Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 22 april 2017, 09:44 uur
Hoe bestaat het, ik sta eens niet bij de ondersten in de voorspellijst.
0
geplaatst: 22 april 2017, 09:48 uur
Ik heb te veel gekeken naar de top 250 lijst. Dat kan ik in het vervolg maar beter niet meer doen. Bepaalde genres scoren hier nu eenmaal slecht ondanks de hoge notering in die lijst.
3
geplaatst: 22 april 2017, 09:51 uur
Tja die top 250 is `het volk`en hier spelen de kenners, dat moet je wel meenemen. 

0
geplaatst: 22 april 2017, 10:01 uur
Dit is een plaat die ik meerdere malen heb geprobeerd, maar het wil maar niets worden tussen mij en de Lips.
0
zaaf
geplaatst: 22 april 2017, 10:49 uur
5. XTC - Apple Venus Volume 1
https://www.musicmeter.nl/album/4212
Punten : 363
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : niemand
Minder notities, maar hoge posities gaven XTC vanaf het begin een plek ruim in de top 10. En dat bleef zo.
Zoals de twee eerdere albums is de titel afgeleid van een song op de voorganger, in dit geval Then She Appeared van Nonsuch: "Then she appeared / Apple Venus on a half open shell"
Het was het eerste album in 7 jaar voor XTC, zeven magere jaren van strijd. Strijd tegen het management, tegen de platenmaatschappij, tegen elkaar en zelfs qua materiaal. Apple Venus zou oorspronkelijk een dubbelalbum worden, maar de gitaarsongs en de meer orkestrale nummers werden gescheiden. De nummers van Colin Moulding lagen al een tijdje op de plank, die waren relatief kort na Nonsuch geschreven, de songs van Andy Partridge waren verser.
En de vraag die maar op de plank bleef liggen aan bandlid Gregory om de arrangementen te verzorgen voor het eerst te verschijnen deel - en diens weerzin dus - leidde tot zijn vertrek na 20 jaar, waardoor XTC een duo werd.
Deze plaat is dus een a-typische XTC, de band die in de jaren 70 startte als new wave band met puntige gitaren en later uitgroeide tot een spitsvondige pop/rockband met inventieve gitaararrangementen.
Wrang is dat hierna dus deel twee uitkwam, Wasp Star (Apple Venus Volume 2), dat veel meer het kopje thee zou zijn van Gregory.
Tot mijn stomme verbazing. Prachtige plaat.
https://www.musicmeter.nl/album/4212
Punten : 363
Nom. : 15 x
Minder notities, maar hoge posities gaven XTC vanaf het begin een plek ruim in de top 10. En dat bleef zo.
Zoals de twee eerdere albums is de titel afgeleid van een song op de voorganger, in dit geval Then She Appeared van Nonsuch: "Then she appeared / Apple Venus on a half open shell"
Het was het eerste album in 7 jaar voor XTC, zeven magere jaren van strijd. Strijd tegen het management, tegen de platenmaatschappij, tegen elkaar en zelfs qua materiaal. Apple Venus zou oorspronkelijk een dubbelalbum worden, maar de gitaarsongs en de meer orkestrale nummers werden gescheiden. De nummers van Colin Moulding lagen al een tijdje op de plank, die waren relatief kort na Nonsuch geschreven, de songs van Andy Partridge waren verser.
En de vraag die maar op de plank bleef liggen aan bandlid Gregory om de arrangementen te verzorgen voor het eerst te verschijnen deel - en diens weerzin dus - leidde tot zijn vertrek na 20 jaar, waardoor XTC een duo werd.
Deze plaat is dus een a-typische XTC, de band die in de jaren 70 startte als new wave band met puntige gitaren en later uitgroeide tot een spitsvondige pop/rockband met inventieve gitaararrangementen.
Wrang is dat hierna dus deel twee uitkwam, Wasp Star (Apple Venus Volume 2), dat veel meer het kopje thee zou zijn van Gregory.
Tot mijn stomme verbazing. Prachtige plaat.
0
geplaatst: 22 april 2017, 10:51 uur
Opvallend. Vind eigenlijk alle Flaming Lips albums tot The Soft Bulletin (vooral de eerste paar) een stuk beter dan The Soft Bulletin zelf, terwijl dat wel een heel populair album is geworden in allerhande jaar/decenniumlijstjes. Nooit helemaal de rechtvaardiging daarvoor kunnen horen, vrees ik.
Notering van XTC is opvallend. Wel een alleraardigste plaat (had 'm zelf niet). Die gasten waren vanaf Skylarking (toen namen ze ook wat meer tijd voor hun albums) weer prima bezig.
Notering van XTC is opvallend. Wel een alleraardigste plaat (had 'm zelf niet). Die gasten waren vanaf Skylarking (toen namen ze ook wat meer tijd voor hun albums) weer prima bezig.
1
zaaf
geplaatst: 22 april 2017, 10:56 uur
Opvallend... is dat een parabool voor "je loopt de boel te besodemieteren?" 

1
geplaatst: 22 april 2017, 11:00 uur
Zo ver wil ik net nog niet gaan. Wel opvallend dat deze woordkeuze je niet ontgaat en je er een diepere betekenis achter zoekt

Neen, ik bedoel uiteraard opvallend in de zin dat bijna 20 jaar nadat The Soft Bulletin uitkomt iedereen nog steeds vooral voor die plaat lijkt te 'vallen' en het oeuvre van voor die tijd terstond overslaat

Daar zitten echt goede dingen tussen.
0
geplaatst: 22 april 2017, 11:03 uur
Buds will laugh and burst
Racing to be first
Turning all the soil
As the promptress fingers through her spinning script
86 vigil +0
72 luigifort +19
69 herman +0
68 johan de witt +0
66 motel matches +17
55 GrafGantz +0
54 EttaJamesBrown +0
52 wibro +0
49 nico1616 +0
48 Gretz +0
36 Johnny Marr +0
35 dix +0
19 Joezer49263 +0
Hier kunnen we duidelijk over zijn, alleen motel matches en ondergetekende hadden dit album voorspeld, de rest zat teveel aan de pilletjes (o nee dat vond de band niet leuk
)
Vigil is nog steeds koploper, motel matches en ondergetekende doen dus prima zaken in de stand.
Racing to be first
Turning all the soil
As the promptress fingers through her spinning script
86 vigil +0
72 luigifort +19
69 herman +0
68 johan de witt +0
66 motel matches +17
55 GrafGantz +0
54 EttaJamesBrown +0
52 wibro +0
49 nico1616 +0
48 Gretz +0
36 Johnny Marr +0
35 dix +0
19 Joezer49263 +0
Hier kunnen we duidelijk over zijn, alleen motel matches en ondergetekende hadden dit album voorspeld, de rest zat teveel aan de pilletjes (o nee dat vond de band niet leuk
)Vigil is nog steeds koploper, motel matches en ondergetekende doen dus prima zaken in de stand.
2
geplaatst: 22 april 2017, 11:09 uur
Kijk, daar word ik blij van. Mijn nummer 2 in de lijst. Het nummer Your Dictionary is 1 van mijn favoriete nummers (zowel muzikaal als tekstueel) en alleen al voor dat nummer verdient de plaat een topnotering. En dan staan er ook nog een aantal andere pareltjes op.
1
geplaatst: 22 april 2017, 11:27 uur
Ah daar is de plaat die ik miste. Ik was mbt de stand gelukkig niet de enige waardoor ik me misschien zelfs nog een mispeer kan veroorloven
0
geplaatst: 22 april 2017, 11:28 uur
Fantastische plaat van XTC die ik op 9 had.
In mijn voorspelling geen seconde overwogen, wat een verrassing
Ik ben zelfs niet zeker dat ik de laatste 4 heb voorspeld: deus en Sigur Rós, maar dan: Bonnie Prince Billy? Tom Waits?
In mijn voorspelling geen seconde overwogen, wat een verrassing

Ik ben zelfs niet zeker dat ik de laatste 4 heb voorspeld: deus en Sigur Rós, maar dan: Bonnie Prince Billy? Tom Waits?
0
geplaatst: 22 april 2017, 11:32 uur
Madrugada?
Opvallend XTC. Weet wel dat deze destijds goed ontvangen werd, maar met maar 100 stemmen heb ik deze compleet over het hoofd gezien. En als ik hem wel in het vizier had gehad, had ik hem ook niet genoemd. Ken er overigens niets van, op de een of andere. manier ligt XTC mij niet zo.
Flaming Lips had ik wel, maar live vind ik ze wel een stuk leuker dan op plaat. Mooie show gezien in 1999. Destijds een van mijn eerste concerten en tot dan toe zeker de bijzonderste gezien hun krankzinnige liveshow. Daarna nog wel eens gezien, voor het laatst 3 maanden terug. Zeker de laatste keer was weer gedenkwaardig.
Opvallend XTC. Weet wel dat deze destijds goed ontvangen werd, maar met maar 100 stemmen heb ik deze compleet over het hoofd gezien. En als ik hem wel in het vizier had gehad, had ik hem ook niet genoemd. Ken er overigens niets van, op de een of andere. manier ligt XTC mij niet zo.
Flaming Lips had ik wel, maar live vind ik ze wel een stuk leuker dan op plaat. Mooie show gezien in 1999. Destijds een van mijn eerste concerten en tot dan toe zeker de bijzonderste gezien hun krankzinnige liveshow. Daarna nog wel eens gezien, voor het laatst 3 maanden terug. Zeker de laatste keer was weer gedenkwaardig.
1
geplaatst: 22 april 2017, 11:33 uur
Prachtig album, veruit hun beste wat mij betreft. Bij mij op 5!
0
geplaatst: 22 april 2017, 11:35 uur
Opnieuw aangenaam verrast. Dit was mijn nummer twee. Blijkbaar heb ik dit jaar een behoorlijke mainstream smaak, ondanks dat ik the Flaming Lips niet had.
Dit was mijn kennismaking met XTC. Ik kwam er later achter dat het inderdaad geen standaard XTC album was, dat Apple Venus, maar dat ook eerdere muziek van hen me goed lag.
Toch blijf ik dit hun mooiste vinden. Vooral door de orkestrale benadering en erg mooie composities. Heel veel gedraaid en nog steeds schalt het door huize Bonk met heel veel plezier.
Dit was mijn kennismaking met XTC. Ik kwam er later achter dat het inderdaad geen standaard XTC album was, dat Apple Venus, maar dat ook eerdere muziek van hen me goed lag.
Toch blijf ik dit hun mooiste vinden. Vooral door de orkestrale benadering en erg mooie composities. Heel veel gedraaid en nog steeds schalt het door huize Bonk met heel veel plezier.
1
geplaatst: 22 april 2017, 11:45 uur
Prachtige hoge notering voor Apple Venus! Stond een paar jaar geleden nog in mijn top 10 aller tijden. Intussen ietwat gedaald, maar het blijft een dijk van een plaat: zo'n ondergewaardeerde parel die iedereen zou moeten horen.
0
geplaatst: 22 april 2017, 11:51 uur
Verhip, ik heb per abuis 11 t/m 20 ingeleverd.
Dan is het nu tijd voor The Roots.
Dan is het nu tijd voor The Roots.
0
geplaatst: 22 april 2017, 12:05 uur
Laat ik XTC maar eens integraal beluisteren. Heb er vorig jaar bij Zaafs spelletje wel (snel en selectief) door gegrasduind.
0
geplaatst: 22 april 2017, 12:09 uur
Ah! XTC 
Niet echt verwacht, maar natuurlijk terecht in de top 10. Op 4 in mijn lijstje.
Blur ook fijn! Mijn nummer 6. Behoort tot hun beste werk.
Flaming Lips....Leuk, maar de zang gaat mij irriteren op een bep.moment.

Niet echt verwacht, maar natuurlijk terecht in de top 10. Op 4 in mijn lijstje.
Blur ook fijn! Mijn nummer 6. Behoort tot hun beste werk.
Flaming Lips....Leuk, maar de zang gaat mij irriteren op een bep.moment.
0
geplaatst: 22 april 2017, 12:11 uur
EttaJamesBrown schreef:
Laat ik XTC maar eens integraal beluisteren. Heb er vorig jaar bij Zaafs spelletje wel (snel en selectief) door gegrasduind.
Nuttige tijdsbesteding Etta

0
zaaf
geplaatst: 22 april 2017, 12:42 uur
4. Wilco - Summerteeth
https://www.musicmeter.nl/album/509
Punten : 390
Nom. : 19 x
Tweede plaat van twee die na de eerste dag niet in de top 10 stond. Deze zelfs verre van. Maar toen de werkweek begon werd deze 'massaal' de top 10 in gestemd en donderdag kreeg het album nog een zetje om zelfs het podium nog in beeld te krijgen.
Nadat cultgroup Uncle Tupelo begin jaren negentig ter ziele gaat, richten de belangrijkste songwriters van die groep Jay Farrar en Jeff Tweedy beiden hun eigen band op: Son Volt en Wilco.
Na het verschijnen van de eerste platen A.M. en Being There wordt de band gezien als een van de vaandeldragers van het muziekgenre alternatieve country.
Tijdens het maken van de derde plaat komt de vraag van de erven Woody Guthrie aan de band om teksten die Woody voor zijn dood heeft achtergelaten van muziek te voorzien. Samen met de Engelse muzikant Billy Bragg duikt Wilco de studio in en levert in eerste instantie in '98 Mermaid Avenue af.
Vervolgens gaat men verder met Summerteeth, maar anders dan voorheen. Er komt meer studiovernuft bij kijken (Pro Tools!), samples en electronica komen om de hoek. Ingegeven door Tweedy, zoals bassist Stirratt memoreert:
The story of Summerteeth is Jay bought a Mellotron and he was going to use it, no matter what. It was lovely, but it was overdone. Once they got going on the overdubs, they didn't stop. And nobody in the band stepped up to stop the madness ... It reminds me of Heart of Darkness, where you knowingly extend the creative process for the purpose of exploration or redemption, or whatever it is you're looking for.
Ik hoor het bijzondere er niet vanaf, maar het stoort me ook niet. Via Chicago vind ik wel een mooi liedje.
https://www.musicmeter.nl/album/509
Punten : 390
Nom. : 19 x
Tweede plaat van twee die na de eerste dag niet in de top 10 stond. Deze zelfs verre van. Maar toen de werkweek begon werd deze 'massaal' de top 10 in gestemd en donderdag kreeg het album nog een zetje om zelfs het podium nog in beeld te krijgen.
Nadat cultgroup Uncle Tupelo begin jaren negentig ter ziele gaat, richten de belangrijkste songwriters van die groep Jay Farrar en Jeff Tweedy beiden hun eigen band op: Son Volt en Wilco.
Na het verschijnen van de eerste platen A.M. en Being There wordt de band gezien als een van de vaandeldragers van het muziekgenre alternatieve country.
Tijdens het maken van de derde plaat komt de vraag van de erven Woody Guthrie aan de band om teksten die Woody voor zijn dood heeft achtergelaten van muziek te voorzien. Samen met de Engelse muzikant Billy Bragg duikt Wilco de studio in en levert in eerste instantie in '98 Mermaid Avenue af.
Vervolgens gaat men verder met Summerteeth, maar anders dan voorheen. Er komt meer studiovernuft bij kijken (Pro Tools!), samples en electronica komen om de hoek. Ingegeven door Tweedy, zoals bassist Stirratt memoreert:
The story of Summerteeth is Jay bought a Mellotron and he was going to use it, no matter what. It was lovely, but it was overdone. Once they got going on the overdubs, they didn't stop. And nobody in the band stepped up to stop the madness ... It reminds me of Heart of Darkness, where you knowingly extend the creative process for the purpose of exploration or redemption, or whatever it is you're looking for.
Ik hoor het bijzondere er niet vanaf, maar het stoort me ook niet. Via Chicago vind ik wel een mooi liedje.
1
geplaatst: 22 april 2017, 12:44 uur
Dus toch!
Dank aan alle users die aan deze mooie 4e plaats hebben bijgedragen.
Wel opvallend dat Bonnie 'Prince' Billy het dan niet gered heeft.
0
geplaatst: 22 april 2017, 12:49 uur
Mooi album! Had niet verwacht dat deze zo hoog zou scoren.
dEUS en Tom W zouden nog leuk zijn.
De 1e verwacht ik zeker nog.
dEUS en Tom W zouden nog leuk zijn.
De 1e verwacht ik zeker nog.
0
zaaf
geplaatst: 22 april 2017, 12:51 uur
Gretz schreef:
Dus toch! (afbeelding)
Opvallend dat het woord opvallend zo veel valt. Dus toch! (afbeelding)
Maar jij wilde ze alle twee?? Opvallend...
0
geplaatst: 22 april 2017, 12:58 uur
Ook deze stond in mijn top 10, op 6
.
Ik weet niet of er nou beslist iets heel bijzonders in het album valt te ontdekken. Af en toe probeert Wilco wel (geforceerd) iets bijzonders te doen, maar vaak wat mij betreft met averechts resultaat. Voor mij zijn het gewoon heel goed gemaakte liedjes die heel erg lekker klinken. Dus in die zin wel bijzonder.
. Ik weet niet of er nou beslist iets heel bijzonders in het album valt te ontdekken. Af en toe probeert Wilco wel (geforceerd) iets bijzonders te doen, maar vaak wat mij betreft met averechts resultaat. Voor mij zijn het gewoon heel goed gemaakte liedjes die heel erg lekker klinken. Dus in die zin wel bijzonder.
0
geplaatst: 22 april 2017, 13:00 uur
Gretz schreef:
Dus toch! (afbeelding)
Dus toch! (afbeelding)
Waarom zou BPB het niet gered hebben? Er komen er nog 3, waarvan er 2 voor de hand liggen. Die 3e zou toch best BPB kunnen zijn.
Wilco had ik wel verwacht, maar zelf niet opgenomen in mijn lijstje. Heb wel een paar albums beluisterd, maar op een enkel nummer na ben ik nooit helemaal overstag gegaan.
1
geplaatst: 22 april 2017, 13:08 uur
No loves as random
As God's love
I can't stand it
I can't stand it
87 luigifort +15
86 vigil +0
83 herman +14
82 johan de witt +14
68 wibro +16
67 nico1616 +18
66 motel matches +0
62 Gretz +14
56 Johnny Marr +20
55 GrafGantz +0
54 EttaJamesBrown +0
36 Joezer49263 +17
35 dix +0
8 mensen hadden geen haar op hun tanden en hadden dit album goed voorspeld. Johnny Marr mag alvast zomer gaan vieren met zn juiste positie
. Enkele users stijgen aardig wat plekken en bovenin is het razend spannend. Oja we hebben een nieuwe koploper 
As God's love
I can't stand it
I can't stand it
87 luigifort +15
86 vigil +0
83 herman +14
82 johan de witt +14
68 wibro +16
67 nico1616 +18
66 motel matches +0
62 Gretz +14
56 Johnny Marr +20
55 GrafGantz +0
54 EttaJamesBrown +0
36 Joezer49263 +17
35 dix +0
8 mensen hadden geen haar op hun tanden en hadden dit album goed voorspeld. Johnny Marr mag alvast zomer gaan vieren met zn juiste positie
. Enkele users stijgen aardig wat plekken en bovenin is het razend spannend. Oja we hebben een nieuwe koploper 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.