MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Deze Moanin' van Blakey heb ik niet in mijn lijstje staan, wel die andere Moanin' uit 59. Mooi om Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar in de eindlijst te zien staan, staat bij mij op plek 7.

7. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
10. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
18. Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin' (1959)

zaaf
12. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956) (23)

(afbeelding)

Punten : 127
Nom. : 6 x
Nr. 1 van : Toon1

wcs schreef:
Mijn 1ste echte kennismaking met deze Mingus was 'The Black Saint & the Sinner Lady' , meteen een plaat om u te zeggen die heel snel uitgroeide tot 1 van de albums waar ik het meest naar terruggrijp. Want het is er dan ook zo een van enorme klasse, die energie, dat pit waarover Zachary het al had, blies me omver en ik wist zeker, van deze artiest ga ik er nog heel wat verzamelen.
En dit is dus nummer 2 en het lijkt opnieuw een schot in de roos te zijn. Toegegeven ik had wel een beetje schrik dat na die 1ste kennismaking geen enkele van hem even goed zijn maar deze Pithecanthropus Erectus lijkt toch dicht in de buurt te komen. De plaat is toch een decennium ouder en Mingus was dus nog minder ontwikkeld in zijn stijl maar toch is dit weer een werkje van buitenaardse klasse.
Net als ik hoopte is er ook weer hier sprake van die energie en bij momenten swingt het echt heerlijk de pan uit. Het titelnummer heeft een sterke baslijn waaruit een boeiende song vloeit en zet meteen een hoog niveau neer dat zonder enig probleem wordt aangehouden gedurende de rest van de cd. Wat kalmer kan het ook en deze plaat lijkt me eigenlijk nog vrij toegankelijk. Het viel me ook al bij de vorige op: Charles Mingus weet briljante kakofonische (nu ja, kakofonie, misschien is energiek een beter woord) composities te maken als hij zijn muzikanten tegelijk op je loslaat, maar wanneer er gesoleerd wordt, heeft het bijna altijd een meer rustgevend effect.
Even hard heen en weer slingeren als op 'The Black Saint & the Sinner Lady' doet deze nog niet maar dit is toch duidelijk weer een boeiende jazzplaat waar ik nog enorm veel plezier ga aan beleven.

zaaf
11. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959) (3)

(afbeelding)

Punten : 130
Nom. : 6 x
Nr. 1 van : niemand

BoyOnHeavenHill schreef:
Dit is niet een album zoals we dat tegenwoordig opvatten (een aantal al dan niet samenhangende nummers die min of meer tegelijkertijd worden opgenomen met de bedoeling ze samen uit te brengen), maar een verzameling van tien A-kantjes en twee B-kantjes van singles die tussen 1951 en 1958 werden opgenomen. Ik heb dit album op de 2-for-1-uitgave van MCA (copyright 1986), en er van uitgaande dat de losse albumuitgaves hetzelfde geluid hebben is het geluid hier een stuk primitiever dan op latere geremasterde releases. Het nadeel daarvan is dat er soms flink wat ruis op de opnames zit (hetgeen vooral via de koptelefoon opvalt), maar het voordeel is dat de nummers lekker hard en fel klinken.
        Wat de muziek betreft, essentieel is natuurlijk Wolfs unieke en briljante stem, maar het valt me toch ook elke keer weer op hoe effectief het is dat hij de gitaarbegeleiding van het standaard-blues-akkoordenschema (of althans één van de standaard-schema's) van drie (E-A-B of welke vergelijkbare serie dan ook) terugbrengt tot één akkoord, zoals te horen op Moanin' at midnight en Smokestack lightnin' (mijn persoonlijke favoriet) – misschien een simpele truc, maar het geeft de muziek vaak een geweldige spookachtige dimensie (Somebody in my home!). En I asked for water (she gave me gasoline) hoort toch zeker thuis in de top-10 van meest fantastische songtitels aller tijden.

zaaf
10. Ray Charles - Ray Charles (Hallelujah I Love Her So) (1957) (29)

(afbeelding)

Punten : 130
Nom. : 8
Nr. 1 van : EttaJamesBrown

Een toch vrij opzienbarende plek voor Ray. Waar hij bij Chevy duidelijk meer in het kroegencircuit speelde, trekt hij hier de Kleine Komedie goed vol.

Ray Charles (Hallelujah…) is zijn debuut en eigenlijk een soort Best of… tot 1957, het jaar van verschijnen. "Mess Around" was een hit in 1953, "A Fool for You" en "I Got A Woman" in 1955 en "Drown In My Own Tears" en "Hallelujah I Love Her So" in 1956.
Hij speelde al met eigen band (Ray Charles Orchestra) bestaande uit: Billy Mitchell, Edgar Willis, Eugene Young en Quentin Jackson en natuurlijk de Raelets, zijn achtergrondzangeressen, die veelvuldig kwamen en ook gingen.

Persoonlijk vind ik het erg fijn dat de soul ook in de top vertegenwoordigd is. En Ray is natuurlijk een mooie artiest, die veel navolging heeft gekregen.

zaaf
Zo. Nu vbl kijke.

Gaat niet slecht:

1. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
5. Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin' (1959)
6. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
8. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
9. The Dave Brubeck Quartet - Time Out (1959)

Ga zo door zaaf!

4 stuks bij mij voorlopig.

03. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
08. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
10. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
13. Charles Mingus - Pithecanthropus Erectus (1956)

zaaf
De laatste van vandaag...

9. Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956) (8)

(afbeelding)

Punten : 134
Nom. : 6
Nr. 1 van : Superbitch

Ella liet de verschuivingen links en rechts, omlaag en omhoog, een beetje aan zich voorbijgaan. Ze scoorde goed bij Chevy, ze scoort goed hier. En terecht.

Ella Fitzgerald had een enorm stembereik en gedurende het grootste deel van haar carrière behield haar stem de jeugdige, licht vibrerende klank. Daardoor klonken haar liedjes opvallend fris, vooral haar ‘scat’-materiaal.

Hoewel vele uitstekende artiesten haar hebben opgevolgd, zal er hoogstwaarschijnlijk nooit meer iemand opstaan die de American Songbooks zo subliem vertolkt.

Ik werd als klein ventje al geconfronteerd met de klasse van Ella, al dan niet in combinatie met die van de Satch. Pas op MuMe kwam ik erachter dat de schare aanhangers best groot is.

Daar is de andere Moanin' al, die dan weer wel in mijn lijstje staat. Heerlijke bluesklassieker van The Wolf. Daarnaast is ook Ray Charles in mijn lijstje terug te vinden. Dat maakt het volgende lijstje:

3. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight (1959)
7. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
8. Charles Mingus - Mingus Ah Um (1959)
9. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
17. Ornette Coleman - The Shape of Jazz to Come (1959)
19. Ray Charles - Ray Charles (1957)

Voor de afdeling rock'n roll, blues en soul gaat het vooralsnog fijn. Jazz is een dingetje bij Etta. Niet bij de opvoeding meegekregen. Koudwatervrees.

Ben wel ernstig in afwachting van Franstalige albums.

1. Ray Charles - Ray Charles (1957)
3. Howlin' Wolf - Moanin' in the Moonlight(1959)
4. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
11. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)
17. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)

zaaf
Hahaha, nou krijg ik likes. Nou nog vrienden.

Het is een test, en om nu direct Mjuman te gaan liken....

zaaf
t heeft wel wat. En Mju like ik al jaren.

1.
2. Ray Charles - Ray Charles (1957)
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

11. Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
12.
13. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)

zaaf
And the journey continues...

8. Miles Davis - Ascenseur pour L'Échafaud (1958) (22)

(afbeelding)

Punten : 135
Nom. : 7
Nr. 1 van : vigil Renoir

Weer een opvallende. Waar een aantal jazzplaten het iets minder goed deden dan eerder dit jaar, deed Ascenseur het prima.

Verhaal
Florence Carala is de echtgenote van Simon Carala, een rijke industrieel met belangen in olievelden. Ze overtuigt haar geheime minnaar Julien er van om haar echtgenoot te vermoorden. Julien heeft een goed doordacht plan, dat echter wordt gedwarsboomd doordat hij vast komt te zitten in een lift. Ondertussen wordt zijn nieuwe auto gestolen door een jong stel terwijl Florence naar hem op zoek gaat door de straten van nachtelijk Parijs.

Muziek
De film is ook bekend geworden door de muziek, die jazztrompettist Miles Davis ervoor maakte. Davis nam op 4 en 5 december 1957 alle nummers voor de film op, geïmproviseerd op een gelijke manier zoals ook Kind of Blue tot stand kwam, met slechts een paar kleine aanwijzingen en grote lijnen voor zijn medemusici Barney Wilen, René Urtreger, Pierre Michelot en Kenny Clarke.

Ochoch, Jeanne door de straten van Parijs op de klanken van Miles… Kan het nog mooier? Prachtfilm en fantastische muziek.

Hij's fijn

Ook de nummer 1 van Renoir, beste zaaf! Toch geen telfoutje gemaakt?

zaaf
Renoir schreef:
Ook de nummer 1 van Renoir, beste zaaf! Toch geen telfoutje gemaakt?
Nee dat niet waarde renoir. Formulefoutje nam jouw naam niet over uit da main sheet. Dank voor de attendering - hersteld!

Gelukkig doch jammer!

zaaf
He verdorie, ik wilde je reactie net liken...

Like!

James Brown zong het al:

Like it is, like it was.....

zaaf
7. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955) (4)

(afbeelding)

Punten : 144
Nom. : 6
Nr. 1 van : GrafGantz

Ook hier een dikke top 10 notering voor Frank. En het lijkt me dat hij daar ook zonder meer in thuis hoort.

In the Wee Small Hours is het negende studio album van Sinatra. Geproduceerd door Voyle Gilmore met arrangementen van Nelson Riddle.

Alle nummers op het album hebben een specifiek thema, als: eenzaamheid, introspectie, verloren liefde, mislukte relaties, depressie en het nachtleven. Hierdoor wordt In the Wee Small Hours een van de eerste conceptalbums genoemd.
Frank liep al sinds 1946 met dat idee rond ten tijde van zijn debuutplaat, The Voice; hij zou dit concept-idee een verder succesvol vervolg geven met platen als Songs for Swingin' Lovers! en Only the Lonely.

Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar het laatstgenoemde album, vind ik dit resultaat prima. Maar zoals Edgar eerder, terecht, schreef: alle albums in deze top zijn goed.

3. Frank Sinatra - In the Wee Small Hours (1955)
7. Chuck Berry - Chuck Berry Is on Top (1959)
10. Johnny Cash - Johnny Cash with His Hot and Blue Guitar (1957)
11. Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958)
12. Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
14. Ray Charles - Ray Charles (Hallelujah I Love Her So) (1957)
18. Art Blakey & The Jazz Messengers - Moanin' (1959)

Hoewel 'maar' op drie in mijn lijst had deze Sinatra best de competitie mogen winnen. Er zijn weinig albums die de laatste jaren zo in mijn waardering zijn gestegen als deze In the Wee Small Hours. Ook Only the Lonely wist mijn lijst te halen, wie weet wat er nog gaat komen van Sinatra...

Nog zes stuks te gaan. Jazzklassiekers Kind of Blue en Somethin' Else kunnen alvast met potlood ingevuld worden. En Blue Train, zal die ook nog voorbij komen? Mijn hoop is verder vooral gevestigd op een samenwerking van Ella & Louis, welke precies maakt me niet eens veel uit. Wat zouden we verder nog krijgen? De dames Holiday en Simone wellicht? Brel zijn chansons, nog een echte rock 'n roller als Little Richard of kan 'een bepaalde kampioen' ons verrassen? Het is in ieder geval een verrassend lijstje aangezien Chevy's nummers drie t/m acht al zijn langsgekomen.

Mooi werk zover zaaf .

zaaf
6. John Coltrane - Blue Train (1957) (9)

(afbeelding)

Punten : 145
Nom. : 7
Nr. 1 van : niemand

Zachary Glass schreef:
Ik vroeg gisteren aan Eugène Goedertier, sedert 25 jaar onze lokale televisiehandelaar, of er nu daadwerkelijk vooruitgang bestaat in deze wereld? Of is het een sublieme illusie, zoals veelvuldig geponeerd werd door Château Lafitte-oxyderende cultuurcritici?

Mijn trillende vingers onderstreepten de urgentie van mijn vraag.

Die vraag is irrelevant, mijn beste, antwoordde hij plompverloren.

Zoals je weet is tijd een ietwat flexibel begrip, gebonden aan de voortbewegingssnelheid, ging hij gedreven verder, batterijen plaatsend in pas geleverde televisieafstandsbedieningen.

Ik knikte instemmend, en haakte in: "Dus ... hoe sneller je door het universum voortstuntelt ... hoe trager de tijd."

Juist ... denk aan Coltrane: die speelde danig snel, dat hij de tijd een hak zette

Zaligmakende tevredenheid was mijn deel, eindelijk was de frisheid van Coltrane's werk verklaard

Ik had nog hoop op Joao Gilberto of Moondog, maar denk dat ik dat nu wel op kan geven. Uit mijn lijstje 2 albums langsgeweest en daar zal Miles nog wel bijkomen, maar ik vrees dat het daarbij blijft.

1.
2. Ray Charles - Ray Charles (1957)
3.
4. John Coltrane - Blue Train (1957)
5.
6.
7.
8.
9.
10.

11. Ella Fitzgerald - Sings the Cole Porter Song Book (1956)
12.
13. Sonny Rollins - Saxophone Colossus (1956)
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20. Elvis Presley - Elvis Presley (1956)

zaaf
herman schreef:
Ik had nog hoop op Joao Gilberto of Moondog, maar denk dat ik dat nu wel op kan geven. Uit mijn lijstje 2 albums langsgeweest en daar zal Miles nog wel bijkomen, maar ik vrees dat het daarbij blijft.
er komt nog een verrassinkje Herman...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:56 uur

geplaatst: vandaag om 18:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.