MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
dix
Je bent duidelijk heel intelligent.

Nou, net slim genoeg om jouw bijdrages vanaf hier maar verder te negeren

Zaaf, kom maar op met nummer 8

luigifort schreef:
Aangepast Etta, plek 2 ook goed?

Heel fijn. Vandaar ook 'richting 1' en niet ' op 1' .

Dacht ik al

dix schreef:
(quote)

Nou, net slim genoeg om jouw bijdrages vanaf hier maar verder te negeren

Zaaf, kom maar op met nummer 8

Een hele opluchting.

What's next? Muse, Wilco, Flaming Lips?

dix
herman schreef:

Oh Muse ... weer zo'n combo dat ik niet op mijn trommelvlies heb staan.
Flaming Lips zouden nu moeten komen, anders komen ze helemaal niet meer lijkt mij.

herman schreef:

Ik hoop Wilco. Levert mij 20 puntjes op.

Ik gok dat de Lips nu komen, of anders Blur.

Volgens mij voorspelling komt nu XTC, dus die komt nu in ieder geval niet .

johan de witt schreef:
Ik gok dat de Lips nu komen, of anders Blur.

Blur verwacht ik morgen pas eigenlijk... 13 is toch wel zo'n beetje hun beste album (of anders net achter Parklife).

Ik had zelf de Lips op 8 voorspeld, dacht ik.

Moby had ik op 8.

herman schreef:
(quote)

Blur verwacht ik morgen pas eigenlijk... 13 is toch wel zo'n beetje hun beste album (of anders net achter Parklife).

Ik had zelf de Lips op 8 voorspeld, dacht ik.

Ik ook, zie ik nu, en Blur op 5, dus ook morgen
Maar goed, ik verwacht dat 3-8 dicht op elkaar zullen zitten dus ze zouden ook zo nu kunnen komen.
Het zou hoe dan ook de eerste zijn die ik ook in mijn eigen lijst heb.

zaaf
8. Porcupine Tree - Stupid Dream
https://www.musicmeter.nl/album/23438

Punten : 336
Nom. : 14
Nr. 1 van : Casartelli, dynamo d

Ook Porcupine Tree was vanaf begin een top 10 klant en zwierde wat om Moby heen om hem aan het eind een schop voor zijn kont te verkopen.

Porcupine Tree ontstond in 1987 als privégrap van Steven Wilson, inclusief verzonnen geschiedenis. Hij maakte zelf de muziek, geïnspireerd op jaren 70 platen als van, jawel, Pink Floyd.
In 1993 ontstond de behoefte en het vertrouwen wat van het materiaal in bandformat te brengen en wierf hij Richard Barbieri op keyboards, Colin Edwin op bas en drummer Chris Maitland als vaste bandleden. Zelf bleef hij uiteraard het gezicht van de band, op gitaar en zang.

Na een aantal platen verschoof zijn voorkeur en het groepsgeluid met Stupid Dream. Het materiaal werd meer songgericht en beïnvloed door alles met goede samenzang, wat hij in die tijd veel beluisterde, zoals The Beach Boys' Pet Sounds, Todd Rundgren, Crosby, Stills, Nash & Young.

Of zoals hij zelf verklaarde:
"...the earlier years were characterized for me by this idea of the extended composition that was largely based on jamming or textures or drones or space rock or whatever you want to call it. I felt I could draw towards learning more about song craft and the construction of songs and actually creating hooks and choruses and using vocals in a more kind of solid way. So...when I came back later on to making the longer form of composition, it wasn’t in the same way that I’d been doing in the early years. They were much more structured and they had that kind of songwriter’s discipline that I guess I explored and learned on the earlier albums like Stupid Dream and Lightbulb Sun. So it was certainly an important step..."

Ook het keyboardspel werd door bandlid Richard Barbieri - ex-Japan - anders benaderd:
"A much more sophisticated sound and meticulous attention to detail defines my approach on this album. Steven came up with a strong selection of songs and a long process followed during which we attempted to condense as many ideas, flavours and colours into the arrangements as possible. Orchestra, flute and saxophone added further to the eclectic mix and I also feel that we started to focus more of what each other was contributing. Nearly all my work was completed within an intense 7 day session in Wales. Before the sessions we had decided that the keyboards used would be analogue only. Much of my work was spontaneous performance recorded onto hard disk, which allowed me to adopt an approach whereby multiple takes and parts could be recorded and edited and compiled later on - a much more creative way of working than always looking for the one "perfect" take. But the other side to the recording was getting the pre-written parts worked out and played as well as possible, things like the mellotron and Hammond organ parts."

Is niet precies mijn voorkeur, deze muziek, maar het staat me ook niet erg tegen. Sprak hij politiek uiterst correct.

Het derde album op rij dat ik niet ken, en waar ik ook niet veel mee heb (denk ik).

Wel voorspeld.

Afgelopen dinsdag voor het eerst beluisterd. Klonk zeker niet slecht. Bij mij goed voor een 5e plaats in ieder geval. Voorspeld als nummer 4 in de top 20. Wellicht een beetje te optimistisch.

herman schreef:
(quote)

Blur verwacht ik morgen pas eigenlijk... 13 is toch wel zo'n beetje hun beste album

Ja,ja en nog eens ja.
Helemaal eens hoor, wat een plaatje.

Moby niet hier en ook Peppers niet maar dat vind ik toch wel een aardig album.
PT hier op 12, staan toch fijne liedjes op.

En het blijft feest! Het lijkt langzamerhand wel een stomme droom voor de verantwoorden onder ons.

Commercieel kan je het niet noemen, maar toch in mijn top 10 deze prachtplaat van Porcupine Tree.

Niet mijn kopje thee, en ook niet voorspeld. Nog wel aan gedacht, maar had geen idee hoe populair dit met deze doelgroep zou zijn dus heb hem maar gepasseerd. Ik weet ook helemaal niks

west schreef:
En het blijft feest! Het lijkt langzamerhand wel een slechte droom voor de verantwoorden onder ons.

Je bedoelt een stupid dream

Volgens mij heb je trouwens geen verantwoorde en onverantwoorde muziek, maar muziek die je mooi vindt en muziek die je minder mooi, dan wel slecht.

Die stomme droom had ik hier niet verwacht. Heb 'm thuis nochtans liggen, zal 'm es een luisterbeurtje gunnen want Porcupine Tree kan ik toch wel smaken. 1999 is tot nu toe niet mijn voorspeljaartje

Joezer49263
GrafGantz schreef:
Niet mijn kopje thee, en ook niet voorspeld. Nog wel aan gedacht, maar had geen idee hoe populair dit met deze doelgroep zou zijn dus heb hem maar gepasseerd.

Exact mijn gedachte

Ik weet ook helemaal niks

Voorlopig heb je 20 punten gescoord; maar hier met RHCP, Moby en PT ( een hattrick van 3 x 0 ) staan precies 0 pnt..., dus jij staat i.i.g. ( voorlopig ) geen laatste ( kleine troost mss )... !

Ben sowieso al geen grote progliefhebber, maar de stem van Steven Wilson vind ik ook niet prettig om naar te luisteren. Dus deze had ik niet... wel voorspeld op plek 9.

Ik zie wel dat ik een andere hoes heb dan degene die we hier zien van Stupid Dream. Kan een kenner mij het verschil uitleggen?

http://thumbs.ebaystatic.com/images/g/dDUAAOSwax5YzBDT/s-l225.jpg

Ik zet niet geheel toevallig net de 2LP op Johnny Marr. Die heeft dezelfde hoes als de jouwe, dat zal een re-release van de cd zijn? De hoes hier op Musicmeter is die van de eerste (cd) uitgave:
Porcupine Tree - Stupid Dream at Discogs

motel matches schreef:
(quote)

Je bedoelt een stupid dream

Volgens mij heb je trouwens geen verantwoorde en onverantwoorde muziek, maar muziek die je mooi vindt en muziek die je minder mooi, dan wel slecht.

Dat eerste bedoelde ik ook, ik heb het aangepast, bedankt!

Dat tweede ben ik dus eigenlijk juist met je eens.

herman schreef:
Ben sowieso al geen grote progliefhebber, maar de stem van Steven Wilson vind ik ook niet prettig om naar te luisteren. Dus deze had ik niet... wel voorspeld op plek 9.

Probeer deze even, tijdens de tour van Wilson op de avond dat het bekend werd dat Bowie was overleden, ik vind deze echt prachtig.
Steven Wilson - Space Oddity (David Bowie) - Hammersmith Apollo 27th Jan 2016 - YouTube

op 7 in mijn eigen lijst en op... 8 in mijn voorspelling

Op 7 in mijn voorspelling.

And even though I got it all now
My only stupid dream
Is you and me together
And how it should have been

6 mensen hebben dit album juist voorspeld, waarbij alleen vigil niet verder hoeft te finetunen. De 7 die m niet hadden moeten zo snel mogelijk op pianoles! De nummers 2 en 3 lopen wat in op de koploper, daarachter is nu toch echt een flinke waaier gevormd.

52 wibro +16
49 vigil +20
48 Gretz +19
35 EttaJamesBrown +0
35 herman +19
32 johan de witt +19
20 GrafGantz +0
19 luigifort +19
15 dix +0
13 motel matches +0
13 nico1616 +0
0 Joezer49263 +0
0 Johnny Marr +0

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:20 uur

geplaatst: vandaag om 16:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.