MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
Ik ook.

4. The Doors - Waiting for the Sun

(afbeelding)

Punten : 317
Nom. : 16 x
Nr. 1 van : niemand

Stak op het laatst VU nog voorbij, stonden vrijwel de hele week gebroederlijk.

Moeizaam tot stand gekomen album van The Doors. Het reservoir van Morrison was goeddeels verbruikt op de eerste twee albums en waar men zich op een lange track wilde richten (Celebration of the Lizard) vlotte die opname allerminst - en werd uiteindelijk afgeblazen. Daarnaast moest er wel erg veel worden overgespeeld/gezongen door het toenemende perfectionisme van producer Rothchild.
Hello I Love You' gaf nog wat legale problemen, waar men vond dat het nummer (dat nog wel uit dat 1965 reservoir van Morrison kwam) nogal overeenkwam met All Day And All Of The Night van The Kinks. Dat werd weliswaar ontkend, maar de Engelse rechtbank bepaalde dat de royalties naar Davies moesten.

Morrison was ten tijde van dit album al nogal destructief, waar de overige groepsleden beter in vorm waren. Zo waren ze in 1968 behoorlijk gelijkwaardig.

Kwaliteit van de nummers op deze derde van The Doors vind ik wisselend, er staan parels op, maar ook zeker mindere nummers. Deze had ik dan ook niet zo hoog verwacht.

Geen mindere nummers beste zaaf. Alles briljant. Geniale plaat.

Ook bij mij op plek 4. En inderdaad geen mindere nummers wat mij betreft.

Het popalbum van The Doors. Ook ik vind dit een wondermooie plaat die niet moet onderdoen voor de eerste twee. Was bij mij op plaats 3 te vinden.

Mijn nummer 1 doet gelukkig ook mee, op de zesde plaats nog wel. Alles behalve een lullig album vind ik trouwens, maar juist een zo goed als perfecte symbiose van nostalgie, melancholie en cynisme, ook in mijn leven drie belangrijke Leitmotiven.

Ik hoop overigens niet op winst van de witte van The Beatles, dat is pas een wisselvallige plaat!

ArthurDZ schreef:

Ik hoop overigens niet op winst van de witte van The Beatles, dat is pas een wisselvallige plaat!

Ja maar Jimi hoeft ook niet te winnen van mij. Dan maar The Stones, die gun ik het het meest. Maar zal wel niet gebeuren.

Johnny Marr schreef:
Geen mindere nummers beste zaaf. Alles briljant. Geniale plaat.

Nou... Wintertime Love, My Wild Love, Yes The Rivers Knows kun je toch moeilijk geniaal en briljant noemen. Wat voor superlatieven houd je dan nog over voor de echt goede nummers?

Had even buiten Hendrix (zou echt een teleurstellende winnaar zijn) gerekend. The Zombies zullen dan wel op 11 of 12 zijn geëindigd.

De termen geniaal en briljant zijn inderdaad niet geschikt voor een nummer als Yes, the River Knows. Niet van deze wereld zo mooi is passender.

herman schreef:
(quote)

Nou... Wintertime Love, My Wild Love, Yes The Rivers Knows kun je toch moeilijk geniaal en briljant noemen. Wat voor superlatieven houd je dan nog over voor de echt goede nummers?

Je noemt alvast drie absolute Doors-favorieten van me, niet alleen op Waiting For The Sun maar tout court

Wintertime Love is zo heerlijk lief en melancholisch tegelijk, de spartaansheid van My Wild Love doet me ook elke luisterbeurt wel wat (en ik hou heel erg van dat type drumsound, zie ook Let's Go Away For Awhile van The Beach Boys, een van mijn favoriete nummers ooit) en Yes The River Knows is inderdaad niet van deze wereld. Nipt mijn favoriet van Waiting For The Sun zelfs.

The Doors staan bij mij op 11, een heel pak minder dan de plaat die vorig jaar won (en bij mij 1 stond).

Qua soul heb ik 1 plaat, wel van een uiterst blanke dame dat dan weer wel. Verder nog 2 jazzplaten die de nodige kleur geven aan mijn Top 20

Casartelli (moderator)
The Doors had ik op 6. Ook voor mij minder dan de vorige twee, maar het scheelt niet heel veel.

Als Micha's voorspelling klopt, is dat ook meteen de laatste plaat die ook in mijn topvijftien stond.

Gokje top 3:

1. Beatles
2. Hendrix
3. Stones

3. Hendrix
2. Stones
1. Beatles

Als dit dan de top drie moet zijn, dan maar in deze volgorde.

Geen Doors hier, twee op acht vooralsnog, en dat zal vier op tien gaan worden.

1.jimi
2. Stones
3. Blanco

zaaf
3. Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
https://files.growery.org/files/g09-22/340323778-Electric_Ladyland_nude_girls.jpg

Punten : 324
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : Lying Mouth, Teunnis

Was het grootste deel van de week op 3 te vinden. Viel op een gegeven moment wat terug, maar de laatste lijstjes brachten Jimi weer op zijn vertrouwde plek.

Laatste plaat van The Jimi Hendrix Experience. En zoals het een album in deze lijst, of in dit jaar, betaamt: de opnames gaven veel heisa. Jimi nam veel vrienden en gasten mee de studio in, het leek soms meer op een feestje dan op een opnamesessie. Producer Chandler werd er gek van en gaf de pijp aan Jimi, die zelf achter de knoppen ging zitten.
Jimi bracht ook andere muzikanten de studio in, zoals Jack Casady en Steve Winwood die prominent meespelen op onder andere het lange Voodoo Chile. Noel Redding vond de drukte ook erg lastig om zijn deel te leveren, waardoor Jimi ook veel baspartijen voor zijn rekening neemt.

Engineer Eddie Kramer experimenteerde op deze plaat veel met effectapparatuur zoals echo, chorus en flanger, wat de plaat zowel psychedelischer als ook funkier maakte.
De plaat werd de meest succesvolle voor Jimi en wordt in veel albumlijsten vermeld - zo ook in deze.

Ik denk dat ik deze een kans moet geven. De plaat als geheel heeft van mij nog niet veel aandacht gekregen.

Nee, niet één van de beste dubbelaars vind ik. Burning of the Midnight Lamp is misschien wel m'n favoriete Hendrix-nummer though. Bij mij stond Electric Ladyland op 9. Maar ik ken dan ook maar nipt tien platen uit 1968

Ik heb trouwens de LP liggen met de originele (pikantere) hoes

Wordt het toch een brits onderonsje, mits een hele grote verrassing zich gaat openbaren.
Ik verwacht het niet eigenlijk.

Dan toch een voorkeur voor The Stones.
Ik vind "de witte" goed, maar de coherentie is ver te zoeken.
Beggars is als geheel sterker imo.
Maar ik verwacht The Beatles op 1.

Meestal geef ik de voorkeur aan The Stones, maar op die witte staat wel heel veel moois. Waaronder het wat sommigen eerste metalnummer noemen, het fantastische Helter Skelter. En daar tegenover bijvoorbeeld het bloedmooie Blackbird.

zaaf
En het honingzoete Honey Pie.

Maar op Beggars staat Sympathy for the Devil. Kan niks tegen op van The Beatles. Doei.

Wel: Helter Skelter. Doei.

Johnny Marr schreef:
Maar op Beggars staat Sympathy for the Devil. Kan niks tegen op van The Beatles. Doei.

Hahaha, dat meen je niet. Wel een leuk nummertje inderdaad, Helter Skelter. Gezellig plaatje.

En een liedje met grote gevolgen.....

Eerlijk: ik vind beide nummer echt heel erg goed. Ook live fantastisch,!

zaaf
bikkel2 schreef:
En een liedje met grote gevolgen.....
En Piggies... En Sexy Sadie... En Revolution...

vigil schreef:
Qua soul heb ik 1 plaat, wel van een uiterst blanke dame dat dan weer wel.

Die heb ik ook, absoluut.

Aretha Franklin?

Maar Jimi heeft de mooiste hoescompositie

Jimi heeft de mooiste composities op de hoes.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:42 uur

geplaatst: vandaag om 05:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.