MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
The Who: leuk plaatje, maar Engeland was toen nog erg bepalend in de muziekbeleving. Nu in 2016 staan ze niet in mijn top 20 voor dit mooie muziekjaar.

HugovdBos schreef:
The Who viel voor mij ruimschoots buiten de boot, Can ging er daarentegen met klassiekers als Halleluwah, Paperhouse en Oh Yeah vandoor met de 1e plek.

Hier ook zo.

The Who en Joni ergens onderin de top 20 geloof ik.

zaaf
Dat deel daar heb je niet zoveel mee

Tot nu toe is het magertjes. Blue scoort onderin mijn top twintig, Can vind ik niet sterk genoeg voor de top twintig en over The Who zal ik het maar helemaal niet hebben.

In de auto Can afgespeeld. Zal wel een groeiplaatje zijn. Het doet me bij flarden denken aan een mengeling van Velvet Underground, The Feelies en The Happy Mondays.

zaaf
Exact

zaaf
7. Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/652.300.jpg

Punten : 359
Nom. : 15
Nr. 1 van : EttaJamesBrown, wibro, Teunnis

Steady presterend, van start tot finish onderin de top 10 te vinden.

Histoire de Melody Nelson is een conceptalbum. Het is geschreven in samenwerking met componist en arrangeur Jean-Claude Vannier. Het werk kan worden gezien als een hommage aan het werk van Vladimir Nabokov en dan vooral aan zijn roman Lolita. Het album is geconstrueerd rond een verhaal en de muze van Serge, Jane Birkin, die op het album zowel model staat voor Melody, als ook op een aantal momenten haar stem leent.
Het semi-autobiografische verhaal vertelt hoe Gainsbourg met zijn Rolls-Royce Silver Ghost per ongeluk het adolescente meisje Melody Nelson van haar fiets rijdt. Vervolgens verleidt hij haar, hetgeen leidt tot een romance. Vervolgens verhaalt de zanger van zijn gevoelens en twijfels, (vooral in de tracks Valse de Melody en Ah! Melody), gevolgd door het verlies van het jonge meisje, doordat ze om het leven komt bij een vliegtuigongeval (Cargo Culte). Tussen de ongelukken door verliest Melody nog wat meer bloed, gevolg van het plezier dat ze ontdekt in de armen van de verteller (l'Hôtel Particulier).

Histoire de Melody Nelson's mix van 'vrije' gitaarpartijen, funky basgitaar, spoken word-achtige vocalen en weelderige orkestratie- en koor arrangementen van Jean-Claude Vannier wordt beschouwd als zeer invloedrijk.

Fijne plaat, ik zou m vaker kunnen draaien, maar ik vind m wat kort… Is natuurlijk een compliment voor de maker.

Aangename verrassing. Had niet verwacht dat dit album de top 10 zou halen. Meer dan terecht uiteraard. In het jaar dat het uitkwam had ik hier nog nooit van gehoord. De laatste jaren pas ontdekt en voor mij inmiddels het beste Franstalige album ooit gemaakt.

Seconded. Mijn nummer 3, geweldig album, mooi dat-ie in de top-10 staat!

Een album waar ik altijd met gemengde gevoelens naar luister. Niet ieder nummer kan me bekoren maar toch heeft de plaat een bepaalde aantrekkingskracht. Niet goed genoeg voor mijn top twintig maar mooi dat ie het gered heeft (al had ik dat ook wel verwacht).

Al drie album uit de op 10 voorbijgekomen en van Can vraag ik me af waarom ik die ook alweer niet in mijn lijst had opgenomen.

Ook genoteerd. Is totaal aan mij voorbij gegaan. Sterker nog, alleen dat ene liedje is mij bekend..... en voor wie niet.
Wel een kort album. Ruim 28 minuten.

Heerlijke plaat! Kort, maar perfect geheel zeg.
Mijn nr. 4!

The Who en Melody Nelson voor mij.

Altijd een pluspunt als Nabokov meeschrijft.

zaaf
6. Pink Floyd - Meddle
https://www.musicmeter.nl/images/cover/4000/4285.300.jpg

Punten : 374
Nom. : 19
Nr. 1 van : niemand

Ook zo'n stabiele scoorder, ook in het 'kamp' dat niet als prog-liefhebbers te boek staat. Er wordt dan ook een sprong gemaakt in aantal nominaties.

De plaat kwam moeizaam tot stand, de groep ging zonder ideeen de studio in en daar zou het moeten gebeuren. Er gebeurde van alles, maar het leidde tot weinig materiaal. Inzoomen op details (de bassline van One Of These Days, de 'ping' van Echoes, de hond van Steve Marriott) en de vrijheid verleend door de platenmaatschappij (en door hen aangevoerde drink- en rookwaar) gaf tenslotte de juiste input en spirit om gezamenlijk tot de composisties te komen die de plaat zouden vullen.

De eerste opnamen werden gemaakt in EMI's Abbey Road Studios, maar omdat deze studio slechts beschikte over 8-sporen opnameapparatuur werden andere studios gezocht die 16-sporen apparatuur hadden. In de AIR Studios en Morgan Studios werden de overige stukken opgenomen.

Een van de Floyd-platen die bij mij ook stabiel scoort in waardering. Er zijn groeiers en platen die ik beu geraak, maar deze is altijd goed geweest.

Oeps, ik ben Meddle vergeten. Deze had niet in mijn top 10 gestaan, maar ik vind het wel een goede plaat. Vooral natuurlijk kant B.

west schreef:
Oeps, ik ben Meddle vergeten. Deze had niet in mijn top 10 gestaan, maar ik vind het wel een goede plaat. Vooral natuurlijk kant B.

Foei west!

Maar even 50x opdrukken en 10 minuten in de regen staan.

Meddle is nog een kwajongensplaat terwijl het al geen kwajongens meer zijn. In de jaren hierna wordt het wel mooier, niet beter.

Intrigerende plaat, niet in het minst om de hoes. Raadselachtig.

Meddle bij mij op ook op 6.

Na het concert van Floyd in 1988 gekocht en wist niet wat mij overkwam toen ik Echoes voor het eerst hoorde. Geweldig!
Echoes is de meerwaarde, maar ook de rest deugt.

Een van de weinig PF albums die ik helemaal kan hebben. Mijn nr. 8!

bikkel2 schreef:
Echoes is de meerwaarde, maar ook de rest deugt.

Dat is tegelijk ook wel het probleem van Meddle. Echoes is geweldig, maar verder zijn alleen One of These Days & Fearless goede nummers.

1.
2. Joni Mitchell - Blue
3.
4. Serge Gainsbourg - Histoire De Melody Nelson
5.
6.
7.
8. Pink Floyd - Meddle
9.
10.

A Pillow Of Winds is ook prachtig imo.

De heerlijke rust waar je na het spooky One Of These Days in terecht komt.
Mooie overgang.

Pillow is het mooist id..zucht

bikkel2 schreef:
A Pillow Of Winds is ook prachtig imo.

Een kussen met winden. Het zal wel aan mij liggen....

zaaf schreef:

Er wordt dan ook een sprong gemaakt in aantal nominaties.

Had Joni er geen 20 dan?

zaaf
Zekers. Desalniettemin...

Relatief jumpje dan

EttaJamesBrown schreef:

Intrigerende plaat, niet in het minst om de hoes. Raadselachtig.

Zo spannend is een oor toch ook weer niet

Muzikaal wel erg spannend. Mijn nummer drie met het 1ste en laatste nummer van deze plaat in mijn Pink Floyd nummers top 10

vigil schreef:
(quote)

Zo spannend is een oor toch ook weer niet

Muzikaal wel erg spannend. Mijn nummer drie met het 1ste en laatste nummer van deze plaat in mijn Pink Floyd nummers top 10

Ik ruik een PF top 40 binnenkort

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:10 uur

geplaatst: vandaag om 21:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.