Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 21 april 2017, 18:19 uur
Aangenaam verrast dat deze plaat de top 10 gehaald heeft. Dat had ik niet verwacht, maar zeer terecht natuurlijk. Het was mijn nummer 3 en een geweldige plaat wat mij betreft.
3
zaaf
geplaatst: 21 april 2017, 18:34 uur
Ik ben blij dat je mijn advies ter harte hebt genomen en op jouw nummer 3 een plaat hebt gezet die je erg mooi vindt. Het werpt meteen vruchten af.
1
zaaf
geplaatst: 21 april 2017, 19:52 uur
7. Blur - 13
https://www.musicmeter.nl/album/1222
Punten : 344
Nom. : 16
Nr. 1 van : zaaf, Rudi S, ArthurDZ
Begon zeer sterk, podium bleef tot halverwege binnen bereik, maar op het laatst kwam de klad er een beetje in.
De wijziging in stijl van hun gelijknamige plaat uit '97 was nauwelijks verwerkt of de groep wilde alweer verder kijken en ontwikkelen.
Tegelijkertijd liep de relatie tussen Albarn en Justine Frischmann, die als een soort indie Posh en Becks werd uitgemeten in de Britse tabloids, stuk. Albarn zei hierover: "That relationship just absolutely crashed. I mean, it really was a spectacularly sad end."
Na deze breakup, o pophistorie, betrok Albarn een flat met striptekenaar Jamie Hewlett (en bedacht met hem het concept van Gorillaz) en begon zijn muzikale horizon en output te verbreden. En werkte naast aan 13 aan soundtracks als Ravenous, Ordinary Decent Criminal en 101 Reykjavík.
Blur wilde voor 13 met een producer werken die een link had met elektronische muziek en daar William Orbit met hen had gewerkt aan de remix van Movin' On (op Blur - Bustin' + Dronin' (1998) en dat zeer was bevallen viel de keuze op hem. Albarn: "it was such a personal thing going on, we needed to have someone who didn't really know us". Hij beschreef de rol van Orbit in het opnameproces als die van psychiater. 13 werd dus zonder vaste Blur-producer Stephen Street gemaakt, een keuze die in vriendschap was gemaakt.
Een andere vriendschap stond in de studio zwaar onder druk, in Orbit's woorden: "There was a battle between Damon's more experimental direction, and Graham's punk one, and Graham prevailed. If that tension had been growing on previous LPs, it came to a head here." En drummer Rowntree: "It was quite a sad process making it. People were not turning up to the sessions, or turning up drunk, being abusive and storming off."
Coxon bevestigt: "I was really out there around 13, which made for some pretty great noise but I was probably a bit of a crap to be around."
Beste Blur die ik erg veel draaide in de tijd van verschijnen en waar ik (ik lag in die tijd in echtscheiding) menig traantje op geplengd heb. Draai hem heden ten dage toch met veel plezier (ja oke en een beetje weemoed)
https://www.musicmeter.nl/album/1222
Punten : 344
Nr. 1 van : zaaf, Rudi S, ArthurDZ
Begon zeer sterk, podium bleef tot halverwege binnen bereik, maar op het laatst kwam de klad er een beetje in.
De wijziging in stijl van hun gelijknamige plaat uit '97 was nauwelijks verwerkt of de groep wilde alweer verder kijken en ontwikkelen.
Tegelijkertijd liep de relatie tussen Albarn en Justine Frischmann, die als een soort indie Posh en Becks werd uitgemeten in de Britse tabloids, stuk. Albarn zei hierover: "That relationship just absolutely crashed. I mean, it really was a spectacularly sad end."
Na deze breakup, o pophistorie, betrok Albarn een flat met striptekenaar Jamie Hewlett (en bedacht met hem het concept van Gorillaz) en begon zijn muzikale horizon en output te verbreden. En werkte naast aan 13 aan soundtracks als Ravenous, Ordinary Decent Criminal en 101 Reykjavík.
Blur wilde voor 13 met een producer werken die een link had met elektronische muziek en daar William Orbit met hen had gewerkt aan de remix van Movin' On (op Blur - Bustin' + Dronin' (1998) en dat zeer was bevallen viel de keuze op hem. Albarn: "it was such a personal thing going on, we needed to have someone who didn't really know us". Hij beschreef de rol van Orbit in het opnameproces als die van psychiater. 13 werd dus zonder vaste Blur-producer Stephen Street gemaakt, een keuze die in vriendschap was gemaakt.
Een andere vriendschap stond in de studio zwaar onder druk, in Orbit's woorden: "There was a battle between Damon's more experimental direction, and Graham's punk one, and Graham prevailed. If that tension had been growing on previous LPs, it came to a head here." En drummer Rowntree: "It was quite a sad process making it. People were not turning up to the sessions, or turning up drunk, being abusive and storming off."
Coxon bevestigt: "I was really out there around 13, which made for some pretty great noise but I was probably a bit of a crap to be around."
Beste Blur die ik erg veel draaide in de tijd van verschijnen en waar ik (ik lag in die tijd in echtscheiding) menig traantje op geplengd heb. Draai hem heden ten dage toch met veel plezier (ja oke en een beetje weemoed)
0
geplaatst: 21 april 2017, 19:53 uur
Het niveau gaat langzaam omhoog 
Deze een paar jaar geleden ontdekt. Ging erin met zeer lage verwachtingen - ik herken sommige commentaren hier - maar het bleek alleszins mee te vallen.
EDIT: ik doelde op PT. Deze van Blur wil ik nog eens een keer proberen, lijkt me de Blur die me het meest moet liggen.
Ik heb geen idee wat er nog gaat komen, maar ik denk nog drie uit mijn lijst (waarvan twee zekerheidjes). Mijn hoop op De Kift is helaas vervlogen.
EDIT: nu definitief, de grote jongens zijn aan de beurt.

Deze een paar jaar geleden ontdekt. Ging erin met zeer lage verwachtingen - ik herken sommige commentaren hier - maar het bleek alleszins mee te vallen.
EDIT: ik doelde op PT. Deze van Blur wil ik nog eens een keer proberen, lijkt me de Blur die me het meest moet liggen.
Ik heb geen idee wat er nog gaat komen, maar ik denk nog drie uit mijn lijst (waarvan twee zekerheidjes). Mijn hoop op De Kift is helaas vervlogen.
EDIT: nu definitief, de grote jongens zijn aan de beurt.
1
geplaatst: 21 april 2017, 20:08 uur
Tender is the day
The demons go away
Lord I need to find
Someone who can heal my mind
9 van de 13 mensen waren teder genoeg en hadden dit album goed voorspeld. De overige 4 hadden een fikse waas voor hun ogen
. Niemand had m echter op de juiste positie. Joezer49263 zat er 1 plekje naast, maar is nu wel van de hatelijke 0 af, net als Johnny Marr. De nrs. 1 en 3 hadden koudwatervrees en scoorden niet, waardoor vigil nu de afgetekende koploper is. Herman en johan de witt melden zich nu ook bovenin.
67 vigil +18
52 wibro +0
51 herman +16
50 johan de witt +18
48 Gretz +0
36 GrafGantz +16
36 luigifort +17
35 EttaJamesBrown +0
30 motel matches +17
30 nico1616 +17
19 Joezer49263 +19
16 Johnny Marr +16
15 dix +0
The demons go away
Lord I need to find
Someone who can heal my mind
9 van de 13 mensen waren teder genoeg en hadden dit album goed voorspeld. De overige 4 hadden een fikse waas voor hun ogen
. Niemand had m echter op de juiste positie. Joezer49263 zat er 1 plekje naast, maar is nu wel van de hatelijke 0 af, net als Johnny Marr. De nrs. 1 en 3 hadden koudwatervrees en scoorden niet, waardoor vigil nu de afgetekende koploper is. Herman en johan de witt melden zich nu ook bovenin. 67 vigil +18
52 wibro +0
51 herman +16
50 johan de witt +18
48 Gretz +0
36 GrafGantz +16
36 luigifort +17
35 EttaJamesBrown +0
30 motel matches +17
30 nico1616 +17
19 Joezer49263 +19
16 Johnny Marr +16
15 dix +0
0
geplaatst: 21 april 2017, 20:15 uur
Blur niet in de top 10 verwacht simpelweg omdat 13 een ongeluksgetal is.
1
geplaatst: 21 april 2017, 20:19 uur
Niet mijn Blur... Dus in tegenstelling tot eerdere albums niet mijn lijst. Wel in de voorspelling zoals in het vorige bericht van Luigifort erg goed te zien is 

0
geplaatst: 21 april 2017, 20:20 uur
Eindelijk een verantwoorde
Deze had ik op 18.
Toch in zijn geheel wat minder dan hun vorige vier, maar wel hun laatste die ik nog bewust heb 'meegemaakt'.
Deze had ik op 18. Toch in zijn geheel wat minder dan hun vorige vier, maar wel hun laatste die ik nog bewust heb 'meegemaakt'.
4
geplaatst: 21 april 2017, 20:27 uur
Deed het ook goed in de grachtengordel destijds kan ik je zeggen 

2
geplaatst: 21 april 2017, 20:43 uur
No Distance Left to Run....
Mooier wordt het niet ?
Op plek 3 hier, dus komt wat mij betreft duidelijk een dag te vroeg.
Mooier wordt het niet ?
Op plek 3 hier, dus komt wat mij betreft duidelijk een dag te vroeg.
0
geplaatst: 21 april 2017, 20:49 uur
13 staat bij mij op nummer 8, er staan inderdaad een aantal pareltjes op. Drie van de vier tot nu toe. Dat is wel eens minder geweest...
2
geplaatst: 21 april 2017, 20:58 uur
3
geplaatst: 21 april 2017, 21:07 uur
Geweldige plaat van Blur, wat mij betreft hun meesterwerk. En briljant ook om Tender, met zijn 8 minuten een soort anti-Song 2, als eerste single uit te brengen. Had hem op 4, maar dat had ook op 1 kunnen zijn.
Destijds ook een weergaloos optreden op Werchter gezien, waar dit album integraal werd gespeeld. Eerst vond ik dat wel jammer, want ik wilde ook wel graag de eerdere hits horen, maar uiteindelijk maakte het niets uit (en werden er na 13 nog wat hits gespeeld). Voor mij een van de beste concerten die ik in die jaren gezien heb.
Destijds ook een weergaloos optreden op Werchter gezien, waar dit album integraal werd gespeeld. Eerst vond ik dat wel jammer, want ik wilde ook wel graag de eerdere hits horen, maar uiteindelijk maakte het niets uit (en werden er na 13 nog wat hits gespeeld). Voor mij een van de beste concerten die ik in die jaren gezien heb.
1
geplaatst: 21 april 2017, 21:18 uur
1
geplaatst: 21 april 2017, 22:53 uur
luigifort schreef:
De overige 4 hadden een fikse waas voor hun ogen
. Niemand had m echter op de juiste positie.
De overige 4 hadden een fikse waas voor hun ogen
. Niemand had m echter op de juiste positie. Ik wel hoor. Op 13

1
catchup
geplaatst: 21 april 2017, 23:35 uur
Wat ik hier in de muzikale grachtengordel wel durf te bekennen: toen Gorillaz bij ons thuis een enorme hit werd, had ik geen idee wie daar achter zat. Ik moest zelfs opzoeken wie Damon Albarn was. Dit album heb ik tot op heden ook nog nooit geluisterd, dit weekend ga ik dat eens inhalen.
1
zaaf
geplaatst: 22 april 2017, 08:13 uur
6. The Flaming Lips - The Soft Bulletin
https://www.musicmeter.nl/album/1172
Punten : 354
Nr. 1 van : EttaJamesBrown
Begon zo'n beetje op dit niveau, plekje 5/6 en kreeg halverwege een zet waardoor het album ineens heel even op 2 stond. Dat was duidelijk een momentopname, want een aantal lijsten later waren de ingehaalden er weer voorbij.
Flaming Lips. Timmerde al lang aan de weg (sinds 1983) met psychedelische noise en alternatieve vondsten (zo is voorganger Zaireeka een viervoudige plaat die allen tegelijkertijd op aparte setjes moeten worden afgespeeld om van het geheel te kunnen genieten).
Daardoor toch in de kantlijnen opererend ontstond eind jaren 90 de drang om het anders te doen. Het jongehonderige ging er een beetje af, wellicht door een aantal zeer serieuze incidenten en gebeurtenissen. Zo, zoals in de track The Spiderbite Song wordt verhaald, gingen de medici op de loop (zijn arm werd bijna geamputeerd) met bandlid Stephen Drozd's verhaal als zou hij zijn gebeten door een spin, terwijl in werkelijkheid zijn arm aan het ontsteken was door zijn heroïnegebruik (en die verslaving was weer de aanleiding tot het vertrek van bandlid Jones in 1996). Michael Ivins kreeg een autowiel door zijn voorruit (!) en kreeg daarop zelf een ongeluk (en zat urenlang bekneld in zijn auto). Wayne Coyne's vader stierf na een lange strijd met kanker.
De groep wilde de studio en diens faciliteiten op hun manier volledig benutten. De melodieën werden 'fraaier' en hun instrumentarium werd aangevuld met synths en elektronische beats. Coyne hierover: "if someone was to ask me what instrument do I play, I would say the recording studio."
De plaat is in de pers veelvuldig vergeleken met Pet Sounds door de harmonieën en gelaagdheid.
Plaat die ik heel af en toe voor een gedeelte draai. Dan heb ik er weer genoeg van.
https://www.musicmeter.nl/album/1172
Punten : 354
Nr. 1 van : EttaJamesBrown
Begon zo'n beetje op dit niveau, plekje 5/6 en kreeg halverwege een zet waardoor het album ineens heel even op 2 stond. Dat was duidelijk een momentopname, want een aantal lijsten later waren de ingehaalden er weer voorbij.
Flaming Lips. Timmerde al lang aan de weg (sinds 1983) met psychedelische noise en alternatieve vondsten (zo is voorganger Zaireeka een viervoudige plaat die allen tegelijkertijd op aparte setjes moeten worden afgespeeld om van het geheel te kunnen genieten).
Daardoor toch in de kantlijnen opererend ontstond eind jaren 90 de drang om het anders te doen. Het jongehonderige ging er een beetje af, wellicht door een aantal zeer serieuze incidenten en gebeurtenissen. Zo, zoals in de track The Spiderbite Song wordt verhaald, gingen de medici op de loop (zijn arm werd bijna geamputeerd) met bandlid Stephen Drozd's verhaal als zou hij zijn gebeten door een spin, terwijl in werkelijkheid zijn arm aan het ontsteken was door zijn heroïnegebruik (en die verslaving was weer de aanleiding tot het vertrek van bandlid Jones in 1996). Michael Ivins kreeg een autowiel door zijn voorruit (!) en kreeg daarop zelf een ongeluk (en zat urenlang bekneld in zijn auto). Wayne Coyne's vader stierf na een lange strijd met kanker.
De groep wilde de studio en diens faciliteiten op hun manier volledig benutten. De melodieën werden 'fraaier' en hun instrumentarium werd aangevuld met synths en elektronische beats. Coyne hierover: "if someone was to ask me what instrument do I play, I would say the recording studio."
De plaat is in de pers veelvuldig vergeleken met Pet Sounds door de harmonieën en gelaagdheid.
Plaat die ik heel af en toe voor een gedeelte draai. Dan heb ik er weer genoeg van.
0
geplaatst: 22 april 2017, 08:33 uur
Dat is fijn wakker worden. Ook ik vind het een bijzondere plaat. Gedoseerd op plek 1.
0
geplaatst: 22 april 2017, 08:48 uur
Niet in mijn lijst maar wel in de voorspelling!
Wel een plaat die ik ooit eens een kans wil geven, nu ken ik hem nog niet.
Op 7 had ik deze dus dat zijn weer 19 puntjes
. Voorlopig nog een straight score maar ik heb het idee dat ik dat niet ga vol houden. Aangezien we de Top 5 in gaan zal ik toch een "grote" 1999 plaat/platen op het hoofd hebben gezien .
Wel een plaat die ik ooit eens een kans wil geven, nu ken ik hem nog niet.
Op 7 had ik deze dus dat zijn weer 19 puntjes
. Voorlopig nog een straight score maar ik heb het idee dat ik dat niet ga vol houden. Aangezien we de Top 5 in gaan zal ik toch een "grote" 1999 plaat/platen op het hoofd hebben gezien .
0
geplaatst: 22 april 2017, 09:09 uur
Locked in heated battle
For the cure that is their prize
But it's so dangerous
But they're determined
10 users hadden dit album voorspeld in hun race naar de hoofdprijs. De 3 anderen zijn bezweken in het heetst van de strijd. Johnny Marr en dix hadden m precies op de juiste positie, waar vigil zich inmiddels een kleine misstap kan veroorloven als koploper. Podiumkandidaten wibro en Gretz vallen nu ver weg.
86 vigil +19
69 herman +18
68 johan de witt +18
55 GrafGantz +19
54 EttaJamesBrown +19
53 luigifort +17
52 wibro +0
49 motel matches +19
49 nico1616 +19
48 Gretz +0
36 Johnny Marr +20
35 dix +20
19 Joezer49263 +0
For the cure that is their prize
But it's so dangerous
But they're determined
10 users hadden dit album voorspeld in hun race naar de hoofdprijs. De 3 anderen zijn bezweken in het heetst van de strijd. Johnny Marr en dix hadden m precies op de juiste positie, waar vigil zich inmiddels een kleine misstap kan veroorloven als koploper. Podiumkandidaten wibro en Gretz vallen nu ver weg.
86 vigil +19
69 herman +18
68 johan de witt +18
55 GrafGantz +19
54 EttaJamesBrown +19
53 luigifort +17
52 wibro +0
49 motel matches +19
49 nico1616 +19
48 Gretz +0
36 Johnny Marr +20
35 dix +20
19 Joezer49263 +0
0
geplaatst: 22 april 2017, 09:34 uur
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.