MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
zaaf
3. Bob Dylan - Blood on the Tracks
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/706.300.jpg

Punten : 424
Nom. : 17 x
Nr. 1 van : Renoir, teus

En na een relatief goed begin voor Bob een beter vervolg: de gehele werkweek stond hij op 3. Mocht op het laatst nog even aan positie 2 snuffelen, maar daar bleef het bij.

Gezien als album waarop Dylan zijn topvorm weer haalt en door velen ook als beste Dylan-album ever.

Aanvankelijk waren alle nummers van dit album in september opgenomen in New York en geproduceerd door Phil Ramone. Vlak voordat Columbia Records de elpee uit zou brengen, trok Dylan de opnames echter terug. In december nam hij vijf van de nummers opnieuw op in Minneapolis met een groep lokale sessie-muzikanten, die zijn broer, David Zimmerman, had verzameld. Op één na, "Lily, Rosemary and the Jack of Hearts", is elke geschrapte 'New York-opname' later toch officieel uitgebracht. 
De nummers op Blood on the Tracks zijn volgens de meeste biografen van Dylan geïnspireerd door zijn persoonlijke strubbelingen, met name de scheiding van zijn toenmalige vrouw Sara Dylan. Hoewel Dylan heeft ontkend dat de nummers autobiografisch zijn, heeft zijn zoon Jakob Dylan verklaard dat de nummers gesprekken zijn tussen zijn ouders: "the songs are my parents talking." De meeste nummers gaan over liefdesverdriet, boosheid en eenzaamheid.

Toen Dylan hoorde over de aanhoudende populariteit van het album, zei hij in een interview met Mary Travers dat hij zich daarover verbaasde omdat het album over gevoelige, pijnlijke onderwerpen gaat: "A lot of people tell me they enjoy that album. It's hard for me to relate to that. I mean, it, you know, people enjoying the type of pain, you know?"

Heb in de jaren 60 al behandeld dat Bob meestal mijn hart niet bereikt, hoewel ik hem op deze (en de volgende) wel weer erg sterk vind.

Oh ja, die hadden we ook nog. Benieuwd welke van de 3 die ik opnoemde het dan niet gehaald heeft. Wellicht ome Neil vanwege de 1 artiest regel die sommige mensen zich hier opleggen?

Ja, ik denk Bruce en Floyd, die heb ik beide evenals deze Dylan.
Tja dat Neils beste album het niet gehaald heeft

GrafGantz schreef:
vanwege de1 artiest regel die sommige mensen zich hier opleggen?

Bij de nummers werd die regel veel gebruikt nu nog steeds?

In ieder geval zal Donna S het niet gaan halen

You're a Big Girl Now blijft toch een van mijn favoriete Dylan liedjes.

Er bestaat zoveel goede muziek, dus daarom (doe ik) slechts 1 werk per artiest. De meeste van die bekende krijgen al genoeg aandacht,we mogen ook wel eens iets anders in het zonnetje zetten.

De laatste 3 had ik overigens niet....

De gekke diamant dan op 1 en Bruce op 2

Niet zo'n klik met Bob.

The Boss en Floyd denk ik ook.
Al zou nog een keer Neil niet verkeerd zijn.
10CC zou ook leuk zijn. Maar dat zie ik niet meer gebeuren.

Neil Young en Gekke Paard bij mij op 11

Bob Dylan bij mij op 15. Zeker niet zijn beste album. Dat is voor mij nog steeds Highway 61 Revisited.

vigil schreef:
(quote)

In ieder geval zal Donna S het niet gaan halen
Die krijgt in 1977 nog een herkansing met 2 albums zelfs. Maar of ze het gaat halen? De concurrentie is moordend in dat voor mij verreweg beste jaar van de seventies.

Prachtalbum van Bob, bij mij op 3.

Jammer dat Lou het niet gered heeft, die heeft toch ook weer een topper dit jaar.

Maar die heeft misschien ook te lijden onder die malle 1 artiest-regel

Ik ga vannacht ervoor. Het is 'm.

johan de witt schreef:
Prachtalbum van Bob, bij mij op 3.

Jammer dat Lou het niet gered heeft, die heeft toch ook weer een topper dit jaar.

Maar die heeft misschien ook te lijden onder die malle 1 artiest-regel

Hoezo malle 1 artiest-regel?
En als Lou er niet in staat zal dat zeker niet aan mij gelegen hebben.

zaaf
2. Bruce Springsteen - Born To Run
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2817.300.jpg

Punten : 454
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Brunniepoo, LucM, ArthurDZ, Film Pegasus, west

Keihard uit de startblokken en tot halverwege soeverein op 1. Toen kwam er een plaatje langszij en die bezweek niet meer.

Springsteen begon aan dit album te werken na afloop van de tournee rond zijn vorige album, The Wild, The Innocent and The E Street Shuffle. Hiervoor werd drummer Vini "Mad Dog" Lopez uit de band gezet en werd vervangen door Ernest Carter. Carter bleef niet lang in de band, hij is enkel te horen op het titelnummer van het album. Hij verliet in 1974 de band samen met toetsenist David Sancious, die een eigen platencontract had getekend. Springsteen moest vervolgens op zoek naar een nieuwe drummer én een nieuwe toetsenist. Deze vond hij in respectievelijk Max Weinberg en Roy Bittan. Sindsdien zijn zij vaste leden van The E Street Band.

Bruce heeft de nummers geschreven op piano - niet op gitaar. Er was een flink budget voor het opnemen van deze plaat, als laatste poging van Bruce en de platenmaatschappij om eruit te halen wat erin zit. Het duurde uiteindelijk meer dan 14 maanden om de plaat op te nemen, waarvan alleen al zes maanden voor de titelsong. Springsteen kwam vast te zitten in het opnameproces. Hij hoorde in zijn hoofd hoe het moest klinken, maar wist dat niet over te brengen op de anderen, inclusief producer Mike Appel. Hij heeft later gezegd dat hij Born to Run wilde laten klinken als "Roy Orbison singing Bob Dylan, produced by Phil Spector."
Springsteen deed uiteindelijk een beroep op Jon Landau om te helpen met de productie. Dit was het begin van het einde van de samenwerking van Springsteen met producer én manager Mike Appel.

Toen het album eenmaal uitkwam, werd Born to Run een dikke doorbraakhit. Het katapulteerde Springsteen van een lokale muzikant naar een nationale en internationale ster.

Tja, Bruce en zaaf… Niet zo'n gelukkig huwelijk… Soms een nummertje dat ik goed kan waarderen, de hele rit vind ik al snel teveel van het goede. En de optredens dus al helemaal

Bij mij op nummer 9 en zal waarschijnlijk ook het enige album van Bruce zijn wat bij mij in de top 20 verschijnt.

Ook hier op nr. 2

Prachtige liveversie van Thunder Road post je daar ook, zaaf. Het origineel is al geniaal, maar de Hammersmith-versie is echt buitenaards

Ja tussen mij en Bruce klikt het wel behoorlijk goed!

zaaf schreef:
En de optredens dus al helemaal

Een uurtje of 4 , is dus zo over en doet geen pijn

Bruuuuuuuuuuuuuce had ik ook

Bruce op 8 hier, waarmee ik op schema lig om 8 uit 10 te scoren (geen Queen en geen Bob).

zaaf
GrafGantz schreef:
Bruce op 8 hier, waarmee ik op schema lig om 8 uit 10 te scoren (geen Queen en geen Bob).
Sterker nog...

zaaf
1. Pink Floyd - Wish You were Here
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1046.300.jpg

Punten : 569
Nom. : 23 x
Nr. 1 van : GrafGantz, nelis, vigil, HugovdBos

Keihard uit de startblokken en tot halverwege soeverein op 2. Speerde toen langs Bruce en die mocht alleen nog in de verte het gejuich aan de finish horen.

Na het succes van het voorgaande album moest de band met een vervolg komen. Het basismateriaal voor dit album kreeg door middel van live-optredens vorm. De volgende nummers zouden op het album komen: Shine On You Crazy Diamond, You Gotta Be Crazy en Raving and Drooling. Echter, tijdens het creatieproces werd 'Shine On' te lang voor een enkele zijde van een langspeelplaat en moest het in twee delen gesplitst worden.
Roger Waters overtuigde de rest van de band dat ze de andere twee nummers moesten schrappen. Deze twee zouden twee jaar later op het album Animals alsnog uitgebracht worden, onder de titels Dogs en Sheep. Voor tussen de twee 'Shine On'-delen werden door Waters drie nieuwe composities geschreven. Deze verwijzen naar de omstandigheden van en rondom de band in die tijd. Wish You Were Here gaat zowel over Barrett als ook de tweespalt in het karakter van Waters - zakelijkheid en ambitie versus empathie en idealisme - en Welcome to the Machine en Have a Cigar zijn karikaturen van de negatieve aspecten van de muziekindustrie (gebrek aan echtheid en meegevoel, en hebzucht).

Omdat Roger Waters problemen had met zijn zang op dit nummer, werd Roy Harper gevraagd om Have A Cigar in te zingen. Harper was een labelgenoot (Harvest) van Floyd, bevriend, en was twee deuren verder bezig zijn album H.Q. op te nemen.

Tijdens de opname van Wish You Were Here begonnen de spanningen tussen de bandleden op te lopen. Dit album is ook voorlopig het laatste album waarop Richard Wright credits kreeg voor het meeschrijven aan het resultaat. Roger Waters zou bij de volgende albums steeds meer de output van de band gaan bepalen.

Terechte nummer 1. En dat zeg ik niet vaak. En het is niet eens mijn nummer 1, maar toch… jullie begrijpen.

Het is soms niet te geloven hoe lastig het is om een passend filmpje te vinden. Nou ja, beter een matige kwaliteit authentiek, dan een gelikte verse uitvoering.

ArthurDZ schreef:
Prachtige liveversie van Thunder Road post je daar ook,

Ja,ja,ja, Thunder Road piano versie is - snif, snif- zooooo mooi.

Wat mij betreft de mooist Floyd (en dus ook eindelijk in mijn lijstje).

Dankzij weer een geweldige zaaf hebben wij een prachtige top 10 kunnen beleven

En mijn lijstje;

1.Patti Smith - Horses
2.Neil Young - Tonight's the Night
3.Van der Graaf Generator - Godbluff
4.Frank Zappa & The Mothers of Invention - One Size Fits All
5.Bob Dylan - Blood on the Tracks
6.Pavlov's Dog - Pampered Menial
7.Pink Floyd - Wish You Were Here
8.Bob Marley & The Wailers - Live!
9.Brian Eno - Another Green World
10.Led Zeppelin - Physical Graffiti
11.Bruce Springsteen - Born to Run
12.Lou Reed - Coney Island Baby
13.Neil Young & Crazy Horse - Zuma
14.John Cale - Slow Dazzle
15,Parliament - Mothership Connection
16. Peter Hammill - Nadir's Big Chance
17.Kansas - Masque
18. David Bowie - Young Americans
19. Split Enz - Mental Notes
20. Joni Mitchell - The Hissing of Summer Lawns

aha, The Floyd. Nog eens iets dat ik in mijn lijstje had, op 5 met 5*.

1975

01. Tangerine Dream - Ricochet
02. Mike Oldfield - Ommadawn
03. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion
04. Steve Hackett - Voyage of the Acolyte
05. Renaissance - Scheherazade and Other Stories
06. Fela Kuti & The Africa '70 - He Miss Road
07. Earth, Wind & Fire - Gratitude
08. Tangerine Dream - Rubycon
09. Bruce Springsteen - Born to Run
10. Kraftwerk - Radio-Aktivität
11. Neil Young & Crazy Horse - Zuma
12. Neu! - Neu! '75
13. Fleetwood Mac - Fleetwood Mac
14. Ash Ra Tempel - Inventions for Electric Guitar
15. Bob Dylan - Blood on the Tracks
16. Roxy Music - Siren
17. Camel - The Snow Goose
18. Edgar Froese - Epsilon in Malaysian Pale
19. Earth, Wind & Fire - That's the Way of the World
20. Frank Zappa & Captain Beefheart - Bongo Fury

Ah, eerherstel voor Pink Floyd! Nu dus wel op 1...

Ik scoor toch een mooie 6/10 dit jaar. Oef, geen herexamen!

1. Bruce Springsteen - Born to Run
2. Patti Smith – Horses
3. Pink Floyd - Wish You Were Here
4. Bob Dylan - Blood on the Tracks
5. Queen - A Night at the Opera
6. Fela Kuti & The Africa '70 - He Miss Road
7. Led Zeppelin - Physical Graffiti
8. Aerosmith - Toys in the Attic
9. Fleetwood Mac – Fleetwood Mac
10. Parliament - Mothership Connection

Fela Kuti staat wel in een deel lijstjes, maar zoals verwacht heeft ieder zijn fav. Fela uit '75

Een matige Dylan (viel buiten mijn top 20) en Bruce en Neil waar ik uberhaupt niet veel mee heb, nee, dit was niet mijn top 4. Pink Floyd had ik dan weer wel. Had Bowie en Reed ook wel verwacht, maar helaas... en ook heel jammer dat Fela Kuti het niet heeft gehaald. Wat een fantastische muziek heeft deze man gemaakt, maar helaas ondergewaardeerd in dit topic.

1. Kraftwerk - Radio-Activity
2. Brian Eno - Another Green World
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion
4. David Bowie - Young Americans
5. Pink Floyd - Wish You Were Here
6. Harmonia - Deluxe
7. Fela Kuti & The Africa '70 - Expensive Shit
8. Jorge Ben - Solta O Pavão
9. Lou Reed - Coney Island Baby
10. Tangerine Dream - Rubycon
11. Neu! - Neu! '75
12. Fela Kuti & The Africa '70 - He Miss Road
13. Gyedu-Blay Ambolley - Simigwa
14. Patti Smith - Horses
15. Tony Allen - Jealousy
16. Gilberto Gil & Jorge Ben - Gil e Jorge
17. Roxy Music - Siren
18. Brian Eno - Discreet Music
19. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla
20. Le Mystère des Voix Bulgares - Le Mystère des Voix Bulgares, Volume 1

zaaf
Zappa en Fela...

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:02 uur

geplaatst: vandaag om 07:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.