MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Telamon
Eergevoelig hoop ik met je mee.
Bij t herbeluisteren vond ik overigens TC wel weer zeer prima.

Live hoort toch niet in de top 10. Throwing Copper is een aardig album maar de band voelt toch een beetje als een lightversie van R.E.M. Monster hoeft er ook niet in.

Casartelli (moderator)
Throwing Copper is ook zeer prima, maar het is wel zo'n album waar je 'bij geweest' moet zijn, vermoed ik. Ik verwacht hem, ondanks een hoog stemmenaantal, dan ook niet hier in de toptien. Ook Monster zou me hogelijk verbazen, dat is zelfs onder de devote R.E.M.-liefhebbers niet echt een hoogvlieger.

Ik verwacht Throwing Copper zeker ook niet in de top 10 bij dit deelnemersveld. Maar wat mij betreft onterecht en kan iedereen aanraden er weer eens met frisse oren en zonder vooroordelen (die ik gedeeltelijk wel begrijp door hoe de band (Ed Kowalczyk) zich presenteerde en de vervolgplaten) er naar te luisteren. Ik vind het nog steeds een wereldplaat die van start tot einde pakt, knalt en goed is. Ze hebben daarna ook nooit meer een plaat gemaakt die in de buurt van dit niveau gekomen is, maar op Throwing Copper waren ze echt in grote topvorm. Een aantal pareltjes, met nauwelijks zwakke broeders.

Monster moet erin!
Underworld en Nas niet.

zaaf
Johnny Marr schreef:
Live hoort toch wel niet in de top 10. Throwing Copper is een aardig album maar de band voelt toch een beetje als een lightversie van R.E.M. Monster hoeft er ook niet in.
Wel niet?

Ik denk dat voor de top 10 van 1994 de concurrentie toch een beetje te sterk is voor middelmatige albums zoals die van Live en R.E.M.

Monster verwacht ik eerlijk gezegd niet. Haalt zelfs bij mij als bijna-devoot fan (net niet pathetisch dus, dixit Casartelli) m'n top 20 van dit jaar niet. Over Live zullen we het maar helemaal niet hebben, dat dat überhaupt geopperd wordt

Ik zeg wel niets meer

Telamon
Monster mag ik nog graag beluisteren. Kan ook komen door het vriendinnetje uit die tijd die ik er bij associeer.

zaaf
Dan wordt het tijd om het eens over wat anders te hebben

zaaf
9. Nas - Illmatic
https://www.musicmeter.nl/album/26

Punten : 349
Nom. : 15
Nr. 1 van : zaaf, bennerd, west, Teunnis

Kwam laat op stoom, werd met het 10e lijstje voor de tweede keer genoemd. Kreeg wel dikke scores en later in de week ook steeds meer. Het laatste lijstje tilde Nas nog over Pulp.

Zoon van kornettist Olu Dara, die zich op dit album laat horen op Life's A Bitch.
Nas wilde al vanaf zijn tienerjaren rapper worden en had zijn buurman uit Queens, Willy "Ill Will" Graham, als zijn DJ geregeld. Na Kid Wave werd zijn nick Nasty Nas (naar zijn eigenlijke voornaam Nasir).

Toen hij 15 was ontmoette hij producer Large Professor en werd geïntroduceerd bij zijn groep Main Source. Nas' debuut geldt dan ook een nummer van hun plaat Breaking Atoms, de openingsverse van de classic Live At The Barbeque. Dit gaf hem bekendheid en de single Halftime volgde, voor de soundtrack van de film Zebrahead. Dit gaf een buzz rond zijn persoon, en de vergelijking met de grote Rakim (van Eric B & Rakim).
Ondanks dat kon Nas geen fatsoenlijke platendeal krijgen.
Tot overmaat van ramp werd zijn partner Ill Will op 23 mei 1992 doodgeschoten en werd ook een broer van Nas geraakt maar niet gedood.

Medio '92 werd hij benaderd door MC Serch, die met een soloproject bezig was na het uiteenvallen van zijn groep 3rd Bass. Nas hielp hem met de single Back To The Grill en toen Serch ontdekte van Nas geen platencontract had ging hij met diens demo op sjouw.
Serch: "Nas was in a position where his demo had been sittin' around, 'Live at the Barbeque' was already a classic, and he was just tryin' to find a decent deal ... So when he gave me his demo, I shopped it around. I took it to Russell first, Russell said it sounded like G Rap, he wasn't wit' it. So I took it to Faith. Faith loved it, she said she'd been looking for Nas for a year and a half. They wouldn't let me leave the office without a deal on the table." Faith was Faith Newman van Sony, die hem onderbracht bij dochter Columbia.

Waar beiden, Newman en Serch, de executive producers werden, werd een aantal producers (DJ Premier, L.E.S., Pete Rock, Large Professor, Q-Tip) aangesleept om te werken aan Nas' debuut Illmatic.

Wat een classic is dit! Nas op z'n sterkst met fantastisch materiaal, een heerlijk flowende stijl en geweldige verses. Boombap optima forma.

Ow die had ik op 9 staan tot dat ik pulp er voor in de plaats zette...

Win some lose some

Voltreffer! In mijn voorspellingslijstje dan.
Qua album ook deze week nog wel weer eens opgezocht, maar op de een of andere manier weet het mij niet te pakken... het weet mij niet genoeg te boeien om het een heel album vol te houden.
Maar dat is echt wel een kwestie van smaak realiseer ik me. Ik hoor de klasse namelijk wel en waarom het goed is.

zaaf gaat hard. Mijn nummer 5.

Bij mij op nummer 13 en dat is voor mij niet slecht voor een hip hop album, maar .... in 1995 zal mijn score nog hoger zijn voor een album uit dat genre.

Johnny Marr schreef:
zaaf gaat hard. Mijn nummer 5.

Hoezo: jouw nummer 5? Nummer 5 maar: what the tuinhek Johnny?

Illmatic van Nas is de nummer 12 in de top 250 allertijden hier op Musicmeter. Wat nogal bijzonder is voor een hiphop album. De plaat heeft een score van 4,21* en 1356 stemmen. En waar eindigt dit historische album uit 1994 bij ons in de jaarlijst van dat jaar? Op....
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSV13fr2qll05rlmFJzZIVuJ5iiyFud6I5QFLNqjw8FOu8EJHPDAQ

Wat aan de lage kant.

Wat had je nou verwacht? Vind het al een mirakel dat ie de top 10 heeft gehaald
Van mij mag Ready to Die ook nog komen, die heb ik op 4.

Sorry west, maar trek het je in mijn geval niet te veel aan. Ik houd ook niet van Radiohead en wel van Throwing Copper, dus ik heb überhaupt geen smaak Maar ik snap wel dat je van de rest meer verwacht had

Om eerlijk te zijn had ik 'm toch wat hoger in de top 10 verwacht. Ik had Nas op 6 voorspeld. Een mirakel dat 'ie de top 10 heeft gehaald? Dat is de omgekeerde wereld.

Overigens even aanvullend aan het verhaal van zaaf: de teksten zijn ook nogal maatschappijkritisch. Nas verloor in die tijd heel veel vrienden uit de buurt. Zwart-wit gesteld was het: ga bij een gang of ga muziek maken. Dat hoor je ook zeker terug.

vigil schreef:
Ow die had ik op 9 staan tot dat ik pulp er voor in de plaats zette...

Win some lose some

Ik had hem er ook in staan, op het laatste nippertje nog door een ander album vervangen (niet Pulp).
You lose some, you lose some...

Prachtige plaat, maar in zo'n sterk muziekjaar kon ik hem 'maar' op 6 zetten. Als je gaat vergelijken met de top 250 is een negende plaats inderdaad heel laag, maar dit is volgens mij wel de eerste gangstarapplaat die hier überhaupt de top 10 gehaald heeft, dus ja, gewoon niet genoeg fans hier.

Gewoon niet genoeg hipperdehopperds hier idd.

Telamon schreef:
Monster mag ik nog graag beluisteren. Kan ook komen door het vriendinnetje uit die tijd die ik er bij associeer.

Was ze echt zo lelijk?

Via deze plaat van Nas kwam ik in 1994 ook weer 'terug' bij de hiphop. Ik denk dat heel wat muziekliefhebbers met een iets bredere smaak dan indierock/-pop deze plaat snel kunnen waarderen. Hij staat namelijk vol met waanzinnig goede songs.

west schreef:
Ik denk dat heel wat muziekliefhebbers met een iets bredere smaak dan indierock/-pop deze plaat snel kunnen waarderen. Hij staat namelijk vol met waanzinnig goede songs.

Eens, op een nette 4* bij mij. In een ander jaar goede kans op een notering in mijn lijst, maar dit jaar heb ik 18 albums op ten minste 4,5*, dus hij moest met tientallen andere 4* albums strijden voor de plaatsen 19 en 20.

Casartelli (moderator)
Het Wu-Tang debacle weerhield 11 van de 13 deelnemers er niet van Nas in hun voorspelde top-10 te zetten. Ik weet niet waar vigil het over heeft, hij heeft Pulp inderdaad in tweede instantie in zijn voorspelling opgenomen, maar dat ging ten koste van een ander album dan Illmatic. Of het moet gaan om het feit dat hij nu geen 20 maar 19 punten scoort, maar om dat nou "win some, lose some" te noemen...

Enfin, één duidelijke koploper en twee duidelijke rodelantaarndragers, maar Parijs is nog ver.

38 vigil +19
20 Bonk +20
20 herman +20
19 EttaJamesBrown +19
19 Joezer49263 +19
17 Teunnis +17
17 west +17
16 nico1616 +16
16 Telamon +16
15 Casartelli +15
15 Dwejkk_ +15
0 GrafGantz
0 johan de witt

Mijn 1½* voor Illmatic is inmiddels wat gedateerd, maar veel aanknopingspunten voor een Top-20-notering heb ik in de afzonderlijke nummers ook nog niet gehoord.

Telamon
GrafGantz schreef:
(quote)

Was ze echt zo lelijk?

Haha

(ze had wel monsterlijke kwaliteiten)

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:26 uur

geplaatst: vandaag om 17:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.