MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
Casartelli schreef:
Een top-20 notering zat er evenwel niet in. De prog zal ook in dit decennium ondervertegenwoordigd zijn; het blijft natuurlijk wel MusicMeter.

De Prok van Pink Floyd zal het vast wel goed gaan doen

Mijn nummer 6. Black Sabbath was jaren voor ik geboren werd en de muziekwereld was al meer gewoon toen ik dit voor het eerst opzette. Maar anno 1970 moet de impact toch wel groot geweest zijn.

En vooral een verschil met Ozzy als versleten realityster tegenwoordig.

Mijn nummer 19. Vermakelijke plaat, maar alleen Planet Caravan vind ik echt mooi.

herman schreef:
Vermakelijke plaat, maar alleen Planet Caravan vind ik echt mooi.

Vind je War Pigs niet een sterk nummer, zeker tekstueel?

Al 2 potentieel sterke albums die ik niet genoemd heb. Pffff.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
De Prok van Pink Floyd zal het vast wel goed gaan doen
Dat zal inderdaad wel. Sterker: daar kon David Bowie wel eens een harde dobber aan gaan hebben (al heb ik het repertoire van die laatste onvoldoende paraat om zo uit het hoofd te weten of de vermeende meesterwerken van beiden elkaar qua jaartal erg in de weg zitten).

Sabbath wist bij mij op de valreep een plekje bij de bovenste 10 te bemachtigen. Voorlopig dus nog geen klachten.

Casartelli schreef:
(quote)
Dat zal inderdaad wel. Sterker: daar kon David Bowie wel eens een harde dobber aan gaan hebben (al heb ik het repertoire van die laatste onvoldoende paraat om zo uit het hoofd te weten of de vermeende meesterwerken van beiden elkaar qua jaartal erg in de weg zitten).

Die zitten elkaar wat mij betreft niet of nauwelijks in de weg. Meest populaire 70s albums van beide hebben zo goed als geen overlap per jaar. 1971 is wellicht de enige uitzondering, al zijn zowel Meddle als Hunky Dory niet de allerpopulairste platen van deze artiesten.

zaaf
Nou... Animals en Low/Heroes...

west schreef:
(quote)

Vind je War Pigs niet een sterk nummer, zeker tekstueel?

Het is een prima nummer, maar ik heb er niet echt een klik mee. Ik let meestal niet zo op teksten, pas als ik muziek heel vaak hoor of als de muziek echt draait om de teksten (Pulp, The Smiths, Bob Dylan). De tekst van War Pigs is me nooit zo opgevallen.

Logische top 10er. Belangrijk album voor de ontwikkeling van de heavy metal.
Het is niet echt (meer) mijn ding, dus daarom niet opgenomen in mijn lijst.
Maar kan er goed mee leven.

Wat progrock betreft ...er is nog meer in de muziekwereld dan Floyd of Bowie
Wat dachten jullie van Roxy Music ? En kom nou niet met dat is glamrock want dat was Bowie ook begin '70

Roxy Music zal ongetwijfeld niet vergeten worden de komende jaren.
Dan eerder T. Rex

Casartelli (moderator)
Naar de prestaties van Roxy Music ben ik ook wel benieuwd. In de Cheflijsten breken ze doorgaans geen potten en dan zeggen we dat dat komt doordat de favorieten te gespreid zitten (en een aantal mensen een een-album-per-artiestregel hanteert). Deze jaarlijsten moeten het dan maar uitwijzen: ofwel Roxy Music scoort een aantal glorieuze toptienposities, ofwel ze slaan nog steeds geen deuk in een pakje boter en we weten zeker dat het een band is die door een aantal luidruchtige Musicmeteraars best erg sympathiek en belangrijk gevonden wordt, maar die eigenlijk ook weer niet zo'n enorm draagvlak heeft (zoals we rond het begin van de jaren '80 waarschijnlijk ook met The Police gaan zien).

teus schreef:
Wat progrock betreft ...er is nog meer in de muziekwereld dan Floyd of Bowie
Wat dachten jullie van Roxy Music ? En kom nou niet met dat is glamrock want dat was Bowie ook begin '70

Ging een stuk dieper dan glam. Maar afijn zover zijn we nog niet.

zaaf
Hahahaha, ik voel een contest aankomen. De luidruchtigste MusicMeteraar.

zaaf schreef:

Oeps, dat zal me leren om dit uit het hoofd te doen en niet even snel de artiestenpagina's te raadplegen

The Stooges, mijn nummer 4

zaaf
8. George Harrison - All Things Must Pass
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4297.300.jpg

Punten : 286
Nom. : 14
Nr. 1 van : ArthurDZ, heicro

Dit gelauwerde album kwam pas in de tweede helft op stoom en stond vanaf dinsdag in de top 10.

In de laatste fase van The Beatles componeerde George meer en meer, en volgens omstanders beter en beter. Dit resulteerde weliswaar in de songs Something en Here Comes The Sun op Abbey Road, maar zijn output ging verder en werd met veel andere artiesten gefinetuned.
Harrison had veel vertrouwen opgedaan door het werken met Bob Dylan, The Band, Leon Russell, Eric Clapton, Billy Preston e.v.a. en na jaren studeren op de sitar was de liefde voor de gitaar hernieuwd. Vooral de slide, vanaf de start van zijn solocarriere zijn handelsmerk, kreeg zijn belangstelling.

In de sessies, die startten na het 'verlossende woord' van McCartney in 1970, kwam erg veel materiaal tot stand, voldoende voor twee dubbelalbums. Dit extra materiaal is deels nog onuitgebracht.

Mooie plaat. Heeft er best wat rondjes opzitten in huize zaaf, maar is voor mijn gevoel nog niet voldoende ingedaald. Heb ook wat moeite met de productie. Kan nog beter komen…

zaaf schreef:
Mooie plaat. Heeft er best wat rondjes opzitten in huize zaaf, maar is voor mijn gevoel nog niet voldoende ingedaald. Heb ook wat moeite met de productie.

Heel herkenbaar. Ik ken hem al 16 jaar, maar heb nooit het gevoel gehad dat ie helemaal geland is. Maar toch een mooi album, ook bij mij in de top 10.

Net buiten de top 20 bij mij, als ik op een ander moment een soortgelijke lijst zou maken zou ie er zo maar net binnen kunnen vallen.

Op 12 in mijn lijst. Fraaie plaat. Gaat uiteindelijk wat kopje onder door overdaad.
Maar dan is er al heel wat moois de revue gepasseerd.

Bij mij op 4, mooiste solo-Beatles-plaat, hoewel die andere van dit jaar er nauwelijks voor onder doet.

zaaf
En dan komt er vlg jaar nog 1...

zaaf schreef:

Nou je pakt gelijk de juiste volgorde

Alle 3 tot nog toe niet..

johan de witt schreef:
Bij mij op 4, mooiste solo-Beatles-plaat.

Zo is dat!
Mijn nummer 2

luigifort schreef:
Alle 3 tot nog toe niet..

Tijd voor Sabbath & Iggy Pop!

Lekker trouwens voor na de laatste wedstrijden van jouw club.

De eerste uit mijn lijstje. Alle soulplaten moeten denk ik nog komen...

14. George Harrison - All Things Must Pass

Rudi S schreef:
The Stooges, mijn nummer 4

In welk land bevindt u zich dear Rudi?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:02 uur

geplaatst: vandaag om 01:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.