewust was dat je zo oud was ) en verwacht dat dat eigenlijk voor iedereen geldt. Juist het meest geweldige blijft wat mij betreft het ontdekken van nieuwe muziek, zelfs al is het niet helemaal mijn smaak, wat hier het geval is, hoewel ik niet uitsluit dat het meerdere luisterbeurten nodig heeft.

De drie en twee punten waren niet moeilijk. Big Big Train en Steven Wilson staan met topwerk in deze ladder. Ik vind zelf de live versie van Victorian Brickwork die op Youtube staat nog veel beter dan de studioversie. Dat geld overigens ook voor Ancestral van Wilson. Ik was in eerste instantie niet erg overtuigd. Maar de live versie van Hand.Cannot.Erase in Antwerpen heeft me destijds absoluut omver geblazen. Het laatste puntje was lastiger. Het was vooral de mannelijke zang van The Whispering Sea die het voor mij niet mogelijk maakte om het punt daar te geven. Al hoorde ik ook veel moois. Maar Antimatter vond ik erg mooi en gaat met het laatste puntje er vandoor.

Ronde 1 - Ladder 19:

13 Big Big Train - Victorian Brickwork +3
12 Steven Wilson - Ancestral +2
10 Antimatter - Black Eyed man +1
2 no-man - Returning Jesus

42

Ronde 1 - Ladder 19:

15 Big Big Train - Victorian Brickwork +2
15 Steven Wilson - Ancestral +3
11 Antimatter - Black Eyed man +1

48

Ronde 1 - Ladder 19:

17 Steven Wilson - Ancestral +2
15 Big Big Train - Victorian Brickwork
11 Antimatter - Black Eyed man
5 *shels - The Conference of the Birds +3
4 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore +1

54

Ronde 1 - Ladder 19:

17 Steven Wilson - Ancestral
15 Big Big Train - Victorian Brickwork
14 Antimatter - Black Eyed man +3
6 *shels - The Conference of the Birds +1
6 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore +2

Ronde 1 - Ladder 19:

20 Steven Wilson - Ancestral 3
16 Big Big Train - Victorian Brickwork 1
16 Antimatter - Black Eyed man 2
6 *shels - The Conference of the Birds
6 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore

Ronde 1 - Ladder 19:

23 Steven Wilson - Ancestral 3
16 Big Big Train - Victorian Brickwork
16 Antimatter - Black Eyed man
7 *shels - The Conference of the Birds 1
4 no-man - Returning Jesus 2

Ronde 1 - Ladder 19:

25 Steven Wilson - Ancestral 2
17 Antimatter - Black Eyed man 1
16 Big Big Train - Victorian Brickwork
7 no-man - Returning Jesus 3
7 *shels - The Conference of the Birds

Ronde 1 - Ladder 19: beste ladder tot nu toe, samen met ladder 4. Noem me een nerd maar ik geef elk nummer een cijfer, hou dat bij in een schriftje en heb gister even de gemiddeldes uitgerekend per ladder. Daarbij krijgen ladder 4 en ladder 19 gemiddeld een 8,3! *shels is voor mij, ondanks dat het buiten de punten valt, een prachtige ontdekking

28 Steven Wilson - Ancestral +3
18 Antimatter - Black Eyed man +1
18 Big Big Train - Victorian Brickwork +2
7 no-man - Returning Jesus

Ronde 1 - Ladder 19:

30 Steven Wilson - Ancestral 2
21 Antimatter - Black Eyed man 3
18 Big Big Train - Victorian Brickwork
8 no-man - Returning Jesus 1

Bonk schreef:

Ik zat me nog even af te vragen wie je hier nou tekort doet; jezelf of de anderen . Ik heb werkelijk nog nooit een nummer geskipt in de progladder, laat staan op basis van de leeftijd van degene die nomineert (hoewel ik me niet bewust was dat je zo oud was ) en verwacht dat dat eigenlijk voor iedereen geldt. Juist het meest geweldige blijft wat mij betreft het ontdekken van nieuwe muziek, zelfs al is het niet helemaal mijn smaak, wat hier het geval is, hoewel ik niet uitsluit dat het meerdere luisterbeurten nodig heeft.
Nee, ik doe mezelf hiermee zeker niet tekort. Waarom zou ik?
Ik had van We Must Not Communicate Anymore hier geen wonderen verwacht, maar een laatste plaats met 6 puntjes (tot nu toe) is wel heel erg miniem.
Het nummer past misschien meer in het format van Sky Radio, maar draagt duidelijk het etiket Progressieve Rock, dus waarom niet een kans?

Ronde 1 - Ladder 19:

30 Steven Wilson - Ancestral
22 Antimatter - Black Eyed man +1
21 Big Big Train - Victorian Brickwork +3
8 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore +2
8 no-man - Returning Jesus

The Whispering Sea staat helemaal niet laatste
Antimatter slechts één puntje gegund, mooi nummer qua muziek, sfeer etc. maar (ook al is het maar kort) ik baal er altijd van als er teksten gezongen worden als "kill yourself when you can". Die gevoelens kunnen er (bij de zanger of wie ook) zijn maar dergelijke teksten verzieken het voor mij toch grotendeels.

Casartelli (moderator)
't Is al een paar dagen geleden dat ik deze ladder beluisterd heb, dus ik heb The Whispering Sea niet meer echt scherp op het trommelvlies. Ik lees iets over oudemannenprog... nou gaan de betere nummers van The Moody Blues en Barclay James Harvest er hier goed in, dus daar had het niet om over hoeven gaan, maar op een of andere manier valt het nummer, ondanks de niet bijster sterke concurrentie (er zijn al genoeg ladders langsgekomen waarin ook Antimatter puntloos zou zijn gebleven), bij mij toch buiten de prijzen.

Ronde 1 - Ladder 19:

32 Steven Wilson - Ancestral +2
25 Antimatter - Black Eyed man +3
22 Big Big Train - Victorian Brickwork +1
8 The Whispering Sea - We Must Not Communicate Anymore

Ronde 1 - Ladder 19:

35 Steven Wilson - Ancestral +3
27 Antimatter - Black Eyed man +2
22 Big Big Train - Victorian Brickwork
8 *shels - The Conference of the Birds +1

108

Jacoto schreef:
(quote)
Nee, ik doe mezelf hiermee zeker niet tekort. Waarom zou ik?
Ik had van We Must Not Communicate Anymore hier geen wonderen verwacht, maar een laatste plaats met 6 puntjes (tot nu toe) is wel heel erg miniem.
Het nummer past misschien meer in het format van Sky Radio, maar draagt duidelijk het etiket Progressieve Rock, dus waarom niet een kans?

Ik krijg de indruk dat je me misschien wat verkeerd begrijpt (wat ook heel goed aan mij kan liggen). Ik bedoelde niet dat je jezelf mogelijk tekort deed door het nomineren van het nummer, wat zeker een kans verdient, maar door jezelf zo neer te zetten als oudere en senior. Het was in ieder geval niet al te serieus bedoeld, maar had voor mij dus zeker niet de connectie met het nummer.

Ronde 1 - Ladder 19:

Wat zijn de oudere senioren en de jong volwassenen hier lief voor elkaar !!

38 Steven Wilson - Ancestral +3
27 Antimatter - Black Eyed man
24 Big Big Train - Victorian Brickwork +2
9 No-man - Returning Jesus +1
8 *shels - The Conference of the Birds

114

Gast
geplaatst: vandaag om 06:35 uur

geplaatst: vandaag om 06:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.