menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2016

zoeken in:
avatar van Jacoto
Je mag gerust voor...
Ik moet er nog één beluisteren.

avatar van Jacoto
52 Gazpacho - Tick Tock +6
48 King Crimson - Starless +3
46 Rush - Xanadu +2
49 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing +5
44 Pink Floyd - Sheep +1
43 Porcupine Tree - Anesthetize +4
39 Pink Floyd - Echoes
36 Steven Wilson - Ancestral

Deadline dinsdag 28 februari 19:00 uur.

357

avatar van Jacoto
Moet je mijn hulp hebben?

avatar van meneer
Herkansingsronde 6 - Ladder 1: bedankt Jacoto !

53 Gazpacho - Tick Tock +1
53 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing +4
49 Pink Floyd - Sheep +5
48 King Crimson - Starless
48 Rush - Xanadu +2
46 Porcupine Tree - Anesthetize +3
45 Pink Floyd - Echoes +6
36 Steven Wilson - Ancestral

Deadline dinsdag 28 februari 19:00 uur.

378

Casartelli schreef:
Morgenavond 19.00 uur zal ik niet beschikbaar zijn om de ladder af te fluiten, maar 19.00 uur is andermaal een harde deadline.
En bij deze hou ik me aan wat Casartelli zei. Stemming gesloten.

avatar van Finidi
Blij dat de enkele Gazpacho en King Crimson het gehaald hebben, dat betekent wat meer variatie in de finale dan de zoveelste Pink Floyd of Porcupine Tree/Steven Wilson.

Edit: oh toch niet, King Crimson verliest de tiebreaker. In ieder geval ook niet veel Rush in de finale.

53 Gazpacho - Tick Tock
53 Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
49 Pink Floyd - Sheep
48 Rush - Xanadu
48 King Crimson - Starless
46 Porcupine Tree - Anesthetize
45 Pink Floyd - Echoes
36 Steven Wilson - Ancestral
En dan duidelijkheid over de laatste finalist. Dat is Rush geworden, ten koste van King Crimson.

Edit: wat Finidi zei, dus.

De vertegenwoordiging per artiest:

4 Marillion
4 Porcupine Tree/Steven Wilson (2 PT/2 SW)
3 Genesis
3 Pink Floyd
2 Rush
1 Camel
1 Fish
1 Gazpacho
1 Yes

avatar van Jacoto
De stagiairs van Casartelli hebben het er maar druk mee.
‘k Kan gelijk wel aan hen doorgeven dat ik de eerstvolgende dagen afwezig ben.
Hoe de punten voor de finale verzameld en verstuurd moeten worden lees ik later wel.

avatar van chevy93
Opvallend dat drie van de vier keer Marillion van de H-periode komen en ook nog allemaal van Marbles. Niets van Brave. En het enige Fish-nummer (buiten het nummer van Fish zelf ) is dan weer eentje van het over het algemeen als mindere broeder beschouwde album Fugazi. Hoewel ik het titelnummer dan weer geweldig vindt. Daarentegen geen Blind Curve en geen Script.

avatar van Brunniepoo
Het was de hele tijd al kantje-boord, maar nu is mijn absolute nummer 1 dus als laatste afgevallen

avatar van meneer
Brunniepoo schreef:
Het was de hele tijd al kantje-boord, maar nu is mijn absolute nummer 1 dus als laatste afgevallen

Sorry..

avatar van El Stepperiño
En dan bedoel je natuurlijk Ancestral! Wat een geweldig nummer is dat inderdaad, jammer dat hij de finale net niet heeft gehaald maar die heeft wel een leuke sprong gemaakt t.o.v. vorig jaar gok ik zo...

avatar van HugovdBos
Ancestral ook zeker, maar toch vooral Starless van King Crimson. Ik had de 31 januari overleden John Wetton wel een plekje bij de laatste top 20 gegund.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Prognummers zijn, zoals jullie vast weten, doorgaans erg lang, dus er een volle dag voor uittrekken lijkt me zeker gewenst. Daarmee kom je dan al gauw op een dag in het weekend uit. Zaterdag 11 en 18 maart zijn voor mij geen optie (en bovendien is 11 maart al bezet op Orinoco voor een Nederpop-lijst), maar zondag 19 maart zou eventueel kunnen.

edit: 12 maart is nog dichter bij de gewenste 9/10 dagen besef ik nu.
Het valt nog mee, de twintig finalenummers hebben een gezamenlijke speelduur van iets onder de vier uur. Als je het leuk vindt om het te doen, heb je mijn zegen en plan ik in elk geval de deadline eromheen. Vind het wel wat lastig om mezelf op een zondag overdag vrij te committeren om achter de computer te zitten, dus die belofte laat ik nog even hangen...


avatar van Brunniepoo
Zoals te verwachten viel, is het een weinig spannende lijst geworden. Routine en Subdivisions zijn voor mij eigenlijk nog de grootste verrassingen, maar ook dat zijn weer gewoon de grote namen. Bij de afwezigen toch vooral Echoes en Starless, waarbij ik die tweede wel en die eerste niet betreur. Maar hoe jammer dat bijvoorbeeld Moon Safari en Beardfish het niet gered hebben, waardoor Gazpacho eigenlijk de enige vertegenwoordiger is van de nieuwere generatie.

Vervelend is het resultaat niet geworden. Alleen de nummer twintig zet ik echt niet voor mijn lol op, maar zeker de eerste zeventien zijn uiteindelijk toch allemaal goede nummers. Voor de volgende editie hoop ik evenwel (waarschijnlijk tevergeefs) op een wat evenwichtigere finalelijst.

avatar van El Stepperiño
En zo vind ik dan weer een finale zonder The Great Escape erg jammer, maar goed die heeft ook een leuk plekje gekregen zo vlak onder de top 20. Ook vind ik het jammer dat bijvoorbeeld Talk Talk de finale niet heeft gehaald maar goed, dit is dus onze gezamenlijke smaak...

avatar van meneer
Ach, iedereen heeft z'n eigen smaak en top zoveel opgebouwd. afgezien van het feit dat ik de nominatie van Talk Talk echt een fantastisch nummer vind sta ik dan wel weer op te kijken dat het als 'prog' wordt beschouwd. Wat Brunniepoo aangeeft dat het een weinig spannende lijst is bemerk ik toch wel een lichte verandering naar de nieuwere prog. Het gaat heel langzaam maar ik vermoed dat dit proces zich toch zal voortzetten.

Wat betreft de 'onthulling' van de eindlijst vind ik het prima dat chevy93 dit omzet in een uitzending, leuk zelfs. Ik heb met Casartelli wat overleg gehad buiten de MuMe spotlights om een samenkomst (met voorkeur en indien mogelijk in de Boerderij) om dat goed op te zetten. Maar dat hangt ook er vanaf, bij voldoende belangstelling, of er een nieuwe Progladder wordt opgezet. Wat mij betreft wel. Ten eerste vind ik het erg leuk, ten tweede - hoe minimaal ook - vinden er toch veranderingen plaats en, ten derde, leer ik toch steeds weer 'nieuwe' muziek kennen. Ik hoop toch ook ergens dat er zich eens vanuit de jonge/nieuwe lichting muzikanten wat meer liefhebbers van dit genre opstaan, geinspireerd door al deze fantastische bands die wij beoordelen.

avatar van chevy93
Casartelli schreef:
Het valt nog mee, de twintig finalenummers hebben een gezamenlijke speelduur van iets onder de vier uur. Als je het leuk vindt om het te doen, heb je mijn zegen en plan ik in elk geval de deadline eromheen. Vind het wel wat lastig om mezelf op een zondag overdag vrij te committeren om achter de computer te zitten, dus die belofte laat ik nog even hangen...
Ik ga nog even onderling overleggen of er geen andere uitzendingen gepland zijn, maar zo op het eerste gezicht lijkt er nog niets te zijn.

Overigens ben ik er wel voor om iets meer dan alleen de finale uit te zenden. Maar of ik nou voor een top 25, top 30 of top 50 ga, hangt eigenlijk volledig af van de diversiteit van die regionen achter de finalenummers. Als het dan alleen maar meer Steven Wilson, Pink Floyd en Genesis wordt, komt dat de diversiteit van zo'n uitzending niet ten goede.

Afijn, met een starttijd van ongeveer 18:00 uur zou de nummer 1 om 22:00 uur bekend zijn, lijkt me een prima tijd. Zou eventueel iets later kunnen, zodat ik niet hoef te haasten na het avondeten.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Net als vorig jaar zal ik jullie in de aanloop naar de finale in de avond dagelijks vervelen / entertainen met een statistiekje over de totaallijst.
Brunniepoo schreef:
Maar hoe jammer dat bijvoorbeeld Moon Safari en Beardfish het niet gered hebben.
Je noemt daar wel net twee nummers die - even uit het hoofd - een mooie stijging gerealiseerd hebben, dus wie weet wat een eventuele volgende editie nog in petto heeft.

Verder deel ik de observatie van meneer dat de moderne prog flink vertegenwoordigd is (en schijnbaar nog wat meer dan vorig jaar). Natuurlijk zijn Genesis en Pink Floyd ook behoorlijk aanwezig, maar een aantal andere grootheden uit de jaren '70 schittert door minimale aanwezigheid of zelfs totale afwezigheid.
chevy93 schreef:
Overigens ben ik er wel voor om iets meer dan alleen de finale uit te zenden. Maar of ik nou voor een top 25, top 30 of top 50 ga, hangt eigenlijk volledig af van de diversiteit van die regionen achter de finalenummers. Als het dan alleen maar meer Steven Wilson, Pink Floyd en Genesis wordt, komt dat de diversiteit van zo'n uitzending niet ten goede.

Afijn, met een starttijd van ongeveer 18:00 uur zou de nummer 1 om 22:00 uur bekend zijn, lijkt me een prima tijd. Zou eventueel iets later kunnen, zodat ik niet hoef te haasten na het avondeten.
Ik zal je vanavond - onder streng embargo uiteraard - het restant van de lijst (nummers 60 t/m 21) toesturen, dan kun je je eigen afweging maken. Ik wou daarvoor hoe dan ook het oorspronkelijke bekendmakingsschema wel handhaven, d.w.z. stapsgewijs aftellen tot 21 net voor de finale begint. Het al dan niet synchroon met een radiouitzending bekendmaken van de finale (of een deel ervan), daar komen we wel uit.

Diversiteit: vorig jaar hadden we 9 verschillende artiesten in de finale en dit jaar zijn het er, bij samenvoeging van Porcupine Tree en Steven Wilson wederom 9 (anders dus 10). In elk geval geen 6 nummers van één band meer... Samenvoeging van Marillion en Fish zou er in beide jaren nog eentje kosten. Dat een grootste gemene deler (van een deelnemersveld van bemoedigende, maar nu ook weer niet enorme grootte) een wat eenzijdig beeld aan de top oplevert, is vrij onvermijdelijk. In de algemene MuMeLadder zaten het afgelopen jaar in een finale van 32 nummers 27 verschillende artiesten en dat was dan in tien jaar vermoedelijk de meest diverse finale ooit. En die gaat over 'alle' popmuziek in plaats van alleen prog en aanverwant.

Voor de verrassingen moet je nu eenmaal lager in de lijst zijn. Tot op redelijke hoogte komen we mijns inziens nog tamelijk verrassende, obscure of vergeten namen tegen. Als er dan nog wat te mopperen valt, zou dat mijns inziens meer over de diversiteit in stromingen moeten gaan: haal je alle klassieke symfo, neoprog en progmetal uit de lijst, dan blijft er niet al te veel over, terwijl prog echt meer is dan alleen dat.

Net als vorig jaar spreek ik voorlopig even voorzichtig over 'een eventuele volgende editie'. Bij voldoende belangstelling komt die er gewoon. Maar we zullen na afloop eerst deze evalueren, dus denk in de komende periode gerust eens na of je er nog op- of aanmerkingen over hebt.

avatar van Brunniepoo
Och, uiteraard is alles relatief. Van mij mag er inderdaad veel meer langskomen uit de wat minder bekende stromingen binnen de prog, maar daar is het over de gehele linie karig mee gesteld, dus ik maak me geen illusies.

Ik ben al met al best tevreden over de nummers die ik dit jaar gehoord heb en eigenlijk ook wel over de nummers die bijvoorbeeld de eerste ronde(s) overleefd hebben. Naarmate je verder naar de finale vordert, neemt de diversiteit vervolgens enorm af en dat vind ik persoonlijk gewoon erg jammer.

Ik was zelf een fervent voorstander voor een maximumaantal nummers per artiest (en dat ben ik nog steeds wel), maar ook zonder zo'n maximum is er dit jaar best gevarieerd genomineerd. Aangezien de 'problemen' pas verderop in het spel ontstaan, is zo'n maximum wat mij betreft in een volgende editie ook niet noodzakelijk. Een volgende editie zie ik overigens graag komen (en een groepsetentje oid ook).

avatar van El Stepperiño
Helemaal eens met de vorige spreker. Wat dat betreft zouden we ook een apart topic kunnen stichten voor de wat onbekendere/obscuurdere/andere stromingen binnen de progmuziek, puur om nieuwe muziek te leren kennen en wellicht inspiratie op te doen voor een volgende editie van de progladder... is er ergens een ideeënbus?

avatar van Alicia
Ik heb weer een paar leuke bands ontdekt. Da's voldoende. Nee... daar heb ik mijn handen voorlopig nog vol aan. Het stapeltje melodische rock groeit gestaag. Het komt juist door de relatief nieuwere muziek (Wilson, Riverside, Airbag e.v.a.) dat progr. rock voor mij weer echt interessant is geworden. Omdat ik laat ben ingestapt, heb ik wellicht het nodige gemist.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Vier finalelijstjes heb ik inmiddels mogen ontvangen, met vier verschillende nummers 1 en vier verschillende nummers 20.

Het statistiekje van de dag: de lengte van de liedjes. Het gemiddelde nummer in onze Top 300 heeft een speelduur van 11:25, wat toch ruim een halve minuut meer is dan vorig jaar. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat voor een aanzienlijk deel op het conto van de twee langste nieuwkomers komt. De toptien naar lengte:

1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Neal Morse - World Without End (33:39)
5. Moon Safari - Other Half Of The Sky (31:44)
6. Transatlantic - All of the Above (30:59)
7. Ritual - A Dangerous Journey (26:33)
8. Neal Morse - Seeds of Gold (25:59)
9. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
10. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)

En dan de tien kortste ook maar even:

1. Devin Townsend Project - Hyperdrive! (3:34)
2. Blackfield - Blackfield (4:07)
3. Moon Safari - Heartland (4:08)
4. Fish - A Gentleman's Excuse Me (4:15)
5. Anathema - Judgement (4:20)
6. Porcupine Tree - Blackest Eyes (4:23)
7. Peter Gabriel - Family Snapshot (4:28)
8. Pink Floyd - Hey You (4:40)
9. Marillion - Slainte Mhath (4:44)
10. Camel - Rose of Sharon (4:48)

Ook ik ben een late instapper (een zeer late instapper wel te verstaan) en jullie zullen al gemerkt hebben dat ik relatief vaak mijn hoogste punten heb gegeven aan PT en SW. Het zal dan ook niet verbazen dat dat mijn favoriete band/artiest is. Desondanks heb ik de afgelopen weken genoten van de muziek die ik in de ladders aantrof. Bekende namen zoals Genesis en Rush heb ik beter leren waarderen. Ook ben ik blij dat ik nummers van relatief nieuwe progbands zoals Moon Safari, Gazpacho en Riverside heb geluisterd. Zal bij een volgende eventuele Prog ladder zeker meedoen, zodat ik meer van dit veelzijdige genre kan beluisteren. Dat is voor mij zeker en vast nodig, omdat ik in vergelijking met andere deelnemers best wel een rookie ben.

Mijn lijst zal later in de week volgen. Ga eerst alle nummers nog minstens een keer luisteren. Het zal erg moeilijk worden, daar ik het grootste deel van de finalisten erg goed vindt.

Casartelli schreef:
De toptien naar lengte:

1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Neal Morse - World Without End (33:39)
5. Moon Safari - Other Half Of The Sky (31:44)
6. Transatlantic - All of the Above (30:59)
7. Ritual - A Dangerous Journey (26:33)
8. Neal Morse - Seeds of Gold (25:59)
9. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
10. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)
Stel je voor dat de top acht allemaal in een ladder zouden zitten, en je moet ze allemaal nog beluisteren. Dat moet een karwei zijn wat betreft tijd.

avatar van vigil
Dat worden pek en veren maar ik vind het korte liedjes lijstje beter

avatar van vigil
Porcupine Head schreef:
Ook ik ben een late instapper (een zeer late instapper wel te verstaan) en jullie zullen al gemerkt hebben dat ik relatief vaak mijn hoogste punten heb gegeven aan PT en SW. Het zal dan ook niet verbazen dat dat mijn favoriete band/artiest is.

Je nickname deed me al zoiets vermoeden

avatar van El Stepperiño
1. Transatlantic - The Whirlwind (77:49)
2. Green Carnation - Light of Day, Day of Darkness (60:08)
3. Beardfish - Sleeping in Traffic (35:44)
4. Neal Morse - World Without End (33:39)
5. Moon Safari - Other Half Of The Sky (31:44)
6. Transatlantic - All of the Above (30:59)
7. Ritual - A Dangerous Journey (26:33)
8. Neal Morse - Seeds of Gold (25:59)
9. Fish - Plague Of Ghosts (25:04)
10. The Flower Kings - Stardust We Are (25:03)

Nummer 1, 4 en 5 heb ik ingebracht. Excuses voor de opgeslokte tijd, maar ik vond het persoonlijk erg de moeite waard

Gast
geplaatst: vandaag om 00:53 uur

geplaatst: vandaag om 00:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.